Bartholinin rauhasen tulehdusko?

Juulia

Eli mulla on vas. häpyhuulessa sellainen pahkura. On tosi iso aika-ajoin mutta ei kipeä. Tossa vanhoja ketjuja selailtuani törmäsiin moiseen asiaan, kuin bartholinin rauhasen tulehdus. En ole aikaisemmin moisesta kuullutkaan, mutta nyt muiden kirjoittamat jutut kuulostivat ihan minun vaivaltani. Eli voiko kyseessä olla tämä em. juttu, kun pahkura ei kuitenkaan ole kipeä? Mikään kasvain tuo ei voi olla, koska pienenee todella paljon, jos ei harrasta seksiä muutamaan päivään. Eli ärtyykö se seksistä? Kiitos jo etukäteen niille, jotka vastaavat.

13

23417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhh

      Hei,

      Hyvin mahdollisesti tuo on bartholinin rauhasen tulehdus tai kysta oireistasi päätellen. Kannattaa kuitenkin ihan varmuuden vuoksi käydä gyniksellä tsekkauttamassa.

      JOs se oikein tulehtuu, pitää se hoitaa antibiootilla kuntoon.

      Ärsyttävä sairaus, mutta ei kuolemaksi. Runsas seksin harrastaminen kuulemma auttaa.. Enpä tiedä tuosta...

    • milla-magia

      minulta leikattiin bartholinin kysta. Se ei ollut sen kummemmin koskaan kipeä, mutta sen ja peräsuolen välille muodoistui fisteli, joka onkin ikävämpi juttu. Jo kaksi leikkausta takana ja eikä edelleenkään ole paikat kunnossa:(

      Kannattaisi näyttää terkkarille/lääkärille hyvissä ajoin.

      • Juulia

        siis mikä on fisteli?
        Olen tässä mietiskellyt jo kauan, että mitä ihmettä tämä voi olla. Olen lääkärikammoinen, joten lääkärille meno on vain venynyt ja venynyt, mutta nyt on kyllä pakko alkaa jo menemään sinne. Muutenkin tarkastuttamaan, että onko kaikki hyvin.
        Mistä tämä bartholinin rauhanen on sitten voinut ärtyä? Siitäkö, että nykyään uuden mieheni kanssa seksielämä on todella vilkasta, vai mistä ihmeestä? Pelottaa...


      • milla-magia
        Juulia kirjoitti:

        siis mikä on fisteli?
        Olen tässä mietiskellyt jo kauan, että mitä ihmettä tämä voi olla. Olen lääkärikammoinen, joten lääkärille meno on vain venynyt ja venynyt, mutta nyt on kyllä pakko alkaa jo menemään sinne. Muutenkin tarkastuttamaan, että onko kaikki hyvin.
        Mistä tämä bartholinin rauhanen on sitten voinut ärtyä? Siitäkö, että nykyään uuden mieheni kanssa seksielämä on todella vilkasta, vai mistä ihmeestä? Pelottaa...

        fisteli on ihonalainen, epänormaali "käytävä" kahden "elimen" välillä, esim. suolesta ihon pinnalle. Googleta, niin saat lisää tietoa.

        Tuskin vilkas seksielämä aiheuttaa barholinin vaivoja. Itselläni ei ollut erityisen vilkas seksielämä, kun vaiva tuli:) Koskaan ei ole ollut sukupuolitautia ja vain kerran hiivatulehduskaan. Kysyin usempaan otteeseen (kävin ennen leikkausta mm. 3 eri gynellä) syytä bartholinin rauhasen tulehdukseen ja/tai kystaan, mutta selkeää tai yksittäistä syytä ei kuulemma tiedetä.


    • mää vaa

      Kävin gynekologilla ja siitä nuo rauhasten tiehyet jotenkin tukkeutuivat. Suurenivat niin, että toinen oli puolen nyrkin kokoinen ja toinen puolet siitä. Kivuttomia, mutta koko ajan kuin puuduttava tunne tai että jotain ylimääräistä ahdistaa alapäässä. Istuin monta kertaa päivässä kuumahkossa vedessä hautomassa niitä. Välillä laitoin suolaakin veteen. Viikon kuluessa alkoivat vähitellen pienetä, nyt 2 viikon jälkeen on toinen kokonaan poissa ja toinen oliivin kokoinen.

      Itselläni ärtyi gynekologin levitysvehkeistä eikä miestä olekaan, mutta voisiko yhdynnästä olla haittaa, en tiedä.

      • Juulia

        Niin, olin tuossa nyt sitten 4 päivää harrastamatta seksiä ja tämä ko. pahkura pieneni ainakin puolella, hävisi lähestulkoon kokonaan. Noh, eilen sitten harrastettiin seksiä ja kohosi taas takaisin jonkun verran. Pitänee lähteä sinne lääkärille, jos vaikka saisin joitakin lääkkeitä. Ahdistaa tämä juttu niin paljon kaiken aikaa, että olen vähän väliä jo todella vihanen ja siitä kärsii kaikki muutkin.
        Kiitos teille, jotka neuvoitte.


      • zzz
        Juulia kirjoitti:

        Niin, olin tuossa nyt sitten 4 päivää harrastamatta seksiä ja tämä ko. pahkura pieneni ainakin puolella, hävisi lähestulkoon kokonaan. Noh, eilen sitten harrastettiin seksiä ja kohosi taas takaisin jonkun verran. Pitänee lähteä sinne lääkärille, jos vaikka saisin joitakin lääkkeitä. Ahdistaa tämä juttu niin paljon kaiken aikaa, että olen vähän väliä jo todella vihanen ja siitä kärsii kaikki muutkin.
        Kiitos teille, jotka neuvoitte.

        Kuulostaa ihan mun vaivaltani. Laitatko Juulia viestiä sitten, kun olet käynyt lääkärissä? Kiinnostaisi todella tietää mistä moinen johtuu ja voiko sille tehdä mitään. Itselleni patti tuli puolitoista vuotta sitten vilkkaan seksielämän seurauksena (mitään tauteja ei ole, ne on testattu). Gynelle kerroin patista ennen tutkimusta, mutta oli sitä mieltä että se on vaan vaaraton rasvapatti eikä oikeastaan edes vilkaissut sitä. Siksi kiinnostaa kovasti, mitä sulle sanotaan.


      • Juulia
        zzz kirjoitti:

        Kuulostaa ihan mun vaivaltani. Laitatko Juulia viestiä sitten, kun olet käynyt lääkärissä? Kiinnostaisi todella tietää mistä moinen johtuu ja voiko sille tehdä mitään. Itselleni patti tuli puolitoista vuotta sitten vilkkaan seksielämän seurauksena (mitään tauteja ei ole, ne on testattu). Gynelle kerroin patista ennen tutkimusta, mutta oli sitä mieltä että se on vaan vaaraton rasvapatti eikä oikeastaan edes vilkaissut sitä. Siksi kiinnostaa kovasti, mitä sulle sanotaan.

        kerron kyllä kun saan ajan lääkärille. Mullakin tämä ollut nyt jo vuoden päivät... pelottaa ja nolottaa mennä sinne lääkärille. Miten ihmeessä kehtaan sanoa, että juupa juu, onhan se tuossa ollut vuoden päivät mutta olen niin onnettoman tyhmä ja arka, etten ole tullut lääkäriin aikaisemmin? Hitto vie...


      • merenneito xxx
        Juulia kirjoitti:

        kerron kyllä kun saan ajan lääkärille. Mullakin tämä ollut nyt jo vuoden päivät... pelottaa ja nolottaa mennä sinne lääkärille. Miten ihmeessä kehtaan sanoa, että juupa juu, onhan se tuossa ollut vuoden päivät mutta olen niin onnettoman tyhmä ja arka, etten ole tullut lääkäriin aikaisemmin? Hitto vie...

        minulla on ollut tuo bartholinin rauhanen turvoksissa jo n. 5 vuotta eikä ole vaivannut pätkääkään vaikka olin aluksi yhtä huolissani kuin te muutkin. samat kokemukset seksin kanssa mullakin, että suurenee jos oikein vilkkaaksi menee sängyn puolella, muttei ole tosiaan haitannut.

        tänään se piru kipeytyi sitten ekaa kertaa ja sain 2 antibiootit ja nyt kotona odotellaan meneekö ohi vai lähdenkö keskussairaalaan leikkausoperaatioon. meinaan nyt pelottaa ja ihan oikeasti, kesälomakin alkamassa niin meneekö kaikki mönkään tuon rauhasen takia... voijjei!


      • m.n.
        merenneito xxx kirjoitti:

        minulla on ollut tuo bartholinin rauhanen turvoksissa jo n. 5 vuotta eikä ole vaivannut pätkääkään vaikka olin aluksi yhtä huolissani kuin te muutkin. samat kokemukset seksin kanssa mullakin, että suurenee jos oikein vilkkaaksi menee sängyn puolella, muttei ole tosiaan haitannut.

        tänään se piru kipeytyi sitten ekaa kertaa ja sain 2 antibiootit ja nyt kotona odotellaan meneekö ohi vai lähdenkö keskussairaalaan leikkausoperaatioon. meinaan nyt pelottaa ja ihan oikeasti, kesälomakin alkamassa niin meneekö kaikki mönkään tuon rauhasen takia... voijjei!

        mulla on tällä hetkellä jo viidennettä kertaa tuo rauhanen tulehtunut. eli rauhanen tulehtuu ja suurenee kun erite ei pääse normaalisti ulos sieltä. joka kerta on lääkärit vakuutelleet että leikataan rauhanen auki ja ommellaan tavallaan väärinpäin että pysyy myöskin auki. kun rauhanen oikein ärtyy, niin ne antibiootit ei auta. silloin yleensä poliklinisesti rauhanen puudutetaan(ei välttämättä aine tehoa kun tulehtunut) ja viilletään auki jotta mätä pääsee pois. nyt kahtena edelliskertana minulta on vain ruiskun kanssa imetty mätä pois sieltä. kaikkein kivuttomin tapa. kyselkää jos haluatte tietää lisää..


      • IaK
        m.n. kirjoitti:

        mulla on tällä hetkellä jo viidennettä kertaa tuo rauhanen tulehtunut. eli rauhanen tulehtuu ja suurenee kun erite ei pääse normaalisti ulos sieltä. joka kerta on lääkärit vakuutelleet että leikataan rauhanen auki ja ommellaan tavallaan väärinpäin että pysyy myöskin auki. kun rauhanen oikein ärtyy, niin ne antibiootit ei auta. silloin yleensä poliklinisesti rauhanen puudutetaan(ei välttämättä aine tehoa kun tulehtunut) ja viilletään auki jotta mätä pääsee pois. nyt kahtena edelliskertana minulta on vain ruiskun kanssa imetty mätä pois sieltä. kaikkein kivuttomin tapa. kyselkää jos haluatte tietää lisää..

        Mulla ollut kaksi pattia molempien häpyhuulien alla jo suunnilleen vuoden. Ne on kuitenkin vähän erilaisia, ja tuntuu kuin "juuret" olisi eri kohdassa. Ne on siis sellasia kiinteitä patteja jotka on kiinnittyneet ja jotka muljahtelee kun niitä koskettaa? Mulla on huomiseks kyllä lääkäri, nyt vasta sain varattua ajan kun on niin kamalasti pelottanut. Kuitenkin patteja on vielä tossa lantion molemmin puolinkin, molemmilla puolilla siis yksi. Voiko tälläinen olla levinnyt siis pidemmälle, vai rajoittuuko ainoastaan noihin rauhasiin?


      • myymyy
        IaK kirjoitti:

        Mulla ollut kaksi pattia molempien häpyhuulien alla jo suunnilleen vuoden. Ne on kuitenkin vähän erilaisia, ja tuntuu kuin "juuret" olisi eri kohdassa. Ne on siis sellasia kiinteitä patteja jotka on kiinnittyneet ja jotka muljahtelee kun niitä koskettaa? Mulla on huomiseks kyllä lääkäri, nyt vasta sain varattua ajan kun on niin kamalasti pelottanut. Kuitenkin patteja on vielä tossa lantion molemmin puolinkin, molemmilla puolilla siis yksi. Voiko tälläinen olla levinnyt siis pidemmälle, vai rajoittuuko ainoastaan noihin rauhasiin?

        kävitkö lääkärissä, mitä se sanoi pateista? Mulla on aika samanlaiselta kuulostavia molemmin puolin tossa isojen häpyhuulien sisäpuolella ja huolestutta ihan älyttömästi...lääkäriin pitäs mennä mutta tää pelko on ihan kamala,oon ihan varma et mulla on syöpä tms.oon muutenkin aika luulosairas ja olen ihan varma kun sinne lääkäriin menen et saan sieltä "kuolemantuomion"


    • sus11

      ONko teillä auttanut kauan tuo neulalla tyhjennys? Ilmeisesti tuo ei niin ärsytä pattia entisestään mitä avaamiset taitaa tehdä?
      Miten rauhasen ja peräsuolen välinen fisteli on hoidettu ja miten se oireili?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe