Focuksen päiväkirja osa 05

Kylmä_Totuus

Matka jatkuu normaaleissa merkeissä, mitään ongelmia ei ole vielä esiintynyt. Focus 1.6 Ti-VCT Sport Wagonin matkamittariin on kertynyt jo yli 4500 km ja viikkoja takana täysi tusina.( 12 viikkoa ) Edelliset omat farmari Fordini ovat olleet Focus vm 2001 ja Mondeo vm 2004, joilla yhteensä tuli ajettua noin 90 000 km, ja täytyy sanoa, että hyvät yksilöt osuivat silloinkin minulle, ei mitään ongelmia, kunhan normaaleissa vuosihuolloissa ( 20 000 km ) käytti ja taas matka jatkui. Huollon työnjohtajalle yleensä painotin, että katsoisivat varmuudeksi, myös ne kuuluisat vetarit ja nämä on myös hyvä itse tarkastaa aina välillä. Näissä omissa yksilöissä ei näitäkään ongelmia ollut, joten seurataan onko tässä Focus II mallissa jo asiat kunnossa?
Odotan kesärengas aikaa jo todella kuumeisesti, että saa vihdoin alumiinivanteet Pirelli P7 205/55R 16 alle! Pirelli merkistä ei ole itselläni kokemusta, mutta jostain vanhasta testistä, olikohan TM? Oli Pirelli P7 ollut ihan kärkipäässä. Onko kukaan tietoinen uudesta softapäivityksestä, joka parantaisi tuota jäähdytyslämpömittarin toimintaa? Lopuksi toivoisin, että tähän päiväkirjaani ”heittäisivät” myös omia tuntemuksia, ne urheat, jotka ovat ottaneet suuren riskin! Ovat ostaneet uuden Ford Focuksen! Ajo-ominaisuudet ovat ainakin hyvät, oli kuormana 1 tai 5 henkilöä!

11

4571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • escortisti

      Omalla Sport Wagonilla ajettu 25000 km,toistaiseksi ei mitään ongelmia ole ollu.Ajovaloumpiot ovat ruvenneet hikoilemaan sisäpuolellta jonkunverran.

    • dude

      Kattele takavalojen valkoisten vilkkujen alueelle olisiko sama omgelma kuin mulla, kerää kosteutta aika raakasti sisäänsä. Ongelma on vain ja ainoastaan vilkkujen kohdalla. Kulutus on edelleen melko korkea 6.8-7.5/100km(nastat)

      • Pekka.

        Miten sä pääset noin alhaiseen kulutukseen. Omassa Focuksessani kulutus on järjestään yli 9 litraa. Tai sitten ajelet maaseudulla.


    • tt22

      Saman verran kurvailtu omalla 5-ov "sportilla" ja jokseenkin ilman ongelmia... Pissapojan säiliö vuoti, oli kuulemma joku "letkujuttu", korjattu. Nopeusmittari välillä nyykähtää hetkeksi(neula "tippuu"). Omani Ti-VCT kone nykii (aikas ilkeesti) kylmänä ja varsinkin välilämpöisenä, kun kone "kunnolla" lämmin ei nyi. Muuten kokemukset ihan positiiviset (edelleen). Samaa mieltä kuormattuna ajosta, eipä juuri tunnu missään. Myös tuon Ti-VCT koneen "ominaisuudet" tulevat paremmin esille lastipäällä, yllättävän hyvin jaksaa vetää.

      • hanni

        ajettu jo n.52000km ja alku ongelmien jälkeen ei ole ilmennyt mitään manittavaa ongelmaa. mullakin laitetiin pissapoikaan joku letkuviritelmä ja on toiminut sen jälkeen hyvin.tossa n.40000km paikkeilla vaihdetiin hammastanko.(kuulu hiljasessa vauhdissa kolinaa)
        auto on 1,6 vtc sport-5ov.


    • Focus 2006 1.6

      Mun edellinen Focus oli 2-litrainen (130 hv) ja uudemman tilasin 1.6-koneella (115 hv) hinnan takia. Paperilla ero on vain 15 hv, mutta käytännössä eroa on kuin yöllä ja päivällä. Sellainen räväkkä repivyys ja vääntö puuttu pienemmästä koneesta. Onhan 1.6 h...in laiska vanhempaan verrattuna, mutta ehkä tähänkin tottuu... Bensiiniä haukkaa yllättävän paljon.. :(

      Muita ongelmia ei ole ollut.

    • timppa

      Itselläni on ollut viime toukokuusta lähtien 1,6 Ti-VCT Sport-farkku, jolla nyt on ajettu 30 tkm. Määräaikaishuollon lisäksi autoon ei ole tehty muita korjauksia kun takalasin pyyhkijän tiivisteen uusiminen. Mitään muuta huomautettavaa autossa ei ole kuin joskus välkkyvä radion näyttö. Ihmettelen puheita focuksen nitinöistä, sillä omassa autossani ei ainakaan kuulu mitään ylimääräisiä nitinöitä ja kitinöitä. Toista oli edellisessä autossani, jossa nitinät olivat jokapäiväistä viihdettä monista takuukorjausyrityksistä huolimatta. (Taidan saada paljon vihamiehiä kun kerron jotain negatiivista edellisestä autostani, joka oli monen ihannoima Toyota). Focus on toiminut moitteetta ja on mielestäni hyvä ajettava ja kohtuullisen pienikulutuksinen.

      • et kyllä pilkkaa

        tojotaa.Tojo-palstan sheriffi kyllä poistaa tämän tavalla tai toisella,vaikka väärä palsta onkin.On se vaan niin kova poika poistelemaan!!


      • tahtoo focuksen
        et kyllä pilkkaa kirjoitti:

        tojotaa.Tojo-palstan sheriffi kyllä poistaa tämän tavalla tai toisella,vaikka väärä palsta onkin.On se vaan niin kova poika poistelemaan!!

        Asiallinen palsta, täällä kerrotaan Fordin vioista, joita ei nyt lukemisen perusteella ole kuitenkaan "niin kamalan paljoa", kuin jotkut antavat ymmärtää. Itsellä on nyt viimeinen Toyota, kun auto vaihtuu vaihtuu aivan varmasti myös merkki, olen ajatellut jostain syystä Fordia.

        Jos jaksatte, tuolla lopussa on T-merkkisen auton vikalista. Kommentoikaa, löytyykö noin heikkoa Fordia.

        Totta kai Toyotaa pidetään kestävänä autona, kun kaikkia T:n vikoja pidetään normaaleina ominaisuuksina ja kuluvina osina. Kun valitin T:n huoltoon vettä vuotavasta etuovesta, kuulin että tiivisteet ovat kulutustavaraa ja ne pitää uusia. Siis haloo, kuinka moneen Fordiin on vaihdettu etuoven tiivistettä siksi, että se on "kulunut" normaalissa käytössä alle 10 v. (tarkasti 8v.) iässä. T:n foorumeilla ei saa kirjoittaa mitään auton vioista, siksi autoista vähemmän tietävät ihmiset huomaavat lukiessaan, että T:n palstalla ei käsitellä auton vikoja ja luulevat sen tarkoittavan sitä, että T-merkkisessä autossa ei ole vikoja. Myös T:n autoliikkeissä ja huollossa kuulemma tarjottava "maan paras" palvelu ei pidä mielestäni paikkaansa. T:n huoltoon on jouduttu menemään uudestaan, koska korjaaja ei ole osannut/viitsinyt tehdä työtään kunnolla.

        Tuo edellisessä viestissä oleva maininta T-palstan seriffistä on paikkaansapitävä. Oikeastaan muiden merkkien edustajien pitäisi puuttua sen toimintaan sillä, nyt T-merkki saa ansiottomasti itselleen liian kestävän auton maineen, muiden merkkien palstoilla käsitellään autojen vikoja ja sitä kautta autoista vähemmän tietävät voivat alkaa luulla T-merkkisiä autoja täysin viattomiksi ja esimerkiksi Fordeja täysin epäluotettaviksi, sillä tällä Ford-palstalla saa keskustella auton tyyppivioista. Koska T-palstalla ei saa kertoa mitään tositarinaa T-autojen vioista.

        Toy-OTA, (eli Lelu-ota), kiitos vain, mutta en ota enää toista kertaa. Tahtoo seuraavaksi Fordin!!

        Allaoleva lista on poistunut sensuurin voimasta T-foorumilta.

        Miltä tämä vikalista kuulostaa: ajettu siis T Carinalla (15 vuotta, 250 tkm)
        tielle jäämisiä (=ulkopuolinen korjausapu/hinaus) 7 x, koskaan kyse ei ole ollut kuljettajan/korjaamon laiminlyönneistä

        -ruostesuojaus vuosittain, nyt auto alkaa olla koriltaan silti loppu A ja C-pilarit lasien tiivisteiden vierestä kauttaaltaan ns. mururuosteessa, takaluukku ruostunut, lokasuojat puhkiruostuneet ja paikattu lasikuidulla, alustaa hitsattu 5x, takaiskunvaimentimien yläpuoliset "pellit" uusittu kokonaan kun auto oli 10 v. vanha, konepelti ruostunut, ovet eivät kylläkään ole mainittavasti ruosteessa eikä katto ikkunatiivisteiden maastoa lukuunottamatta

        -jarruvikoja vuosittain, takajarrut jumittavat avaus 2x vuodessa, nestevuotoja tiivisteitä ja letkuja uusittu varmasti "kymmeniä", pääsylinteri kesti 9 vuotta, edessä jarrulevyt sorvattu epätasaisen kulumisen vuoksi 13 vuotiaana, etujarru jumittanut ajossa ja ajo keskeytynyt sen vuoksi 2x, pakko hankkia hinaus ja korjaamolle, takajarru jumittanut usein, ehkä kuitenkin tehottomampi kuin etujarru, koskaan matkanteko ei ole loppunut kokonaan, käsijarruvaijeri katkennut kerran

        -konehuoneen avausvaijeri katkennut, lisäksi avausmekanismi ei enää lukitse luukkua, luukun saa avattua sitä nostamalla, eli vaijeria ei oikeasti tarvita, vaikka se on siihen korjattu

        -lasinpesurit vuotaneet vettä useasta paikasta, ajovalon pesuri vuosi kerran säiliön tyhjäksi

        -alkuperäinen tuulilasi hyvin pehmeää lasia, tarvikelasi kestänyt nyt yli alkuperäisen iän eikä ole vielä mainittavasti naarmuuntunut, (tuulilasi piti vaihtaa katsastajan aiheellisesta vaatimuksesta)

        -istuimet painuneet, penkin raudat painavat istuttaessa selkää ja jalkoja, eivätkä T:n penkit ole olleet hyviä edes uutena

        -onneton ohjaus, keskialue täysin tunnoton

        -virtalukko reistailee

        -ovien lukot reistailevat, matkustajan puoleinen lukko jumittunut käyttämättömyyttään, ei aukea edes öljyssä uittamalla, jotenkin kai "pikeentynyt" käyttökelvottomaksi, onneksi sitä ei tarvitse käyttää kuin silloin jos kuskin puolen ovea ei mahdu avaamaan

        -iskunvaimentimet T-palstalla jotkut kehuvat ajavansa 300 tkm eikä ole vaihdettu, omakokemus takana kestävät noin 3-4 vuotta, edessä 10, kilometrejä on se 250, takana on nyt 4:t iskarit

        -oven tiivisteet, no siitä taisi tulla jo kirjoitettua tuonne ylemmäs

        -polttoainevuodot, tankki vuotaa tankattaessa, tankin ja täyttöletkun välinen liitos on väljistynyt koska T:n muovinen täyttöletku on kai kutistunut vanhemmiten, letku moottorille on myös vuotanut yhdestä liitoksesta

        -sähkövikoja, en jaksa kirjoittaa niitä kaikkia, uskomaton määrä, lisäksi tuttu VW-korjaaja ei osaa korjata niitä, T:n sähköviritykset ovat epästandardeja

        -jakohihna katkesi ennenaikaisesti, hyvin kallis remontti

        -vesipumppu, varsin lyhytikäinen

        -kannentiiviste, särkynyt 2 kertaa ja jääty välille

        -öljynkulutus, vie noin 0,5 l./800 km.

        -polttimot, polttaa lamppuja mielettömästi, H4 kestää edessä noin 3-4 kuukautta, ajovalot on silti tehottomat pimeässä ei oikein näe ajaa, eikä autossa käytetä mitään ylitehokkaita polttimoita

        -melutaso, no se on ominaisuus eikä vika

        -ajo-ominaisuuksien puute, jälleen ominaisuus

        -heikot pellit, ominaisuus

        -värisevät peilit, taustapeili värisee ajossa niin että ei siitä näe kunnolla

        -vaihteisto, T:n korjaamon mukaan vika on käyttäjässä, mutta miksi joissain mainitaan T:n tyyppivikana heikko vaihteisto, mikä rutisee, tuntuu että kolmonen ei pelaa siinä enää kovin kauaa

        -VETONIVELET pakko kirjoittaa, Fordia moititaan näiden heikkoudesta, mutta entä T, alkuperäiset suojakumit kestivät KOLME (3) vuotta, nyt tarvikekumit ovat olleet käytössä siitä lähtien, vielä ei ongelmia

        -jäähdytin, paikattu noin 3 kertaa vesivuotojen vuoksi, vaikka on öljytty aina samalla kun kannentiiviste on hajonnut

        -termostaatti, alkuperäinen oli käytössä 4 vuotta, sen jälkeisellä tarvikeosalla ajettu tähän päivään asti

        -täytyy lopettaa, vikoja löytyisi vielä lisää


      • focus2001
        tahtoo focuksen kirjoitti:

        Asiallinen palsta, täällä kerrotaan Fordin vioista, joita ei nyt lukemisen perusteella ole kuitenkaan "niin kamalan paljoa", kuin jotkut antavat ymmärtää. Itsellä on nyt viimeinen Toyota, kun auto vaihtuu vaihtuu aivan varmasti myös merkki, olen ajatellut jostain syystä Fordia.

        Jos jaksatte, tuolla lopussa on T-merkkisen auton vikalista. Kommentoikaa, löytyykö noin heikkoa Fordia.

        Totta kai Toyotaa pidetään kestävänä autona, kun kaikkia T:n vikoja pidetään normaaleina ominaisuuksina ja kuluvina osina. Kun valitin T:n huoltoon vettä vuotavasta etuovesta, kuulin että tiivisteet ovat kulutustavaraa ja ne pitää uusia. Siis haloo, kuinka moneen Fordiin on vaihdettu etuoven tiivistettä siksi, että se on "kulunut" normaalissa käytössä alle 10 v. (tarkasti 8v.) iässä. T:n foorumeilla ei saa kirjoittaa mitään auton vioista, siksi autoista vähemmän tietävät ihmiset huomaavat lukiessaan, että T:n palstalla ei käsitellä auton vikoja ja luulevat sen tarkoittavan sitä, että T-merkkisessä autossa ei ole vikoja. Myös T:n autoliikkeissä ja huollossa kuulemma tarjottava "maan paras" palvelu ei pidä mielestäni paikkaansa. T:n huoltoon on jouduttu menemään uudestaan, koska korjaaja ei ole osannut/viitsinyt tehdä työtään kunnolla.

        Tuo edellisessä viestissä oleva maininta T-palstan seriffistä on paikkaansapitävä. Oikeastaan muiden merkkien edustajien pitäisi puuttua sen toimintaan sillä, nyt T-merkki saa ansiottomasti itselleen liian kestävän auton maineen, muiden merkkien palstoilla käsitellään autojen vikoja ja sitä kautta autoista vähemmän tietävät voivat alkaa luulla T-merkkisiä autoja täysin viattomiksi ja esimerkiksi Fordeja täysin epäluotettaviksi, sillä tällä Ford-palstalla saa keskustella auton tyyppivioista. Koska T-palstalla ei saa kertoa mitään tositarinaa T-autojen vioista.

        Toy-OTA, (eli Lelu-ota), kiitos vain, mutta en ota enää toista kertaa. Tahtoo seuraavaksi Fordin!!

        Allaoleva lista on poistunut sensuurin voimasta T-foorumilta.

        Miltä tämä vikalista kuulostaa: ajettu siis T Carinalla (15 vuotta, 250 tkm)
        tielle jäämisiä (=ulkopuolinen korjausapu/hinaus) 7 x, koskaan kyse ei ole ollut kuljettajan/korjaamon laiminlyönneistä

        -ruostesuojaus vuosittain, nyt auto alkaa olla koriltaan silti loppu A ja C-pilarit lasien tiivisteiden vierestä kauttaaltaan ns. mururuosteessa, takaluukku ruostunut, lokasuojat puhkiruostuneet ja paikattu lasikuidulla, alustaa hitsattu 5x, takaiskunvaimentimien yläpuoliset "pellit" uusittu kokonaan kun auto oli 10 v. vanha, konepelti ruostunut, ovet eivät kylläkään ole mainittavasti ruosteessa eikä katto ikkunatiivisteiden maastoa lukuunottamatta

        -jarruvikoja vuosittain, takajarrut jumittavat avaus 2x vuodessa, nestevuotoja tiivisteitä ja letkuja uusittu varmasti "kymmeniä", pääsylinteri kesti 9 vuotta, edessä jarrulevyt sorvattu epätasaisen kulumisen vuoksi 13 vuotiaana, etujarru jumittanut ajossa ja ajo keskeytynyt sen vuoksi 2x, pakko hankkia hinaus ja korjaamolle, takajarru jumittanut usein, ehkä kuitenkin tehottomampi kuin etujarru, koskaan matkanteko ei ole loppunut kokonaan, käsijarruvaijeri katkennut kerran

        -konehuoneen avausvaijeri katkennut, lisäksi avausmekanismi ei enää lukitse luukkua, luukun saa avattua sitä nostamalla, eli vaijeria ei oikeasti tarvita, vaikka se on siihen korjattu

        -lasinpesurit vuotaneet vettä useasta paikasta, ajovalon pesuri vuosi kerran säiliön tyhjäksi

        -alkuperäinen tuulilasi hyvin pehmeää lasia, tarvikelasi kestänyt nyt yli alkuperäisen iän eikä ole vielä mainittavasti naarmuuntunut, (tuulilasi piti vaihtaa katsastajan aiheellisesta vaatimuksesta)

        -istuimet painuneet, penkin raudat painavat istuttaessa selkää ja jalkoja, eivätkä T:n penkit ole olleet hyviä edes uutena

        -onneton ohjaus, keskialue täysin tunnoton

        -virtalukko reistailee

        -ovien lukot reistailevat, matkustajan puoleinen lukko jumittunut käyttämättömyyttään, ei aukea edes öljyssä uittamalla, jotenkin kai "pikeentynyt" käyttökelvottomaksi, onneksi sitä ei tarvitse käyttää kuin silloin jos kuskin puolen ovea ei mahdu avaamaan

        -iskunvaimentimet T-palstalla jotkut kehuvat ajavansa 300 tkm eikä ole vaihdettu, omakokemus takana kestävät noin 3-4 vuotta, edessä 10, kilometrejä on se 250, takana on nyt 4:t iskarit

        -oven tiivisteet, no siitä taisi tulla jo kirjoitettua tuonne ylemmäs

        -polttoainevuodot, tankki vuotaa tankattaessa, tankin ja täyttöletkun välinen liitos on väljistynyt koska T:n muovinen täyttöletku on kai kutistunut vanhemmiten, letku moottorille on myös vuotanut yhdestä liitoksesta

        -sähkövikoja, en jaksa kirjoittaa niitä kaikkia, uskomaton määrä, lisäksi tuttu VW-korjaaja ei osaa korjata niitä, T:n sähköviritykset ovat epästandardeja

        -jakohihna katkesi ennenaikaisesti, hyvin kallis remontti

        -vesipumppu, varsin lyhytikäinen

        -kannentiiviste, särkynyt 2 kertaa ja jääty välille

        -öljynkulutus, vie noin 0,5 l./800 km.

        -polttimot, polttaa lamppuja mielettömästi, H4 kestää edessä noin 3-4 kuukautta, ajovalot on silti tehottomat pimeässä ei oikein näe ajaa, eikä autossa käytetä mitään ylitehokkaita polttimoita

        -melutaso, no se on ominaisuus eikä vika

        -ajo-ominaisuuksien puute, jälleen ominaisuus

        -heikot pellit, ominaisuus

        -värisevät peilit, taustapeili värisee ajossa niin että ei siitä näe kunnolla

        -vaihteisto, T:n korjaamon mukaan vika on käyttäjässä, mutta miksi joissain mainitaan T:n tyyppivikana heikko vaihteisto, mikä rutisee, tuntuu että kolmonen ei pelaa siinä enää kovin kauaa

        -VETONIVELET pakko kirjoittaa, Fordia moititaan näiden heikkoudesta, mutta entä T, alkuperäiset suojakumit kestivät KOLME (3) vuotta, nyt tarvikekumit ovat olleet käytössä siitä lähtien, vielä ei ongelmia

        -jäähdytin, paikattu noin 3 kertaa vesivuotojen vuoksi, vaikka on öljytty aina samalla kun kannentiiviste on hajonnut

        -termostaatti, alkuperäinen oli käytössä 4 vuotta, sen jälkeisellä tarvikeosalla ajettu tähän päivään asti

        -täytyy lopettaa, vikoja löytyisi vielä lisää

        Sen verran vain haluan sanoa, että Focus palstan ei ole tarkoitus kilpailla minkään muun automerkin kanssa siitä kenellä on "puhtain" palsta.

        Täällä kerrotaan totuus ja jos on vikaa siinä armaassa Focuksessa, ei sitä tarvi häpeillä.
        Tänne vaan kertomaan se ja mahdollinen kotikeinoinen korjaustapa. Tällä tavalla jaetaan tietotaitoa halvalla focuksen omistajille. Ja olen aivan varma että jokainen focuksen omistaja on niistä tiedoista tyytyväinen, vaikkei omalle kohdalle kyseistä vikaa olisi sattunut.

        Jatkossa en kaipaa enää vertailua ford vastaan muu-merkki.
        Jatkossa sellaiset lähtevät poistoon.
        jääkööt tämä tänne varoituksen sanaksi.
        Kilpailevat keskustelut voi käydä vaikka "yleistä autoilusta" palstalla.


    • jönni

      meillä on ford focus -99 ns. amerikan tuonti malli.nyt viime aikoina on tankatessa alkanut vuotaa.mutta sen jälkeen ei yhtään.missä moiseen voi olla vika?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe