Öljyä pakosarjan/-putken liitoksesta

Pärä

Ruvettiin tuosa isännän kanssa ihimettelleen, että mitä mustaa mönjyytä tuolta pakosarjan ja pakoputken liitoksesta tihkuu?...ku näyttäs että se olisi öljyä?????

Voikose olla öljyä???

Missä vika jos tulee pakoventtiilien kautta pakosarjaan moottoriöljyä????

Veikkaus: Männän renkaat/tiivisteet vuotaa???
Siis kun mäntä nousee ylös niin samalla öljy voitelee sylinterin ja männän välisen tilan ja kun mäntä laskee alas niin männässä olevat tiivisteet ei kuivaa/poista sitä öljyä kokonaan pois siitä sylinterin pinnasta ja taas kun mäntä nousee ylös niin se pukkaa poistoventtiiliin ne öljyt???

35

10247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pultti Bois

      Useissa moottoreissa on venttiilinvarsien tiivistekumit vanhemmiten kovettuneet.
      Sekä imu- että pakoventtiilit.

      Merkkihuollossa kertovat onko vaike homma uusia.
      Dieselissä, kun mäntä on ylhänä ei venttiilit putoa sylinteriin. Lukitus auki ja uudet kumit.


      Jos koneessa on turbo, niin sieltä vuotaa öljyä?

      • Pärä

        Kyseessähän on se MAHTISONNI MF-65!


      • Jos ei ole?

        Mitenkäs vanhoissa traktoreissa, kun niissähän ei noita kumeja ole ensinkään?
        Minkälainen systeemi niissä on?


    • Multiper

      Mf- 185 teki juuri tuollaista. Huoltomies teki kansiremontin, uusi männät ja renkaat, mutta mikään ei muuttunut.
      Vasta kun kone oli putkitettu ns. raakaputkilla ja sitten porattu, niin vika korjaantui.

      Huoltomies arveli syyksi männänrenkaiden värähtelyä , joka saattoi johtua sylinterin muotovirheestä.

    • MB-320s

      tuosta tarvitse pahemmin välittää , kunhan käy ja kukkuu !

      • Pärä

        Ei tarttis välittää...Ja PASKAT!

        Käyhän se siiheasti ku käy ja sitte ei käykkään!

        Wissiin magia homma ruveta koko kone uusimaan ku mänät jumisa, jos sattuu liikaa ölijyä hukkaan menemään.

        Ei se mikkään kumma oo ku tahto kärtylle vähä haiskahtaakki.


      • hyppysissä
        Pärä kirjoitti:

        Ei tarttis välittää...Ja PASKAT!

        Käyhän se siiheasti ku käy ja sitte ei käykkään!

        Wissiin magia homma ruveta koko kone uusimaan ku mänät jumisa, jos sattuu liikaa ölijyä hukkaan menemään.

        Ei se mikkään kumma oo ku tahto kärtylle vähä haiskahtaakki.

        Kun sulla on sen Fergun kanssa niitä ongelmia,
        pura kone ja uusi kaikki kuluneet osat. Kerro myös mitä näistä sanoista "pura", "kone", "ja", "uusi", "kaikki", "kuluneet" ja "osat" et ymmärtänyt.


      • LaMAg
        hyppysissä kirjoitti:

        Kun sulla on sen Fergun kanssa niitä ongelmia,
        pura kone ja uusi kaikki kuluneet osat. Kerro myös mitä näistä sanoista "pura", "kone", "ja", "uusi", "kaikki", "kuluneet" ja "osat" et ymmärtänyt.

        Myös se että ei ole venttiilikopan kansi joka vuotaa.... tuo on yleensä aina se ensimmäinen joka tihkuu/hikoilee ja koska on ylimmäinen se suttaa koko koneen ja hetken päästä moni jo repii kantta irti kun kannentiiviste vuotaa tai tutkii turboa että nyt se on alkanut tiputtamaan...


      • Pärä
        LaMAg kirjoitti:

        Myös se että ei ole venttiilikopan kansi joka vuotaa.... tuo on yleensä aina se ensimmäinen joka tihkuu/hikoilee ja koska on ylimmäinen se suttaa koko koneen ja hetken päästä moni jo repii kantta irti kun kannentiiviste vuotaa tai tutkii turboa että nyt se on alkanut tiputtamaan...

        Onko se kaikkein ylinnä oleva kansi?

        Koska en ole koskaan aukaissut ko. kantta niin valaisisitko vähän minkälainen se on???


      • Pultti Bois

      • Pultti Bois

      • Pärä

      • = VARMER
        Pärä kirjoitti:

        Mistä minä sen merkin löytäisin/tietäisin???

        Ferku 65:n tämä ainaki on.

        Ämpyilee ja ämpyilee vaan jos neuvoo niin ei käsitä sitten ollenkaan.

        Älyä on kuin rikkinäisellä kumiteräsaappaalla.

        Ette muut viittis yrittääkään neuvoo turhaan tuota, se neuvominen lisää vaan vettä myllyyn

        Kun tuo sankari ei ole vielä polttoainesuodatintakaan saanut vaihdetuksi, saatikka peräöljyproppua, ja on vielä ruiskutuspumppuremonttikin tekemättä, kun löytäis ensin sen ilmausruuvinkin, ja akun navat vaan kipinöi.


      • Pärä
        = VARMER kirjoitti:

        Ämpyilee ja ämpyilee vaan jos neuvoo niin ei käsitä sitten ollenkaan.

        Älyä on kuin rikkinäisellä kumiteräsaappaalla.

        Ette muut viittis yrittääkään neuvoo turhaan tuota, se neuvominen lisää vaan vettä myllyyn

        Kun tuo sankari ei ole vielä polttoainesuodatintakaan saanut vaihdetuksi, saatikka peräöljyproppua, ja on vielä ruiskutuspumppuremonttikin tekemättä, kun löytäis ensin sen ilmausruuvinkin, ja akun navat vaan kipinöi.

        Mee hoitoon!!!!!!


      • Pärä
        Pultti Bois kirjoitti:

        Jos MF-65 venttiilikoppa on pa. säiliön alla.
        Vähän isompi urakka tyhjentää, poistaa pa. säiliö ensin.
        Vai vuotaako pa. säiliö. Tinaukseen?

        Kyllä vuotaa jostaki siitä pa. säiliön pohjassa olevan hanan kohdilta, koska koko hana kostiana. Tuskinpa hanasta joku tiiviste menny???

        Minkälainen homma tuo tinaus olisi?

        Kyllä osaan pa-säiliön otta irti (koska käytin sen viimekesänä irti), vaan on melko työläs homma.


      • Pultti Bois
        Pärä kirjoitti:

        Kyllä vuotaa jostaki siitä pa. säiliön pohjassa olevan hanan kohdilta, koska koko hana kostiana. Tuskinpa hanasta joku tiiviste menny???

        Minkälainen homma tuo tinaus olisi?

        Kyllä osaan pa-säiliön otta irti (koska käytin sen viimekesänä irti), vaan on melko työläs homma.

        MF-65 pa säiliö on selvästi Masseyn tekelettä. Fergusonissa ei tommoisia susia ollut. Siihen on yritetty niittammalla panna kiinnikkeitä? Vai mitä muutakaan? Korjaus on sama kuin syylärille, tinaus.
        Pitää vaan saada puhtaaksi ja pirun iso kolvi.
        Pitävää ei taida tullakaan? Tärisee irti taas.
        Kelle tulisi mieleen ehjään säiliöön tehdä niiteille reijät? Massey on varmaan syyllinen. Fergusonin nini jäi, kun mies itse lähti.


      • soimaa !
        Pärä kirjoitti:

        Mee hoitoon!!!!!!

        Heh, Pärä, samat sanat, kiitos.

        Nimenomaan.

        Toi pärä - VARMER - homma ei jaksa edes naurattaa enää, jopa Volvo V70-kysymykset täällä palstalla on hauskempia kuin nuo kuusvitosen fergun ikuisuusongelmat.


      • Pärä
        soimaa ! kirjoitti:

        Heh, Pärä, samat sanat, kiitos.

        Nimenomaan.

        Toi pärä - VARMER - homma ei jaksa edes naurattaa enää, jopa Volvo V70-kysymykset täällä palstalla on hauskempia kuin nuo kuusvitosen fergun ikuisuusongelmat.

        Ei vaan ku rupiaa pikkuhilijaa ihimetyttämään tuo "eräiden" touhu mua vastaan....Ku kysyn niin tulee vastaus NS. sellanen josta ymmärtää ja sitte ku rupiaa kysyn tarkemmin niin eiköhän ruveta rätisemmään!!!!!!!!!

        Eikö tämmösillä palstoilla kysele muutki???!!


    • tonttu

      täällä antaa 165 verku kierroksilla öljylätäkön etuakselin alle mistähän vuotaa pitää aina vaan öljyä lisätä ettei mene kuiville

      • MB-320s

        yksinkertainen neuvo ; - pese se moottori ensin , sitten näet sen vuodon helpommin .


      • Pultti Bois

        Moottorin huohotinputki on kampiakselin hihnapyörän ja jakopään kotelon välissä. (Kätevässä paikassa. ;-)
        Sieltä p***kan seasta se löytyy. Jos kone on väljä = ohipuhallusta = lätäkkö alla lopulta. Siieltä päin kannattaa puhdistella.


      • kehdon alle

        ettei olisi se pa***n seassa oleva huohotinputki tukossa,ja sen johdosta ajaa öljyä kampiakselin ja stefan välistä.


    • ????

      jos kone ollut kevyessä käytössä venttiilivarrenkumit kovettuneet!rupeaa tuolloin vuotamaan pakosarjan välistä öljyä.pese moottori päältäpäin ja kuormita konetta kunnolla luultavasti loppuu öljyntulo näin ainakin intikassa!!

    • JJM

      Hei

      Kokolailla monessa traktorissa alkaa kertymään öljyö juuri pakosarjaan kun kone käy pitkään pelkästään tyhjäkäynnillä. Olen seurannut useampaa traktorimerkkiä ja aina sama juttu, eikä yhdessäkään ole ollut moottori sen kummemmin huonossa kunnossa.

      • ei tollanen

        vastaus käy pärälle! Älä ny helvetti pirä minään eilisen teerenpoikana!

        Jos kerran isännänkanssa on öljymönjä torettu, niin totta helkutissa siellä joku on paskana?

        Ja mä luulen, että tota ferguu on huudatettu kuin kevätlaulua päättäjäisissä. Ja silti pukkaa öljyä.
        Mikä neuvoksi?


      • neuvoksi ?
        ei tollanen kirjoitti:

        vastaus käy pärälle! Älä ny helvetti pirä minään eilisen teerenpoikana!

        Jos kerran isännänkanssa on öljymönjä torettu, niin totta helkutissa siellä joku on paskana?

        Ja mä luulen, että tota ferguu on huudatettu kuin kevätlaulua päättäjäisissä. Ja silti pukkaa öljyä.
        Mikä neuvoksi?

        No vaikkapa oppia elämään sen asian kanssa. Ei kuusvitosella mihinkään urakkahommiin mentäs kumminkaan, vaikka niitä sais kaupasta.

        Eli hyvä neuvo: Jos Pärrä (tai Varmeri) roikkuvat koko ajan täällä netissä kyselemässä mitä vois tehdä sille öljyn tihkumiselle pakosarjasta, niin voin vakuuttaa, että Pärrältä itseltään pysäytetään kello ennen kuin kuusvitonen noilla ajoilla lopullisesti rikkoutuu.


      • Pärä

        Voisko olla syy tuossa ku monena päivänä peräkkäin pyöritettiin sirkkeliä tasakaasulla....


      • vatuppassia
        Pärä kirjoitti:

        Voisko olla syy tuossa ku monena päivänä peräkkäin pyöritettiin sirkkeliä tasakaasulla....

        Juu ei toiminu tasakatotkaan aikanaan, eli rakenna siihen harjakaasu niin lähtee toimimaan.


      • Pärä
        vatuppassia kirjoitti:

        Juu ei toiminu tasakatotkaan aikanaan, eli rakenna siihen harjakaasu niin lähtee toimimaan.

        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!EI NIINKU VÄHEMPÄÄ VOIS KIINNOSTAA NUO SUN JUTUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Bärä
        Pärä kirjoitti:

        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!EI NIINKU VÄHEMPÄÄ VOIS KIINNOSTAA NUO SUN JUTUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        No, tunne on kyllä ihan molemminpuolinen.


    • karhu III

      oletteko tarkastaneet moottoriöljyn määrän, väheneekö esim. päivän ajonaikana. Tuleeko pakurista mustaa savua?
      Ellei koneessa öljyt huomattavasti vähene, eikä vesi syylärissä niin tuskin asialle kannattaa tehdä mitään. Kyllä tuonikäinen kone jo kuuluukin hiukan oleen perso öljylle, eli voisi sanoa että on parempi jos hiukan syö kuin että ei syö lainkaan (vettä pääsee moottoritilaan).

    • A3 152

      Ei se ehkä välttämättä ole moottoriöljyä, mikä tihkuu pakoputken liitoksista, Kevyessä työssä (sirkkelinpyöritys) tuo juuri ilmenee, ainakin itsellä MF35;ssa. Olen kuullut että voi olla myös vikaa ruiskutussuuttimissa, ei täydet avautumispaineet, kaikki polttoaine ei ehkä pala, Palamaton tulee pakoputkesta mustana mönjänä. Kovemmalla kuormituksella ja kierroksilla oire aina häviää. En ole itse tehnyt muuta kuin yrittänyt välttää pitkää kevyttä työtä. Välillä edes vähän moottorin ryntäyttämistä täysille kierroksille tai "kunnon" töitä. Mulla on myös 65:n mutta siinä ei em. oiretta ole.

      • Voi vattu ;-(

        Minkä ihmeen takia "nostatte" näitä vanhoja keskusteluja (tämäkin ketju 8 vuotta vanha) ;-(


      • Anonyymi

        Perkins moottoreissa joskus -60...-70 luvulla ollutkaan venttiilivarren tiivisteitä...eikä ollut tarviskaan.


    • Anonyymi

      Itselläni on Valmet 602 ilman turboa, ja aina klapien teon yhteydessä alkoi sylkemään pakoputkesta öljyä ja sotki koko traktorin keulan. Sitten kun annettiin kaasu kärry perässä maantiellä, savu oli mahtava kun öljyt paloi putkesta ja pakosarjasta.
      Kone kävi remontissa ja uusittiin kansi ja sylinterin putket ja männät, eli se Valtran moottorin korjauspaketti laitettiin.

      Taas kun tehtiin klapeja, niin sama juttu uusitulla moottorilla, eli öljyä tulee kun kone käy tasaisilla kierroksilla pitkään. Oli kierrokset sitten pieniä tai isoja, alkaa öljyä tihkua pakosarjaan.
      Syytä en tiedä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe