Kaliforniaan!

anita

Olen lähdössä kesällä käymään kaliforniassa. Aikaa olisi noin 2 viikkoa. Mitä siinä ajassa ehtii nähdä? Että ehtisi nauttiakin matkasta eikä vain ajaa... Kannattaako lentoja bongailla losiin vai san fransiscoon, miten pääsisi edullisimmin? Kokemuksia? Matkakertomuksia? Edullisen lennon hinta näyttäisi pyörivän 700 euron hujakoilla (meno-paluu tottakai)?
Grand Canyon, Hollywood, Las Vegas pakollisia. Mitä muuta mahtuu kahteen viikkoon? Kiitoksia jo etukäteen!

9

4674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riddim

      Jahhas. Kaliforniassahan kerkiaa kahteen viikkoon nahda aika paljonkin. Lentamalla paasee nopeammin mutta itte suosin autolla matkustamista kun on aika paljon kaikennakoista maisemaa. Losista Vegasiin ajettu nopeimmillaan kolmessa tunnissa mutta silleen turvallisesti kun menee niin kandee varata 4.5 h, lentaen ei paljoa saasta kun ottaa huomioon ajat kentilla(lento tunnin, kentalla oltava tuntia aikasemmin jne jne). Vegasista Canyonille(South Rim) autolla semmonen 6-7h kun pitaa ok vauhtia ylla. Ja sitten viela Vegasista Fiscoon autolla n.11h jos vetasee Yosemiten ja Death Valleyn lavitte. Friscosta Losiin aavikkoreittia pitkin 5h, rantatieta(kaunis)ehka pari tuntia enemman. Losin alueellahan sitten on jos vaikka mita nahtavaa. Hollywood voi ensikertalaiselle joka odottaa paikalta paljon olla pikkunen pettymys mutta kandee vierailla silti. Manhattan Beach on tosi kiva ja cozy mesta, S.Monica ja Venice semmosia turistirysia. Baareja ja kaikenmaailman rafloja loytyy etenkin West Hollywoodista joka on mun suosikki paikka. BH:ssa voi ihan fiilistelyn takia ajella Rodea Drive lavitte ja kayda kalliilla kahvilla Roosevelt hotellin kaffilassa..
      Itse bongaisin lentoja Losiin. Matkakertomuksia en nyt tahan hataan kerkeais kayda kirjottelemaan mutta niita on taskussa moooooooooonia :)

      • yks

        San Franciscon alueella asuvana tietysti suosittelen tata osaa Californiasta :)

        Nakemisien suosittelu on muuten vaikeampi pala, mina voisin kertoa paikat josta vuokrata pyora tai mista lahtea vaeltelemaan rannikon kukkuloille tai voin kertoa ne tavalliset turistipaikat, baila baila paikkoja en voi suositella, ne eivat kuulu minun kiinnostuksiini.


        SF'n kaupunki itsessaan on jo monen paivan juttu.
        Katsele turistikohteet kaupungin nettisivuilta ja mieti miten paljon niissa haluat koluta. Katso netista www.sanfrancisco.citysearch.com ja sielta "events" niin naet mita vierailuaikanasi tapahtuu kaupungissa.


        Kaupungissa parjaa hyvin ilman autoa, kunnon jalkineet on suotava olla jalassa. Vuokraa pyora ja ajele pitkin rantaa lapi Crissy Fields'n aina Golden Gatelle, Golden Gate Parkin kautta sitten takaisin, muista kamera!

        Golden Gaten toisella puolen sitten viinitilat, Muir Woods, Sausalito, ja koska oletan shoppailakin haluat niin Factory Outlets samalla suunnalla Napa Premium Outlets tai Petaluma Village Premium Outlets (noissa ny menee vaikka koko paiva kierrellessa jos niin haluaa). Enempi merkkitietoisille ja kalliinpaa shoppailua sitten vaikka SF'n keskustassa.Toisaalta SF'n

        San Franciscon lahistolla on uskomattomia paikkoja kavelyretkille, Half Moon Bayn alueelta vaikka rannalle ja kavelemaan pitkin hiekkarantaa, rantakulttuuri etelaan verrattuna kuin toiselta planeetalta.

        San Franciscon lahden toisella puolen Berkeleyn enempi boheemikaupunki, kivoja pikku liikkeita, opiskelijoita. Hienot ulkoilumaastot esim. Tilden Park, kauas taas nakee kun ajaa ylos Mt. Diablolle.

        San Josen alueella on myos nakemista ja tekemista, jostain syysta kaupungilla on silleen nuiva maine matkailijoiden keskuudessa. Pari kunnon kokoiset ostoskeskukset joissa kuluttaa aikaa kuuluu tietysti(?) asiaan. Paramount's Great America huvipuisto Santa Clarassa on ihan kiva kohde. Haluat nahda ison ison ostoskeskuksen? Great Mall Milpitaksessa on sitten oikea paikka, entinen autotehdas shoppailijoiden iloksi.

        Hieman etelampana Monterey'n alue: Carmelin valkoisen hiekan ranta, Monterey Bay Aquarium Montereyssa, 17 mile drive, vuokraa pyora ja ajele pitkin rantaa.

        Matkalla etelaan ajaisin rannikkoa myotaillen, vie kauemman aikaa mutta nakee enemman ja mielenkiintoisempaa aluetta kuin I-5'sta ajellessa. San Simeon ja toiset pienet rantakaupungit. Matkalla vaikka seisahdus Pismo Beach'lla (hiekkadyyneja joilla voi ajella vuokraamallaan hiekka-autolla tai quad'illa, Santa Barbara on kaunis paikka, ja sitten oletkin jo etelassa ihan yllattaen. Varaa aikaa ajamiseen.

        Ja sitten jos aikaa jaa niin ne Vegasit ja Los Angelesin alueet :)

        Nyt on paras lopettaa mainostus.


        Tai no viela,
        ilman ilkeilya, mutta uteliaana kysyisin nimimerkilta riddim, etta:
        miten ajat aavikkoreittia San Franciscon ja Los Angelesin valilla? Pian 20 vuotta taalla asuneena olen varmaan jotenkin missannut tuon reitin.


      • riddim
        yks kirjoitti:

        San Franciscon alueella asuvana tietysti suosittelen tata osaa Californiasta :)

        Nakemisien suosittelu on muuten vaikeampi pala, mina voisin kertoa paikat josta vuokrata pyora tai mista lahtea vaeltelemaan rannikon kukkuloille tai voin kertoa ne tavalliset turistipaikat, baila baila paikkoja en voi suositella, ne eivat kuulu minun kiinnostuksiini.


        SF'n kaupunki itsessaan on jo monen paivan juttu.
        Katsele turistikohteet kaupungin nettisivuilta ja mieti miten paljon niissa haluat koluta. Katso netista www.sanfrancisco.citysearch.com ja sielta "events" niin naet mita vierailuaikanasi tapahtuu kaupungissa.


        Kaupungissa parjaa hyvin ilman autoa, kunnon jalkineet on suotava olla jalassa. Vuokraa pyora ja ajele pitkin rantaa lapi Crissy Fields'n aina Golden Gatelle, Golden Gate Parkin kautta sitten takaisin, muista kamera!

        Golden Gaten toisella puolen sitten viinitilat, Muir Woods, Sausalito, ja koska oletan shoppailakin haluat niin Factory Outlets samalla suunnalla Napa Premium Outlets tai Petaluma Village Premium Outlets (noissa ny menee vaikka koko paiva kierrellessa jos niin haluaa). Enempi merkkitietoisille ja kalliinpaa shoppailua sitten vaikka SF'n keskustassa.Toisaalta SF'n

        San Franciscon lahistolla on uskomattomia paikkoja kavelyretkille, Half Moon Bayn alueelta vaikka rannalle ja kavelemaan pitkin hiekkarantaa, rantakulttuuri etelaan verrattuna kuin toiselta planeetalta.

        San Franciscon lahden toisella puolen Berkeleyn enempi boheemikaupunki, kivoja pikku liikkeita, opiskelijoita. Hienot ulkoilumaastot esim. Tilden Park, kauas taas nakee kun ajaa ylos Mt. Diablolle.

        San Josen alueella on myos nakemista ja tekemista, jostain syysta kaupungilla on silleen nuiva maine matkailijoiden keskuudessa. Pari kunnon kokoiset ostoskeskukset joissa kuluttaa aikaa kuuluu tietysti(?) asiaan. Paramount's Great America huvipuisto Santa Clarassa on ihan kiva kohde. Haluat nahda ison ison ostoskeskuksen? Great Mall Milpitaksessa on sitten oikea paikka, entinen autotehdas shoppailijoiden iloksi.

        Hieman etelampana Monterey'n alue: Carmelin valkoisen hiekan ranta, Monterey Bay Aquarium Montereyssa, 17 mile drive, vuokraa pyora ja ajele pitkin rantaa.

        Matkalla etelaan ajaisin rannikkoa myotaillen, vie kauemman aikaa mutta nakee enemman ja mielenkiintoisempaa aluetta kuin I-5'sta ajellessa. San Simeon ja toiset pienet rantakaupungit. Matkalla vaikka seisahdus Pismo Beach'lla (hiekkadyyneja joilla voi ajella vuokraamallaan hiekka-autolla tai quad'illa, Santa Barbara on kaunis paikka, ja sitten oletkin jo etelassa ihan yllattaen. Varaa aikaa ajamiseen.

        Ja sitten jos aikaa jaa niin ne Vegasit ja Los Angelesin alueet :)

        Nyt on paras lopettaa mainostus.


        Tai no viela,
        ilman ilkeilya, mutta uteliaana kysyisin nimimerkilta riddim, etta:
        miten ajat aavikkoreittia San Franciscon ja Los Angelesin valilla? Pian 20 vuotta taalla asuneena olen varmaan jotenkin missannut tuon reitin.

        No joo ;) . Onhan se aika aavikkomaista se I-5 tie.. itsekin sita ajellut monia vuosia edestakasin ja viela tahan paivaan mennessa en oo sielta oikeen bongailut mitaan nakemista. Aavikolla en nyt tarkottanut Death Valleyn tapasta mestaa vaan semmosta missa ei juurikaan mitaan ole. Taa mun kieli tuottaa sillointalloin vaarinymmarryksia :) . San Josesta olis mulla sen verran kommentoitavaa etta siela oloni aikana (paljon enemman kuin muutama viikko) en kylla ihan hirveesti nakemista paikasta loytanyt. Ostarit juu ja Great America..mutta noin niinku muuten. No Saratogan "keskusta" on kylla ihan kiva ja Blue Rock Shoot aivan mahtava kaffila. Mutta enaa en kylla valttamatta itse Silicon Valleyn alueelle muuttaisi jos ei ole pakko..


      • yks
        riddim kirjoitti:

        No joo ;) . Onhan se aika aavikkomaista se I-5 tie.. itsekin sita ajellut monia vuosia edestakasin ja viela tahan paivaan mennessa en oo sielta oikeen bongailut mitaan nakemista. Aavikolla en nyt tarkottanut Death Valleyn tapasta mestaa vaan semmosta missa ei juurikaan mitaan ole. Taa mun kieli tuottaa sillointalloin vaarinymmarryksia :) . San Josesta olis mulla sen verran kommentoitavaa etta siela oloni aikana (paljon enemman kuin muutama viikko) en kylla ihan hirveesti nakemista paikasta loytanyt. Ostarit juu ja Great America..mutta noin niinku muuten. No Saratogan "keskusta" on kylla ihan kiva ja Blue Rock Shoot aivan mahtava kaffila. Mutta enaa en kylla valttamatta itse Silicon Valleyn alueelle muuttaisi jos ei ole pakko..

        juu, no ei siella kattelemista juuri ole, mutta tuoksuja (hah haa) senkin puolesta, se lehmaaitaus Coalingan kohdilla on varsin kaamea.

        Onhan siella isoja peltoaukeita ja joissain valeissa pahkina- etc. puita kivoina vinoina riveina. Levahdyspaikkoja tasaisin valimatkoin ja keskella yota CHP'n heput jakamassa sakkolappuja. Eli ankeeta on, mutta nopeampi tie etelaan jos sinne haluaa menna. Minako LA vastainen? ;)


        San Jose'n alueella on kylla kattelemista ja tekemista, jos vaikka urheilee tai harrastaa muuten ulkoilua. Ehka jotkut konserttiannit ja muuten kultturellit tapahtumat ovat heikommalla kuin joissain muissa saman kokoisissa kaupungeissa.
        Muualle koko Bay Arean alueelta voisi muuttaa paikan kokoajan pahenevan ahtauden (liikenne etc) ja kalleuden (kokeilepa ostaa talo) takia, mutta vapaa-ajan tekemisten puutteesta en voi valittaa. Ja en tarkoita shoppailua, mall'eihin mua ei saa kun pakosta ja pakolla.

        Avaramman olon kaipuun iskiessa suunnistan Lake Tahoen suuntaan (ei valttamatta juuri jarvelle mutta vuorille kuitenkin), ja kun se ahdistaa niin Shastalle.


      • riddim
        yks kirjoitti:

        juu, no ei siella kattelemista juuri ole, mutta tuoksuja (hah haa) senkin puolesta, se lehmaaitaus Coalingan kohdilla on varsin kaamea.

        Onhan siella isoja peltoaukeita ja joissain valeissa pahkina- etc. puita kivoina vinoina riveina. Levahdyspaikkoja tasaisin valimatkoin ja keskella yota CHP'n heput jakamassa sakkolappuja. Eli ankeeta on, mutta nopeampi tie etelaan jos sinne haluaa menna. Minako LA vastainen? ;)


        San Jose'n alueella on kylla kattelemista ja tekemista, jos vaikka urheilee tai harrastaa muuten ulkoilua. Ehka jotkut konserttiannit ja muuten kultturellit tapahtumat ovat heikommalla kuin joissain muissa saman kokoisissa kaupungeissa.
        Muualle koko Bay Arean alueelta voisi muuttaa paikan kokoajan pahenevan ahtauden (liikenne etc) ja kalleuden (kokeilepa ostaa talo) takia, mutta vapaa-ajan tekemisten puutteesta en voi valittaa. Ja en tarkoita shoppailua, mall'eihin mua ei saa kun pakosta ja pakolla.

        Avaramman olon kaipuun iskiessa suunnistan Lake Tahoen suuntaan (ei valttamatta juuri jarvelle mutta vuorille kuitenkin), ja kun se ahdistaa niin Shastalle.

        Juu tiedan sen lehmakohdan siela vitosella..meilla oli valkonen auto ja sen kohdan jalkeen auto oli lahestulkoon keltanen kun kaikenmaailman lehmakarpaset lenteli pain ;) .
        Mutta noin muuten se on ihan nopea ja uskomattoman tylsa reitti. Meikalainen on tylkastynyt tohon etelaan pain, molemmissa asuneena. San Franciscohan on aivan mahtava paikka mutta Losista tykkaan kanssa. No saa nahda minnekohan pain sita tulee asetuttua..jos tulee sinne suuntaan asetuttua..


    • Jone79

      Itse olen käynyt 2 x 2 viikon kiertomatkalla länsi-rannikolla ja uudestaan on pakko päästä kunhan saa rahaa kasaan.
      Eka reissu meni näin.. Olimme n viikon Havajilla Konan saarella katsomassa Triathlon-kisoja, ja sen jälkeen lento Losiin. Sielä kierreltiin kolme päivää samoja paikkoja mitä edellinenkin kirjoittaja. Hollywood-Studios oli kuitenkin enemmän huvipuisto kuin elokuvastudio. Itseasiassa oikeat studiot sijaitsee aivan muualla.. Sitten vuokrattiin auto ja ajettiin Vegasiin. Siellä sitten riittääkin nähtävää vaikka yhdelle 2 viikon reissulle. Grand Canyon on arvokas reissu mutta kokemisen arvoinen! Itse lensimme pienkoneella sinne ja otimme kiertoajelun bussilla. Huikea reissu...
      Toinen reissu viime syksynä toteutettiin näin.. Lento San Fransicoon ja vietimme siellä 4 vrk kierrellen Fisher Man´s Warfissa, Golden Gate- sillalla ja kuuluisilla viininviljely-alueilla. Myös kuuluisa "Cable-car" kannattaa koeajaa.. Vuokrasimme sieltä auton jolla ajoimme rantatietä kohti Losia, ja maisemat oli savolaispojalle aivan uskomattomat! Yövyimme välillä jossain pikkukylän hostellissa (en muista nimeä) ja aamulla kävimme ennen matkan jatkamista tutustumassa lehtikeisari Hurstin linnaan. Losissa ensimmäisenä päivänä kävimme päiväreissulla San Diegossa ja Meksicon puolellakin. Toinen ja kolmas päivä menikin sitten Venice Beachilla ja kaupoilla. Viimeisenä päivänä vuokrasimme limusiinin eräästä suomalaisen naisen omistamasta firmasta ja ajelimme läpi Beverly Hillsit, Hollywood kukkulat ja muut päänähtävyydet. Sitten suuntasimme kohti Las Vegasia. Sielä meni aika nopeasti paikkoja kierrellen ja yksi tutustumisen aihe on "Vanha Las Vegas". Eli Stripin ulkopuolellakin on todella paljon näkemistä.
      Itse ainakin olen nykyään niin hirveä Kalifornia-fani että varmaan kohta muutan sinne =) Suosittelen oman auton vuokraamista ja oma-aloitteista kiertelyä oman aikatalun ja budjetin mukaan. Hintataso on melkein kuin Suomessa, tosin McDonaldsissa kaikki on suurempaa...

    • heips

      olin talvella kaliforniassa siellä oli aika kylmä mutta ei mikään talvi kesällä on lämmin. Kaliforniassa ei voi olla ajamatta koska välimatkat ovat niin pitkät. me olimme siellä vain 11 päivää eli ei ehtiny paljon nähdä. ensin huonot kokemukset: auto oli sellainen, kun lentokone tuli joskus puol 12 illalla ja vasytti koska lento kesti 21 tuntia eli paljon niin meillä kesti 3 tuntia löytää meidän hotelliin joka sijaitsi los angelesin dowentownissa keskellä pilvenpiirtäjiä. No me ainaikin kävimme los angelesissa tulla universal studioilla mahtava paikka ja sitten Hollywoodissa, santa monicassa, venice beachilla, beverly hillssissä ja bel airissa sen jälkeen me menimme san diegoon ja sieltä las vegasiin matkan varrella me yövyimme palm springissä kiva paikka sekin. Las Vegasiin kannattaa mennä autolla koska reitin varrella on kaksi luonnonpuistoa tai autiomaata jossa on paljon kaktuksia Joshua tree national park ja Mojaven autiomaa.. Las vegas on aika iso paikka mutta ei niin iso kuin Los angeles paljon valoja ja kaikkea muuta mahdollista aika levoton paikka se on mutta grand canyon oli mahtava paikka sinne voi mennä pienlentokoneella tai bussilla ja reitti bussilla kestää sinne päivän mutta me menimme pienlentokoneella.. anteeksi tämä pitkä selostus mutta tässä on ainakin tietoa :)

    • erykah

      nimimerkin "yks" kanssa samaa mieltä - suosittelisin itse myös san franciscoa! itse olen ollut kolmeen otteeseen losissa ja sitten sitä alkaa oikeastaan vasta ymmärtää miten iso ero sf:n ja la:n välillä on. sf on niin esteettinen ja yllättävä, kun taas la on sitä samaa tasaista maastoa sekä enemmän huonompia, roskaisia seutuja kuin hyviä.
      mutta toisaalta, la on pakko nähdä edes kerran elämässä :) ja täytyy sanoa, että jos olet shoppailuhullu niin suosittelen lämpimästä santa monican ostosalueita! 3rd street promenade ja santa monica place...ahh, kaupasta toiseen koko päivä ;D (vaikka täällä onkin puhuttu sen turisti määrästä;D)
      losissa se ongelma, että julkisilla liikkuminen kestää hirmu pitkään. asustelimme hollywoodissa, josta bussilla (yksi vaihto väliss) meni santa monicaan puolitoista tuntia...siinä ehtii jo melkein innostuskin laantua ;D

      tässä muuten ihan sivukommenttina kysyisinkin, että onko kukaan täällä tietoinen vakuutuksista jenkkeihin? olen lähdössä syksyllä opiskelemaan kaliforniaan neljäksi vuodeksi ja suomesta käsin on otettava vakuutus, mutta ne tuntuvat kaikki olevan max 3kk vaikka lisämaksusta saakin kait pidennettyä. osaisko kukaan jeesata? :)

      niiin ja hauskaa matkaa teille kesäksi anita!! :)

      • Pete0987

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe