Opetusministeriö aikoo lopettaa viittomakielen tulkkikoulutuksen Turussa

Giovanni Andreo

Opetusministeriö aikoo lopettaa Turun Diakonia-amk:n
ja niin viittomakielen tulkkikoulutus Turussa loppuisi. Ajattelematonta toimintaahan tämä olisi ja
vain säästö ministeriöllä mielessä. Mutta ministeriön aikeita ei tarvitse hyväksyä, asiasta on kansalaisadressi, joka saa tehonsa allekirjoituksista, allekirjoita siis http://el-ejecutor.ath.cx/adressi ja kerro siitä myös kaverille. Ministerillekin kannattaa kirjoittaa [email protected]

8

920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän vajaa,mutta vain kuul...

      mielestäni on paljon tärkeämpää säilyttää pienten koululaisten koulut. nytkin moni koulu lakkautus uhan alla ja lapsia siirretään isompiin kouluihin,isompiin ryhmiin ja tästä ei sitten näin suureen ääneen kapinoida!
      valitettava tosi asia on nykypäivänä se,että tulkkeja tarvitaan vähemmän,tai siis nimenomaan viittomakielentulkkeja,koska suuri osa siirtyy kirjoitustulkkauksen piiriin,nyt kun implantit ovat yleistyneet.

      sama kai se missä ne tulkit koulutetaan? en ymmärrä tätä kamalaa häslinkiä asian ympärillä.

      • Giovanni Andreo

        Pienten lasten koulut ja tulkkikoulutus Turussa eivät ole vastakohtia, älä siis typerästi aseta niitä vastatusten.

        Ellet ymmärrä "häslinkiä", ota asioista selvää. On sanasi mukaan "vähän vajaata" arvostella, kun itse vielä sanot ettet ymmärrä. Ota siis selvää, älä jää typeryyden tilaan.


      • tytsy
        Giovanni Andreo kirjoitti:

        Pienten lasten koulut ja tulkkikoulutus Turussa eivät ole vastakohtia, älä siis typerästi aseta niitä vastatusten.

        Ellet ymmärrä "häslinkiä", ota asioista selvää. On sanasi mukaan "vähän vajaata" arvostella, kun itse vielä sanot ettet ymmärrä. Ota siis selvää, älä jää typeryyden tilaan.

        Niin olen samaa mieltä Giovanni Andreon kanssa.

        Sitä paitsi pitää ottaa huomioon se seikka, että Turun Diakin ammattikorkeassa ei ole vain ainoastaan viittomakielen tulkkikoulutusta,vaan myös muita koulutusohjelmia, kuten medianomin koulutus. Eli todellakin kannattaa ottaa asioista ensin selvää... ;)

        Kun tuossa on joku mäkättänyt siitä,että pienten lasten koulujen lakkautusuhkia on niin paljon,eikä ole siitä ole tullut suurta ääntä. No miksi pienten lasten vanhemmat eivät ITSE ole tehneet mitään??!!! Eivät edes ole tehneet adressia oma-aloitteisesti, ainakaan tähän mennessä en ole nähnyt mitään valtakunnallista adressia. On tekopyhää hurskastelua tulla tänne mäkättämään siitä kun on tullut suurta ääntä tuosta ammattikorkeasta,joten turpa kiinni.


      • Giovanni Andreo
        tytsy kirjoitti:

        Niin olen samaa mieltä Giovanni Andreon kanssa.

        Sitä paitsi pitää ottaa huomioon se seikka, että Turun Diakin ammattikorkeassa ei ole vain ainoastaan viittomakielen tulkkikoulutusta,vaan myös muita koulutusohjelmia, kuten medianomin koulutus. Eli todellakin kannattaa ottaa asioista ensin selvää... ;)

        Kun tuossa on joku mäkättänyt siitä,että pienten lasten koulujen lakkautusuhkia on niin paljon,eikä ole siitä ole tullut suurta ääntä. No miksi pienten lasten vanhemmat eivät ITSE ole tehneet mitään??!!! Eivät edes ole tehneet adressia oma-aloitteisesti, ainakaan tähän mennessä en ole nähnyt mitään valtakunnallista adressia. On tekopyhää hurskastelua tulla tänne mäkättämään siitä kun on tullut suurta ääntä tuosta ammattikorkeasta,joten turpa kiinni.

        Hyvä Tytsy,

        järkevää puhetta sinulta. Jörn Donner sanoi mainoksessa, että lukeminen kannattaa aina - ja sama pätee siis asioista selvänottamiseen.

        Diakista Turun Sanomat kirjoittaa näin http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2006-03-24,104:2:367470,1:0:0:0:0:0: Juttu voi auttaa ymmärtämään, miksi ei ole sama, missä tulkkeja koulutetaan. hyvin toimivaa ja yhteiskunnassa paikkansa lunastanutta oppilaitosta ei pidä teilata.


      • tytsy

        Nyt kun tulin uudestaan lukemaan tuota. En malta olla kommentoimatta erästä asiaa; kyllä nykypäivänä tarvitaan vielä viittomakielen tulkkeja, koska meitä vanhemman sukupolven kuuroja on vielä olemassa. Eikä kellään meistä ole mitään implanttia, ja huonokuuloisetkin saavat tietenkin tilata vk-tulkkeja, jos kun hallitsevat viittomakielen.

        Ja vielä kyllä pitkään vk-tulkkeja tarvitaan, ainakin niin kauan kuin meitä 40-,50-,60-,70-,ja 80-luvuilla syntyneitä kuuroja elää,kun meillä ei ole implanttia.

        Kannattaa kylläkin ensin ajatella asioita loppuun asti ennenkuin alkaa kirjoittelemaan tänne.


      • Kivikuuro
        tytsy kirjoitti:

        Nyt kun tulin uudestaan lukemaan tuota. En malta olla kommentoimatta erästä asiaa; kyllä nykypäivänä tarvitaan vielä viittomakielen tulkkeja, koska meitä vanhemman sukupolven kuuroja on vielä olemassa. Eikä kellään meistä ole mitään implanttia, ja huonokuuloisetkin saavat tietenkin tilata vk-tulkkeja, jos kun hallitsevat viittomakielen.

        Ja vielä kyllä pitkään vk-tulkkeja tarvitaan, ainakin niin kauan kuin meitä 40-,50-,60-,70-,ja 80-luvuilla syntyneitä kuuroja elää,kun meillä ei ole implanttia.

        Kannattaa kylläkin ensin ajatella asioita loppuun asti ennenkuin alkaa kirjoittelemaan tänne.

        Niin, tulkeistahan on jatkuva pula. Eivät ne kaikki kirjoitiustulkeiksi rupea. Kirjoitustulkeillehan on oma koulutuksensa tietääkseni. Viittomakielen tulkit voivat suorittaa samanlaisen kirjoitustulkkauksen kokeen erillisenä.
        Luulen, että osa implanttia käyttävistä silti tarvitsee viittomakielen tulkkia opinnoissaan. Tiedän opiskelijoita jotka implantista huolimatta käyttävät tulkkia opinnoissaan.


    • vähän vajaa,mutta vain kuul...

      jopa nousi meteli!

      lähinnä tarkoitus oli ilmaista oma huoleni lasten koulujen lakkautuksesta. itse olen huononkuuloni kanssa pärjännyt juuri pienessä lähikoulussa ja myös lapseni ovat turvallisesti koulutiellä omassa lähikoulussaan. nyt laitetaan lapsia suuriin kouluihin ja ryhmiin,myös näitä erityislapsia. lapsille olisi tärkeä turvata ne pienemmät koulut ja lähi opetus,aikuiset voi muuttaa ja kulkea vapaasti oli oppilaitos missä tahansa.

      voisin tietysti lapseni laittaa erityisluokalle,jossa oppilasmäärä on pienempi,mutta meillä vaihto ehtoina on joko vakavasti käytöshäiriöisten ryhmä tai kehitysvammaisten kanssa samaan ryhmään :(

      vastakkain asettelua,mutta aina kun jotain säilytetään,se on toisilta pois.

      totta että tulkeile on käyttöä aina,myös vammaisten parissa,mutta eikö se ole sama missä isot aikuiset ihmiset opiskelee?

      anteeksi kovasti,mutta minun prioriteetit on hieman erit kuin teillä :/

      • Giovanni Andreo

        ...siis ymmärtää. Juuri siksi laitoin TS:n linkin, että lukisit (siis: LUKISIT) ja hyvässä lykyssä vielä ymmärtäisit. Väännetään sitten rautalangasta kun et suostu tajuamaan. Oppilaitoksen rehtori totesi, että laitoksen henkilökunta ei halua muuttaa pk-seudulle, laitos toimii hyvin nyt Turussa. Ei siis ole sama, missä koulutus järjestetään, hyvistä lehtoreista on pulaa. Toisessa paikassa opetus pääsisi viiveellä käyntiin eikä ole varmaa muualla lopultakaan yhtä hyvän tuloksen saaminen. Olisi vaan ollut niin paljon helpompaa sinun lukea haastattelu, niin ei tarvitsisi minun sinulle käyttää rautalankaa.

        Ja toiseen kohtaan: kyse ei ole prioriteeteista.
        Se on aivan sinun uskoasi, että yhdelle annettu on toiselta pois - niin yksinkertaista se ei ole. Yhdelle annettu voi myös poikia pitkän päälle toisille lisähyvää, kuten vaikkapa hyvin järjestetyn ja topimivan vk-tulkkikoulutuksen asiassa Turussa.

        Tämä vääntämisestä osaltani, tulet sitten omine käsityksinesi autuaaksi, mutta en jaksa/viitsi kanssasi enempää.

        PS LUE SE ARTIKKELI.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe