Omistan Sanyo Z3:sen ja kerkesin sillä katsomaan n. 310h ecomodella kunnes lamppu räjähti. Soitinkin firmaan josta ostin tykin ja sieltä ilmoitettiin ettei mene takuuseen koska 300h/3kk on ylittynyt. Myös maahantuoja oli samoilla linjoilla. Kuitenkin itse tykillä on takuuta 3 vuotta ja lampulle luvataan 2000h tavallisessa modessa ja 3000h ecomodessa . Ihmettelenkin miten myyjä/mainokset voi mainostaa tuollaisia lukemia eikä joudu vastaamaan jos lamppu kestää n 10% luvatusta. Onko kellään kokemusta kuluttajan oikeudesta saada takuuna uusi lamppu??
Videotykin lamppu räjähti!
14
13203
Vastaukset
- pitää sisällään
myös tuotevastuulain. Tuotevastuulain mukaan kaikilla suomessa myytävillä tuotteilla on ns. käyttöikäolettama. Tuotevastuulakia ei voida suomessa rajoittaa eikä evätä vetoamalla takuuaikaan. Toisinsanoen, vaikka takuuaika olisi mennyt ajat sitten umpeen, on myyjä/maahantuoja/valmistaja (lähinnä myyjäliikkeen velvollisuus hoitaa asia) velvollinen korvaamaan tuote, mikäli pystytään osoittamaan tuotteessa olevan virheen aiheuttaneen tuotteen ennenaikainen hajoaminen (=käyttöikäolettama).
Tapauksessasi ei liene vaikeata ainakaan osoittaa tuotteen oletettua käyttöikää, sillä onhan valmistaja ja myyjäliike markkinoinut näkyvästi lampulle 2000-3000h käyttöikää. Soita myyjälle ja esitä asiasi em. tavalla. Jos eivät ota kantaa, soita kuluttajaasiamiehelle, niin eiköhän se siitä ala sujumaan.- Okaro
Tuotevastuu on ihan eri asia eikä liity tähän. Tuotevastuu kattaa tuotteen hekilöille tai muulle omaisuudelle aiheuttaman vahingon. Tuotevastuu ei koskaan kata itse tuotteen vahinkoa.
- Joopajoo
Ota yhteys oman paikkakuntasi kuluttajaneuvojaan, sieltä osataan kyllä neuvoa eteenpäin. Muistelisin lukeneeni vastaavasta tapauksesta ratkaisun kuluttajan eduksi.
- Joopajoo
Kuluttajansuojalain 5 luvun mukaan tavaran on kestävyydeltään ja muuten vastattava sitä, mitä kuluttajalla on yleensä sellaisen tavaran kaupassa aihetta olettaa tai siinä on virhe.
Mielestäni tässä tapauksessa tavara ei ole laadultaan vastannut lähellekään sitä mitä voisi olettaa kestävän ja myyyjäliike on velvollinen korvaamaan lampun. Ei muuta kuin kuluttajaneuvontaan yhteys ja tiukasti vaadit oikeuksiasi, kyllä se siitä. - Kiki
mitä ihmettä sä taistelet tollasen osan takia?
- Kiki päästelee
omiaan. Vai että 5 egee/lamppu...otan heti parikymmentä. Laitapa tulemaan, kiitos.
Kuten joku täällä aikaisemmin totesi, toi Kiki ei taida ihan elää tällä planeetalla, jotenka sen jutut voitaneen jättää ihan omaan arvoonsa.
Tapu tapu, Kiki, otapa nyt lääkkeesi. - Joopajoo
ihan vitosella tuollaista lamppua saada. Tai voithan koittaa, osta tykki, vaihda siihen joku vitosen lamppu ja kerro sit miltä kuva näyttää... Tai älä sittenkään, tapat vielä itses tuollaista säätöä tehdessäsi.
Tykin lamppu nyt sattuu maksamaan siinä 250-350€ tykistä ja tilauspaikasta riippuen. - Kiki
Kiki päästelee kirjoitti:
omiaan. Vai että 5 egee/lamppu...otan heti parikymmentä. Laitapa tulemaan, kiitos.
Kuten joku täällä aikaisemmin totesi, toi Kiki ei taida ihan elää tällä planeetalla, jotenka sen jutut voitaneen jättää ihan omaan arvoonsa.
Tapu tapu, Kiki, otapa nyt lääkkeesi.Mikä niissä lampuissa makssaa?
Aivan, se merkki, se että se käy siihen tykkiin.
On se kumma kun vanhat tykit toimii ihan piirtoheittimen lampulla, ja tokihan minä niitä myyn, anna vaikka maili niin sovitaan lisää - Kiki
Joopajoo kirjoitti:
ihan vitosella tuollaista lamppua saada. Tai voithan koittaa, osta tykki, vaihda siihen joku vitosen lamppu ja kerro sit miltä kuva näyttää... Tai älä sittenkään, tapat vielä itses tuollaista säätöä tehdessäsi.
Tykin lamppu nyt sattuu maksamaan siinä 250-350€ tykistä ja tilauspaikasta riippuen.Mikään lampputekniikka ei tee tollasia kustannuksia.
Toki jos samalla vaihtusi LCD-kenno, niin asia olisi toinen.
Kuten sanoin itselläni on ollut aikoinaan videoihin liitettävä videotykki, niin siihen kävi ihan tavalliset piirtoheitinlamput, ja ne maksoi tosiaan jotain 5-10€
Siinäpä onkin seuraavalle tkkivalmistajalle haaste, laittaa sen toimimaan tavallisilla lampuilla, eikä vaan oman merkin sikakalliilla
- DBOX
Tavallisesti kauppias ja maahantuoja antaa tämän tyyppisen takuun lampulle (3kk/300h), koska ihmiset käyttää tykkejä miten sattuu ja kyseinen aika osoittaa viat ja puutteet, mutta tämä tapaus minusta vaan osoittaa sen että, lamppu taisi olla viallinen (tuntematta tykin käyttötapaa)
- michael85
siis voin rehellisesti sanoa että tämä bisnes on just tota kuhan saadaan myytyä meille karjalle niin se on siin. Mutta sen verran sanon että minulla on aina ollut pelkästään Epsonin videotykkejä eikä ikinä mitään vikaa parhaimmillaan olen käyttänyt yhtä tykkiä Epson TWP20 merkkiä n.3200h kunnes lamppu paloi ja sen minimi sietoraja oli 1900h mutta tosin käytin vain vähän valotehoa 1200 ansilumenista, theatre blackil mutta ehdottomasti suosittelen epsonin tykkejä hankittavaksi hinta/laatusuhde on hyvä!
- Nimetön
http://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-CS4.htm
jos sinulta löytyy vastaus niin ilmoitapa tänne...
- tiitee
Taistelin itse. Sain lopulta lampun ilmaiseksi. Tuote ei saa mennä heti takuuajan jälkeen rikki!!!
Uusi lamppu on kestänyt hyvin, nyt kuitenkin tiensä päässä. Suomessa hinta 311, Saksasta saa 189. Tietääkä joku halvan kaupan Suomessa?- it3
oon kuullu luotettavista lähteistä, on se että jos tuote hajoaa (oli mikä tahansa) heti takuuajan ylitettyään, se ei muuta asiaa mihinkään, tuote menee silti takuuseen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849