RFA nenäoperaatio

*****

onko kenelläkään kokemusta rfa -nimisestä nenäoperaatiosta jossa nenän sisälle poltetaan 100 asteessa palovamma (jotta olisi helpompi hengittää)? ei varsinaisesti siis ole leikkaus mutta en löytänyt sopivampaakaan palstaa täältä...

olen menossa tällaiseen operaatioon muutaman viikon kuluttua ja haluaisin kuulla ihmisten kokemuksia itse toimenpiteestä sekä elämästä sen jälkeen. sattuiko? kuinka kauan toipuminen kesti? sairaslomaa ei kuulemma tarvita mutta onko nenä käytännössä kunnossa jo seuraavana päivänä? auttoiko toimenpide?

kaverin isälle on tehty tällainen ja se väitti että teki todella kipeää... toisaalta lääkäri taas hehkutti kuinka helppo ja nopea toimenpide se on eikä satu yhtään...

33

15705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiemmin leikattu

      Minulle tehtiin tuota kuumennushoitoa pari kuukautta sitten. Se on vähän niin kuin poskionteloiden punkteeraus mutta vähän epämiellyttävämpi. Minusta siinä pahinta oli puudutusaine jota valui niuluun ja se maistui tosi pahalle ja puudutti samalla myös nielun ja osittain myös suun ja kielen. Veden kanssa siinä ei lotrata punkteeraukseen verrattuna vaan siinä työnnetään tinakolvintapainen laite punktioneulan tapaan poskiontelon seinämästä "nenänreiästä" sisään ja sillä operoidaan hetki. Toimenpide on nopeasti ohi mutta ei se mikään miellyttävä ole mutta ei niin kauhean pahakaan. Mielestäni ainakin toimenpidepäivä ja seuraava olisi kohtuullista kirjoittaa sairaslomaa.

      • ......

        miltä se operointi tuntui vai tunsitko yhtään mitään? tunsitko siis niitä vehkeitä nenässäsi lainkaan vai näitkö ne ainoastaan? sattua sen ei tietenkään pitäisi mutta minua ei ole koskaan ennen puudutettu, leikelty tai mitään vastaavaa joten ehkä hermoilen turhia, ei vain ole mitään kokemusta sairaaloista (siis jotain verikoetta ja perustarkastuksia lukuunottamatta) joten hiukan jännittää... :)

        lääkäri sanoi että samana iltana voi syödä yhden tai pari buranaa jos siltä tuntuu, söitkö sinä? tai söitkö vielä seuraavana päivänä? olen melko herkkä ja vetelen niitä buranoita aina kuukautistenkin aikana joku 2-4 päivää noin 6h välein.

        kuinka kauan kestää että puudutus lakkaa? saitko syödä ja juoda normaalisti ennen ja jälkeen operaation vai oliko siinä jotain rajoituksia?

        onko nenäsi ollut nyt kunnossa? huomasitko huomattavaa eroa siihen verrattuna millainen se oli ennen operointia?


      • aiemmin leikattu
        ...... kirjoitti:

        miltä se operointi tuntui vai tunsitko yhtään mitään? tunsitko siis niitä vehkeitä nenässäsi lainkaan vai näitkö ne ainoastaan? sattua sen ei tietenkään pitäisi mutta minua ei ole koskaan ennen puudutettu, leikelty tai mitään vastaavaa joten ehkä hermoilen turhia, ei vain ole mitään kokemusta sairaaloista (siis jotain verikoetta ja perustarkastuksia lukuunottamatta) joten hiukan jännittää... :)

        lääkäri sanoi että samana iltana voi syödä yhden tai pari buranaa jos siltä tuntuu, söitkö sinä? tai söitkö vielä seuraavana päivänä? olen melko herkkä ja vetelen niitä buranoita aina kuukautistenkin aikana joku 2-4 päivää noin 6h välein.

        kuinka kauan kestää että puudutus lakkaa? saitko syödä ja juoda normaalisti ennen ja jälkeen operaation vai oliko siinä jotain rajoituksia?

        onko nenäsi ollut nyt kunnossa? huomasitko huomattavaa eroa siihen verrattuna millainen se oli ennen operointia?

        Operointi ei oikeastaan sattunut mutta kyllä siinä jotain tuntui.

        Muistaakseni söin buranaa illalla leikkauksen jälkeen. Leikkaus sinällään ei aiheuttanut kipua vaan minusta sen ikävän tunteen aiheitti lähinnä se puudutusaine.

        Puudutus lakkaa varmaan parissa tunnissa mutta minusta nenä ja niulu oli ikävän tuntuinen vielä seuraavanakin päivänä. Söin normaalisti sekä ennen että jälkeen operaation. Vaivat tosiaankin olivat niin pieniä ettei se syömiseen vaikuttanut.

        En ole huomannut suurta eroa leikkauksen jälkeen. Ehkä ilma kulkee vähän paremmin läpi. Minulle tuli heti operaation jälkeen melko ärhäkkä poskiontelontulehdus joka vaati parikin antibioottikuuria. Tämä tulehdus varmaan johtui siitä nenän ronkkimisesta.


      • Marjavatta

        Minulle tehtiin just 8,02,,2018 ja aika oli kli:9,00 piti olla paikalla. Sitten laitettiin nenääni sellaiset jotku piikit molempiin sieraimiin ja olivat puudutuspiikit ja sitten istuin käytävällä ainakin 20 min. ja sen jälkeen ,alettiin tekemään tätä operaatiota. Kyllä jotenkin tuntui aikas pahalta ja sattui vähän myöskin ja kesti ainakinyli puoli tuntia tämä operaatio.Minun käskettiin odotella taas sellaisessa huoneessa jossa oli sänky ja sanottiin oikaise siihen jos on huono ??? Sairaanhoitaja kyllä toi minut siihen ja kävi välillä katsomassa voitiani!Ja mieheni oli myöskin siinä huoneessa kanssani.Ei tosiaankaan ollut miellyttävä toimenpide?? Toivotaan että auttaa myöskin jotain.Sitten määräsi lääkäri jotain Dymista suihketta ja apteekista saa hakea ja myöskinA-Vita Plus nenäsumutetta kostutukseen kaksi kertaa päivässä 2-Suihketta päivässä ja Dymistaa Suihke molempiin sieraimiin myöskin kasi kertaa , mutta yksi suihke vaan molempiin sieraimiin. Olen hyvin allerginen monille aineille,siitepölylle ja kissoille ja eräille lääkkeillekin. Jotka tekevät huonon olon. En kyllä toista kertaa menisi ,mutta toivotaan että tämä auttaa minua.Säkylääkettä käskettiin ottaa jos on tarvis.


      • Anonyymi
        Marjavatta kirjoitti:

        Minulle tehtiin just 8,02,,2018 ja aika oli kli:9,00 piti olla paikalla. Sitten laitettiin nenääni sellaiset jotku piikit molempiin sieraimiin ja olivat puudutuspiikit ja sitten istuin käytävällä ainakin 20 min. ja sen jälkeen ,alettiin tekemään tätä operaatiota. Kyllä jotenkin tuntui aikas pahalta ja sattui vähän myöskin ja kesti ainakinyli puoli tuntia tämä operaatio.Minun käskettiin odotella taas sellaisessa huoneessa jossa oli sänky ja sanottiin oikaise siihen jos on huono ??? Sairaanhoitaja kyllä toi minut siihen ja kävi välillä katsomassa voitiani!Ja mieheni oli myöskin siinä huoneessa kanssani.Ei tosiaankaan ollut miellyttävä toimenpide?? Toivotaan että auttaa myöskin jotain.Sitten määräsi lääkäri jotain Dymista suihketta ja apteekista saa hakea ja myöskinA-Vita Plus nenäsumutetta kostutukseen kaksi kertaa päivässä 2-Suihketta päivässä ja Dymistaa Suihke molempiin sieraimiin myöskin kasi kertaa , mutta yksi suihke vaan molempiin sieraimiin. Olen hyvin allerginen monille aineille,siitepölylle ja kissoille ja eräille lääkkeillekin. Jotka tekevät huonon olon. En kyllä toista kertaa menisi ,mutta toivotaan että tämä auttaa minua.Säkylääkettä käskettiin ottaa jos on tarvis.

        Minä menen 3 päivän kuluttua RFA:n toiseen käsittelyyn. Nyt ensimmäisen käsittelyn jälkeen on ollut jonkin verran apua, ensimmäisestä käsittelystä on n. 2kuukautta. Mitkä on teillä nyt tuntemukset joille toimenpide tehty 2 kertaa?


    • simonov

      Itselle tehtiin juuri tänään nenään RFA eli lämpökäsittely. Koko operaatio oli tosiaan puudutuksia myöten 5 minuutissa ohi. Aluksi puudutettiin limakalvo spraylla ja sitten piikillä. Puudus ei sattunut juuri ollenkaan. Inhottavinta oli kuitenkin kovat sydämentykytykset ja siitä johtuva erittäin huono olo, jonka adrenaliinia sisältävä puudutusaine aiheutti. Se oli kuitenkin ohi parissa minuutissa. Puudutusainetta valui myös nieluun, joka siinä samassa puutui myös. Se oli varsin inhottava fiilis, kun ei pystynyt kunnolla nielemään ja tuntui kuin kurkussa olisi golfpallo. Itse lämpökäsittely ei sattunut ollenkaan.

      Kaikin puolin nopea, vaivaton ja yksinkertainen operaation, toivottavasti myös on jotain hyötyä. Kuulemma 2-3 kuukautta voi jopa mennä, että alkaa huomaamaan eron. Joten nyt sitten odottelemaan.

    • Kari-Pekka

      Noin tunti sitten sain RFA käsittelyhoidon Hyvinkään sairaalassa suu-, korva- ja nenäklinikalla.

      Toimenpide oli nopea, kivuton ja palvelu oli erinomaista.

      Toimenpide aloitetaan antamalla särkylääke ja hoitaja kertoo mitä pian tulevassa hoitotapahtumassa tulee tapahtumaan.

      Lääkäri otti minut vastaan ja kertoi mitä hän tulee tekemään ja kysyi onko minulla jonkinlaisia kysymyksiä tulevasta operaatiosta. Kysyin esimerkiksi miten tämä vaikuttaa hajuaistiini tai, että onko jotain mikä olisi hyvä tietää? Lääkäri oli erittäin pätevä ja asiantunija, hän selitti paljon asioita, - (Ei vaikuta hajuaistiin, eikä tulevaan arkeen).

      Ensin sumutetaan yhteen tai kahteen sieraimeen puuduttavaa ainetta, riippuen tarviiko kumpikin puoli hoitoa. Puudutus sumute tuntuu hiukan epämielyttävältä ja lääkäri sanoi, että se voisi valua kurkkuun ja tuntuisi, kuin ei pystyisi kunnolla nielemään, mutta henkilökohtaisesti en tuntenut tälläistä vaikutusta. Sumute pysyi nenässä ja kurkkuni ei kokenut puutumistä, mitä nyt aivan todella lievää toisenpuoleista kasvojen puutumista.

      Sumute puudutuksen jälkeen laitetaan esiliina ylle, joka suojaa verenvuodon nenästä tippuvan vaatteille (oli muuten tyylikäs - peilailin itseäni).

      Tämän jälkeen minut laitettiin makaamaan selälleen sängylle ja lääkäri hoitajan kanssa asetteli pääni sivusuuntaisesti ja laittoi nenäsieraimen leventäjän (ei tunnetta) jonka jälkeen vielä jonkinlaisen puudutuspiikin (Joka ei tuntunut enkä nähnyt mitään).

      Jatkuvasti minulta kyseltiin tuntuuko miltään ja totesin, että ei.

      Toisen puudutuksen jälkeen pian alettiin hoitamaan nenän sisäpintaa hoitovälineillä. en haistanut mitään ja ensimmäisen sieraimen kohdalla ei kurkkuun valunut mitään vaikka tästä varoiteltiin, että jotain sinne voisi mennä ja että saa niellä vapaasti hoitotoimenpiteen aikana, eikä se olisi vaarallista.

      Ensimmäisen sieraimen hoito kesti todella vähän aikaa alle minuutin. Aina kun jonkinlainen piikki laitettiin sisään hoitaja laski sekunteja n. 7 sekuntia, jonka jälkeen valittiin uusi kohde ja sama toimenpide 7 sekuntia paikoillaan jne. Kun 7 sekuntia oli laskettu 4-7 kertaa oli toinen sierain hoidettu. Ensimmäisen hoidon jälkeen sain nousta istumaan ja hoitaja ojensi minulle paperia johon sain niistää. Yllätyin kuinka paljon nenästä vuosi verta. En siis ole tottunut aikaisempiin nenäverenvuotoihin.

      Sama toimenpide tehtiin toisellekin puolelle yhtä kivuttomasti ja nopeasti, juttelimme toimenpiteen yhteydessä lääkärin kanssa ja aluksi unohdin hengittää, koska pelkäsin tilannetta niin paljon. Suu vaan rohkeasti auki ja rauhallista hengitystä koko tapahtuman ajan, puhuminenkin olisi tällöin luonnistunut paremmin.

      Tämän nopean toisen toimenpiteen jälkeen sain niistellä nenääni ja sain tupon paperia ja minua pyydettiin vielä jäämään odotustilaan hetkeksi, ennen kuin sairaanhoitaja kutsui minut jälkitarkastukseen ja antoi jälkihoito-ohjeet.

      Erinomaista palvelua, henkilökohtaisesti täysin kivuton, (lääkäri sanoi, että toisilla voidaan tehdä puudutus useamminkin), - aivan turhaan pelkäsin ja unohdin suun kautta hengittämisen. Kolmen kuukauden päästä pitäisi hoitotuloksia nähdä.

      Mutta edelleen erittäin paljon kiitoksia Hyvinkään Sairaalan Henkilökunnalle toimenpiteestä.

      Kiitos.

    • taikurimummo

      Tunti sitten tehtynä... Puudutepiikit ilman esisuihkepuudutuksia oli kivuliain tapahtuma prosessissa. Adrenaliinit eivät puuduta, vaan supistavat verisuonia. Ilkeänkuuloinen rutina kävi, kun RFA-laitteella nenäkuorikkoja operoitiin ja verta tulla tuprusi, mutta ei tehnyt kuitenkaan kipeää. Operaatio oli ohi tosiaan 10 minuutissa, jonka jälkeen hoitsuilta sai jäätelöä ja kotiohjeet. Turhaa jännitin.

    • Eivaikutusta

      Minulla ilmeisesti vaikutus jäi vähäiseksi, koska toimenpide osui limakalvon päällä olleeseen polyyppikerrokseen. Toisesta sieraimesta tuli pientä rupea parin kuukauden päästä.

    • Pelkääjä

      Edelleen kuulisin kokemuksia. Mitä hyötyä tai haittaa ollut? Nyt kun operaatioista on jo pidempi aika. Minulle operaatio tulossa, en kestä nähdä verta ja koko operaatio pelottaa aivan hirveästi!!!

    • Nenis

      Oon menossa huomenna ja jännittää!!

    • Nenäpäivä55

      Olen huhtikuussa menossa leikkaukseen, jossa oikaistaan nenää, tehdään RFA ja suurennetaan poskiontelon reikää. Osaisko joku sanoa suunnilleen, minkä mittainen sairasloma on tuollaisen operation jälkeen?

    • Nenäkarhu

      Oli äsken Töölön Mehiläisessä RFA- hoidossa.

      Homma kesti kokonaisuudessaan 10 minuuttia ja tehtiin siis kummallekin puolelle.

      Hoito oli täysin kivuton, mutta itseä olisi helpottanut pari tietoa ennen toimenpidettä:

      - tosiaan, se puudutusaineen adrenaliini aiheuttaa sydämentykytyksiä. Luulin sitä aluksi omaksi jännitykseksi ja se vähän säikäytti.

      - puudutusainetta valui hieman kurkkuun. Tämä puudutti nielua enkä tajunnut tätä aluksi. Tuntui oudolta ja kannattaa ennemmin sylkeä kaikki syljet ulos heti toimeenpiteen jälkeen kuin yrittää nielaista. Mutta ei sen kummempaa siinäkään.

      - pikkasen käryä siinä tulee, kun nenää kuumennellaan. Mitään ei tunnu, mutta kerran piti savut puhaltaa nenästä pois kun en jännitykseltä muistanut hengittää :)

      - itseltäni vielä rusauteltiin nenäkanavia isommiksi toimenpiteen puudutuksilla. Ei tuntunut taaskaan mitään ja vain pientä rutinaa kuului.

      - vaikka nenä on turvoksissa tuntuu kanavat valtavilta jo nyt. Ero on huomattava, saatika sitten kun turvotus on laskenut.

      Jännitti kyllä, mutta kannatti käydä. Jälkikäteen voin sanoa että jännitin turhaan. Ei kipuja ja vain pientä verenvuotoa.

    • Kaijaaaaa

      Tulossa on itelläki ja haluaisin tosiaan tietä onko kellään ollut apua tukkoisuuteen!

      Pelottaa....

      • Kaijaaaaa

        Ja kaiken kukkuraksi täytyy ottaa vauva (kohta jo taapero) mukaan kun ei ole hoitajaa tietenkään.... mitenhän sekään edes onnistuu


      • Anonyymi

        Minulle tehtiin tämä toimenpide 2,5 kuukautta sitten ja omasta puolestani voin suositella. Lääkäri ja hoitaja kertoivat hyvin prosessista, mutta unohtivat mainita tuosta nielun puutumisesta ja se hiukan pelästytti , mutta muuten jäi ihan positiivinen kuva prosessista ja toimenpiteestä.

        Nenä on nyt pääsääntöisesti auki ja toimii jo kutakuinkin normaalisti. Käytän kosteuttavaa nenäsuihketta päivittäin ja Bepanthen (emulsio) tai rypsiöljyä tarvittaessa limakalvojen hoitoon. Olen tehnyt myös kodin tuoksu- ja kemikaali 'saneerauksen', sillä niilä oli ainakin omalla kohdalla oma osuutensa nenän tukkoisuuteen.


    • Anonyymi

      Sain ajan helmikuulle kyseiseen toimenpiteeseen.
      Ensin tehdään tämä ja jos ei auta niin joudun leikkaukseen.
      Onko kenelläkään kokemuksia että toimenpide olisi auttanut vielä parin vuoden päästä tukkoisuuteen ja kuorsaukseen?
      Tässä mietin kannattaako mennä vai suoraan leikkaukseen..

    • Anonyymi

      Hei, onko kukaan ollut tässä yksityisellä puolella? Mitä maksoi? Nyt koronan takia julkisen puolen hoito on siirretty.

    • Anonyymi

      Siis voisiko joku kertoa on tästä operaatiosta ollut mitään hyötyä ?

    • Anonyymi

      Tehty on. Itselleni ei ollut mittään hyötyy mutta kivuton ja nopee toimenpide kesto n 10min

    • Anonyymi

      Hei!

      Sama täällä, olisi kiva tietää onko operaatiosta hyötyä? Millaista on ollut myöhemmin, onko helpompi hengitellä?

      • Anonyymi

        Itelläkin nyt lähete siihen, ois tosiaan kiva tietää onko hyöhyllinen toimeenpite?
        Laittakaa ihmeessä kokemuksia onko auttanu yhtään?


    • Anonyymi

      Itse olin operaatiossa pian 2 viikkoa sitten. Puudutesuihke poltteli ja piikin jälkeen verta tuli valtoimenaan. Adrenaliini sai sydämen tykyttämään ja tärinän päälle. Itse toimenpide kivuton. Vasemmassa sieraimessa tuntemuksia oikeaa enemmän.
      Itse sain 3 päivää sairaslomaa. Nenä on tukossa ja välillä tulee veristä vuotoa. Karstoittuminen edelleen melkein kahden viikon kuluttua voimakasta, muutama isompi rupi on jo nenästä irronnut. Vielä en suurta hyötyä huomaa. Odottelen, että karstoittuminen loppuu. Itsellä vino väliseinä, joka aiheuttanut varsinkin vasemman puolen kuorikoiden kasvua. Nenähengitys oli hankalaa jopa siinä määrin, että öisin oli hankala nukkua kun ei saanut happea. Lääkäri varoitteli, että toimenpide saatetaan joutua uusimaan. Itse sain käytyä yksityisellä, jonka työpaikan sairausvakuutus korvasi kokonaan.

    • Anonyymi

      Mulle tehty tämä toimenpide tänään. Otin särkylääkkeen itse noin puol tuntia ennen. Kysyin heti alussa käytetäänkö tähän sitä adrenaliinipuudutusta joka pelotti eniten. Ei käytetä. Oli laittamassa ilmeisesti sitä suihketta ja kysyin tuleeko nielu puutumaan. Kyllä, ja jatkoi että ei tarvi laittaa jos en halua. Laitettiin suoraan puudutepiikit nenään. Puutumisen tunnetta ei kuitenkaan tullut mihinkään toimenpidettä ennen eikä sen jälkeen joka oli aivan ihanaa! Piikkien laittamisen jälkeen verenvuoto alkaa välittömästi, silmät vaan kiinni, vuoto lakkaa n.15 sekunnin kuluttua. Tämän jälkeen tehdään itse toimenpide joka kesti itsellä n. 5 sekuntia per puoli. Rusahdus ja masiinan piippaus. Siinä se. Sen jälkeen mehujäätä ja 20 minsan odottelu. Vähän tiputteli verta nenästä ehkä vartin verran. Ei kipuja, ei puutumista. Nyt 7 tuntia takana eikä nenä ole ainakaan vielä edes tukossa. En voi vieläkään uskoa miten iisiä oli. Tätä ei kannata pelätä. Ja minä olen ahdistus-ja paniikkihäiriöinen,menisin vaikka uudestaan :D

    • Anonyymi

      Hei, itse toimenpide oli kivuton.
      Olin eilen 28.9.2022
      Kun banaanin makuista puudutetta laietaan/ruiskutetaan, kannnattaa puhaltaa suun kautta ulos, jolloin puudutusta ei joudu kurkkuun.
      Jonka jälkeen laitettiin pumpulit.
      Kannattaa sylkeä puuduteaine nenäliinaan ja jos pyydetään makuulle, kannattaa nousta ennen varsinaisen neula puudutuksen , jos huomaat jotain valuvan kurkkuun.
      Itselläni toinen sierain ok, mutta toinen alkoi valuttaa.
      Yö oli katkonainen, kun oli tukkoinen olotila.
      Toivon, että auttaa ja vaikutus tulee muutamien viikkojen päästä.
      Särkyä on ollut ja tänään huilitaan.
      Varmistelen tänään vielä koska voi alkaa huuhtelemaan suolavedellä nenää ja kosteuttavat ja nenäkalvoa supistavat tipat hankittu kotiin. Pitää vielä kysyä koska niitä saikaan laittaa,
      Suolavedellä sarvikuonolla kannattaa huhdella, sillä se estää karsoittumista ja suolavesi on limakalvoa puhdistava vaikutus.

    • Anonyymi

      Tulin juuri toimenpiteestä.
      Oli simppeli homma. Ei satu eikä ahdista.
      Ei tarvitse pelätä.

      Jos sietää hampaan paikkauksen, niin tuo on pikkujuttu siihen verrattuna.

    • Anonyymi

      Tehty kahdesti. Jälkimmäinen kivuttomampi. Eka kerralla kaksi erikoistuvaa tummempaa kaveria eivät helpottaneet olemuksellaan jännitystä. Myös toisen sieraimen alakuorikko paloi puhki, mikä aiheutti lisäkipua. Puudute ei ollut eka kerralla riittävä. Kielimuuri ei helpottanut asian hoitoa. Toka kerralla suomalaisten tekemä toimenpide mielekkäämpi kokemus. Etenkin, kun sain selvitystä suomeksi, mitä milloinkin tehdään, ja ohjattiin hengitystä. Olen kalju, liekö eka kerralla vaikuttanut negatiivisesti kohteluuni. Tai kulttuuri- ja kielierot. Mene ja tiedä. Nyt vain huonokuntoiset sieraimet ilman juuri mitään apua. En menisi enää kumpaankaan toimenpiteeseen, jos tietäisin tuloksen. Käyttäisin parempiin limakalvoihin vain avaavaa suihketta tarvittaessa lopun elämääni. Nyt Otrivin ainakin kirvelee ajoittain.

    • Anonyymi

      Minulla tehtiin opetaatio neljä päivää sitten. Puudutus sattui eniten, muuten vähän epämukavan tuntuista kun nenää kaivellaan niin syvältä. Sen jälkeen nenä ehkä vähän enemmän auki. Alkoi älytön räkätauti heti operaation jälkeen. Räkää tulee loputtomasti ja nenää vihloo. Toivotaan että tästä on vielä joskus jotain hyötyä.

    • Anonyymi

      Oliko operaatiosta hyötyä?

    • Anonyymi

      Itselläni huono kokemus. Toimenpide tehtiin kolme viikkoa sitten ja vasemmalle puolelle tuli bakteeritulehdus, johon ei annettu heti sairaalasta antibioottia. Ei puhelimitse uskottu kuinka huono olo minulla oli. Tulehduksen jälkeen alue ei ole vieläkään parantunut ja sieltä on viikottain poistettu karstaa. Nyt alue on mennyt kuolioon ja aluetta yritetään edelleen parantaa. Olen miettinyt että onko hoidossani tapahtunut hoitovirhe?

    • Anonyymi

      menen ylihuomenna toista kertaa. Ekan kerran jälkeen hyöty tasan nolla. Kivuton ja nopea toimenpide, ei tartte jännittää.

    • Anonyymi

      Jep äsken tehty ,puudutus suihkeella ja neulalla josta tuleva adrenaliini aiheuttaa tuon sydämen sykkeen kuulemisen, koko hommaan menee aikaa 10min ,nää verenvuodot, sykkeet ja tuntemukset menee ohi ja enemmän ajattelin lopputulosta, se toki selviää kuukauden kahden päästä, jos ei auta tehdään uudelleen,ammattimaista työskentelyä keskussairaalassa Lappeenrannassa...

    • Anonyymi

      Eilen kävin ja toisia kompaten, ei juuri sattunut, puudutuspiikki ihan pikkaisen, mutta verikokeeseen verrattuna helppo juttu. Sen sijaan jännitys aiheutti huonovointisuutta.
      Toinen sierain vuoti pidempään verta, mutta loppui illalla. Sitten kosteuttavaa suihkinut pitkin päivää. Saa nähdä onko vaikutus millainen. Yllättäen nenä ei mennytkään niin tukkoon kuin oletin, jopa lähes auki. Helpompi verrattuna väliseinän suoristukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe