Kyselin tuossa taannoin onko kukaan nähnyt ikinä valkoista laivakoiraa jollainen meillä on ollut kun olin pieni 13 vuotta sitten. Koiramme muistutti kovasti nykyisiä mustia laivakoiria ja pyyti taitavasti rottia mihin sitä oli kuuleman mukaan laivassa käytettykin. ( eli kuvailen vähän tarkemmin: muistutti japanin pystykorvaa mutta karvat oli sileät, lyhyet ja vähän karkeammat kun japanin pystykorvalla, korkeus oli n.30 cm korkeintaan.) Olisin kovasti kiinostunut jos joku on sattunut törmäämään tähän koiraan koska en sen koommin ole nähnyt tälläistä söpöläistä. Silloin kun koiramme oli nuori oli näitä samanlaisia pikku koiria (karhulan) tiutisessa 70 luvulla! Tämä meidän "mammu" eli 19 vuoden kiitettävään ikään ja vieläkin on kova ikävä josko jostain löytäisi yhtä viisaan ja mukavan seuralaisen itselleen...toki kaikki koirat on ihania ja älykkäitä mutta... jos edes joskus näkisi samanlaisen "tytön"! KIITOS JO ETUKÄTEEN KAIKISTA VASTAUKSISTA! ja anteeksi etten silloin aijemmin laittamaan viestiin pystynyt vastaamaan niille ketkä oli asiasta kiinnostuneita.
onko valkoista laivakoiraa?
19
2430
Vastaukset
- ibzu
Niin että enpäs oo koskaan kuullu valkosesta laivakoirasta.. Siis oliko se täysin valkonen? ei ollu mitään mustia pilkkuja esim. rinnassa tai missään?
Aika hassua.. Oli varmaan aivan ihana koira.. :) Ja tuntu eläneenki sitte ilmeisen pitkään, tai sii aika harvinaisen pitkään..
Mutta hyviä koiran ettimis tuokioita.. Toivottavasti sellanen löytyy joskus..!!- mimi
joo,koira oli täysin valkoinen ei valkoisia pilkkuja eikä mitään muutakaan väriä. Kun koira sai pantuja ne oli mustia joilla tassut valkoiset mutta uroksella tähän lienee merkitystä. Ja yksi pentue oli aivan kuin kultainen noutaja pienoiskoossa myös luppakorvat. Mutta edelleen jos oku tietää tälläisestä koirasta pistäkää viestiä.
- kysynyt
rotuyhdistyksestä?
On hyvinkin mahdollista, että rodussa on joskus ollut valkoisia koiria, jotka vain ovat hävinneet tai niitä ei ole jalostettu koska ovat olleet värivirheellisiä.
"(karhulan) tiutisessa 70 luvulla" Vieläkö sinulla on yhteyksiä tuonne päin? Kannattaisi kysellä seudun koiraihmisiltä, josko he muistaisivat ko. koiria.
Ja onko kyseessä Laivakoira vai koira jota on sanottu laivakoiraksi, koska se on laivassa asustanut? Se on hyvinkin saattanut olla rotua Karhulan-cocktail.- mimi
Joo vanhempani ja joitakin ihmisiä tiutisesta olen tavannut aikaa sitten ja siellä muistetaan hyvin näitä pieniä valkoisia koiria. Itsekkin epäilin että koira ei olisi oikeasti mikään virallinen laivakoira vaan kutsutaan siksi koska käytetty rotan pyyntiin mutta ainakin jotkut olivat sitä mieltä että koira oli laivakoira.(.en voi olla asiasta ihan varma koska nämähän ovat kuulopuheita): osaisiko joku kertoa jonkun rotuyhdistyksen nimen mistä voisin asiaa ruveta tonkimaan? Itse olen epäilen ettei koko suomesta samanlaista löydy.
- vielä
mimi kirjoitti:
Joo vanhempani ja joitakin ihmisiä tiutisesta olen tavannut aikaa sitten ja siellä muistetaan hyvin näitä pieniä valkoisia koiria. Itsekkin epäilin että koira ei olisi oikeasti mikään virallinen laivakoira vaan kutsutaan siksi koska käytetty rotan pyyntiin mutta ainakin jotkut olivat sitä mieltä että koira oli laivakoira.(.en voi olla asiasta ihan varma koska nämähän ovat kuulopuheita): osaisiko joku kertoa jonkun rotuyhdistyksen nimen mistä voisin asiaa ruveta tonkimaan? Itse olen epäilen ettei koko suomesta samanlaista löydy.
Tässäpä tämä
http://www.geocities.com/laivis/index2.htm
Tuolla on kuva vaaleasta koirasta, mutta eipä paljon muuta.
http://www.otol.fi/~makapu00/ - mimi
vielä kirjoitti:
Tässäpä tämä
http://www.geocities.com/laivis/index2.htm
Tuolla on kuva vaaleasta koirasta, mutta eipä paljon muuta.
http://www.otol.fi/~makapu00/Joo tuo vaalea koira muistutti kovastikkin meidän mammua mutta jotankin näytti tuossa kuvassa oleva jykevämmältä. En saanut selvää miten saisin yhteyttä esim juuri tuon koiran omistajaan jolla olisin taas askeleen lähempänä haluamaani tietoa. KIITOS sinulle joka kävit laittamassa tuon osoitten tuli toivoa taas roimasti lisää samanlaisen koiran etsintään...
- koiras
Heips!
Muistan että Kymissä entisaikoina eleli tietääkseni jo hävinyt "rotu" jota kalastajat käyttivät hyljekoirana. Väristä en tiedä mutta olen joskus vanhoissa kirjoissa nähnyt kuvan siitä, en muista missä kirjassa.
Tuntuisi todennäköiseltä ettei mitään rotua ole kehitetty pelkästään rottajahtiin mutta voisin kuvitella että hyljekoiria on voitu käyttää laivoissa siihenkin tarkoitukseen. Mitään virallista rotumääritelmää sillä tuskin on koskaan ollut koska hyljepyynti sellaisena kun sitä joskus harrastettiin on jo aikaa sitten loppunut. Olettaisin että kokonsa puolesta ko rotu voisi olla hyvinkin pieniin kalastaja-aluksiin sopiva. Myös valkoinen väri voisi viitata talviseen hyljepyyntiin lunisella jäällä ettei hylje huomaisi koiraa valkoista taustaa vasten.
Tämä oli vähän tällaista hakuammuntaa mutta hyljekoiria eli Tiutisen suunnalla muutama vuosikymmen sitten ja varsinkin suurilla saarilla, esim Suursaarella. En tiedä onko suku jo sammunut. - mimi
koiras kirjoitti:
Heips!
Muistan että Kymissä entisaikoina eleli tietääkseni jo hävinyt "rotu" jota kalastajat käyttivät hyljekoirana. Väristä en tiedä mutta olen joskus vanhoissa kirjoissa nähnyt kuvan siitä, en muista missä kirjassa.
Tuntuisi todennäköiseltä ettei mitään rotua ole kehitetty pelkästään rottajahtiin mutta voisin kuvitella että hyljekoiria on voitu käyttää laivoissa siihenkin tarkoitukseen. Mitään virallista rotumääritelmää sillä tuskin on koskaan ollut koska hyljepyynti sellaisena kun sitä joskus harrastettiin on jo aikaa sitten loppunut. Olettaisin että kokonsa puolesta ko rotu voisi olla hyvinkin pieniin kalastaja-aluksiin sopiva. Myös valkoinen väri voisi viitata talviseen hyljepyyntiin lunisella jäällä ettei hylje huomaisi koiraa valkoista taustaa vasten.
Tämä oli vähän tällaista hakuammuntaa mutta hyljekoiria eli Tiutisen suunnalla muutama vuosikymmen sitten ja varsinkin suurilla saarilla, esim Suursaarella. En tiedä onko suku jo sammunut.Hitsikkä? Voi tosiaan olla että tämä koirarotu voisi ollakin hyljekoira ja luin joitakin tietoja hyljekoirista niin kuvaus sopisi hyvin mutta mutta... ei kuvia löydy vain yksi kuva jossa oli aikas iso kokoinen musta koira mutta siinä sanottiinkin että on sekarotuinen...mutta jos löytyisi linkkejä missä voi asiaa selvittää enemmälti ja löytyisi kuvia olisin kiitollinen...
- Kaisa
mimi kirjoitti:
Hitsikkä? Voi tosiaan olla että tämä koirarotu voisi ollakin hyljekoira ja luin joitakin tietoja hyljekoirista niin kuvaus sopisi hyvin mutta mutta... ei kuvia löydy vain yksi kuva jossa oli aikas iso kokoinen musta koira mutta siinä sanottiinkin että on sekarotuinen...mutta jos löytyisi linkkejä missä voi asiaa selvittää enemmälti ja löytyisi kuvia olisin kiitollinen...
niistä on ollut juttuja Koiramme-lehdessä, ja
eivät kyllä ole ollenkaan laivakoiran näköisiä kokoisia tai paljon muutakaan. - koiras
Kaisa kirjoitti:
niistä on ollut juttuja Koiramme-lehdessä, ja
eivät kyllä ole ollenkaan laivakoiran näköisiä kokoisia tai paljon muutakaan.Ok. Mimin kuvauksen perusteella on vaikea sanoa onko kyseessa rotu. Voisin kuvitella että Tiutisessa on voinut elää oma paikallinen
"rotu".
On voitu suosia kyseisen koiran kaltaisia koiria. Hylkeenpyynti muodosti tuolloin tärkeän osan saarelaisten toimeentulosta eikä koiria pidetty juurikaan ellei niillä ollut jotakin käyttötarkoitusta. Sen vuoksi ajattelin että kuvatun koiran piirteet voisivat sopia mainittuun käyttötarkoitukseen, tarkoitan siis paikallisesti.
Saattaa olla että laivakoira on voinut (Tiutisessa) tarkoittaa yleisnimitystä koirille. Ainakin näin oli vaarini koiran laita.
Vaari asui Kotkan saarella ja hänellä oli "laivakoira", jostkakin laivasta saatu ja alkuperältään tuntematon. Peräisin ties mistä maailman turuilta. Mukava koira kuitenkin. Minulla on siitä jossakin kuvakin. Varsin hyvä rottia pyydystämään muuten. Vielä 50-luvulla koirat liikkuivat vapaasti ainakin Karhulan seuduilla. Oli ainakin mistä valita jalostukseen.
Mielesäni Mimin tarkoittama koira voisi olla alkuperältään hyvinkin mainitsemani kaltainen. Arvostettiin niitä ominaisuuksia joita paikallisesti tarvittiin (väri, koko, rottakoira jne.).
En tarkoita mitään varsinaista nykyajan hyljekoiraa joista en tiedä mitään paitsi
että arktisilla alueilla sellaisia on käytössä mutta
en nyt tarkoittanut kyseisiä koiria vaan paikallista sopeutumaa.
Itse olen asunut Karhulassa mutten muista että siellä olisi ollut ainakaan varsinaista virallista laivakoirarotua, voin olla väärässäkin.
Katsoin tietosanakirjasta löytisikö sieltä apua mutten löytänyt kuin viitteen kirjallisuuteen. Esim. A. Hämäläinen: Hylkeenpyynti keskisen Pohjanlahden Suomenpuoleisella rannikolla (1929).
T.I. Itkonen: Suomenlahden saarelaisten hylkeenpyynti (1924). K. Vilkuna: Säljakt.. .
En tiedä onko Tiutisen historiaa kirjoitettu mutta paikallisesta kirjastista varmaan löytyy siitä tieto. Kuvia ko koirista voisi olla historiikissa.
Voihan olla että olen täysin väärässä mutta jonkin rodun muodostuminen kestää kyllä vuosikymmeniä joten vastausta varmaan kannattaa metsästää kyseisistä paikoista ja vanhoja saarelaisia haastattelemalla.
Hyvää onnea kadonneen koiran metsästykseen kuitenkin. - mimi
koiras kirjoitti:
Ok. Mimin kuvauksen perusteella on vaikea sanoa onko kyseessa rotu. Voisin kuvitella että Tiutisessa on voinut elää oma paikallinen
"rotu".
On voitu suosia kyseisen koiran kaltaisia koiria. Hylkeenpyynti muodosti tuolloin tärkeän osan saarelaisten toimeentulosta eikä koiria pidetty juurikaan ellei niillä ollut jotakin käyttötarkoitusta. Sen vuoksi ajattelin että kuvatun koiran piirteet voisivat sopia mainittuun käyttötarkoitukseen, tarkoitan siis paikallisesti.
Saattaa olla että laivakoira on voinut (Tiutisessa) tarkoittaa yleisnimitystä koirille. Ainakin näin oli vaarini koiran laita.
Vaari asui Kotkan saarella ja hänellä oli "laivakoira", jostkakin laivasta saatu ja alkuperältään tuntematon. Peräisin ties mistä maailman turuilta. Mukava koira kuitenkin. Minulla on siitä jossakin kuvakin. Varsin hyvä rottia pyydystämään muuten. Vielä 50-luvulla koirat liikkuivat vapaasti ainakin Karhulan seuduilla. Oli ainakin mistä valita jalostukseen.
Mielesäni Mimin tarkoittama koira voisi olla alkuperältään hyvinkin mainitsemani kaltainen. Arvostettiin niitä ominaisuuksia joita paikallisesti tarvittiin (väri, koko, rottakoira jne.).
En tarkoita mitään varsinaista nykyajan hyljekoiraa joista en tiedä mitään paitsi
että arktisilla alueilla sellaisia on käytössä mutta
en nyt tarkoittanut kyseisiä koiria vaan paikallista sopeutumaa.
Itse olen asunut Karhulassa mutten muista että siellä olisi ollut ainakaan varsinaista virallista laivakoirarotua, voin olla väärässäkin.
Katsoin tietosanakirjasta löytisikö sieltä apua mutten löytänyt kuin viitteen kirjallisuuteen. Esim. A. Hämäläinen: Hylkeenpyynti keskisen Pohjanlahden Suomenpuoleisella rannikolla (1929).
T.I. Itkonen: Suomenlahden saarelaisten hylkeenpyynti (1924). K. Vilkuna: Säljakt.. .
En tiedä onko Tiutisen historiaa kirjoitettu mutta paikallisesta kirjastista varmaan löytyy siitä tieto. Kuvia ko koirista voisi olla historiikissa.
Voihan olla että olen täysin väärässä mutta jonkin rodun muodostuminen kestää kyllä vuosikymmeniä joten vastausta varmaan kannattaa metsästää kyseisistä paikoista ja vanhoja saarelaisia haastattelemalla.
Hyvää onnea kadonneen koiran metsästykseen kuitenkin.Luulen että ollaan samoilla jäljillä... Varsinkin jos olet asustellut sielläpäin. Tiutisessa oli niitä samanlaisia koiria ja meillä tämä lady joka todellakin sipsutteli missä sattuu yleensä korkeakosken suunnalla. En tunne enää nykyisin ketään tiutisesta mutta karhulasta kylläkin ja aijonkin yrittää urkkia jostain onko missään kuvia em. koirasta. Sääli vaan että niin viisas ja nätti koira on päässyt katoamaan...kiitos tiedoista ja toivottavasti saan niitä edelleen.
- Ellu
mimi kirjoitti:
Luulen että ollaan samoilla jäljillä... Varsinkin jos olet asustellut sielläpäin. Tiutisessa oli niitä samanlaisia koiria ja meillä tämä lady joka todellakin sipsutteli missä sattuu yleensä korkeakosken suunnalla. En tunne enää nykyisin ketään tiutisesta mutta karhulasta kylläkin ja aijonkin yrittää urkkia jostain onko missään kuvia em. koirasta. Sääli vaan että niin viisas ja nätti koira on päässyt katoamaan...kiitos tiedoista ja toivottavasti saan niitä edelleen.
kyseessä olla jackrusselinterrieri? Kyseisiä koiria sanotaan laivakoiriksi ja ne myöskin metsästävät rottia. Niitä käytetään paljon myös talleilla.
Niiden väri vaihtelee usein, valkoisiakin yksilöitä löytyy...
Mutta onnea metsästykseen, toivottavasti minusta oli edes hiukan apua :) - töihin
mimi kirjoitti:
Joo tuo vaalea koira muistutti kovastikkin meidän mammua mutta jotankin näytti tuossa kuvassa oleva jykevämmältä. En saanut selvää miten saisin yhteyttä esim juuri tuon koiran omistajaan jolla olisin taas askeleen lähempänä haluamaani tietoa. KIITOS sinulle joka kävit laittamassa tuon osoitten tuli toivoa taas roimasti lisää samanlaisen koiran etsintään...
Pienellä salapoliisityöllä ja yhteystietojesi jättämisellä löydät varmasti kyseisen henkilön.
Jo olemassa olevia tietoja:
-Etunimi Karoliina
-Opiskelupaikka on/ollut http://www.tekniikka.oamk.fi/
laboratorioalan koulutusohjelma
-Kotisivun osoite http://www.otol.fi/~makapu00/
-Omistaa Jenkki nimisen laivakoiran, joka on vaalea.
-Sivuilla ollut linkki Tornion Kennelkerhoon.
Eli:
1. Ota kyseiseen opinahjoon yhteyttä ja kysy voivatko he etsiä ko. henkilön. Tietoja he eivät voi sinulle antaa, mutta he voivat välittää viestisi.
Nettisivun osoite tiedossa, koulun opiskelijadomain eli ei luulisi olevan vaikea tehtävä löytää omistaja sivuille. makapu00 voisi olettaa, että sivut on tehty vuonna 2000 eli jos silloin ollut 1. vuoden opiskelija nyt olisi sitten kolmas vuosi menossa.
2. Sama homma kennelkerhon kanssa. Ota yhteyttä ja kysy onko heillä tietoa ko. henkilöstä ja koirasta ja pyydä välittämään yhteystietosi.
ÄLÄ UNOHDA kertoa syytä miksi etsit tätä henkilöä, valkoinen laivakoira. Minä ainakaan en vastaisi täysin tuntemattoman uteluihin ja viesteihin, jos en syytä tietäisi.
Onnea etsinnöille!
- sitter
Voisikohan kyseessä olla laivakoiran albiinomuunnos? Albiinoja voi esiintyä koirissa yhtä hyvin kuin muissakin eläinlajeissa, ihminen mukaanlukien. Tähän viittaisi sekin, että esiintyminen on ollut paikallista: albinismin aiheuttava geenimutaatio voi myös peritytyä.
Toisaalta: koiran viisas ja mukava luonne ei varmaankaan ole väristä kiinni.- mimi
Olen itsekkin miettinyt voisiko se olla albiino laivakoira??? mut mut jotenkin mietin että voisiko olla mahdollista että samassa pentueessa olisi sitten useampi sellainen ja luulen että ehkä ei? koska näitä samanlaisia oli useampi.en tiedä minkä värinen koiramma emo oli silloin aikoinaan ja siksipä olenkin melkein "heittänyt kirveen kaivoon". Luulisi että jos joku omistaisi tai olisi nähnyt samanlaisen koiran olisi jo ilmoittanut itsestään. Vastaan samalla edellisen viestin kysymykseen että ei voi olla jack russiel missään nimessä vaanihan eri näköinen koira on kyseessä...kiitos kuitenkin :)
- Tiuku
Moi!
Tarkoitatkohan tuolla laivakoiralla schipperken toista kutsumanimeä?
Meillä oli tarkoitus hankkia schipperke. Juttelimme erään kasvattajan kanssa. Kyselin kaikkea perusteellisesti. Hän kertoi, että joskus harvoin syntyy valkoisia pentuja. Sanoipa että on monta sellaisen pennun haluavaa omistajaehdokasta jonossa...
Netistä löytyy ko. rodun omistavien sivuilta kyllä kuvia ja muuta tietoa. Ainakin muistaakseni ulkomailla saattaa olla enemmänkin niitä.
Katso vaikka tuon rotuyhdistyksen sivuilta linkkejä. Onnea etsintään!- mimi
Kiva että joku vielä viitsii vastata tähän viestini:) On siis totta että voi olla valkoisenakin näitä schipperkejä! Juuri sellainen meidän pikku mammu oli. Jos vielä voisit laittaa minulle jonkun osoitteen mistä voisin asiaa tutkia, itse en omin avuin tunne löytävän kyseisiä sivuja vaikka monilla olen vieraillut...kiitos kuitenkin jo tästä tiedosta että rotua voi olla joskus valkoisena.
- musta schipperke
mimi kirjoitti:
Kiva että joku vielä viitsii vastata tähän viestini:) On siis totta että voi olla valkoisenakin näitä schipperkejä! Juuri sellainen meidän pikku mammu oli. Jos vielä voisit laittaa minulle jonkun osoitteen mistä voisin asiaa tutkia, itse en omin avuin tunne löytävän kyseisiä sivuja vaikka monilla olen vieraillut...kiitos kuitenkin jo tästä tiedosta että rotua voi olla joskus valkoisena.
Itselläni on musta schipperke mutta kun selailin schipperke sivuja ja luonteesta kertovia artikkeleita löysin myös jenkkisivun jossa oli mustia että valkoisia schipperkejä ja mietin että ehkä sitten seuraavaksi voisi tilata valkoisen.
- Sattui silmään
musta schipperke kirjoitti:
Itselläni on musta schipperke mutta kun selailin schipperke sivuja ja luonteesta kertovia artikkeleita löysin myös jenkkisivun jossa oli mustia että valkoisia schipperkejä ja mietin että ehkä sitten seuraavaksi voisi tilata valkoisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856304
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42859