maistraatti & mahtihäät

ei kirkkopelleilyä

Eikö täällä ole ketään muita, jotka aikovat mennä maistraatissa naimisiin, mutta pitää silti isot häät? Itse maistraattiin ei ole tulossa muita kuin läheisimmät ihmiset, mutta varsinaiseen hääjuhlaan sitten enemmän.

Sekä sulhanen että minä kuulumme kummatkin edelleen kirkkoon, vaikka olemme ateisteja...eli kirkkohäät olisivat myös (teoriassa) mahdolliset. Haluamme, että tulevat lapsemme oppivat kristillisiä arvoja (esim. heikompien auttaminen), ja siksi kuulumme edelleen kirkkoon. Aikanaan lapset saavat itse päättää, eroavatko kirkosta vai eivät.

3

1090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös siviilivihitty

      Miksi mennä maistraattiin, jossa - vaikka olisi miten kivasti yritetty järjestää huonetta vähän nätimmäksi - ei kertakaikkiaan pääse pakoon sitä että kyseessä on kuitenkin virasto, josta ei saa juhlavaa ei sitten millään?

      Samalla vaivalla kutsuu vihkijän maistraatista juhlapaikalle. Siitä tulevat lisäkustannuksetkaan eivät ole kovin suuret (varsinkaan suhteessa jos on muutenkin tarkoitus ettei häiden kanssa pihtailla).

      Näin me teimme ja saimme taatusti ikimuistoisen ja ihanan vihkimisen ja häät jotka olivat juuri sellaiset kuin halusimme.

      • Corpse Bride

        Suunnitelmissa olisi myös hommata vihkijä juhlapaikalle. Oliko teidän juhlat viikonloppuna? Jos oli, niin oliko ongelmia saada kyseinen henkilö paikalle? Olen kuullut että näissä on aikalailla eroja paikkakuntien suhteen. Hinnan pitäisi kuitenkin olla suunnilleen samat, eli 200 euroa matkakulut?

        Toinen vaihtoehto meidän ateisti-häihin on, että virallinen vihkimeinen tapahtuisi vaikka jo edellisenä päivänä maistraatissa ja juhlapäivänä paikalle hommattaisiin pro-seremoniamestari puhumaan ja hoitamaan meidän liiton solmiminen vieraiden edessä juhlallisesti.

        Jotenkin tuntuu että uskonnottomien häiden järjestäminen on aikalailla hankalampaa (ja kalliimpaa) Suomenmaassa kuin uskovien, mur.

        Ja aloittajalle vielä semmonen juttu, että "kristillisiä arvoja" voi opettaa lapselleen myös kuulumatta kirkkoon ja reilumpaa olisi, että lapsi saisi itse päättää kirkkoon liittymisestä eikä vasta myöhemmin siitä eroamisesta. Jos näillä arvoilla tarkoitat juuri lähimmäisen rakkautta ja heikompien auttamista, etkä esim. seksuaalivähemmistöjen sortamista on maailmassa olemassa muitakin hyviä arvoja tunnustavia ja vähemmän huonoja arvoja sisältäviä uskontoja kuin kristinusko. Mun mielestäni hyvät arvot pitäisi opettaa ihmisille sellaisinaan, eikä minkään uskonnon varjolla. Ja niinmussutimussuti edelleen... :)


      • morsio
        Corpse Bride kirjoitti:

        Suunnitelmissa olisi myös hommata vihkijä juhlapaikalle. Oliko teidän juhlat viikonloppuna? Jos oli, niin oliko ongelmia saada kyseinen henkilö paikalle? Olen kuullut että näissä on aikalailla eroja paikkakuntien suhteen. Hinnan pitäisi kuitenkin olla suunnilleen samat, eli 200 euroa matkakulut?

        Toinen vaihtoehto meidän ateisti-häihin on, että virallinen vihkimeinen tapahtuisi vaikka jo edellisenä päivänä maistraatissa ja juhlapäivänä paikalle hommattaisiin pro-seremoniamestari puhumaan ja hoitamaan meidän liiton solmiminen vieraiden edessä juhlallisesti.

        Jotenkin tuntuu että uskonnottomien häiden järjestäminen on aikalailla hankalampaa (ja kalliimpaa) Suomenmaassa kuin uskovien, mur.

        Ja aloittajalle vielä semmonen juttu, että "kristillisiä arvoja" voi opettaa lapselleen myös kuulumatta kirkkoon ja reilumpaa olisi, että lapsi saisi itse päättää kirkkoon liittymisestä eikä vasta myöhemmin siitä eroamisesta. Jos näillä arvoilla tarkoitat juuri lähimmäisen rakkautta ja heikompien auttamista, etkä esim. seksuaalivähemmistöjen sortamista on maailmassa olemassa muitakin hyviä arvoja tunnustavia ja vähemmän huonoja arvoja sisältäviä uskontoja kuin kristinusko. Mun mielestäni hyvät arvot pitäisi opettaa ihmisille sellaisinaan, eikä minkään uskonnon varjolla. Ja niinmussutimussuti edelleen... :)

        Mekin ollaan menossa maistraatissa naimisiin, koska mies ei kuulu kirkkoon. Nämä ovat pienet kemut, koska paikalla vain todistajat ja me. Pari päivää myöhemmin vietämme ns. häät. Siunaus tapahtuu kotonamme ja sinne tulevat ystävämme ja vähät sukulaiset. Aiomme panostaa näihin rentoihin ja ehkä hauskasti ajatellen hiukan mahtipontisiin "häihimme" kohtalaisesti. Pukeudumme hyvin ja tarjottavat ovat kuin ainakin häissä...jopa toivon, että koska aiomme itse tanssia häävalssin, niin vieraatkin innostuisivat tanssimaan. Tätä varten laitamme booliin terästystä, ettei juhlaväen tarvi kuivin suin tanssahdella;).
        Mietin vaan että mitäs jos juhlat typistyvät alkuunsa. Mitä voisi keksiä että ainakin osa porukkaa viihtyisi kanssamme iltapuoleen asti. 25-40 henkeä vaan tulossa, joten ei kovin suuret häät kuitenkaan ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe