terve! onko kellään samanlaista ongelmaa focuksessa 1.6L 2002 malli. eli kun ajaa normaalisti esim kolmosella kierroksia noin reilu 2 tuhatta ja päästää kaasun pois niin moottori ei jarruta ollenkaan vaan vaihti kasvaa huomattavasti esim alamäessä. bensan ruiskutuksen katkaisu toimii välillä mutta ei aina. autoa on nyt päivitetty neljä kertaa huollossa kivitilassa tampereella sillä tuloksella että toimii koko ajan vain huonommin. huollossa sanotaan että ei siinä mitään vikaa ole. lisäksi auto kuluttaa kaupunki ajossa noin 10 litraa bensaa eli normaalia enemmän. olen vaihtanut autoa työkaverin kansssa jolla on samanlainen focus ja ajanut sillä viikon töihin jolloin hänen autollaan kulutus on ollut noin 7.8l samanlaisessa ajossa. eli ei ole kaasujalasta kiinni korkea kulutus. autolla on nyt ajettu noin 3500km ja pelkkää murhetta. olisiko kellään ollut samanmoista ongelmaa huollossa kun ovat ajaneet niin ovat huomanneet vian mutta sanovat vain että kovaa ajoa vain. ongelman huomaa helposti jos on ajotietokone niin laitteen sen näyttään hetkellistä kulutusta ja koittaa meneeko näyttö nollaa joka kerta. koittakaa joku ja kertokaa toimiiko teillä. asiallisia vastauksia kiitos!
focus moottorijarrutus
10
1570
Vastaukset
- Peugeot307
Kysyit jo lähes kk sitten samaa asiaa. -99 mallin moottorijarrutus oli terävää rytkimistä mutta -01 alkaen sitä ei oikein edes huomaa.
Hyvinkin loivassa alamäessä vauhti suorastaan kiihtyy ja niin kuuluukin.
Paljonko joutokäynti on lämpimänä? Vilkkuuko mittarivalot joutokäynnillä? Mitä kuittiin kirjattiin päivityksestä? Onko työkoodi 5 vai 6-numeroinen? Miten se on vain huonontunut? Siis rullaa helpommin vai?- ford
mittarivalot ja muut valot vilkkuu ja samoin ajovalot tyhjäkäynnillä. tyhjäkäynti kylmänä noin 1400 lämpimänä noin 800. auton on päivitetty neljässä eri huollossa mutta samat ongelmat jatkuvat. mitä moottori jarrutukkseen tulee niin liikkeen toinen samanlainen käyttäytyy aivan eri lailla mutta ei ole saatu korjattua tai ei ole edes varmaan haluttu. omassa autossani huomaa välillä pienen nykäisyn moottorijarrtuksessa mutta välillä ei mitään kierroksilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. aivan sama ajanko kolmosella 120k/hm ja päästän kaasun niin ei huomaa mitään jarrutusta ja välillä huomaa. asian näkee hetkellisestä kulutusmittarista. liikkeen koeajoautossa toimii aina ainakin mittarin mukaan. että sanokaa nyt onko itse keksitty vika? vikaa ei vaan osata korjata huolto mies on huomannut saman itse istuin vieressä!
- vw
ford kirjoitti:
mittarivalot ja muut valot vilkkuu ja samoin ajovalot tyhjäkäynnillä. tyhjäkäynti kylmänä noin 1400 lämpimänä noin 800. auton on päivitetty neljässä eri huollossa mutta samat ongelmat jatkuvat. mitä moottori jarrutukkseen tulee niin liikkeen toinen samanlainen käyttäytyy aivan eri lailla mutta ei ole saatu korjattua tai ei ole edes varmaan haluttu. omassa autossani huomaa välillä pienen nykäisyn moottorijarrtuksessa mutta välillä ei mitään kierroksilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. aivan sama ajanko kolmosella 120k/hm ja päästän kaasun niin ei huomaa mitään jarrutusta ja välillä huomaa. asian näkee hetkellisestä kulutusmittarista. liikkeen koeajoautossa toimii aina ainakin mittarin mukaan. että sanokaa nyt onko itse keksitty vika? vikaa ei vaan osata korjata huolto mies on huomannut saman itse istuin vieressä!
IV -Golf toimii ainakin niin että kun kaasupolkimen nostaa ja vaihde on riittävän pieni nopeuteen nähden, kierrokset > 2000 rpm, niin bensan syöttö katkeaa heti ja se näkyy ajotietokonessa. Kun nopeus sitten siitä hidastuu ja kierrokset ovat pudonneet 1000 rpm tuntumaan, bensaa alkaa uudestaan virrata jotta kone ei sammuisi moottorijarruruksessa. Eiköhän Focuksessa ole vastaava systeemi. Heitänpä tässä siis veikkauksen että moottorin ohjaus luulee että kone meinaa sammua ja antaa lisää kierroksia. Joku asiantuntevampi voinee selittää mitä signaaleja (rpm?) käytetään tuohon valvontaan.
- matkamittarissa nyt 54512 km
Haiskahtaa ihan itse keksityltä "vialta". Alamäkeen kolmosella, alkuvauhdista n.35km/h = ei voi kummoista moottorijarrutusta syntyäkkään, ellet sitten päästele lukonmäkeä. (itseasiassa lukonmäessä on hyvä käydä testaamassa).
Mistä olet saanut päähäsi, ettei polttoaineen syöttö katkea esimerkkisi tilanteessa, siitäkö kun: "vaan vauhti kasvaa huomattavasti....". Focuksen kolmosvaihteen välitys on niin pitkä, ettei kunnollista moottorijarrutusta ko. "alkuvauhdista" synny. Kokeileppa seuraavalla kertaa heittää kakkonen sisään, niin johan jarruttaa.
Moottorin pyörintänopeuden, autosi nopeuden ja polttoaineen suihkutuksen ohjainyksikön saaman informaation pitää muodostaa oikeanlainen kombinaatio, ennekuin polttoaineen syöttö katkaistaan. Tästä johtuu, että kunnollinen moottorijarrutus kolmosella saadaan aikaiseksi vasta kun alkuvauhti on n.60km/h. (Sama "säännöt" pätee kaikkin nykyautoihin riippuen vaihteiston välityksistä, ohjainyksikön ohjelmasta, jne, jne...)
Kulutuslukemista sen verran, että 10l/100km 1,6litraisella Foccerilla on kyllä hurja luku! (mutta niin on myös tuttavasi focuksella kuluttamasi 7,8l/100km).
Ajan itsekin 1,6litraista 5-ovista ja kirjaan tankkaukset ja ajetut kilometrit tietsikalle tätä varten tehtyyn ohjelmaan. Keskikulutus seka-ajossa 01052002-31082002 6,78l/100km. (taajama/kaupunki pyörityksessä 7,27.) Talvirenkaat ja -olosuhteet nostavat sekaajon keskikulutusta lähes litralla 7,6litraan sataselle. Olen ajanut yhden tankillisen matkaajoa keskikulutuksella 5,92l/100km :-). (Ajan aina: nopeusrajoitus 5-10%, joten nutaamisesta ei ole kysymys.)
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että ripeä kiihdytys tavoitevauhtiin ja sitten suurimmalla mahdollisella vaihteella tasaista huruttelua. Vältä liian suurella vaihteella jyristelyä! (kierrokset alle 1800r/min). Lähestymiset risteyksiin moottorijarrutuksella jotta polttoaineen syöttö katkeaa.- 1.6 Focus
Olen samaa mieltä kanssasi, pitää tietää mitä tekee, kun esim kokeilee sitä bensansyötön katkaisua ja parhaiten sen kyllä havaitsee juuri kakkosvaihteella kokeiltaessa.
Minulla on 2001 vm 1.6 5-ov Focus ja laitan myös kaikki kulut ylös.
Bensan kulutuksen seuraaminen yhden tankkauksen välillä ei anna kovin tarkkaa kuvaa todellisesta kulutuksesta. Tankkaukseenhan liittyy niin monta muuttujaa, ettei se yksi tankkaus anna todellista kuvaa - suuntaa antavan kuvan kylläkin.
Mikäli halutaan parantaa yhden tankkauksen tarkkuutta, sekä kulutuksen seurantaa pitää huomioida ainakin seuraavat asiat;
ilman lämpötila, ilman kosteus, sama tankkauspiste, sama auton asento tankilla, samanlainen tankkaus eli pistoolin asento ja bensamäärän syöttönopeus, sekä pistoolin pysäytys automatiikan huomiointi, sama oktaaniluku, auton bensatankin lämpötila, sekä bensan lämpötila jne...
No, kaikesta huolimatta olen seurannut myös yhdellä tankkauksella tapahtuvaa kulutusta ja tasaisella ajolla se on ollut minimissään 5,42 l/100km.
Koko vuoden ajalta se oli vuonna 2001 - 6,8324 l/100km (käyttöönotto pvm 3.5.2001).
Ajan seka-ajoa ja viimeaikoina enemmän lähiö/kaupunki ajoa, lisäksi käytän myös ilmastointilaitetta. - kiinnostunut
sen tietokone ohjelman. Itse kun oon sen verran laiska, että en kehtää alkaa paperille vääntään laskutoimituksia. Kuitenkin ois aika mielenkiintoista seurata kulutuslukemia.
- matkamittarissa nyt 54512 km
kiinnostunut kirjoitti:
sen tietokone ohjelman. Itse kun oon sen verran laiska, että en kehtää alkaa paperille vääntään laskutoimituksia. Kuitenkin ois aika mielenkiintoista seurata kulutuslukemia.
Mortonoomi !
Itselläni käytössä itse koodattu pätkä mutta freeware Gaso on tarjolla osoitteessa
http://www.codeman.fi/gaso.html
Grafiikka zydeemit tökkii ja saa olla tarkkana kun syöttää uusia tankkauksia mutta yhteenvedot OK. Kokeile.
- toinen focus menossa
Moi, ensimmäisellä 80 tkm ja nyt 60 tkm täyttymässä. Kertomasi ongelmat eivät ole osuneet kohdalle, mutta olen kuullut, että ohjelmissa on ollut ongelmia 2002 malleissa. Uudet päivitykset ovat helpottaneet asiaa.
Kulutukset kyllä tuntuvat aika kovilta. Moottoritienopeuksilla (125) vie kyllä 7,4. Sekalaisessa ajossa pysyy helposti 6,4 pintaan. Eikä matka-ajossa ilman konetie nopeuksia 5,9 ole vaikea tavoitella.
Onhan ko. merkillä ajettu alle 5 l kulutuksella taloudellisuusajokilpailussa Keski-Suomen sorarännejä 550km, n.60km/h keskinopeudella.
Moottorijarrutus on tehokas tapa pienentää kulutuslukemia.
Laita Kivitilan pojat tiukoille asian kanssa, tai ??. Ajotapa kuitenkin on kulutuksen ratkaiseva lenkki, kunhan saavat auton kuntoon. - ?
Oletko seurannut onko mitään merkitystä kulutukseen ja moottorijarrutukseen esim sillä onko ilmastointi päällä? Tai lämmittimet yms. Entä moottori kylmä tai lämmin, pitkän matka-ajon/ reippaan kihdyttelyn jälkeen? Kulutuslukemat muuttuu hieman kun autolla ajettu muutama tonni enemmän. Jos kiinnostusta ni seuraa esim eka öljynvaihdon jälkeen onko mitä vaikutuksii. Tietty eka huolto/öljynvaihto 20.000km... 2002:ssa muistaakseni eri ohjelmat kuin aiemmin, mut ei syytä huoleen. Kulutus normi n. 6-8 l. Ja takuupäivitys ei välttämättä auta ellei tehdas ole antanut autoliikkeelle uutta päivitystä, jos aina päivitetään sama ohjelma ni ei varmasti auta! takuu 2v,älä murehdi
- ford
kiitos hyvästä tekstistä. autossani on automaatti ilmastointi mutta en ole pitänyt ilmastointia päällä enään kuukauteen. se nosti kulutusta kesällä noin yhden litran ja kulutus pyöri silloin noin 10,5-11,5 välillä olen ajanut taloudellisen ajon kurssin samalla autolla jolloin pääsin kaupunki ajossa kulutuksiin 6,9-7,6 opettaja vieressä. kurssilla ajettiin aikalailla samanlaista ajoa mitä itse ajan nyt ja ajotapani on sama. jos autolla "rankoo" kunnolla niin sen jälkeen bensansyötönkatkaisu toimii paremmin. lisäksi autossa on välillä käynnistys ongelmia startti pyörii hyvin useita sekunteja ja sitten vasta lähtee käyntiin ei ole merkitystä on kylmä vai lämmin kone. pitkän maantieajon jälkeen kun tulee taajamaan niin moottori jarrutus ei toimi kuin vasta kymmenien kilometrien jälkeen jota on ajettu kaupungissa. moottoria on päivitetty kolmessa eri huollossa kyllä nyt luulisi jossain niistä olleen uusi ohjelma. mutta tuskin tähän ongelmaan mikään päivitys auttaa. autosta ei ole löytynyt mitään vikaa yhdessäkään huollossa testerillä olen katsellut vierestä. autoon on vaihdettu nyt uusi kaasuläpän asentotunnistin, mutta siittä ei ollut apua. autolla on nyt ajettu 4500km. öljyt ajattelin vaihtaa noin viidessätuhannessa. enpä tiedä mitä tehdä autolle? kai se täytyy vaihtaa pois kun sitä ei saada kuntoon! jos jollain on ollut samanlaista ongelmaa ja lukee tämän jutun niin voisi kommentoida onko löytynyt ratkaisua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli265153Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123765Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403177IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462719Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861298Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2811267- 591165
- 791129
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3941106Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2081029