Meillä on 12 vko:a vanha koiranpentu, narttu. Alusta alkaen oli selvää, että tämä pentu on rohkea ja pistää meidän johtajuuden koetukselle. Olemme yrittäneet olla johdonmukaisia ja määrätietoisia pennun kasvatuksessa, mutta käsien pureminen on koko ajan ollut ongelmana. Tämä pentu kun pitää kaikkia komentamisia vain haasteena ja puree entistä innokkaammin.Yrittää myös näykkiä vaatteita. Olemme ottaneet niskasta kiinni, tiukka ei aina kun puree, olemme välillä selättäneet, kääntäneet itse selän ja menneet pois jne. Mielestämme koira käyttäytyy näissä tilanteissa aina niin, että haluaa haastaa meidät leikkimään; eli heiluttaa häntää ja menee lattialle makaamaan. Kyse ei ole mistään hyökkämisestä meidän päälle. Mutta leikki menee aina överiksi ja koira kiihtyy ihan liikaa. Olemme jättäneet kaikki taisteluleikit ja riehumiset pois, mutta jos koira itsekseen aloittaa esim. solmunarun tai pehmolelun riepottamisen, annamme sen tehdä sitä. Keino, minkä totesimme hyväksi rauhoittamiseen, on se, että otamme pennun tiukasti syliin ja pidämme siinä, kunnes rauhoittuu. Alas pääsee, kun on täysin rauhallinen. Nyt on kuitenkin pari kertaa sylissä ollessaan rähähtänyt oikein kunnolla ja on puraissutkin tässä tilanteessa. Onko edelleen kyse johtajuuden tavoittelusta vai onko tässä jotain muuta? Itse mietin jopa sitä, olemmeko komentaneet pentua liiaksi ja se on menettänyt luottamuksen meihin. Koira on ilmeisesti dominoiva luonteeltaan ja on varmasti haasteellinen tapaus meille ensimmäisen koiran omistajille. Pentu on muuten todella iloinen ja sosiaalinen ja oppivainen ja se tulee myös syliin ja pitää meitä ihmisiä hyvänä esim. nuolee . Sen kanssa on ollut helppo tutustua uusiin tilanteisiin ja paikkoihin, koska se on niin innokkas ja rohkea. Monessa suhteessa todella helppo tapaus ja tässä koirassa on paljon hyvää. Tähän puremiseen haluaisin kokeneilta konkareilta neuvoja, koska haluamme todella saada tästä koirasta yhteiskuntakelpoisen yksilön joka tilanteessa.
Koiran pureminen
21
14671
Vastaukset
- hyvä asenne
Kiva että teillä on tälläinen asenne heti pennun kanssa. Vältätte varmasti monet ongelmat ;o)
Muistakaa että johtajuus ei tule siitä että koiraa kielletään tai sitä rankaistaan vaan johtajuus on paljon muutakin.
No niin, koira taitaa nyt hieman kartoittaa tilannetta.12 viikkoa vanha koira on ollut perheessä vasta niin vähän aikaa että johtaja se ei vielä ole.
Tuo pureminenhan on koirien tapa leikkiä.Eli älkää liikaa huoletiko. Inhottava tapa mutta loppuu kyllä johdonmukaisella toiminnalla. Pieni pentu ei vielä ymmärrä että pureminen ei kuulu leikkiin sillä sehän on sisarustensa kanssa juuri sillä tavalla peuhannut.Kun ihminen kieltää sitä,tarttuu niskasta jne. pentu kokee sen vain niin että ihminen on liittynyt leikkiin ja riehuu enemmän.
Paras tapa on mielestäni se että leikkii loppuu kun pentu puree.Johtajuus nimittäin saavutetaan aivan muilla keinoin kuin sillä että pentua kuritetaan. Ensin kiljahdetaan kovaa ja sen jälkeen käännetään selkä. joillekin pennuille tämä riittää ja toiset alkavat sitten purra selkää ja nilkkoja. Silloin kävellään pois ja jätetään pentu yksin.
Yksinkertaisesti siis kun pentu puree, leikki loppuu. Jos pentu yrittä komentaa puremalla tai haukkumalla se ei saa minkäänlaista huomiota, ei edes kieltoa. Jo se kieltokin on palkkio.
Sanoit että olette näin tehneetkin mutta tehkää niin JOKA KERTA. Nyt koira saa välillä siitä puremisesta palkkion eli teidän kiellot yms ja se toistaa sen käytöksen. Jos joka kerta puremisesta seuraus on sama, eli ihminen lähtee pois, oppii pentu pian että ei kannata.
Jos pentu on kovin dominoiva, kuten oma koirani, niin edellä mainitun huomioimattomuuden lisäksi itse toimisin näin.
Koiraa ei huomioida kuin ihmisen aloitteesta. Totta kai sen kanssa leikitään ja sitä koulutetaan mutta vain ihmisen eli johtajan aloitteesta. Leikki ja koulutus tuokio loppuu myös ihmisen aloitteesta ei niin että pentu kyllästyy.
Sama pätee hellimisiin. Dominoivan koiran ei saisi antaa itse tulla hakemaan rapsutuksia. Kuullostaa ehkä julmalta mutta alempiarvoinen ei hae huomiota johtajalta vaan johtaja antaa sitä kun haluaa.
Kyllä minäkin pentua hellin kun se oli pieni mutta tiukensin linjaa aika lailla kun se kasvoi ja näin tarkemmin mikä sen luonne on.- hyvä asenne
Lisäisin vielä että kyllähän sen pennun kanssa voi riehua mutta mielellään ulkona. Ei vetoleikkejä jos ei niitä halua mutta muita leikkejä.Vetoleikkejä jos leikkii niin pitää olla tarkkana että se esine jää ihmiselle eikä koiralle. Vaikkapa namun etsimistä, ihmisen etsimistä, vauhdikkaita luoksetulo harjoituksia jne. Palloa en lähtisi heittämään, tai keppiä se kiihdyttää vilkasta koiraa entisestään. Pitäähän sen saada sitä pentuenergiaa purra.
- Hemuli
hyvä asenne kirjoitti:
Lisäisin vielä että kyllähän sen pennun kanssa voi riehua mutta mielellään ulkona. Ei vetoleikkejä jos ei niitä halua mutta muita leikkejä.Vetoleikkejä jos leikkii niin pitää olla tarkkana että se esine jää ihmiselle eikä koiralle. Vaikkapa namun etsimistä, ihmisen etsimistä, vauhdikkaita luoksetulo harjoituksia jne. Palloa en lähtisi heittämään, tai keppiä se kiihdyttää vilkasta koiraa entisestään. Pitäähän sen saada sitä pentuenergiaa purra.
Kiitos vastauksestasi. Nyt teemme johdonmukaisesti tämän huomioimatta jättämis tempun joka kerta, kun pentu puree. Ehkä emme ole olleet tarpeeksi kärsivällisiä. Olemme kyllä yrittäneet keksiä kaikenlaista muuta toimintaa riehumisleikkien tilalle ja joka päivä käydään lähimetsässä, jossa pentu saa olla vapaana ja purkaa energiaansa. Hihnassa kulkemisharjoituksia tuleekin siitä, kun siirrymme metsään (n. 5 min. suuntaansa). Kotipihalla, joka ei tosin ole kovin suuri, mutta on aidattu, pentu on vapaana ja siellä mm. tänään piiloteltiin makupaloja lumeen, josta koiramme niitä innokkaasti etsiskeli.
Olemme varmoja, että meillä hyvä ja ihana koira, kunhan itse opimme käsittelemään ja kouluttamaan sitä oikein.
- sissi
Tämä nyt jälleen kerran on yks niistä asioista johon tuo muoti-johtajuus-soopa ei liity millään lailla. Koira ei ole yrittämässä johtajaksi, kun se yrittää leikkiä kanssasi niinkuin sisarustensa kanssa!! Se vain ei tiedä ettei sinua saa purra. Muuten nuo ylhäällä olevat neuvot ovat ihan käyttökelpoisia ja ainakin meillä koira oppi nopeasti itsensä hillitsemään kun tajusi että leikki loppuu kun puren.
- Hemuli
Joo, kyllä se on varmaan niin, että pentumme yrittää leikkiä meidän kanssa niin kuin sisarustensakin kanssa on leikkinyt. Tuo johtajuus asia vain nousee nykyisin joka paikassa niin vahvasti esille, että tässä on koiran kanssa elämää aloitteleva ihminen välillä ihan pää pyörällä, mitä saa tehdä ja mitä ei. Jonkun verran koirallamme on kuitenkin ollut murinaa ja haukkumista meitä kohtaan, jotka olemme tulkinneet komentamiseksi meille ihmisille. Tarkkana tämän typykän kanssa saa olla, että ei pääse pomoilemaan.
Oman pentumme on mielestämme osoittanut jo pienestä pitäen "pomon" elkeitä. Mm. kun olimme pentuun tutustumassa ja sitä hakemassa, pisti tämä meidän neiti veljensä, jotka olivat paljon kookkaampia, kuriin ja järjestykseen. Koiramme on myös erittäin rohkea muiden koirien kanssa, ehkä vähän tyhmänrohkeakin ja on onneksi saanut parilta tutulta koiralta opetusta koiraetiketistä, niin ettei ihan kaikkien silmille alkaisi heti hyppimään. Onhan se jo sen oman turvallisuudenkin kannalta tärkeää, että oppii elämään ihmisten ja muiden koirien kanssa. - huuhaata
Hemuli kirjoitti:
Joo, kyllä se on varmaan niin, että pentumme yrittää leikkiä meidän kanssa niin kuin sisarustensakin kanssa on leikkinyt. Tuo johtajuus asia vain nousee nykyisin joka paikassa niin vahvasti esille, että tässä on koiran kanssa elämää aloitteleva ihminen välillä ihan pää pyörällä, mitä saa tehdä ja mitä ei. Jonkun verran koirallamme on kuitenkin ollut murinaa ja haukkumista meitä kohtaan, jotka olemme tulkinneet komentamiseksi meille ihmisille. Tarkkana tämän typykän kanssa saa olla, että ei pääse pomoilemaan.
Oman pentumme on mielestämme osoittanut jo pienestä pitäen "pomon" elkeitä. Mm. kun olimme pentuun tutustumassa ja sitä hakemassa, pisti tämä meidän neiti veljensä, jotka olivat paljon kookkaampia, kuriin ja järjestykseen. Koiramme on myös erittäin rohkea muiden koirien kanssa, ehkä vähän tyhmänrohkeakin ja on onneksi saanut parilta tutulta koiralta opetusta koiraetiketistä, niin ettei ihan kaikkien silmille alkaisi heti hyppimään. Onhan se jo sen oman turvallisuudenkin kannalta tärkeää, että oppii elämään ihmisten ja muiden koirien kanssa.Kannattaa dominoivan koiran kanssa ottaa se johtajuus todella vakavasti, vaikka täällä kuinka höpötetään että muoti-ilmiö jne. Ei se ole. Se on sitten kauhea ongelma kun aikuinen koira puolustaa luitaan ja paikkaansa ja kuvittelee saavansa tehdä vaikka mitä. Luoksetulo esimerkiksi on opetuskysymys mutta on se myös johtajuus kysymys.
Kun ihminen on johtaja koira ei kyseenalaista sen päätöksiä.
12-viikkoinen pentu tosiaan yrittää luultavasti vain leikkiä mutta tiedän että oma koirani pentuna oli oikea tyranni jo sisarustensa kanssa ja kyllä se minua komensi samantien kun se oli kotiutunut. Se alkuaika onkin hyvin tärkeätä. Koira ei vielä ole siinä vaiheessa johtaja. Eihän se pentu kotiin tule ja "ajattele" samantien että minä olen pomo vaan sen asema muotoutuu ajan kanssa, joskus hyvinkin nopeasti.
On osoitettava pennulle että komentamalla ei saa huomiota ja samalla tavalla toimitaan kun se puree tai näykkiiä. Se ei ole enään sallittua vaikka se muiden koirien kanssa onkin tottunut niin tekemään.
Joten Hemulille ihania aikoja koiranne kanssa. Tässä ketjussa tulleet vinkit ovat todella hyviä.
Minkä rotuinen koiranne on? - ...
huuhaata kirjoitti:
Kannattaa dominoivan koiran kanssa ottaa se johtajuus todella vakavasti, vaikka täällä kuinka höpötetään että muoti-ilmiö jne. Ei se ole. Se on sitten kauhea ongelma kun aikuinen koira puolustaa luitaan ja paikkaansa ja kuvittelee saavansa tehdä vaikka mitä. Luoksetulo esimerkiksi on opetuskysymys mutta on se myös johtajuus kysymys.
Kun ihminen on johtaja koira ei kyseenalaista sen päätöksiä.
12-viikkoinen pentu tosiaan yrittää luultavasti vain leikkiä mutta tiedän että oma koirani pentuna oli oikea tyranni jo sisarustensa kanssa ja kyllä se minua komensi samantien kun se oli kotiutunut. Se alkuaika onkin hyvin tärkeätä. Koira ei vielä ole siinä vaiheessa johtaja. Eihän se pentu kotiin tule ja "ajattele" samantien että minä olen pomo vaan sen asema muotoutuu ajan kanssa, joskus hyvinkin nopeasti.
On osoitettava pennulle että komentamalla ei saa huomiota ja samalla tavalla toimitaan kun se puree tai näykkiiä. Se ei ole enään sallittua vaikka se muiden koirien kanssa onkin tottunut niin tekemään.
Joten Hemulille ihania aikoja koiranne kanssa. Tässä ketjussa tulleet vinkit ovat todella hyviä.
Minkä rotuinen koiranne on?että suurimmalla osalla koirista ja omistajista ei ole tämän johtaja-asian kanssa mitään ongelmaa. Toki on liian dominoivia koiria ja niille täytyy kaapin paikka näyttää. Mutta normaali koira ei mitenkään etsi tilaisuutta nousta niskan päälle, toki sen tekee jos omistaja on ihan käsi...
Mielestäni luoksetulon takkuaminen ja luiden/ruuan puollustaminenkaan ei ole merkki johtajuusongelmasta. Susilaumassa myös heikompi puollustaa ruokaansa kun on sen kerran saanut! Ja pomolla ei sielläkään ole mitään ehdotonta aktoriteettiasemaa (alemmat eivät todellakaan tule luokse käskystä..) Tietysti koira pitää totuttaa siihen että ihminen saa sen ruokaan koskea, ts. ei ryövää sitä. Ja luoksetulokin on suhteellisen helppoa opettaa, kun on vain hieman ovelampi kuin koira. - ei voi verrata
... kirjoitti:
että suurimmalla osalla koirista ja omistajista ei ole tämän johtaja-asian kanssa mitään ongelmaa. Toki on liian dominoivia koiria ja niille täytyy kaapin paikka näyttää. Mutta normaali koira ei mitenkään etsi tilaisuutta nousta niskan päälle, toki sen tekee jos omistaja on ihan käsi...
Mielestäni luoksetulon takkuaminen ja luiden/ruuan puollustaminenkaan ei ole merkki johtajuusongelmasta. Susilaumassa myös heikompi puollustaa ruokaansa kun on sen kerran saanut! Ja pomolla ei sielläkään ole mitään ehdotonta aktoriteettiasemaa (alemmat eivät todellakaan tule luokse käskystä..) Tietysti koira pitää totuttaa siihen että ihminen saa sen ruokaan koskea, ts. ei ryövää sitä. Ja luoksetulokin on suhteellisen helppoa opettaa, kun on vain hieman ovelampi kuin koira.Kyllä minä ainakin tunne oman koirani niin hyvin että tiesin tasan tarkkaan että nyt on oma johtajuus mennyt koiralle kun luokse kutsuttaessa sillä olisi keskisormi pystyssä jos se sellaisen omistaisi.
Kummasti nimittäin sitten pienen jääkauden jälkeen luoksetulo taas luistaa kun koira ei enään kyseenlaista johtajuuttani.
Tuosta laumateoriasta ei nyt kannata alkaa vouhkaamaan, kyllähän nyt jokainen älyää että ei voi verrata susilaumaa kotikoiraan 100%.
Viittaan nyt Minä sanon tekstiin.
"Ja pomolla ei sielläkään ole mitään ehdotonta aktoriteettiasemaa (alemmat eivät todellakaan tule luokse käskystä..) "
Haloo... alpha uroksella on ehdoton auktoriteetti ja alempiarvoinen ei sitä kyseenalaista. Ihminen kouluttaa koiraansa, sudet tuskin pitävät pennuilleen pieniä toko-koulutuksia.
Kun johtaja käskee, koira tulee.
Olen niin paljon PK-puolella touhunnut että siellä ne koirat eivät todellakaan kyseenalaista johtajan käskyjä. Kyllä siellä heti huomaan kun jollakin on ongelmia koiransa kanssa.
Jos ei ole susia sen enempää tutkinut tai lukenut alan kirjallisuutta, mistä löytyy muuten ties mitä eri teorioita, ei kannata tulla tuputtamaan omaa puolitietouttaan.
- Riituliini
lukisi omaa tekstiä, ainoana erona että pentu on uros eikä meillä omaa pihaa ole =)
Pentu kanssa 12vko, yritämme huomioimattomuutta mutta roikkuu lahkeessa niin lujaa että pakko huomioida irroittamalla (välillä tulee kyllä kiljuttua kun iskee hampaansa niin syvään reiteen). Olemme myös käyttäneet eristystä, eli jos riehuu eikä lopeta kun käskee eristämme koiran parvekkeelle (ainoa paikka missä ei voi tuhota, mutta eristykseen monet käyttävät vessaa, makuuhuonetta ym.). Tänä aamuna tapahtui läpimurto; koira riehui aamupissatuksen jälkeen, ei rauhoittunut kun käski joten joutui parvekkeelle. Join aamukhvit ja päästin pennun sisään, tuli rauhallisena sisälle ja rupesi pureskelemaan puruluuta minun sijasta =)- kesti tuolla
erottamiskonstilla? Mulla on kanssa täällä pentu, joka on lahkeessa kiinni ja välillä muuallakin. Kaikkea olen koittanut ja tänään ajattelin, että kun pureminen ei lopu, laitan pennun jäähylle eteiseen. Siis miten kauan sulla meni, että sait pennun oppimaan ettei se pureminen ole OK?
- se menee
kesti tuolla kirjoitti:
erottamiskonstilla? Mulla on kanssa täällä pentu, joka on lahkeessa kiinni ja välillä muuallakin. Kaikkea olen koittanut ja tänään ajattelin, että kun pureminen ei lopu, laitan pennun jäähylle eteiseen. Siis miten kauan sulla meni, että sait pennun oppimaan ettei se pureminen ole OK?
Tärkeätä on olla johdonmukainen. Puremisesta on aina seuraus: leikki loppuu. Jos koira riehaantuu niin sitten joko kävelee itse ulos huoneesta toiseen huoneeseen ja laittaa oven kiinni tai vie pennun rauhoittumaan.
Se rauhoittuminen vessassa tms paikassa ei saa olla rankaisu siitä puremisesta se on vain yksinkertaisesti rauhoittumista varten. Koira ei sitä ymmärrä että nyt se joutui vessaan yksin sen vuoksi että se puri. Se ei osaa ajatella kuten ihmislapsi.
Puremisesta seuraa se välitön rankaisu eli auts kiljaisu ja selän kääntö. Kaikki hauska loppuu.
Jos pentu alkaa roikkumaan lahkeessa sen jälkeen on kaksi vaihtoehtoa. Toinen on se että seisoo suolapatsaana eikä välitä. Itse käytin tätä ja voin kertoa että se käytös loppui todella äkkiä mutta myös nilkkani ja lahkeeni kärsivät. Mutta mitäs se koira turhaan puremaan. Huomiota se haki ja kun sitä ei tullut loppui käytös.
Silloin vain ei saa luovuttaa. Ei voi ensin seista kahta minuuttia ja sitten viedä koiraa jäähylle. Silloin se on saanut mojovan palkkion siitä puremisesta, hetkellisen huomion vaikkakin negatiiviseen.
Toinen vaihtoehto sitten on raahata sitä aina jäähylle ja silloin kestää varmasti kauemmin
Pääasia mielestäni on se että pentua lähdetä selättämään tai satuttamaan - nimessä satuta
se menee kirjoitti:
Tärkeätä on olla johdonmukainen. Puremisesta on aina seuraus: leikki loppuu. Jos koira riehaantuu niin sitten joko kävelee itse ulos huoneesta toiseen huoneeseen ja laittaa oven kiinni tai vie pennun rauhoittumaan.
Se rauhoittuminen vessassa tms paikassa ei saa olla rankaisu siitä puremisesta se on vain yksinkertaisesti rauhoittumista varten. Koira ei sitä ymmärrä että nyt se joutui vessaan yksin sen vuoksi että se puri. Se ei osaa ajatella kuten ihmislapsi.
Puremisesta seuraa se välitön rankaisu eli auts kiljaisu ja selän kääntö. Kaikki hauska loppuu.
Jos pentu alkaa roikkumaan lahkeessa sen jälkeen on kaksi vaihtoehtoa. Toinen on se että seisoo suolapatsaana eikä välitä. Itse käytin tätä ja voin kertoa että se käytös loppui todella äkkiä mutta myös nilkkani ja lahkeeni kärsivät. Mutta mitäs se koira turhaan puremaan. Huomiota se haki ja kun sitä ei tullut loppui käytös.
Silloin vain ei saa luovuttaa. Ei voi ensin seista kahta minuuttia ja sitten viedä koiraa jäähylle. Silloin se on saanut mojovan palkkion siitä puremisesta, hetkellisen huomion vaikkakin negatiiviseen.
Toinen vaihtoehto sitten on raahata sitä aina jäähylle ja silloin kestää varmasti kauemmin
Pääasia mielestäni on se että pentua lähdetä selättämään tai satuttamaankoiraani. Tuo pureminen on vaan niin koettelevaa, että halusin näiltä keskustelupalstoilta saada vinkkejä mitkä on hyviksi todettu. Mutta niinkuin itse kirjoitit - pääasia on että pentua ei selätetä eikä satuteta.
- alistuminen
nimessä satuta kirjoitti:
koiraani. Tuo pureminen on vaan niin koettelevaa, että halusin näiltä keskustelupalstoilta saada vinkkejä mitkä on hyviksi todettu. Mutta niinkuin itse kirjoitit - pääasia on että pentua ei selätetä eikä satuteta.
Koiramaailmassa on aika tarkka arvojärjestys: ylemparvoinen koira nuuhkii alemman takapuolen, pyytää leikkiin, jne. Joskus tämä ei ole varsinkaan pennuille itsestäänselvää, vaan ne pyrkivät "kukkoilemaan". Koiramaailmassa on selvät keinot tähän vaivaan: ylempi ärisee, näyttää hampaita ja joskus vaikka näykkäisee niskavilloista, että "olepa nyt kunnolla". JA NYT TÄRKEÄÄ: arvojärjestys perustuu siihen, että alempiarvoinen osoittaa hyväksyvänsä asemansa eikä ole jatkuvasti käymässä taisteluita. Se osoittaa hyväksyvänsä alemman asemansa uhkaavassa tilanteessa nimenomaan menemällä selälleen/kyljelleen ja paljastaa näin haavoittuvuutensa. Joskus vielä hätäpissit päälle, mikä on jo lähes liiallista alistumista/nöyristelyä (mutta samalla armon anomista). Normaali vanhempi ja korkea-arvoisempi koira hyväksyy nämä osoitukset arvoasemasta ja lopettaa ärinän.
Mutta joskus ihmiset sotkevat tätä luonnon järjestystä. Pienet pennut otetaan syliin, kun isompi koira lähestyy, pentujen ei anneta peuhata ja mitellä voimiaan keskenään. Näin koirat eivät opia alistumaan luontevasti. Ja siinä sitten isäntäväki yrittää kasvattaa tätä "kauhukakaraa" (samoin käy lapsiperheissä, joissa lapsille annetaan liikaa päätösvaltaa). Johtajuudessa on kyse siitä, että koira oppii hyväksymään luonnollisena olotilanaan sen, että se ei ole vastuussa, eikä siksi tarvitse uhota tai etsiä rajojaan. Tämän oppinut koira on mukava, melko konservatiivinen yksilö, jonka elämässä on tärkeää toistuvuus ja ennakoitavuus: tietää, että ruokaa tulee, leikitään, opitaan uusia asioita, ulkoillaan ja nukutaan. Koiran kuuluu myös olla osa ihmisperhettään. Koiran eristäminen ihmisten ollessa kotona on rankimpia kokemuksia laumaeläimelle, eikä se voi ymmärtää mistä on kysymys. Siksi sitä käytetään vain aivan ääritilanteissa. Ihmislauman kanssa elämään koira oppii vain elämällä sen parissa, ihmisten joukossa. - teksti mutta...
alistuminen kirjoitti:
Koiramaailmassa on aika tarkka arvojärjestys: ylemparvoinen koira nuuhkii alemman takapuolen, pyytää leikkiin, jne. Joskus tämä ei ole varsinkaan pennuille itsestäänselvää, vaan ne pyrkivät "kukkoilemaan". Koiramaailmassa on selvät keinot tähän vaivaan: ylempi ärisee, näyttää hampaita ja joskus vaikka näykkäisee niskavilloista, että "olepa nyt kunnolla". JA NYT TÄRKEÄÄ: arvojärjestys perustuu siihen, että alempiarvoinen osoittaa hyväksyvänsä asemansa eikä ole jatkuvasti käymässä taisteluita. Se osoittaa hyväksyvänsä alemman asemansa uhkaavassa tilanteessa nimenomaan menemällä selälleen/kyljelleen ja paljastaa näin haavoittuvuutensa. Joskus vielä hätäpissit päälle, mikä on jo lähes liiallista alistumista/nöyristelyä (mutta samalla armon anomista). Normaali vanhempi ja korkea-arvoisempi koira hyväksyy nämä osoitukset arvoasemasta ja lopettaa ärinän.
Mutta joskus ihmiset sotkevat tätä luonnon järjestystä. Pienet pennut otetaan syliin, kun isompi koira lähestyy, pentujen ei anneta peuhata ja mitellä voimiaan keskenään. Näin koirat eivät opia alistumaan luontevasti. Ja siinä sitten isäntäväki yrittää kasvattaa tätä "kauhukakaraa" (samoin käy lapsiperheissä, joissa lapsille annetaan liikaa päätösvaltaa). Johtajuudessa on kyse siitä, että koira oppii hyväksymään luonnollisena olotilanaan sen, että se ei ole vastuussa, eikä siksi tarvitse uhota tai etsiä rajojaan. Tämän oppinut koira on mukava, melko konservatiivinen yksilö, jonka elämässä on tärkeää toistuvuus ja ennakoitavuus: tietää, että ruokaa tulee, leikitään, opitaan uusia asioita, ulkoillaan ja nukutaan. Koiran kuuluu myös olla osa ihmisperhettään. Koiran eristäminen ihmisten ollessa kotona on rankimpia kokemuksia laumaeläimelle, eikä se voi ymmärtää mistä on kysymys. Siksi sitä käytetään vain aivan ääritilanteissa. Ihmislauman kanssa elämään koira oppii vain elämällä sen parissa, ihmisten joukossa.Eristämisellä ei haetakkaan johtajuutta vaan sillä rauhoitetaan koira. Kuten tuolla aikasemmin luki, se ei toimi rankaisuna.
Ja muutenkin, laumateoria on ok mutta sitä ei voi täysin toteuttaa kotona koiran kanssa.
Hyvä teksti kylläkin.
Johtaja päättää koska alimainen saa huomiota, koska leikitään jne.
Leikkiähän tuo on! 12 viikkoinen penikka :)
Omilta kasvattajilta olen saanut aikanaan hyvän neuvon siihen, että hauva jättää sormet rauhaan. Kun koira puree, painetaan peukalo tiukasti tarpeeksi pitkälle kielen päälle ja samalla lopuilla sormilla leuan alta kiinni. Ts. "jos sormen laittaa suuhun, se jää sinne", koira pääsee sormesta irti, mutta ei omasta tahdostaan. Ei tarvinut meillä ainakaan montaa kertaa tehdä, niin perille meni.- -----
Meillä taas koira alkoi puremisen sijasta näykkimään kun alettiin tunkemaan käsiä suuhun ja puristamaan leukoja yhteen.
Sen jälkeen toivoin että olisi sitten purrut kunnolla sillä se näykkiminen vasta kauheta oli kun pieni ihonpala jäi siihen hampaiden väliin.
Lopulta sitten meilläkin kokeiltiin sitä että pentu vain jäi yksin ja se tehosi.
- juddha
Itse nyt kirjoitan tähän vain joitakin asioita kun näköjään jo aika paljon kommentoitu.
Älä ainakaan selätä koiraa, koira ei ymmärrä sitä joten se vaan hämmästyy asiasta.
Toiseksi oma koiranikaan ei pidä tälläistä "retuuttamis" torua oikeana kieltona vaan leikkinä elikkä kannattaa vaihtaa taktiikkaa. Myöhemmin kannattaa käyttää vaikka vesisuihkua tai kolinapurkkia kun haluat vahvistaa ei sanaa, mutta koska koira on pentu niin vahvat toimiin ei pakosti ole tarpee.
Jos koira näykkii käsiä niin kannattaa vingahtaa se kyllä usein tepsii.
Mutta jos koira tekee todella rumasti paras tapa usein on sanoa vain todella rumasti ja jos ei usko niin eristää pentu.
Kannattaa muistaa että johtajan pitää tarkoittaa koiralle turvaa, mutta jos ruvetaan liikaa retuuttamaan niin koira menee vain sekaisin ja hämmentyy. (pitäisi suojella, mutta kuitenkin satuttaa, siksi usein kannattaa käyttää näitä suihkuja yms. jossa koira yhdistää ei sanaan säihkähdyksen elikkä esim. kolinan tai vesi suihkun. )
Taistelu leikkejä voi leikkiä tietysti leikkiä mutta ne pitää pitää lyhyinä ja sinä lopetat käskystä siis "nyt loppu". Leikeistä koira myös nopeasti oppii mikä oikein ja mikä väärin.
Esim. murreni joskus meni liiallisuuksiin niin sitten heti lopetetaan leikki. Koira sitten oppi että tietyn asteen yli ei saa riehaantua muuten hauska loppuu.
Näin pieni pentu ei vielä havittele suuresti johtajuutta kyseessä on vain tapojen opettelu. Vastahan se on päässyt ihmisten pariin ja nyt oppii meidän sääntöjämme elikkä juuri sen että ihmisiä ei voi leikkiessä purra...
Itsekin olen käyttänyt tätä sylissä rauhoittumista ja tuo murina/pureminen kuulostaa vain siltä että koira ei ole vielä oppinut vaan tavoille. Pidät vain enemmän sylissä ja vingahadat jos puree (jos ei tepsi niin tietty sitten kiellät) ja jatkat pitämistä .
Mutta todellakin lopeta selättäminen se vaan sekoittaa koiraa.
Ja kun halutaan näyttää johtajuutta alusta asti se pitää näyttää esim. sillä että te aloitatte leikit (jos koira kutsuu leikkiin ette huomioi ja sitten kun ottanut paikan niin kutsutte itse -> johtaja aloitta leikin.) ja hellimiset. (kun koira tulee kyhnäämään älä silitä, vaan kun koira on kauempana kutsu luokse ja sitten helli)
anna ruoka vasta luvasta, ja lisiä voi olla esim. sisälle ja ulos mennään luvalla.
Elikkä johtajuus ei tarkoita koiran alistamista vaan pienetkin teot (jotka koiralle on isoja kuten juuri tämä leikin aloitus) vaikuttaa koiraan suuresti.
Jos koira vetää hihnassa tällöin myös koira on johtajan asemassa jotenka muistakaa keskittyä näihin älkääkä aina siihen alistamiseen.- Hemuli
Kiitos hyvästä vastauksesta. Olenkin sitä mieltä, että asialliset ja kannustavat kirjoitukset auttavat paljon enemmän kuin tuomitsevat ja syyttelevät. Vastuulliset ja tunnolliset koirien omistajat toimivatkin niin, että hakevat ja kysyvät apua, kun ongelmia ilmenee.
Tuo pennun selättäminen harmittaa minua nyt todella paljon ja tämä ohje tuli ihmisiltä, joilla on kokemuksia joistakin koirista. Nyt kun olen asiaan perehtynyt ja hakenut tietoa (vaikka ennen pennun tuloa yritin lukea kaikkia mahdollisia opuksia), ymmärrän, että se keino ei tepsi. Toivottavasti emme ole vielä onnistuneet pilaamaan koiran luottamusta meihin. Nyt olemme yrittäneet kokeilla huomioimatta jättämistä, toivottavasti auttaa jästipäällemme. Uskoa ja luottamusta saimme paljon, kun meillä vieraili tuttumme, joka on ikänsä kouluttanut ja omistanut koiria. Leikittyään n. 10 min. koiramme kanssa, oli pentu niin kilttiä tyttöä että. Kertaakaan tämä ihminen ei korottanut ääntään, kielsi ja kehui vuoronperään. Aina kun koira lopetti sekunniksin leikkipuremisen, sai tämä kehuja ja kiitosta. Hetken päästä pentu kävi nuolemassa kasvoja ja käsiä. Meidän kanssa, jotka emme ole osanneet toimia oikein, koira on aina riehaantunut hurjempaan ja hurjempaan leikkiin, joka on sitten pitänyt lopettaa tähän sylissä rauhoittumiseen. Nyt yritämme olla hermostumatta näissä puremisleikkitilanteissa, antaa koiralle välittömästi palautetta toivotusta käyttäytymisestä, antaa tilalle jotain muuta lelua jne.
Muuten pentu osaa jo todella paljon asioita. Kävelee hienosti rauhallisesti hihnassa, antaa ottaa tavaroita kesken leikin ja istuu pyynnöstä ja saa lelun takaisin, odottaa ennen kuin saa luvan mennä ovesta ulos ja paljon muuta. Toivottavasti hermomme pitää ja jaksamme kärsivällisesti opettaa leikin avulla koiraamme iloiseksi ja tyytyväiseksi koiraksi. - juddha
Hemuli kirjoitti:
Kiitos hyvästä vastauksesta. Olenkin sitä mieltä, että asialliset ja kannustavat kirjoitukset auttavat paljon enemmän kuin tuomitsevat ja syyttelevät. Vastuulliset ja tunnolliset koirien omistajat toimivatkin niin, että hakevat ja kysyvät apua, kun ongelmia ilmenee.
Tuo pennun selättäminen harmittaa minua nyt todella paljon ja tämä ohje tuli ihmisiltä, joilla on kokemuksia joistakin koirista. Nyt kun olen asiaan perehtynyt ja hakenut tietoa (vaikka ennen pennun tuloa yritin lukea kaikkia mahdollisia opuksia), ymmärrän, että se keino ei tepsi. Toivottavasti emme ole vielä onnistuneet pilaamaan koiran luottamusta meihin. Nyt olemme yrittäneet kokeilla huomioimatta jättämistä, toivottavasti auttaa jästipäällemme. Uskoa ja luottamusta saimme paljon, kun meillä vieraili tuttumme, joka on ikänsä kouluttanut ja omistanut koiria. Leikittyään n. 10 min. koiramme kanssa, oli pentu niin kilttiä tyttöä että. Kertaakaan tämä ihminen ei korottanut ääntään, kielsi ja kehui vuoronperään. Aina kun koira lopetti sekunniksin leikkipuremisen, sai tämä kehuja ja kiitosta. Hetken päästä pentu kävi nuolemassa kasvoja ja käsiä. Meidän kanssa, jotka emme ole osanneet toimia oikein, koira on aina riehaantunut hurjempaan ja hurjempaan leikkiin, joka on sitten pitänyt lopettaa tähän sylissä rauhoittumiseen. Nyt yritämme olla hermostumatta näissä puremisleikkitilanteissa, antaa koiralle välittömästi palautetta toivotusta käyttäytymisestä, antaa tilalle jotain muuta lelua jne.
Muuten pentu osaa jo todella paljon asioita. Kävelee hienosti rauhallisesti hihnassa, antaa ottaa tavaroita kesken leikin ja istuu pyynnöstä ja saa lelun takaisin, odottaa ennen kuin saa luvan mennä ovesta ulos ja paljon muuta. Toivottavasti hermomme pitää ja jaksamme kärsivällisesti opettaa leikin avulla koiraamme iloiseksi ja tyytyväiseksi koiraksi.Siis aika varmasti monet tekevät virheitä ensimmäisen oman koiransa kanssa ja niin kyllä minäkin. Pitää vain myöntää virheensä ja ottaa opiksi mitenkäs muulla tavalla voisi tulla paremmaksi omistajaksi.
Ja sehän on todella hyvä, että lukee kirjoja ja kyselee ennen kuin tulee koira taloon, mutta kyllä useimmiten se oikea oppi tulee sitten kokemuksen kautta.
Enkä usko että pahaa luottamus ongelmaa on syntynyt kun koirasi on vielä nuori.
Itsekin sain silloin pennun tultua pari huonoa vinkkiä (jonka huonouden juuri huomasin myöhemmin, mutta onneksi alussa) ja kyllä luottamus on jo tullut takaisin. Ja muutenkin luottamusta voi aina parantaa juuri näillä harrastuksilla kuten tottis ja agility.
Mutta mukavia hetkiä pennun kanssa! - ei toimi
hyvä....pelottele sinä vaan koiraasi vedellä tai veden suihkuttamisella....et saa sitä ainakaan vapaaehtoisesti suihkuun pestäväksi ikinä!
- Ellu&koira
hei!
Kun luin sun ilmoituksesi huomasin että meillä on melkein samaa ongelmaa. Mun koira on myös hyvin dominanttinen ja olenne myös kommentanut koiramme, ja ottanut niskasta kiinni aina välillä. Nyt koiramme on 10 kk vanha, ja se on ihan aggressiivinen. VÄlillä se on iloinen ja ihana koiranpentu, mutta välillä se voi vain murista ja purra. Olemme miettnyt että se on outo koska se on niin iloinen ja kiltti kaikille aina, ja sitten joskus ihan päinvastoin. Se on on ollut helppo tutustua uusiin tilanteisiin ja paikkoihin, koska se on niin innokkas ja rohkea. Haluaisin tiedä miten on mennyt koirasi, jos teillä on hyviä ehdotuksia meille. Koska tämä on myös meidän ensimmäinen koira, ja se on haasteellinen koska se on niin dominanttinen. Kirjoita mulle [email protected]
koska olen niin iloinen että olen löytänyt joku, jolla on samaa ongelma kuin me...koska olemme yrittäneet kaikki ja ei mitään auttaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937768
- 403732
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241180
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321033Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28983Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31782Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10740