Nokkakseli

esco

Kertokaahan mitä meinaa jos on nokkaakselin tietona että esimerkiksi Asteet: 328º Nosto: 11,25mm?????

11

5691

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Koko nokan "ympärys" on 360 astetta, ja nokka pitää venttiiliä auki 328:n asteen ajan.

      Ja nosto 11.25mm tarkoittaa, että kuinka paljon venttiili maksimissaan aukeaa ko. nokalla.

      • ...

        Siis venttiili kiinni 328:n asteen ajan.


      • ... kirjoitti:

        Siis venttiili kiinni 328:n asteen ajan.

        Asteet 328º tarkoittaa, että työkierron eli 2 kampiakselin kierroksen eli 720 asteen aikana venttiili on auki 328 astetta. Tähän kuuluisi vielä tieto, millä välyksellä (= ajoitusvälys) mitattuna. Ajoitusvälys yleensä poikkeaa aika paljon normaalista venttiilivälyksestä.

        Nosto tarkoittanee venttiilin aukeamaa eikä nokan suurimman ja pienimmän halkaisijan erotusta. Siis tämä erotus kertaa keinuvivun vipusuhde. Näin minä sen ymmärrän ellei joku toisin todista.


      • sitikka miestä..
        sitroen kirjoitti:

        Asteet 328º tarkoittaa, että työkierron eli 2 kampiakselin kierroksen eli 720 asteen aikana venttiili on auki 328 astetta. Tähän kuuluisi vielä tieto, millä välyksellä (= ajoitusvälys) mitattuna. Ajoitusvälys yleensä poikkeaa aika paljon normaalista venttiilivälyksestä.

        Nosto tarkoittanee venttiilin aukeamaa eikä nokan suurimman ja pienimmän halkaisijan erotusta. Siis tämä erotus kertaa keinuvivun vipusuhde. Näin minä sen ymmärrän ellei joku toisin todista.

        Tähän korjauksena, että venttiilin nousu ja nokan nosto on eri asia.
        Jos nostosta puhutaan niin se meinaa ainoastaan sitä paljonko nokka nostaa, eli juuri tuota isoimman ja pienimmän halkasijan erotusta.
        Venttiilin nousu on se paljonko venttiili avautuu. Eli tähän vaikuttaa esim: keinuvipujen suhde jos moottorissa semmoset on.?
        Esim: venttiilin nousu millimetreinä = nokan nosto esim: 7.7mm x keinu vipusuhde esim 1,5:1 tämä = 7.7x1,5=11.55mm tulos venttiili avautuu teoreettisesti 11,55mm tässä vaikuttaa sitten miinustavasti venttiilivälykset ja joku muu seikka jos oikein muistan?


      • Viltteri vaan..
        sitikka miestä.. kirjoitti:

        Tähän korjauksena, että venttiilin nousu ja nokan nosto on eri asia.
        Jos nostosta puhutaan niin se meinaa ainoastaan sitä paljonko nokka nostaa, eli juuri tuota isoimman ja pienimmän halkasijan erotusta.
        Venttiilin nousu on se paljonko venttiili avautuu. Eli tähän vaikuttaa esim: keinuvipujen suhde jos moottorissa semmoset on.?
        Esim: venttiilin nousu millimetreinä = nokan nosto esim: 7.7mm x keinu vipusuhde esim 1,5:1 tämä = 7.7x1,5=11.55mm tulos venttiili avautuu teoreettisesti 11,55mm tässä vaikuttaa sitten miinustavasti venttiilivälykset ja joku muu seikka jos oikein muistan?

        Edellinen täyttä asiaa, mutta nokka-akselivalmistajat kyllä ilmoittavat nimenomaan sen venttiilin nousun, eikä nokan nostoa.

        Ja tuohon nimimerkin "..." korjaukseen, että kyllä se asteluku on venttiilin aukioloaika, eikä kiinnioloaika, kuten korjasit. Ja nämä asteet siis kampiakselilla, eikä nokka-akselilla.

        Hauskaa ehtoota kaikille! :)


    • Tielle..

      Keinuvivut ei kuulu museoon, vaan ne pitäis saada pakolliseksi jokaiseen autoon. Ja jokaiseen autoon pitäisi saada mekaaninen nokka myös pakolliseksi.
      V8 silla ajetaan jo kovaa suomessa, ja siinähän on noita keinuja 16kpl. Ja otetaan huomioon se että tekniikka perustuu johonkin vuoteen sotakypärä :)

      Joo kyllähän tuo nousu ilmotetaan yleensä venttiilin aukeamana, mutta voi nokan ohjeissakin/tiedoissa olla nokan nosto sekä venttiilin nousu.? Riippuu valmistajasta että mitä hän haluaa ilmoittaa?

      • Viltteri vaan..

        Kyllä kyllä, mainitsemasi V8 varustettuna neljällä nenäkepillä on "soiva peli". ;) Silti pysyn mielipiteessäni, että keinuvipujen pitäisi olla museotavaraa. Taitaa vaan (vielä) nykyään nuo muuttuvat venttiilinnousut pitkälti perutua vipusuhteen muuttamiseen. Mutta kun inssit saavat valmiiksi 48 voltin (tai suuremman jännitteen) järjestelmän ja titaani- tai keraamiset venttiilit tarpeeksi kevyiksi, niin sähkömekaaninen venttiilikoneisto korvaa sekä keinuvivut, että nokka-akselit. Eikä tähän välttämättä mene montakaan vuotta. Tuo öljyn hinnan nousu kiihdyttää hyötysuhteen tehostamista kummasti. Tai sitten tuo dieseltekniikka syrjäyttää ottomoottorit, kuten se taisi tehdä jokunen vuosi sitten suorasuihkutus 2-tahtikoneillekin.

        Suoraan sanottuna nuo "höpöpöpö" V8 moottorit pitäisi lailla kieltää huonon hyötysuhteensa takia. Energian haaskausta! Tietysti tähän voisi vaikuttaa verotuksellakin. Bensan hinta 3 euroa litra, niin taitaisi jenkit hävitä katukuvasta. Sori vaan V8 miehet. Myönnetään, että on siinä jytinässä "sitä jotain".. ;)


      • vajaa pyttyset valimoon
        Viltteri vaan.. kirjoitti:

        Kyllä kyllä, mainitsemasi V8 varustettuna neljällä nenäkepillä on "soiva peli". ;) Silti pysyn mielipiteessäni, että keinuvipujen pitäisi olla museotavaraa. Taitaa vaan (vielä) nykyään nuo muuttuvat venttiilinnousut pitkälti perutua vipusuhteen muuttamiseen. Mutta kun inssit saavat valmiiksi 48 voltin (tai suuremman jännitteen) järjestelmän ja titaani- tai keraamiset venttiilit tarpeeksi kevyiksi, niin sähkömekaaninen venttiilikoneisto korvaa sekä keinuvivut, että nokka-akselit. Eikä tähän välttämättä mene montakaan vuotta. Tuo öljyn hinnan nousu kiihdyttää hyötysuhteen tehostamista kummasti. Tai sitten tuo dieseltekniikka syrjäyttää ottomoottorit, kuten se taisi tehdä jokunen vuosi sitten suorasuihkutus 2-tahtikoneillekin.

        Suoraan sanottuna nuo "höpöpöpö" V8 moottorit pitäisi lailla kieltää huonon hyötysuhteensa takia. Energian haaskausta! Tietysti tähän voisi vaikuttaa verotuksellakin. Bensan hinta 3 euroa litra, niin taitaisi jenkit hävitä katukuvasta. Sori vaan V8 miehet. Myönnetään, että on siinä jytinässä "sitä jotain".. ;)

        Suoraa sanottuna v8 on rautaa, vajaa pyttyset pitäs viedä takasin valimolle kun niistä on unohettu 4pyttyä pois.
        Saa olla melkonen turbo häksätys 4 pyttynen kottero että pärjää vapari v8sille viivalla jos vartti mailia ruvetaan ajamaan kunnolla.
        Kuutio tuumia ei voita mikään, ja vielä ahdettuja semmosia.
        Kyllähän se täytyy myöntää että ois 4 kepillä varustettu v8si varmana rautaa. Mutta mitä suotta kun yhelläkin pärjää todella pitkälle.

        Kyllä se täytyy sanoa että eipä ole vielä ykskään 4 pyttynen kottero mennyt v8si autoni ohi. Mutta 6 pyttynen ahdettu on toistaiseksi.


      • sitroen.
        Viltteri vaan.. kirjoitti:

        Kyllä kyllä, mainitsemasi V8 varustettuna neljällä nenäkepillä on "soiva peli". ;) Silti pysyn mielipiteessäni, että keinuvipujen pitäisi olla museotavaraa. Taitaa vaan (vielä) nykyään nuo muuttuvat venttiilinnousut pitkälti perutua vipusuhteen muuttamiseen. Mutta kun inssit saavat valmiiksi 48 voltin (tai suuremman jännitteen) järjestelmän ja titaani- tai keraamiset venttiilit tarpeeksi kevyiksi, niin sähkömekaaninen venttiilikoneisto korvaa sekä keinuvivut, että nokka-akselit. Eikä tähän välttämättä mene montakaan vuotta. Tuo öljyn hinnan nousu kiihdyttää hyötysuhteen tehostamista kummasti. Tai sitten tuo dieseltekniikka syrjäyttää ottomoottorit, kuten se taisi tehdä jokunen vuosi sitten suorasuihkutus 2-tahtikoneillekin.

        Suoraan sanottuna nuo "höpöpöpö" V8 moottorit pitäisi lailla kieltää huonon hyötysuhteensa takia. Energian haaskausta! Tietysti tähän voisi vaikuttaa verotuksellakin. Bensan hinta 3 euroa litra, niin taitaisi jenkit hävitä katukuvasta. Sori vaan V8 miehet. Myönnetään, että on siinä jytinässä "sitä jotain".. ;)

        kirjoitti:
        "öljyn hinnan nousu kiihdyttää hyötysuhteen tehostamista kummasti".
        Näinhän ei asia ole.
        Bensiinimoottorin hyötysuhde paranisi kerralla noin 10 - 20 % jos laihempi polttoaineseos sallittaisiin. Katalysaattoripakko ei salli sitä, koska katalysaattori ei pysty hajoittamaan laihaseosmoottorin typpiyhdisteitä. Niitä samoja, joita maanviljelijä kylvää salpietarina pelloille, että me saisimme enemmän leipää.
        Poliitikot ovat syyllisiä tähän 10 - 20 % turhaan bensan kulutukseen. Montako tankkiautollista se on? Ja melkoinen kasa eurojakin siitä menee turhan takia öljyfirmoille.


      • Viltteri vaan..
        vajaa pyttyset valimoon kirjoitti:

        Suoraa sanottuna v8 on rautaa, vajaa pyttyset pitäs viedä takasin valimolle kun niistä on unohettu 4pyttyä pois.
        Saa olla melkonen turbo häksätys 4 pyttynen kottero että pärjää vapari v8sille viivalla jos vartti mailia ruvetaan ajamaan kunnolla.
        Kuutio tuumia ei voita mikään, ja vielä ahdettuja semmosia.
        Kyllähän se täytyy myöntää että ois 4 kepillä varustettu v8si varmana rautaa. Mutta mitä suotta kun yhelläkin pärjää todella pitkälle.

        Kyllä se täytyy sanoa että eipä ole vielä ykskään 4 pyttynen kottero mennyt v8si autoni ohi. Mutta 6 pyttynen ahdettu on toistaiseksi.

        ..olis suotavaa olla V8 miehilläkin. Eihän esim. Elorannan Celica tai Virtalan saippualaatikko (molemmat 4-cyl turboja) mihinkään kulkeneetkaan. Bensakäyttöiset kasit (vaparit) on kyllä kovilla niiden seurassa. Sinänsä toi suoralla runnominen ei juurikaan kiinnosta. Kyllä nuo mutkatiet (soralla tai lumella/jäällä) on vähän toista. Mitenkäs ne mahtaisi taittua noilta V8 vehkeiltä?? Ei taitaisi kuutiotuumat paljon auttaa?

        On ne tappikoneet keinuvipuineen edelleenkin museotavaraa. Mitäs tuollainen katukäyttöön soveltuva tappikasi kestää kierroksia?? Alle 7000 rpm? Ainakaan Fordsonin tappikoneet aikanaan eivät (katukelpoisina) kestäneet juurikaan em. kierroksia enempää. Kunnon kisavireessä kyllä lauloivat korkeammaltakin, mutta sitten oli tyhjäkäyntikin jo lähellä 2000 ja alle 4 tuhannen ei voinut puhua mistään väännöstä. Ja mitäs noilla max. 7000 rpm kierroksilla sitten vapaasti hengittävästä moottorista saadaan tehoa? 80-90 hv/litra, ottaen huomioon muun V8 koneiden rajoitukset. (kansi, imusarja) 5,7 * 90 = 513 hv. Ja kyse on siis jo kovasti "kireästä" koneesta. Entäpä vaikka mainitun Fordsonin Cosworth nelonen. Vastaava teho tuollaisella ~T04 puhaltimella. Ei edes kovin paha viive/potku. Moottori on vielä aivan kelvollinen katukäyttöön. Ja painaa 2-3 sataa kiloa vähemmän kuin tuo "kokomoottori".

        Anteeksi nyt vaan kovasti, jos loukkasin jonkun tunteita. :) Sorry!

        Mainittakoon nyt vielä, ettei Viltterin Hillmannissa ole kumpaakaan, nelosta eikä kasia,
        ahdettu kylläkin..


      • erikseen
        Viltteri vaan.. kirjoitti:

        ..olis suotavaa olla V8 miehilläkin. Eihän esim. Elorannan Celica tai Virtalan saippualaatikko (molemmat 4-cyl turboja) mihinkään kulkeneetkaan. Bensakäyttöiset kasit (vaparit) on kyllä kovilla niiden seurassa. Sinänsä toi suoralla runnominen ei juurikaan kiinnosta. Kyllä nuo mutkatiet (soralla tai lumella/jäällä) on vähän toista. Mitenkäs ne mahtaisi taittua noilta V8 vehkeiltä?? Ei taitaisi kuutiotuumat paljon auttaa?

        On ne tappikoneet keinuvipuineen edelleenkin museotavaraa. Mitäs tuollainen katukäyttöön soveltuva tappikasi kestää kierroksia?? Alle 7000 rpm? Ainakaan Fordsonin tappikoneet aikanaan eivät (katukelpoisina) kestäneet juurikaan em. kierroksia enempää. Kunnon kisavireessä kyllä lauloivat korkeammaltakin, mutta sitten oli tyhjäkäyntikin jo lähellä 2000 ja alle 4 tuhannen ei voinut puhua mistään väännöstä. Ja mitäs noilla max. 7000 rpm kierroksilla sitten vapaasti hengittävästä moottorista saadaan tehoa? 80-90 hv/litra, ottaen huomioon muun V8 koneiden rajoitukset. (kansi, imusarja) 5,7 * 90 = 513 hv. Ja kyse on siis jo kovasti "kireästä" koneesta. Entäpä vaikka mainitun Fordsonin Cosworth nelonen. Vastaava teho tuollaisella ~T04 puhaltimella. Ei edes kovin paha viive/potku. Moottori on vielä aivan kelvollinen katukäyttöön. Ja painaa 2-3 sataa kiloa vähemmän kuin tuo "kokomoottori".

        Anteeksi nyt vaan kovasti, jos loukkasin jonkun tunteita. :) Sorry!

        Mainittakoon nyt vielä, ettei Viltterin Hillmannissa ole kumpaakaan, nelosta eikä kasia,
        ahdettu kylläkin..

        No tässä tapauksessa on taas asia erikseen jos mennään suoralta soralle/mutkiin, radalle.
        Mutta otetaanpas esim: ford mustang, rover vitesse v8.
        Molemmissa v8 ja suunniteltu katu autoiksi, kyllä tuo rover vitesse ainakin oli 80 luvun alkupuolella kova rata auto A-luokassa, ei oikeen pärjännyt kauhean moni vajaapyttynen. volvo 200 sarja turbo ja bmw 635i oli kovimmat haastajat rooverille. Että sai olla melkonen volvokin että meni v8sin ohi. Ei pärjännyt bemarin suora kutonenkaan aina v8sille, vaikka moottori tilavuus molemmissa 3,5l
        Mutta jos tätä päivää verrataan niin tekniikkahan on kehittynyt tottakai. Mutta turhaa tästä väittelemään.
        Minusta turbo ja vapari eivät sovi väittelyn auíheeksi. Tämähän on mielipide asia että mitä kukin haluaa.

        Mutta sanotaan näin että mitä niillä kierroksilla tekee kun vähemmälläkin pärjää. Ja taitaa bemari ottaa m5 sen koneesta 400hv 7000rpm
        Ja tiedän yhen moparin suomessa joka antaa 7-800hv n:7000rpm Että kyllä se keinuvipu kasikin kiertää, ja mennään vartti mennään 9luokan aikaan vaparina, mutta nytten tulossa uusi kone turbolla ja tavote alle 8 aika


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      12
      2263
    2. Jännitän sinua J mies

      Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      122
      1237
    3. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1185
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

      Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      1003
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

      "Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      240
      998
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

      Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      904
    7. Tunneälyä testaamaan!

      Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      796
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

      paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      786
    9. solmussa solmussa

      Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      709
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

      En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      44
      699
    Aihe