Inspiroivia elämäkertoja?

Vinkkejä hakemassa

Kenen elämäkerta/omaelämäkerta on inspiroinut sinua erityisesti? Miksi

7

1616

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Loskoipio

Tietennii Kalle Päätalon Iijoki-sarja. Siihen verraten oman elämän pikku hankaluudet on leikintekoa.

• humanisti

Erno Paasilinna kirjoitti Arndt Pekurisen elämästä ja teloituksesta hienon kirjan Rohkeus. Se kannattaa lukea, jos pystyy; muistuupa mieleen että Suomen historia sivistysvaltiona on lyhyempi kuin haluaisimme muistaa. Niin vain vielä jatkosodan aikan teloitettiin ilman oikeudenkäyntiä mies jonka ainoa "vika" oli se että hän ei halunnut tappaa ketään.

• booky

Luin vuosia sitten M.K Gandhin elämänkerran. Se on tässä vieressä ja hymyilyttää: 20 rupiaa hinta ja kustantajaa en rupea kirjoittamaankaan, kun on Ahmed-alkuinen pitkä intialainen ritirämpsy, mutta englanninnos on hauskasti Trust-sukunimisen henkilön :). Keltaista, ohutta, huokoista paperia.Ensimmäinen ilmestymisvuosi 1927, First Edition 6000 Copies, This Reprint 25 000 Copies (vuonna 1999) ja Total 779 000. Onkohan jo miljoona ylitetty? VOiko tätä pitää jo klassikkona? Filosofisena kalssikkona? Minusta olen nähnyt muutama vuosi sitten suomennoksenakin, tämä varmaan selviää jostain hakupalvelimesta nopeasti.

Ne asiat, joista pitää ja aihealueisiin liittyvien ihmisten elämänkertojakin sitten ainakin itse pitää mielenkiintoisina. Olen aina ihaillut suomalaisten kultakauden taiteilijoiden todellista kosmopoliittiutta (noinko se taipuu... :)) Kulkeminen on ollut paljon vaivalloisempaa kuin nykyisin ja niin ovat suvereenisti kulkeneet Venäjät, Saksat, Ranskat ja Italiat tosta noin vain. Ei mitään valmismatkakäpäsyjä ja maailmanvalloitusmeininkiä vaan todellisia kosmopoliitteja kielen hallintaa myöden.

Kolille on nykyisin asfalttitiet ja hissi. Olen aina ihmetellyt mielessäni, että mitenkä ihmeessä umpierämaahan ovat haalanneet kaikki sutinsa, pensselinsä, kankaansa, värinsä, tuubinsa, palettinsa, telineensä, tärpättinsä. Sääskiä kesäiltana mustanaan ilman offia. Ei Kolillekaan minkään aasien tai sherpojen kanssa kuitenkaan kiivetty.

Väisälänmäen huipulla taisi kuitenkin olla maalaistaloja, mutta Tuusulanjärvi erämaata. Siellä suksilla päiväkausia umpihangessa leivän eteen. Väliin Pariisissa solmio kaulassa. Ihme heeboja.

• venheessä

Insipiroiva kirja siis Sievänen-Allenin (muistaakseni) Tyttö Venheessä. Kertoo Elsa Enäjärvi-Haaviosta. Luin kirjan yhdeltä istumalta. Merkillisen sisukas nainen.

• Katja_76

Jackie Onassiksen elämänkerta oli loistava -n samoin JFK:n. Suosittelen!
      Yksi henkilökohtainen suosikkini on myös Henry Fordin elämänkerta. Loistava :).

Suurten säveltäjien elämänkerrat ovat myös upeita, WA Mozartin, Jean Sibeliuksen ym...

• moraalinvartija

Alfred Einsteinin elämäkerta oli hyvin mielenkiintoista luettavaa, pääsi vähän paremmin perille kyseisen henkilön elämästä...
      Toinen mielenkiintoinen oli Minä, Claudius, jonka väitetään olevan Antiikin Rooman keisari Claudiuksen omaelämäkerta, ja kertoo siis antiikin hovin kulisseissa tapahtuneista juonitteluista ajalta ennen Claudiuksen kruunausta. Vaikka ei elämäkerta virallisesti olisikaan (kukapa sitä enää tarkistamaan pääsee..), antaa silti mielenkiintoisen kuvan antiikin Rooman ylimystön elämästä ja kiihkeästä kamppailusta vallasta. Suosittelen lämpimästi.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      166
      2747
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      1997
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1746
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    5. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      45
      1514
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1471
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      79
      1151
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1060
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      193
      976
    Aihe