opparilla liikunnanohjaajaksi

mini

Millaisia kokemuksia on liikunnanohjaajan oppisopimuksesta? Oppiiko ammatin hyvin? Onko käytetty hyväksi? Itse haen paikkaa kuntokeskuksesta ja pyrin Varalaan. Entä millaista on opiskella Varalassa? Mikä on liikunnanohjaajan palkka? Kiitoksia kaikille vastanneille!!

20

42327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin tää menee

      Liikunnanohjaajan tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto (liikunnanohjaaja AMK) eikä sitä voi oppisopimuksella opiskella! Opettelepas ensin nuo termit niin tiedät mihin olet ryhtymässä. Liikunnanohjauksen perustutkinnon, joka on toisen asteen tutkinto, voi toki oppisopimuksella suorittaa ja silloin valmistuu liikuntaneuvojaksi. Että näin! Ongelmahan on siinä että liikunnanohjaaja -nimikettä käyttävät kaiken maailman kerhotädit ja jumpan vetäjät, joten vaikka mitään koulutusta ei olisikaan niin voit sanoa työskenteleväsi liikunnanohjaajana. Ja palkat ovat liikunta-alalla surkeita...

      • mini

        taitaa muorilla olla huono päivä!!;)anteeksi hirveästi jos olen astunut varpaillesi!!ei sitä silti tarvitse murskata pienen tytön unelmaa kettuilemalla.hehehhe. eiköhän se ollu sinulle kuitenkin selvää (tai onneksi ainakin minulle) etten tarkoittanut amk tutkintoa. sen verran olen kuitenkin ottanut selvää asioista. oletko itse sitte n liikunnanohjaaja, joka pelkää, että tällainen "kaikenmaailman kerhotäti" vie työpaikkasi? jos ei ole rakentavaa sanomista, voisi yhtähyvin pitää suunsa kiinni.


      • joopajoo
        mini kirjoitti:

        taitaa muorilla olla huono päivä!!;)anteeksi hirveästi jos olen astunut varpaillesi!!ei sitä silti tarvitse murskata pienen tytön unelmaa kettuilemalla.hehehhe. eiköhän se ollu sinulle kuitenkin selvää (tai onneksi ainakin minulle) etten tarkoittanut amk tutkintoa. sen verran olen kuitenkin ottanut selvää asioista. oletko itse sitte n liikunnanohjaaja, joka pelkää, että tällainen "kaikenmaailman kerhotäti" vie työpaikkasi? jos ei ole rakentavaa sanomista, voisi yhtähyvin pitää suunsa kiinni.

        No huh huh! Kylläpäs otit herneen nenään. Kyllä se vaan itteä häiritsee kun on opiskellut korkeakoulututkinnon ja sitten kuka vaan voi väittää olevansa samalla tasolla. Eli kyllä olen itse liikunnanohjaaja (AMK) mutta en kyllä pelkää töiden viemistä koska työpaikkoja ei hirveesti ole ja en aio tälle alalle jäädä. Eli ihan vapaasti saa joku muu nää mun hommat tehdä. Siksi halusin vaan korjata tämän asian koska niin moni ei tiedä oikeasti miten nämä tutkinnot oikein menee. Ei edes kaikki työnantajat.


      • liikuntaneuvoja
        joopajoo kirjoitti:

        No huh huh! Kylläpäs otit herneen nenään. Kyllä se vaan itteä häiritsee kun on opiskellut korkeakoulututkinnon ja sitten kuka vaan voi väittää olevansa samalla tasolla. Eli kyllä olen itse liikunnanohjaaja (AMK) mutta en kyllä pelkää töiden viemistä koska työpaikkoja ei hirveesti ole ja en aio tälle alalle jäädä. Eli ihan vapaasti saa joku muu nää mun hommat tehdä. Siksi halusin vaan korjata tämän asian koska niin moni ei tiedä oikeasti miten nämä tutkinnot oikein menee. Ei edes kaikki työnantajat.

        Kuules amk heppu!!!!
        Itse menin vähän "häpeillen" opistoon suorittamaan liikuntaneuvoja tutkintoa. En päässyt silloin yliopstoon ja ajattelin et kauheaa ku nyt lukion jälkeen menen toisen asteen tutkintoa suorittamaan. Nyt opiskelen yliopistossa ja olen valmis liikuntaneuvoja. Enkä todellakaan häpeä koulutustani. Ok, meidän koulutukseen oli helpompi päästä ja koulu ei vaadi niin paljon teoriassa, mutta antaa käytännössä paljon. Käymme kaikki lajit läpi samalla tavalla kuin tekin. Suoritamme anatomiaa, fysiologiaa, biomekaniikkaa yms.. niin kuin tekin, mutta ei ehkä niin laajasti, mutta rittävästi liikunnanohjaajan ammattiin. On tosi harhakuva et amkin liikunnanohjaajat ois mitenkään pätevämpiä tai parempia liikunnan ohjaajia kuin liikuntaneuvojat!!!! Meidän valttikortti on käytännössä oppiminen ja ainakin meidän talosta valmistuu opiston puolelta valmiit ohjaajat ja amkin puolelta niitä, jotka lähtee työelämään harjoittelemaan ohjausta!! Älä kuvittele liikoja itsestäsi amk tutkinnon perusteella.(niin ärtyneenä tätä viestiä kirjoitan et varmaan virheitä tekstissäni, mut en jaksa edes tarkistaa.) Uskomatonta!!!!! Amk liikunnanohjaajan tutkintoa ja liikuntaneuvojan tutkintoa ei voi verrata esim. kuin lähihoitaja ja sairaanhoitaja tutkintoja. Ei mene samalla tavalla. Ja moneen paikkaan otetaan mielummin liikuntaneuvojia kuin amk:n tärkeilijöitä!!!!! Minulla on ollut hyviä töitä koko opintojen ajan liikunnan parissa ja edelleen on. Minä olen ainakin koulutuksellani päässyt hyviin paikkoihin töihin. En ole yliopistossa siksi että minulla olisi pohjalla huono koulutus. Niin ja mielelläni vien sun ja kuiden amkilaisten töitä!!!!


      • ...
        joopajoo kirjoitti:

        No huh huh! Kylläpäs otit herneen nenään. Kyllä se vaan itteä häiritsee kun on opiskellut korkeakoulututkinnon ja sitten kuka vaan voi väittää olevansa samalla tasolla. Eli kyllä olen itse liikunnanohjaaja (AMK) mutta en kyllä pelkää töiden viemistä koska työpaikkoja ei hirveesti ole ja en aio tälle alalle jäädä. Eli ihan vapaasti saa joku muu nää mun hommat tehdä. Siksi halusin vaan korjata tämän asian koska niin moni ei tiedä oikeasti miten nämä tutkinnot oikein menee. Ei edes kaikki työnantajat.

        Teidän tutkinnon nimi ois pitänyt vaihtaa joksikin nomiksi vaikka sporttinomiksi noiden tradenimoen ja restonomien sekaan!!!! Nyt meillä on liikuntaneuvojan nimi(joka harhaan johtava) vaikka valmistumme puhtaasti liikunnanohjaajiksi. Teidän koulutus ei ole yhtä selkeä liikunnanohjaajan tehtäviin, sillä myös hallinnolliset ja esim. liikuntatoimen toimistotyöt sosiaalialakin on teidän koulutukseen soveltuvaa!!!! Niillä opistoista valmistuneilla ohjaajilla, jotka käyneet lyhyemmän koulutuksen aikaisemmin, on oikeus käyttää liikunnanohjaajan nimikettä. Te lisäätte suluissa sen amk:n. Omassa kuntoclubin ohjaaja kortissa lukee liikunnaohjaaja ja saakin lukea, vaikka neuvoja olenkin!


      • Opiskelija...
        joopajoo kirjoitti:

        No huh huh! Kylläpäs otit herneen nenään. Kyllä se vaan itteä häiritsee kun on opiskellut korkeakoulututkinnon ja sitten kuka vaan voi väittää olevansa samalla tasolla. Eli kyllä olen itse liikunnanohjaaja (AMK) mutta en kyllä pelkää töiden viemistä koska työpaikkoja ei hirveesti ole ja en aio tälle alalle jäädä. Eli ihan vapaasti saa joku muu nää mun hommat tehdä. Siksi halusin vaan korjata tämän asian koska niin moni ei tiedä oikeasti miten nämä tutkinnot oikein menee. Ei edes kaikki työnantajat.

        AMK opiskellaa hallinnon asioita enemmä ja kun taas pt ohjaamaan liikuntaa. eli amk suunnittelee tunteja ja pt:ssä toteutetaan. vissi ero mielestäni


      • vielä 2000

        Täälä on keskusteltu ja kinattu että minkä tittelin mistäkin koulutuksesta saa. Oikeasti olette kaikki oikeassa. Varmasti niitä jotka on AMK:ssa ittensä liikunnanohjaajaksi lukenut harmittaa että moni sanoo ittennsä liikunnanohjaajaks. Liikunnanohjaaja on ihmisten helpompi ymmärtää kun joku liikuntaneuvoja. Itse opiskelin Varalan Urheiluopistossa ja valmistuin liikunnanohjaajaksi vuonna 2000. Eli sen jälkeen ohjaajat ovat muuttuneet neuvojiksi. Meidänkin aikana uutta nimikettä jo mietittiin ja seuraavt valmistuivatkin liikunta neuvojiksi.


      • AMKssa
        liikuntaneuvoja kirjoitti:

        Kuules amk heppu!!!!
        Itse menin vähän "häpeillen" opistoon suorittamaan liikuntaneuvoja tutkintoa. En päässyt silloin yliopstoon ja ajattelin et kauheaa ku nyt lukion jälkeen menen toisen asteen tutkintoa suorittamaan. Nyt opiskelen yliopistossa ja olen valmis liikuntaneuvoja. Enkä todellakaan häpeä koulutustani. Ok, meidän koulutukseen oli helpompi päästä ja koulu ei vaadi niin paljon teoriassa, mutta antaa käytännössä paljon. Käymme kaikki lajit läpi samalla tavalla kuin tekin. Suoritamme anatomiaa, fysiologiaa, biomekaniikkaa yms.. niin kuin tekin, mutta ei ehkä niin laajasti, mutta rittävästi liikunnanohjaajan ammattiin. On tosi harhakuva et amkin liikunnanohjaajat ois mitenkään pätevämpiä tai parempia liikunnan ohjaajia kuin liikuntaneuvojat!!!! Meidän valttikortti on käytännössä oppiminen ja ainakin meidän talosta valmistuu opiston puolelta valmiit ohjaajat ja amkin puolelta niitä, jotka lähtee työelämään harjoittelemaan ohjausta!! Älä kuvittele liikoja itsestäsi amk tutkinnon perusteella.(niin ärtyneenä tätä viestiä kirjoitan et varmaan virheitä tekstissäni, mut en jaksa edes tarkistaa.) Uskomatonta!!!!! Amk liikunnanohjaajan tutkintoa ja liikuntaneuvojan tutkintoa ei voi verrata esim. kuin lähihoitaja ja sairaanhoitaja tutkintoja. Ei mene samalla tavalla. Ja moneen paikkaan otetaan mielummin liikuntaneuvojia kuin amk:n tärkeilijöitä!!!!! Minulla on ollut hyviä töitä koko opintojen ajan liikunnan parissa ja edelleen on. Minä olen ainakin koulutuksellani päässyt hyviin paikkoihin töihin. En ole yliopistossa siksi että minulla olisi pohjalla huono koulutus. Niin ja mielelläni vien sun ja kuiden amkilaisten töitä!!!!

        Minusta hyvin opiskeltu liikuntaneuvojan ammatti on yhtä hyvä ku huonosti opiskeltu liikunnanohjaajan (AMK) ammatti. Käyttäsin tällasta vertauskuvaa selittäessäni ammattikuntien eroa. Liikuntaneuvojat on vähä niinku raksamiehiä jotka osaa rakentaa taloja ja liikunnanohjaajat (AMK) on vähä niinku raksa/suunnittelumiehiä jotka osaa rakentaa taloja ja lisäksi suunnitella niitä. Paskat liikunnanohjaajat (AMK) ei osaa muutaku rakentaa taloja aivan kuten perus liikuntaneuvojatkin.

        En nyt sitte tarkota ettikö liikuntaneuvojat osaa suunnitella liikuntatunteja vaan tarkotan sitä että liikunnanohjaajat (AMK) ottaa selvää myös laajasti liikuntatieteellisistä tutkimuksista. Eli käytännössä liikunnanohjaajilla (AMK) pitäs olla laajempi ymmärrys liikunnasta kokonaisuutena. Mikä tarkottaa sitä että niillä pitäs olla enemmän työkaluja ja ymmärrystä toimia liikunnanparissa sillee, että saavutetaan halutut tavotteet todennäköisemmin. Jos liikunnalliset tavoitteet jollakin lapsiryhmällä on että ne niille tulee hiki ja niillä on hauskaa niin tuskimpa tavotteen saavuttamiseen tarvitaan kummempaa tietotaitoa. Kun taas jos liikunnalliset tavotteet on voittaa jääkiekossa olympiakultaa, niin siinävaiheessa liikunnanohjaajalla (AMK) on paremmat työkalut ja tietotaito toimia sillälailla, että tavoitteeseen päästään todennäkösemmin. Ja jos todennäkösyyttä halutaan lisätä niin kannattaa käydä vielä päälle Jyväskylän liikuntatieteellisessä mutka jossa perehdytään vielä laajemmin tieteellisiin tutkimuksiin ja sovelletaan niitä vielä tehokkaammin käytännössä.


      • TIEDÄN
        ... kirjoitti:

        Teidän tutkinnon nimi ois pitänyt vaihtaa joksikin nomiksi vaikka sporttinomiksi noiden tradenimoen ja restonomien sekaan!!!! Nyt meillä on liikuntaneuvojan nimi(joka harhaan johtava) vaikka valmistumme puhtaasti liikunnanohjaajiksi. Teidän koulutus ei ole yhtä selkeä liikunnanohjaajan tehtäviin, sillä myös hallinnolliset ja esim. liikuntatoimen toimistotyöt sosiaalialakin on teidän koulutukseen soveltuvaa!!!! Niillä opistoista valmistuneilla ohjaajilla, jotka käyneet lyhyemmän koulutuksen aikaisemmin, on oikeus käyttää liikunnanohjaajan nimikettä. Te lisäätte suluissa sen amk:n. Omassa kuntoclubin ohjaaja kortissa lukee liikunnaohjaaja ja saakin lukea, vaikka neuvoja olenkin!

        Olet aivan oikeassa.
        Nuoli Ry yhdessä SLA:n ja muiden liikunta-alan toimijoiden on huomannut tämän epäkohdan ja kuulee asiasta jatkuvasti kentältä.

        Nuoli Ry ajaa tätä asiaa kovasti, koska tutkintonimikkeen tosiaan menee sekaisin työmarkkinoilla jne.

        Liikuntapedagogi on suosituin nimikevaihtoehto tällä hetkellä - ei muuta kuin liittoon jäseneksi eli Nuoli.info niin saadaan muutoksia aikaiseksi ja palkat nousuun!


    • opistoon vaan...

      Ite pääpyin kolme vuotta sitten opiskelemaan urheiluopistoon vähän vahingossa kun en päässyt yliopistoon. Koulu vei täysin mukanaan ja oli kokonaisuutena loistava. En suosittele oppisopimusta, sillä koulusta saat upeita kokemuksia ja niin paljon tietoa ja taitoa ettet saa sitä mitenkään oppisopimuksen kautta. Just käytännön tunnit ja se itse tekeminen siellä koulussa antoi paljon. Koulussa käyt kaikki lajit läpi ja itse löysin uusia lajeja ja oikeastaan ihmisenäkin muutuin tosi paljon.
      Hae urheiluopistoon, älä mene oppisopimukseen!!!!

    • Varalasta...

      Hei, olen vähän myöhässä.. mutta kysyit varalasta Olin itse viime syksynä varalan 4kk kurssilla ja tykkäsin kovasti. Kurssi antoi hyvät eväät liikunta neuvojan tutkintoon pyrkiville ja jopa Jyväskylään aikoville. Meidän kurssilta pääsi varalaan lpt:lle neljä ihmistä noin 30:nestä. Joten sinne tai muihinkaan urheiluopistoihin ei mennä niin vain sisään. Tällä hetkellä olen liikunnanohjaajan nimikkeellä sairaalassa harjoittelemassa ja pidän todella työstäni. Olen yrittänyt hakea oppisopimus työpaikkaa pirkanmaan alueelta ja soittanut yli sataan paikkaan.. melkein jokapaikasta sanotaan ettei ole resursseja. Olen 25- vuotias ja en enään ihan parhaassa fyysisessä vireessä =) Joten en usko että minulla on mitään mahdollisuuksia läpäistä pääsykokeita mihinkään urheiluopistoon. Tämä oppisopimus on tällä kohtaa ainoa mahdollisuus päästä unelma ammattiini. Vielä... Varala on mahtava ja lämmin henkinen paikka opiskella ja opettajat ja muu henkilökunta on aivan loistavaa. Onnea paikan hakuun ja toivottavasti pääset päämäärääsi!!!!!

      • jennusk

        Haluaisin kovin opiskelemaan liikunnanohjaajaksi (tai siis neuvojaksi). Millainen kunto/kokemustausta liikunnasta pitäisi olla että jonnekin opistoon pääsee?


      • -sande-
        jennusk kirjoitti:

        Haluaisin kovin opiskelemaan liikunnanohjaajaksi (tai siis neuvojaksi). Millainen kunto/kokemustausta liikunnasta pitäisi olla että jonnekin opistoon pääsee?

        Heip! Itse kuulin, että on valmennuskurssikin liikunnanohjaaja(AMK)- pääsykokeisiin. Sieltä varmaa saa lisäpotkua hakuun, tai ite ainaki pohdin menemstä kun ekaa kertaa haen vierumäelle.

        Osote oli http://www.allin-valmennus.palvelee.fi


      • paaa
        -sande- kirjoitti:

        Heip! Itse kuulin, että on valmennuskurssikin liikunnanohjaaja(AMK)- pääsykokeisiin. Sieltä varmaa saa lisäpotkua hakuun, tai ite ainaki pohdin menemstä kun ekaa kertaa haen vierumäelle.

        Osote oli http://www.allin-valmennus.palvelee.fi

        onko kukaan tulossa ko. valmennuskurssille..? olis kiva jutella näin etukäteen ja tutustuu porukkaan.. :)


    • Ansa1978

      ..mikä on siis minimipalkka jos opiskelee oppisopimuksella liikunta-alaa? Onko kellään tietoa/esimerkkejä asiasta?

      • Azurikki

        Ainakin suuntaa antavaa palkkausta löytyy JHL:n työ ja virkaehtosopimuksesta. Palkathan liikunta-alalla on pienet mutta henkilökohtaisesti teen itse mieluummin työtä jossa viihdyn "pienellä" liksalla. Kunhan se vaan riittää normaaliin elämiseen :)

        Työskentelen tällä hetkellä urheiluseurassa täyspäiväisesti viestintätehtävissä mutta aloitan syksyllä oppisopimuksen liikuntaneuvojaksi ja siinä ohessa kurssittelen itseni kuntosaliohjaajaksi ja mahdollisesti opparin jälkeen personal traineriksi.


      • liikunnan ammattilaiset

        sama millä lukee liikunnanohjaajaksi kuhan on tutkinto taskussa..palkka on liikunnanohjaajalla minimissään kvtessin mukaan 1540 ...noin..


      • Neuvoja,koht ohjaaja
        liikunnan ammattilaiset kirjoitti:

        sama millä lukee liikunnanohjaajaksi kuhan on tutkinto taskussa..palkka on liikunnanohjaajalla minimissään kvtessin mukaan 1540 ...noin..

        Hommahan on näin kuitenkin, että Liikunnanohjaajalla (amk) on mahdollisuudet päästä esimiestehtäviin toimimaan esim. liikuntaneuvojien pomona.

        Oppisopimusopiskelussa saa paljon käytännön kokemusta ohjauksesta ja niistä ainakin ite oppi paremmin kun koulun penkillä istuessa.


    • 1.2.3. eikä 1.3.aste

      Mielestäni suurin ongelma näiden liikunta-alan tutkintonimikkeiden osalta on se, etteivät työnantajat erota tutkintoja toisistaan. Olisi hienoa, jos esim. Nuoli ry tai OKM. tms. taho järjestäisi jonkin sortin tiedotuskampanjan aiheesta. Tiedotettaisiin mm. kuntiin ja suuriin liikunta-alan yrityksiin, mitkä ovat ko. tutkinnot ja niiden väliset erot.

      Tämän lisäksi ensimmäisenä kurssina näille liikunta-alan amiksille pitäisi pitää kurssi: "Minä opiskelen liikuntaNEUVOJAKSI". Kurssilla voitaisiin käydä läpi tutkinnon luonne ja pätevyyttä vastaavat työtehtävät. Muita oppimistavoitteita voisivat olla tutkintonimikkeen kirjoitusasu ja oikein lausuminen. Mikään ei hämmennä minua enempää kuin se, että liikuntaneuvojaksi valmistunut ei itsekään tiedä, minkä tutkinnon on suorittanut vaan kertoo: "Minä olen ammatiltani liikunnanohjaaja". Terve! Siinä vaiheessa tosin selkenee, miksi hän on käynyt ainoastaan 2.asteen koulun.

      Työmarkkinoiden puolella kummankin tutkinnon suorittaneille löytyy koulutusta vastaavia työtehtäviä. Suorittavan tason tehtäviiin; käytännön liikunnan ohjaukseen ja -neuvontaan riittää ammattikoulututkinto. Liikunta-alalla on myös hallinnollisempia tehtäviä, joissa korostuvat kokonaisuuden hahmottaminen ja esimiestaidot. Näihin työtehtäviin pätevyysvaatimuksena TULISI olla 3.asteen tutkinto.

      Liikuntaneuvoja nimike on hyvä ja pätevä, mutta sitä pitäisi oppia käyttämään. Eivät kirvesmiehetkään kutsu itseään insinööreiksi tai sairaanhoitaja (AMK:t) pidä itseään lääkäreinä. Termit on vain otettava haltuun ja alan opiskelijoille tehtävä selväksi, mitä he opiskelevat. Suuri osa liikuntaneuvojien "hämmennyksestä" johtuu varmaankin koulutusohjelman nimestä, joka on liikunnanohjauksen perustutkinto. Tämä tulisi ehdottomasti yhtenäisyyden vuoksi vaihtaa liikuntaneuvonnan perustutkinnoksi.

      Liikuntaneuvonta terminä esiintyy usein nykyisin liikunta-alan työtehtävistä puhuttaessa ja tultuaan tunnetuksi, liikuntaneuvoja -tutkintonimike ajaa asiansa täysin. Onkin tyhmää miksi kaikki ovat vaihtamassa liikunnanohjaaja (amk:n) tutkintonimeä. Kyllä, nykyisin niitä ei eroteta, mutta ei se nimen vaihtaminen tilannetta välttämättä muuta. Kunhan nyt saadaan alalla opiskelevat/työskentelevät ensin itse tietämään nykyiset tutkintonsa ja puhumaan asioista oikeilla nimillä.

      Sen lisäksi, että työnantajapuoli ei usein edes näytä tietävän, että alalla on myös korkeakoulututkinto, eivät myöskään ammattiliitot halua tehdä pesäeroa näiden kahden tutkinnon välille: Nuoli ry vaati yhteistyössä Akavan erityisalojen ja Jukon kanssa, että KVTES:in hinnoittelussa vaativat tehtävät sekä johto- ja esimiestehtävät olisi kirjattu päätevyysvaatimuskirjauksella korkeakoulututkinnon suorittaneille. Vastaavasti ammattitutkinnon suorittaneet olisi tämän vaatimuksen mukaan sijoitettu hinnoittelussa ammattitehtäviin tai persupalvelutehtäviin. Tällä tavoin olisi amk -tutkinnon suorittamisesta olisi ollut jotakin käytännön hyötyä verrattuna nykyiseen tasapäistämispalkkaukseen. Kunta-alan Unioni (JHL & JYTY) vastustivat kuitenkin tätä tutkintoperusteista pätevyysvaatimusta ja näin ollen liikunnan 3.asteen koulutuksesta ei ole käytännössä mitään hyötyä tässä tilanteessa.

    • Anonyymi

      Palkka on sitten tosi pieni tällä alalla (liikunnnan ohjaaja/neuvoja). 1600€ tms. Työtä tekevät ovat pääasiassa nuoria kuntokeskuksissa jne, joille tuo palkka on ok, ja sen takia palkka taso on huono työmäärään nähden.

      Työajat myös huonoja, eli olet töissä yleensä silloin kun muut ovat vapaalla, eli iltasella ja viikonloppuina, eli ei perheellisen hommaa, kun joutuu olemaan aina pois kotoa kun muut ovat kotona. Jos pääsee kunnalle töihin niin sitten työajat ok, kun päivätöitä.

      Kuten joku muukin jo edellä sanoikin, en suosittele oppisopimusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe