maistraatti & mahtihäät

ei kirkkopelleilyä

Eikö täällä ole ketään muita, jotka aikovat mennä maistraatissa naimisiin, mutta pitää silti isot häät? Itse maistraattiin ei ole tulossa muita kuin läheisimmät ihmiset, mutta varsinaiseen hääjuhlaan sitten enemmän.

Sekä sulhanen että minä kuulumme kummatkin edelleen kirkkoon, vaikka olemme ateisteja...eli kirkkohäät olisivat myös (teoriassa) mahdolliset. Haluamme, että tulevat lapsemme oppivat kristillisiä arvoja (esim. heikompien auttaminen), ja siksi kuulumme edelleen kirkkoon. Aikanaan lapset saavat itse päättää, eroavatko kirkosta vai eivät.

3

1191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös siviilivihitty

Miksi mennä maistraattiin, jossa - vaikka olisi miten kivasti yritetty järjestää huonetta vähän nätimmäksi - ei kertakaikkiaan pääse pakoon sitä että kyseessä on kuitenkin virasto, josta ei saa juhlavaa ei sitten millään?

Samalla vaivalla kutsuu vihkijän maistraatista juhlapaikalle. Siitä tulevat lisäkustannuksetkaan eivät ole kovin suuret (varsinkaan suhteessa jos on muutenkin tarkoitus ettei häiden kanssa pihtailla).

Näin me teimme ja saimme taatusti ikimuistoisen ja ihanan vihkimisen ja häät jotka olivat juuri sellaiset kuin halusimme.

• Corpse Bride

Suunnitelmissa olisi myös hommata vihkijä juhlapaikalle. Oliko teidän juhlat viikonloppuna? Jos oli, niin oliko ongelmia saada kyseinen henkilö paikalle? Olen kuullut että näissä on aikalailla eroja paikkakuntien suhteen. Hinnan pitäisi kuitenkin olla suunnilleen samat, eli 200 euroa matkakulut?

Toinen vaihtoehto meidän ateisti-häihin on, että virallinen vihkimeinen tapahtuisi vaikka jo edellisenä päivänä maistraatissa ja juhlapäivänä paikalle hommattaisiin pro-seremoniamestari puhumaan ja hoitamaan meidän liiton solmiminen vieraiden edessä juhlallisesti.

Jotenkin tuntuu että uskonnottomien häiden järjestäminen on aikalailla hankalampaa (ja kalliimpaa) Suomenmaassa kuin uskovien, mur.

Ja aloittajalle vielä semmonen juttu, että "kristillisiä arvoja" voi opettaa lapselleen myös kuulumatta kirkkoon ja reilumpaa olisi, että lapsi saisi itse päättää kirkkoon liittymisestä eikä vasta myöhemmin siitä eroamisesta. Jos näillä arvoilla tarkoitat juuri lähimmäisen rakkautta ja heikompien auttamista, etkä esim. seksuaalivähemmistöjen sortamista on maailmassa olemassa muitakin hyviä arvoja tunnustavia ja vähemmän huonoja arvoja sisältäviä uskontoja kuin kristinusko. Mun mielestäni hyvät arvot pitäisi opettaa ihmisille sellaisinaan, eikä minkään uskonnon varjolla. Ja niinmussutimussuti edelleen... :)

• morsio
        Corpse Bride kirjoitti:

Suunnitelmissa olisi myös hommata vihkijä juhlapaikalle. Oliko teidän juhlat viikonloppuna? Jos oli, niin oliko ongelmia saada kyseinen henkilö paikalle? Olen kuullut että näissä on aikalailla eroja paikkakuntien suhteen. Hinnan pitäisi kuitenkin olla suunnilleen samat, eli 200 euroa matkakulut?

Toinen vaihtoehto meidän ateisti-häihin on, että virallinen vihkimeinen tapahtuisi vaikka jo edellisenä päivänä maistraatissa ja juhlapäivänä paikalle hommattaisiin pro-seremoniamestari puhumaan ja hoitamaan meidän liiton solmiminen vieraiden edessä juhlallisesti.

Jotenkin tuntuu että uskonnottomien häiden järjestäminen on aikalailla hankalampaa (ja kalliimpaa) Suomenmaassa kuin uskovien, mur.

Ja aloittajalle vielä semmonen juttu, että "kristillisiä arvoja" voi opettaa lapselleen myös kuulumatta kirkkoon ja reilumpaa olisi, että lapsi saisi itse päättää kirkkoon liittymisestä eikä vasta myöhemmin siitä eroamisesta. Jos näillä arvoilla tarkoitat juuri lähimmäisen rakkautta ja heikompien auttamista, etkä esim. seksuaalivähemmistöjen sortamista on maailmassa olemassa muitakin hyviä arvoja tunnustavia ja vähemmän huonoja arvoja sisältäviä uskontoja kuin kristinusko. Mun mielestäni hyvät arvot pitäisi opettaa ihmisille sellaisinaan, eikä minkään uskonnon varjolla. Ja niinmussutimussuti edelleen... :)

Mekin ollaan menossa maistraatissa naimisiin, koska mies ei kuulu kirkkoon. Nämä ovat pienet kemut, koska paikalla vain todistajat ja me. Pari päivää myöhemmin vietämme ns. häät. Siunaus tapahtuu kotonamme ja sinne tulevat ystävämme ja vähät sukulaiset. Aiomme panostaa näihin rentoihin ja ehkä hauskasti ajatellen hiukan mahtipontisiin "häihimme" kohtalaisesti. Pukeudumme hyvin ja tarjottavat ovat kuin ainakin häissä...jopa toivon, että koska aiomme itse tanssia häävalssin, niin vieraatkin innostuisivat tanssimaan. Tätä varten laitamme booliin terästystä, ettei juhlaväen tarvi kuivin suin tanssahdella;).
        Mietin vaan että mitäs jos juhlat typistyvät alkuunsa. Mitä voisi keksiä että ainakin osa porukkaa viihtyisi kanssamme iltapuoleen asti. 25-40 henkeä vaan tulossa, joten ei kovin suuret häät kuitenkaan ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4254
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      99
      3694
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3389
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2950
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2438
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2399
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2142
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1776
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      14
      1597
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      33
      1572
    Aihe