valintana Bichon frise??

doggeli edelleen

aijemmin kyselin rotua, jolta lähtee vähän karvaa ja se on pieni. sain paljon hyviä ehdotuksia, mutta kun pidin mielessä, että se olisi eka koira, eikä mikä tahansa hurvittelija olisi paras mahdollinen. nimimerkit Bichon rules ja bichonin omistaja saivat minut ihastumaan bichoniin.
te kaikki joilla on tai ei(mieluiten on) Bichon kertokaa enemmän tästä rodusta ja kokemuksistanne. niin ja jotku sanoo että niillä on aloittelijalle liian vaikea turkki??? kertoisitteko myös hieman turkin hoito kokemuksista

K I I T O S!!

19

2204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bichon rules

      Muutamia kokemuksia turkin hoidosta. Koiramme ei ole näyttelyvalio, joten viimeisen päälle trimmausta ei tehdä. Koira pestään, kun se on likainen ja harjataan kuivatessa, ettei jää takkuja. Turkki vanuttuu kuin villalapanen, jos harjaamisen unohtaa. Trimmaus, eli meillä leikkaus teetetään ammattilaisella, ei kuitenkaan mihinkään muottiin, vaan normaali 'parturointi'. Pari kertaa yritettiin alussa itse lyhentää karvaa, mutta kahden tunnin puurtaminen valtaisan villavuoren seassa ei lyö leiville.

      Koira on ystävällinen vieraille, joskus jopa tuntuu, että se voisi vaihtaa mihin tahansa laumaan, kunhan pehmeää sohvaa ja murkinaa löytyy. Vahtikoirana se on uljas (jos on hereillä), haukku on julma, mutta leuoilla ei välttämättä pure edes kuorellista lenkkimakkaraa. Lauma ja rutiinit ovat erityisen tärkeitä, saavutetut etuisuudet se kyllä muistaa vaatia, joten kannattaa miettiä ennen kuin liikaa hemmottelee. Äläkä sitten puhu ihan mitä vaan sen kuullen, se ymmärtää.

      • Sekaisin Bichonista

        Koska olen hankkimassa "Pumpulipalloa", en näyttelyvaliota, kiinnostaa tämä turkin hoito. Eli miten useasti sitä pitää viedä "parturoitavaksi" ja mitä se kustantaa, noin? Entä onko eroa turkin hoidolla kesällä ja talvella? Teettääkö kurakelit kovasti töitä?


    • xxx

      Bichon rules antoikin jo hyviä neuvoja, mutta itse suosittelen koiran turkin föönäämistä ja lisäksi harjaamista samalla pesun jälkeen. Näin turkki pysyy pidempään takuttomana ja likaista koiraa ei koskaan kannata harjata ja itsestään tosiaan ei kannata antaa kuivua.
      Suosittelen myös trimmaajalle viemistä, sillä itse leikkaamisessa on kova homma ja bichonin turkki on huomattavasti helppohoitoisempi, jos sen pitää lyhyempänä ja rotuhan kuuluu trimmata.

      • Bichon rules

        Hyvä, että joku huomaa. Kyllähän meilläkin hiustenkuivaaja hurisee, kun karjua kuivataan. Tuo trimmaus-käsite on outo, kyllä meidänkin koiran leikkaa trimmaaja, mutta kovin selvästi se parturoinnilta näyttää, vähän samalta kuin poikalapsien 'kesätukka'. Myös pään seutu leikataan lyhyeksi, ei siis sitä idioottimaisen näköistä värkkiä, joka tekee rodusta ihan apinan näköisen.


    • Bichon

      Omistan kyseisen rodun edustajan, 5 v. Koiran luonne on mitä parhain seurakoiran luonne, haluaa olla kaikessa mukana ja tykkää kaikenlaisesta yhdessäolosta.

      Turkin hoito on se isoin "probleema". Talvisaikaan selviää pesulla joka toinen viikko, mutta muulloin pestävä melkein viikottain. Turkki imee aikalailla kaiken pölyn ja lian itseensä, joten tiukat pesut ovat välttämättömiä. Voit pitää turkin lyhyenä, jolloin ei ole pakko välttämättä föönata pesujen jälkeen, pitkänä pidettäessä kylläkin. Karstattava päivittäin, joka tosin ei ole kovinkaan kummoinen homma kun sen säännöllisesti tekee, sillä silloinhan kovin isoja takkuja ei ehdi tulemaan! Silmävuotoa useilla yksilöillä, samoin korvakäytävät kasvaa aikalailla karvoja.

      Mutta mikäli olet valmis kaikkeen tähän bichoni saattaa olla sinullekkin hyvä ja oikea rotu! Karvanlähdöstä vielä... ei varsinaisesti karvanlähtöä koska karstataan niin usein, joskus satunnaisia "tuppuloita" lattialla.

      Nypittävistä terriereistä ja snautsereistahan ei myöskään karvaa lähde...

      • Bichon rules

        Tuo turkin pesutahti tuntuu kyllä vähän oudolta. Itse asumme maaseutuolosuhteissa, eli koiran kävelyreitillä on muutakin kuin asfalttia. Ei meillä silti noin usein pestä eikä varsinkaan päivittäin karstata. Jos haluaa, että koira on päivittäin pumpulipilven näköinen, niin sitten tuon ymmärtää.


    • chien

      Itselläni on kuusi vuotias bichoni, joka on ensimmäinen oma koirani ja kertaakaan en ole katunut rotuvalintaani!

      Mielestäni turkinhoito ei ole mikään mahdottomuus. Itse harjaan koirani joka toinen päivä niin takkuja ei pääse syntymään.
      En ole koskaan käyttänyt koiraani trimmaajalla vaan leikkaan sen turkin itse. On totta, että bichonin trimmaminen vie aikaa, mutta ei sitä onneksi ihan joka viikko tarvitse olla saksimassa. Ainakin kotikoiran osaa helposti trimmata itsekin.

      Ennen pesulle menoa on hyvä harjata koiran turkki, sillä jos siinä on takkuja ne hupaantuvat vedessä ja sen jälkeen niitä on lähes mahdoton yrittää selvittää.
      Itse pesen koirani noin kerran viikossa.
      Pesun jälkeen föönataan ja harjataan. Samalla on myös hyvä tarkistaa korvat, silmät ja kynnet.

    • Bichonin omistaja

      Ensiksi haluan sanoa, että et tule koskaan katumaan jos hankit bichonin. Totta on, että turkin hoito tällä rodulla ei ole kaikkein helpointa, mutta jos rakastat koiraasi ja haluat sen pysyvän terveenä ja hyvännäköisenä turkin hoito on vaivan arvoista. Bichon oli minunkin ensimmäinen koirani, eikä se mielestäni ole mitenkään liian vaikea turkki aloittelijalle. Kun ottaa alusta asti vaan sen asenteen, että koiran turkki pidetään kunnossa. Oma koirani ei myöskään ole mikään näyttely kenttien partaterä, ihan kotikoirana pidän. Pesen oman koirani vähintään kerran kuussa ja käytän trimmaajalla vähintään kolmen kuukauden välein. Voit myös opetella trimmauksen itse, usein koiran kasvattaja voi opettaa. Kun hankit koirasi asiallisesta ja kunnollisesta kennelistä, saat yleensä ainakin puolen vuoden trimmaukset ilmaiseksi.
      Koira pitää opettaa alusta asti olemaan paikoillaan kun sitä hoidetaan. Turkin hoito on tuskallisen hankalaa jos koira on levoton. Trimmauksesta varsinkin tulee todella hankalaa.
      Bichonin koravakarvat tulee nyppiä säännöllisin väliajoin korvatulehdusten välttämiseksi. Samoin tassukarvoja tulee siistiä trimmausten välillä, ettei varpaiden väliin pääse "pöpöjä" muhimaan. Koiran silmiä kannattaa puhdistaa niiden vuotaessa, muuten kuonon karvat värjääntyvät kellertävän oransseiksi. Muuten bichon on aivan mahtava rotu, todella seurallinen ja aina iloinen. Tulee mainioisti toimeen muiden koirien kanssa ja pitää lapsista. Onnittelen valintaasi jos aiot hankkia pienen bichon vauvan!!!

      • doggeli

        kiitti kaikille aivan hirveesti. olin alussa aika ennakkoluuloinen sen turkin kanssa ja luulin että se pitää viedä aina sitte trimmaajalle. meidän naapuris on onneksi villakoira ja hyvä turkinleikkaaja leikkuri vaikka omaki olis kätevä varmaanki. millä muutes ootte bichoneidenne turkit leikannu? saksilla leikkurilla?

        sitte viä, et millane luonne niillä suunnilleen on? mulla on kissa ja kaksi kania, mitenköhän bichonit suhtautuu niihin? (vaikka yksilöllistähän tämäkin)onko kellään siitä kokemuksia?
        miten se suhtautuu vieraita koiria ja ihmisiä kohtaan?
        me harrastetaan varmaanki sitte agilityä, onko sillä liian pitkä selkä siihen?
        kuinka paljon bichonit oppii? rakastan kouluttamista ja olenkin opetellut naapurin keskarille(k. kokoinen villakoira) kaikenlaisia hyödyllisiä ja vähemmän hyödyllisiä taitoja.. mm. haukahtamaan tietyissä tilanteissa ja olemaan hiljaa, hyppäämään syliin, ryömimään, kierimään, joitakin agi esteitä , perustottelevaisuus


      • Bichonin omistaja
        doggeli kirjoitti:

        kiitti kaikille aivan hirveesti. olin alussa aika ennakkoluuloinen sen turkin kanssa ja luulin että se pitää viedä aina sitte trimmaajalle. meidän naapuris on onneksi villakoira ja hyvä turkinleikkaaja leikkuri vaikka omaki olis kätevä varmaanki. millä muutes ootte bichoneidenne turkit leikannu? saksilla leikkurilla?

        sitte viä, et millane luonne niillä suunnilleen on? mulla on kissa ja kaksi kania, mitenköhän bichonit suhtautuu niihin? (vaikka yksilöllistähän tämäkin)onko kellään siitä kokemuksia?
        miten se suhtautuu vieraita koiria ja ihmisiä kohtaan?
        me harrastetaan varmaanki sitte agilityä, onko sillä liian pitkä selkä siihen?
        kuinka paljon bichonit oppii? rakastan kouluttamista ja olenkin opetellut naapurin keskarille(k. kokoinen villakoira) kaikenlaisia hyödyllisiä ja vähemmän hyödyllisiä taitoja.. mm. haukahtamaan tietyissä tilanteissa ja olemaan hiljaa, hyppäämään syliin, ryömimään, kierimään, joitakin agi esteitä , perustottelevaisuus

        Bichon tulee hyvin toimeen ihmisten ja toisten koirien kanssa. Uskoisin että tottuu myös kissaan vaikka omakohtaisia kokemuksia ei siitä olekaan. Bichonin turkki trimmataan saksilla.
        Bichon on eriääin älykäs ja oppivainen koira ja sopii hyvin myös agilityyn. Bichon rakastaa hyppimistä ja pomppimista =). Voit aivan varmasti opettaa koirallesi monia temppuja ja se tulee kyllä oppimaan ne. Bichon voi olla ja onkin melko itsepäinen ja arvonsa tunteva koira, mutta kärsivällisyydellä pääsee pitkälle.


      • bichonin omistaja
        doggeli kirjoitti:

        kiitti kaikille aivan hirveesti. olin alussa aika ennakkoluuloinen sen turkin kanssa ja luulin että se pitää viedä aina sitte trimmaajalle. meidän naapuris on onneksi villakoira ja hyvä turkinleikkaaja leikkuri vaikka omaki olis kätevä varmaanki. millä muutes ootte bichoneidenne turkit leikannu? saksilla leikkurilla?

        sitte viä, et millane luonne niillä suunnilleen on? mulla on kissa ja kaksi kania, mitenköhän bichonit suhtautuu niihin? (vaikka yksilöllistähän tämäkin)onko kellään siitä kokemuksia?
        miten se suhtautuu vieraita koiria ja ihmisiä kohtaan?
        me harrastetaan varmaanki sitte agilityä, onko sillä liian pitkä selkä siihen?
        kuinka paljon bichonit oppii? rakastan kouluttamista ja olenkin opetellut naapurin keskarille(k. kokoinen villakoira) kaikenlaisia hyödyllisiä ja vähemmän hyödyllisiä taitoja.. mm. haukahtamaan tietyissä tilanteissa ja olemaan hiljaa, hyppäämään syliin, ryömimään, kierimään, joitakin agi esteitä , perustottelevaisuus

        Jos haluat kysellä lisää rodusta niin voit mailailla. Vastailen oikeen mielelläni! =)


      • bichonin omistaja
        bichonin omistaja kirjoitti:

        Jos haluat kysellä lisää rodusta niin voit mailailla. Vastailen oikeen mielelläni! =)

        niin se osote on [email protected]


      • chien
        doggeli kirjoitti:

        kiitti kaikille aivan hirveesti. olin alussa aika ennakkoluuloinen sen turkin kanssa ja luulin että se pitää viedä aina sitte trimmaajalle. meidän naapuris on onneksi villakoira ja hyvä turkinleikkaaja leikkuri vaikka omaki olis kätevä varmaanki. millä muutes ootte bichoneidenne turkit leikannu? saksilla leikkurilla?

        sitte viä, et millane luonne niillä suunnilleen on? mulla on kissa ja kaksi kania, mitenköhän bichonit suhtautuu niihin? (vaikka yksilöllistähän tämäkin)onko kellään siitä kokemuksia?
        miten se suhtautuu vieraita koiria ja ihmisiä kohtaan?
        me harrastetaan varmaanki sitte agilityä, onko sillä liian pitkä selkä siihen?
        kuinka paljon bichonit oppii? rakastan kouluttamista ja olenkin opetellut naapurin keskarille(k. kokoinen villakoira) kaikenlaisia hyödyllisiä ja vähemmän hyödyllisiä taitoja.. mm. haukahtamaan tietyissä tilanteissa ja olemaan hiljaa, hyppäämään syliin, ryömimään, kierimään, joitakin agi esteitä , perustottelevaisuus

        Oma koirani on suhtautunut toisiin eläimiin todella hienosti. Saattaa haistella muita lemmikkejä, mutta kiinnostunut se ei oikeastaan ole kuin toisista koirista.

        Osaa bichonkin suuttua, tai ainakin mököttää. En tiedä johtuuko horoskoopista, mutta oma hauvelini osaa kyllä osoittaa mieltään. Leppyy kyllä onneksi helposti.

        Luonteeltaan ainakin oma bichonini on rauhallinen. Se kuuntelee tarkkaan puhetta ja ymmärtää paljon sanoja.
        Aina valmis lähtemään ja innokas touhuamaan toisten kanssa, joskus tuppaa ihan tulemaan tielle. Viihtyy kyllä mainiosti kotona sylissäkin.


      • Sekaisin Bichonista
        bichonin omistaja kirjoitti:

        niin se osote on [email protected]

        Tuntuu olevan tosi vaikeata löytää Bichon Frisen pentua. Olen ostamassa elämäni ensimmäistä koiraa ja mielestäni etsinyt todella paljon ja ilmoitellut itse lehdessä ostohalukkuuttani, vaan ei tahdo pentua löytyä. Koska en halua näyttelykoiraa, niin onko sillä merkitystä (hinnassa ainakin on)onko Bichon aivan "aito"? Olen siis käynyt läpi netissä olevat kasvattajat ja erinäisiä lehti-ilmoituksia, mutta olen edelleen ilman koiraa. Mistähän osaisin vielä kysellä?


      • Bichon
        Sekaisin Bichonista kirjoitti:

        Tuntuu olevan tosi vaikeata löytää Bichon Frisen pentua. Olen ostamassa elämäni ensimmäistä koiraa ja mielestäni etsinyt todella paljon ja ilmoitellut itse lehdessä ostohalukkuuttani, vaan ei tahdo pentua löytyä. Koska en halua näyttelykoiraa, niin onko sillä merkitystä (hinnassa ainakin on)onko Bichon aivan "aito"? Olen siis käynyt läpi netissä olevat kasvattajat ja erinäisiä lehti-ilmoituksia, mutta olen edelleen ilman koiraa. Mistähän osaisin vielä kysellä?

        Siis haluatko puhdasrotuisen bichonin vaiko jonkun sekarotuisen? Ja ei se hintaan niinkään vaikuta oletko ostamassa näyttelypentua vai et, sillä rehellinen kasvattaja ei lupaa menestystä jollekkin 7 viikon ikäiselle pennulle. Hinnan pitäisi olla sama näyttelypennulle ja kotipennulle mikäli niiden TERVEYSTILA on sama.

        MIkäli olet kiinnostunut bichonin pennusta ota yhteyttä Kennelliiton pentuvälitykseen, niin saat puhelinnumerot kasvattajille joilla on tällä hetkellä pentue. Voit myös kirjoittaa sähköpostia minulle, sillä saattaisin tietää yhden...

        [email protected]


      • Sekaisin Bichonista
        Bichon kirjoitti:

        Siis haluatko puhdasrotuisen bichonin vaiko jonkun sekarotuisen? Ja ei se hintaan niinkään vaikuta oletko ostamassa näyttelypentua vai et, sillä rehellinen kasvattaja ei lupaa menestystä jollekkin 7 viikon ikäiselle pennulle. Hinnan pitäisi olla sama näyttelypennulle ja kotipennulle mikäli niiden TERVEYSTILA on sama.

        MIkäli olet kiinnostunut bichonin pennusta ota yhteyttä Kennelliiton pentuvälitykseen, niin saat puhelinnumerot kasvattajille joilla on tällä hetkellä pentue. Voit myös kirjoittaa sähköpostia minulle, sillä saattaisin tietää yhden...

        [email protected]

        Kiitokset tiedoista, otanpa yhteyttä Kennelliittoon!!


      • numero
        Sekaisin Bichonista kirjoitti:

        Kiitokset tiedoista, otanpa yhteyttä Kennelliittoon!!

        ja laittamalla mulle viestin, saisit yhden numeron...


    • Kolmentoista vuoden kokemus

      Sain ensimmäisen Bichon Friseni 12 vuotta sitten. Tämän yksilön otimme nimenomaa kotikoiraksi. Kävin yhdellä trimmauskurssilla ja trimmasinkin koirani aina itse, kun sitä ei tarvinnut saada mitenkään näyttelylookkiin.
      Eka koirani jäi opiskelujeni vuoksi vanhemmilleni ja myöhemmin otin uuden Bichonin itselleni ja miehelleni. Tämä on ollut meillä nyt 7 vuotta. Trimmaan edelleen koiran itse, koska on kotikoiraksi hankittu. Trimmauksen oppii kyllä jokainen, jos vain haluaa. Ostin koiran hankinnan yhteydessä n. 500 markan sakset, joiden hinta tuntui silloin tosi korkealta. Mutta ... saksien hinta on kyllä vuosien saatossa tullut moninkertaisesti takaisin, on yhä hyvässä kunnossa.
      Plussat ja miinukset Bichonista:
      ei lähde karvaa
      ei kuolaa
      ei haise
      ihana luonne (ei osaa olla vihainen! )
      ihmisrakas
      helppo kuljetella mukana pienen kokonsa vuoksi
      ruokintakustannukset edulliset

      - turkki vaatii paljon hoitoa

    • Anonyymi

      Onko Bichon vaikea kouluttaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe