Elvis ja Sinatra

Selvis

Kun Elvis Presley nousi listojen kärkeen vuonna 1956, kutakuinkin kaikki aikuiset haukkuivat hänet pystyyn. Ensimmäisenä teinityttöjä 1940-luvulla villinnyt Frank Sinatra oli heidän joukossaan seuraavanlaisilla kommenteilla: ”Rock ’n’ roll on epäaitoa musiikkia ja sitä säveltävät ja esittävät enimmäkseen mielenvikaiset älykääpiöt.” Nimenomaan Elviksen musiikista hän totesi: ”Hänen musiikkinsa on valitettavaa, löyhkäävää lemmenluritusta. Se synnyttää lähes yksinomaan kielteisiä ja tuhoa aikaansaavia reaktioita nuorissa.” ─ Eipä toisaalta Sinatrakaan kuulunut Elviksen mielilaulajiin.

Sinatran televisioshow kärsi vuonna 1960 katsojakadosta, ja niinpä hän päätti nostaa katsojalukemia palkkaamalla Elviksen kuudeksi minuutiksi ohjelmaan 125 000 dollarilla. Koska Sinatra halusi Elviksen esiintyvän smokissa, Tom Parker vaati Sinatraa kustantamaan myös sen.

Katsojaluvut nousivat huimasti, eli sikäli Sinatran toive täyttyi. Kriitikot eivät vielä tuolloin lämmenneet Elvikselle. New York Timesin kriitikko kirjoitti 12.5.1960 esitetystä Sinatran showsta: ”Armeijassa Elvis pääsi eroon pulisongeistaan ja käyttäytyi sotilaallisen hyväksyttävästi, mutta laulajana hän on ennallaan. Hänen esiintymisessään ei ollut mitään moraalisesti paheksuttavaa, se oli vain surkea.”

Elvis ja Sinatra eivät sittemmin tavanneet, tai ainakaan sellaisesta ei ole mainintaa missään kirjassa. Tietysti on mahdollista, että he joskus kohtasivat jonkin elokuvastudion käytävillä filmatessaan molemmat samaan aikaan samalle yhtiölle. Voitaneen sanoa, että he karttoivat toistensa seuraa.

Elviksen kuoltua kaikki hänen nuoruutensa ”synnit” oli unohdettu USA:ssa, ja kaikki ylistivät Elvistä maasta taivaaseen. Sinatrakin oli unohtanut, mitä oli sanonut 20 vuotta aikaisemmin ja lausui: ”Elviksen lahjakkuudesta ja esityksistä on vuosien mittaan pidetty monia ylistyspuheita, ja yhdyn niihin kaikkiin koko sydämestäni. Tulen kaipaamaan hänen ystävyyttään kipeästi. Hän oli lämminsydäminen, huomaavainen ja antelias ihminen.”

3

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • URHEILU-TIETÄJÄ

      SINATRAHAN TARJOSI MUUTAMAAN KERTAAN "YSTÄVIÄÄN" AUTTAMAAN ELVISTÄ 70-LUVULLA...

      RIITOJA OLI, MUTTA TAPASIVAT USEIN...

    • URHEILU-TIETÄJÄ

      FRANKIE LAINASI SUIHKARIAAN ELVIKSEN HÄIHIN...
      MYÖHEMMINHÄN ELVIKSELLÄ OLI ITSELLÄÄN 5.

    • Cilla

      Semmosethan ne Elviksen ja Sinatran välit olivat tai ainakin mitä on annettu ymmärtää. Mutta olen aina ollu sitä mieltä sinatrasta, että en oikein ole koskaan tienny oliko hän lintu vai kala? Kyllä mä sen roistoksi ennemmin katson. Sitä mä olen joskus funtsinnu, että mitähän isä sinatra on tuumannu kun tytär sinatra päätti olla Elviksen vasta näyttelijänä elokuvassa Speedway??
      Vai oliko se Elvikseltä taas joku veto vai pelkästään sattuma ottaa Nancy siihen näyttelemään!

      -TCB-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe