Omistusautoilijat kustantaa

työsuhdeautoilijat

Näin se vaan on.
Jos on työsuhde-auto 35 t€ auto maksaa vain 300 € /kk 3000km/kk ajolla on jotain mätää koko työsuhde-edussa. Siis 0.1 € /km.

Jos omistat auton 35 te se maksaa vähintään 0.4 € /km. Siis nettona 1200 € kuukaudessa menoja.

Jotta saat saman elintason omalla autolla tulee sun pyytää pomoltasi 2000 € kuukaudessa lisää liksaa.

Työsuhdeautoa tuetaan siis verorahoin. On edullista sekä työntekijälle että firmalle antaa palkka työsuhdeautona. Maksumiehinä on oman auton omistajat ikävä kyllä korkeina veroina.

43

12529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärrä

      miten työsuhdeautoilu vaikuttaa muiden veroihin? Eikö nimenomaan yritykselle melko kalliiksi tuleva auton vuokraus ole pois vain sen omistajille jaettavasta voitosta?

      • esimerkki

        Työntekijä haluaa palkkaa 4000 € /kk autoedun (35 t€) auto. Puhtaana 2700 €/ kk eli 1300 €/kk veroa.
        Saadakseen samanlaisen pirssin omaksi joutuu hän vaatii työantajalta 6000 € /kk palkkaa. Puhtaana 3600 € /kk. Siis työntekijä maksaa veroa palkasta 2400 €/kk. Erotus 1100 €.

        Työanantajalle autoleasingmaksut on poisto siinä missä palkka. Palkkaan vaan tulee sossumenot vak. ym. verot päälle.
        Eli 4000 € palkka onkin 6000 € ja 6000 € palkka 9000 € työantajelle. Erotus 3000 €. Tästä vähennetään auton leasing maksu 600 € /kk.


        Leasing hinnat on käsittämättömän halvat jopa yksityiselle henkilölle. Se taas perustuu leasing-yhtiöiden verohelpotuksiin (ALV), suuriin auto-ostoihin etc...

        Jonkun on maksettava valtiolta saamattomat verot 2400 €. Kukahan sen maksaa?


      • Jaska2
        esimerkki kirjoitti:

        Työntekijä haluaa palkkaa 4000 € /kk autoedun (35 t€) auto. Puhtaana 2700 €/ kk eli 1300 €/kk veroa.
        Saadakseen samanlaisen pirssin omaksi joutuu hän vaatii työantajalta 6000 € /kk palkkaa. Puhtaana 3600 € /kk. Siis työntekijä maksaa veroa palkasta 2400 €/kk. Erotus 1100 €.

        Työanantajalle autoleasingmaksut on poisto siinä missä palkka. Palkkaan vaan tulee sossumenot vak. ym. verot päälle.
        Eli 4000 € palkka onkin 6000 € ja 6000 € palkka 9000 € työantajelle. Erotus 3000 €. Tästä vähennetään auton leasing maksu 600 € /kk.


        Leasing hinnat on käsittämättömän halvat jopa yksityiselle henkilölle. Se taas perustuu leasing-yhtiöiden verohelpotuksiin (ALV), suuriin auto-ostoihin etc...

        Jonkun on maksettava valtiolta saamattomat verot 2400 €. Kukahan sen maksaa?

        Voikohan tuota enää enemmän väärin laskea ja ajatella.

        Ensinnäkin, jos rahapalkka on 4000 €/kk ja siihen päälle vapaa autoetu (auton hinta 35 000 €), on palkka, josta verot maksetaan 4000 € 740 € (autoedun verotusarvo) 4740 €/kk. siitä Helsingissä asuvalle jää käteen 2400 €/kk eikä 2700 €/kk.

        Jos oletetaan, että henkilölle oman auton kustannukset ovat juuri samat kuin autoedun verotusarvo on eli 740 €/kk, pitää hänen saada palkkaa 4740 €/kk, jotta nettopalkka ilman autoetua autokulujen jälkeen olisi sama kuin autoedun kanssa.

        Jos työnantaja antaa työntekijälle vapaan autoedun, tulee työnantajalle muitakin kuluja kuin leasing-maksu. Työnantaja maksaa kaikki kulut, leasin-maksun, vakuutukset, ajoneuvovero, polttoainekulut, pesut ym. Niistä kertyy äkkiä yhtä paljon kuin oman auton kulut ovat yksityiselle.


      • auto on
        Jaska2 kirjoitti:

        Voikohan tuota enää enemmän väärin laskea ja ajatella.

        Ensinnäkin, jos rahapalkka on 4000 €/kk ja siihen päälle vapaa autoetu (auton hinta 35 000 €), on palkka, josta verot maksetaan 4000 € 740 € (autoedun verotusarvo) 4740 €/kk. siitä Helsingissä asuvalle jää käteen 2400 €/kk eikä 2700 €/kk.

        Jos oletetaan, että henkilölle oman auton kustannukset ovat juuri samat kuin autoedun verotusarvo on eli 740 €/kk, pitää hänen saada palkkaa 4740 €/kk, jotta nettopalkka ilman autoetua autokulujen jälkeen olisi sama kuin autoedun kanssa.

        Jos työnantaja antaa työntekijälle vapaan autoedun, tulee työnantajalle muitakin kuluja kuin leasing-maksu. Työnantaja maksaa kaikki kulut, leasin-maksun, vakuutukset, ajoneuvovero, polttoainekulut, pesut ym. Niistä kertyy äkkiä yhtä paljon kuin oman auton kulut ovat yksityiselle.

        yksityisautoilijan oma. Mä en ole saanut ainakaan vielä kertaakaan työsuhdeautoa lahjaksi ja myynyt sitä sitten ja laittanut rahat taskuun.


    • CtrlC

      Työnantaja ei ikinä maksa 2000e lisää sulle, jos luovut työsuhdeautostasi. Taikka ottaisi 2000e pois sinulta, jos otat liisarin. Eli väitteelläsi ei ole minkäänlaista todellisuuspohjaa.

      Väitteessäsi on sama logiikka kuin että omakotitaloasukit kustantavat kerrostalojen asukkaat, koska omakotitalot maksavat isompia kiinteistöveroja per huoneisto.

      Se on jokaisen oma asia.

      • ei lisää niin paljon

        Tarkoitus oli osoittaa että oma uudwehko auto (alle 3 vuotta vanha) ei kannata missään nimessä jos saa työsuhdebiilin. Juuri työnanatajakin saa hyötyä siitä ettei tarvitse maksaa Saksan palkkoja ja Suomen veroja työntekijästä.

        Tämä on syy että Suomessa ajetaan yksityisellä (oman auton omistajat) puolella vuoden 1992 mallisilla corolloilla. Autojen keski-ikä Suomessa 11 vuotta ja lähes 40% uusista autoista on työsuhdeautoja).

        Muuten paikkakunnasta riippuen maksetaan kerrostalojen huoneistoista jopa suurempia kiinteistöveroja kuin toisessa kunnassa monissa vanhoista omakotitaloista maalla.


      • ...
        ei lisää niin paljon kirjoitti:

        Tarkoitus oli osoittaa että oma uudwehko auto (alle 3 vuotta vanha) ei kannata missään nimessä jos saa työsuhdebiilin. Juuri työnanatajakin saa hyötyä siitä ettei tarvitse maksaa Saksan palkkoja ja Suomen veroja työntekijästä.

        Tämä on syy että Suomessa ajetaan yksityisellä (oman auton omistajat) puolella vuoden 1992 mallisilla corolloilla. Autojen keski-ikä Suomessa 11 vuotta ja lähes 40% uusista autoista on työsuhdeautoja).

        Muuten paikkakunnasta riippuen maksetaan kerrostalojen huoneistoista jopa suurempia kiinteistöveroja kuin toisessa kunnassa monissa vanhoista omakotitaloista maalla.

        Työsuhde autojen osuus ei ole ihan nois suuri. Esim täysautoetuautoja on noin 110 000 (3vuoden soppareilla, näistä 20000 on yli 5 vuotiaita). Ei kai kukaan selvinpäin muuta autoetua otakaan.


      • sitä kutsutaan
        ei lisää niin paljon kirjoitti:

        Tarkoitus oli osoittaa että oma uudwehko auto (alle 3 vuotta vanha) ei kannata missään nimessä jos saa työsuhdebiilin. Juuri työnanatajakin saa hyötyä siitä ettei tarvitse maksaa Saksan palkkoja ja Suomen veroja työntekijästä.

        Tämä on syy että Suomessa ajetaan yksityisellä (oman auton omistajat) puolella vuoden 1992 mallisilla corolloilla. Autojen keski-ikä Suomessa 11 vuotta ja lähes 40% uusista autoista on työsuhdeautoja).

        Muuten paikkakunnasta riippuen maksetaan kerrostalojen huoneistoista jopa suurempia kiinteistöveroja kuin toisessa kunnassa monissa vanhoista omakotitaloista maalla.

        autoeduksi. Pitäisikö autoetuilusta tehdä kannattamatonta, jotta kommareille tulisi hyvä mieli.


    • Jaska2

      Jos auton hinta on 35000 € ja yksityisajon määrä on 3000 km/kk, on auton verotusarvo 970 €/kk. Sen verran vapaa autoetu maksaa käyttäjälle. Siis 970 euroa pois nettopalkasta.

      Kilometrikustannus on 0.32 €/km eikä 0.10 €/km kuten väitit. Kustannus on samaa luokkaa kuin ajo vastaavalla omalla autolla.

      Vapaan autoedun verotusarvo kuukaudessa on 1.4 % auton hinnasta 0.16 €/km (yksityisajon määrä).

      • Ja sen huomaa

        Autoliiton laskelmien mukaan 24 t€ maksavan auton kustannyúkset (omistusaika 3 vuotta ajomäärä 60 tkm) on noin 0.4 € /km.

        Eli jos ajat 2000 tkm kuukau8dessa kulut on 800 €.

        40 t€ (varusteineen) auton km maksaa tolla ajomäärällä(joutuu vaihtaa kahden vuoden välein) about 0.7-0,8 €/km. Siis todelliset kk-kulut on noin 2100-2300€.

        Siis ostat Vectran 35 t€ lisävaruisteet, talvirenkaat business paketti toim. kulut ym. = 40 t€.
        Jos myyt vuoden päästä sitä 36 tkm ajettuna saat käteen 25 t€.

        Omaisuusmenot siis 40 t€ korko lainalle 5%=2000 € - 25 € = 17 000 € eli omaisuuskustannukset = about 0,5 € /km. Bensat 3500 € vuodessa. Vakuutus 0 bonus 1800 € vuosi ja huollot muu auton hoito vuosivero korjaukset esim. tuulilasin vaihto 600 € etc parkkimaksut, sakot, ym.. Voit laskea helposti 0.8 € /km joåpa kahdelle vuodelle vaikka seuraavan vuonna arvo tippuu vain 5 t€.


      • ...

        Juuri näin. Kyse on tottakai autoEDUsta, joka on osa palkitsemisjärjestelmää ja lain sallima. Ei autoetuautoilijoiden maksamat verot ole pois keneltäkään muulta. Esim

        palkka 4000
        palkka 3000 1000 autoetu

        = molemmat maksaa yhtäpaljon veroja. Samoin kokonaiskertymä on yhtä suuri välilliset ja välittömät verot huomioiden.


      • ja saada
        Ja sen huomaa kirjoitti:

        Autoliiton laskelmien mukaan 24 t€ maksavan auton kustannyúkset (omistusaika 3 vuotta ajomäärä 60 tkm) on noin 0.4 € /km.

        Eli jos ajat 2000 tkm kuukau8dessa kulut on 800 €.

        40 t€ (varusteineen) auton km maksaa tolla ajomäärällä(joutuu vaihtaa kahden vuoden välein) about 0.7-0,8 €/km. Siis todelliset kk-kulut on noin 2100-2300€.

        Siis ostat Vectran 35 t€ lisävaruisteet, talvirenkaat business paketti toim. kulut ym. = 40 t€.
        Jos myyt vuoden päästä sitä 36 tkm ajettuna saat käteen 25 t€.

        Omaisuusmenot siis 40 t€ korko lainalle 5%=2000 € - 25 € = 17 000 € eli omaisuuskustannukset = about 0,5 € /km. Bensat 3500 € vuodessa. Vakuutus 0 bonus 1800 € vuosi ja huollot muu auton hoito vuosivero korjaukset esim. tuulilasin vaihto 600 € etc parkkimaksut, sakot, ym.. Voit laskea helposti 0.8 € /km joåpa kahdelle vuodelle vaikka seuraavan vuonna arvo tippuu vain 5 t€.

        Voit toki laskea miten haluat ja saada mitä tuloksia haluat. Sitä en kiellä, mutta onko laskelmasi realistinen. No sanotaan, että vedät melkoisia olettamuksia. Voit myös toki ajaa halvemmallakin.

        Esim minulla ei työsuhdeautoilijana ole autoissa vaihtoehtoja kuin

        v50
        v70
        eli meillä firman auton pitää olla volvo, farmari, automaatti ja tietyn värinen.

        Seuraavalla kierroksella auton pitää olla hybridi eli vaihtehdot
        prius tai lexus.

        Tarkoitan, että minulle ainut vaihtoehto tällä hetkellä on tilantarpeen takia v70 jatkossa lexus. Se ei enää tunnu autoEdulta vaan rangaistukselta =kallis ja volvo.


      • vähän
        Ja sen huomaa kirjoitti:

        Autoliiton laskelmien mukaan 24 t€ maksavan auton kustannyúkset (omistusaika 3 vuotta ajomäärä 60 tkm) on noin 0.4 € /km.

        Eli jos ajat 2000 tkm kuukau8dessa kulut on 800 €.

        40 t€ (varusteineen) auton km maksaa tolla ajomäärällä(joutuu vaihtaa kahden vuoden välein) about 0.7-0,8 €/km. Siis todelliset kk-kulut on noin 2100-2300€.

        Siis ostat Vectran 35 t€ lisävaruisteet, talvirenkaat business paketti toim. kulut ym. = 40 t€.
        Jos myyt vuoden päästä sitä 36 tkm ajettuna saat käteen 25 t€.

        Omaisuusmenot siis 40 t€ korko lainalle 5%=2000 € - 25 € = 17 000 € eli omaisuuskustannukset = about 0,5 € /km. Bensat 3500 € vuodessa. Vakuutus 0 bonus 1800 € vuosi ja huollot muu auton hoito vuosivero korjaukset esim. tuulilasin vaihto 600 € etc parkkimaksut, sakot, ym.. Voit laskea helposti 0.8 € /km joåpa kahdelle vuodelle vaikka seuraavan vuonna arvo tippuu vain 5 t€.

        Lian raju pudotus 10 te eka vuonna . Mutta varmaan 6-8 t€ putoo hinta 35 t€ (uusi)


      • ....
        Ja sen huomaa kirjoitti:

        Autoliiton laskelmien mukaan 24 t€ maksavan auton kustannyúkset (omistusaika 3 vuotta ajomäärä 60 tkm) on noin 0.4 € /km.

        Eli jos ajat 2000 tkm kuukau8dessa kulut on 800 €.

        40 t€ (varusteineen) auton km maksaa tolla ajomäärällä(joutuu vaihtaa kahden vuoden välein) about 0.7-0,8 €/km. Siis todelliset kk-kulut on noin 2100-2300€.

        Siis ostat Vectran 35 t€ lisävaruisteet, talvirenkaat business paketti toim. kulut ym. = 40 t€.
        Jos myyt vuoden päästä sitä 36 tkm ajettuna saat käteen 25 t€.

        Omaisuusmenot siis 40 t€ korko lainalle 5%=2000 € - 25 € = 17 000 € eli omaisuuskustannukset = about 0,5 € /km. Bensat 3500 € vuodessa. Vakuutus 0 bonus 1800 € vuosi ja huollot muu auton hoito vuosivero korjaukset esim. tuulilasin vaihto 600 € etc parkkimaksut, sakot, ym.. Voit laskea helposti 0.8 € /km joåpa kahdelle vuodelle vaikka seuraavan vuonna arvo tippuu vain 5 t€.

        Autoliiton laskelmien mukaan 24 t€ maksavan auton kustannyúkset (omistusaika 3 vuotta ajomäärä 60 tkm) on noin 0.4 € /km.

        Eli jos ajat 2000 tkm kuukau8dessa kulut on 800 €.
        ---

        autoetu lasketaan 1500 km/kk ja lisäkilsat maksaa. Omalla autolla saa työajoista 0,42 eur/km
        -----

        40 t€ (varusteineen) auton km maksaa tolla ajomäärällä(joutuu vaihtaa kahden vuoden välein) about 0.7-0,8 €/km. Siis todelliset kk-kulut on noin 2100-2300€.
        ----
        täysin arvio
        ----


        Siis ostat Vectran 35 t€ lisävaruisteet, talvirenkaat business paketti toim. kulut ym. = 40 t€.
        Jos myyt vuoden päästä sitä 36 tkm ajettuna saat käteen 25 t€.

        Omaisuusmenot siis 40 t€ korko lainalle 5%=2000 € - 25 € = 17 000 € eli omaisuuskustannukset = about 0,5 € /km. Bensat 3500 € vuodessa. Vakuutus 0 bonus 1800 € vuosi ja huollot muu auton hoito vuosivero korjaukset esim. tuulilasin vaihto 600 € etc parkkimaksut, sakot, ym.. Voit laskea helposti 0.8 € /km joåpa kahdelle vuodelle vaikka seuraavan vuonna arvo tippuu vain 5 t€.   

        --------
        bensat? Valitse diesel
        vakuutus -bonukset?
        sakot, parkki=myös työsuhdeautoilijalle eli eivät sisälly verotusarvoon.
        tuulilasi=ei ehkä hajoakaan jne...


      • Jaska2
        Ja sen huomaa kirjoitti:

        Autoliiton laskelmien mukaan 24 t€ maksavan auton kustannyúkset (omistusaika 3 vuotta ajomäärä 60 tkm) on noin 0.4 € /km.

        Eli jos ajat 2000 tkm kuukau8dessa kulut on 800 €.

        40 t€ (varusteineen) auton km maksaa tolla ajomäärällä(joutuu vaihtaa kahden vuoden välein) about 0.7-0,8 €/km. Siis todelliset kk-kulut on noin 2100-2300€.

        Siis ostat Vectran 35 t€ lisävaruisteet, talvirenkaat business paketti toim. kulut ym. = 40 t€.
        Jos myyt vuoden päästä sitä 36 tkm ajettuna saat käteen 25 t€.

        Omaisuusmenot siis 40 t€ korko lainalle 5%=2000 € - 25 € = 17 000 € eli omaisuuskustannukset = about 0,5 € /km. Bensat 3500 € vuodessa. Vakuutus 0 bonus 1800 € vuosi ja huollot muu auton hoito vuosivero korjaukset esim. tuulilasin vaihto 600 € etc parkkimaksut, sakot, ym.. Voit laskea helposti 0.8 € /km joåpa kahdelle vuodelle vaikka seuraavan vuonna arvo tippuu vain 5 t€.

        Minulla on oma auto ja vaihdan sen uuteen kolmen vuoden välein. Oman kokemukseni mukaan oman auton kulut ovat aika lähellä autoliiton laskelmia. Siis noin 0.35 - 0.40 €/km.


      • lainaus
        ... kirjoitti:

        Juuri näin. Kyse on tottakai autoEDUsta, joka on osa palkitsemisjärjestelmää ja lain sallima. Ei autoetuautoilijoiden maksamat verot ole pois keneltäkään muulta. Esim

        palkka 4000
        palkka 3000 1000 autoetu

        = molemmat maksaa yhtäpaljon veroja. Samoin kokonaiskertymä on yhtä suuri välilliset ja välittömät verot huomioiden.

        Kovin suhteellista
        Kirjoittanut: autoilija myös 23.3.2006 klo 10.05


        Itselläni Vectra farkku 2.2 automaatti täydellä edulla. Verotusarvo 650, netto noin 200e/kk sisältäen kaikki kulut. Mielestäni ei paha.

        Ihan sama mitä polttoaine maksaa, mikä vakuutukset tai jos renkaat kuluu. Jos auto joutuu pajalle, vuokra-auto tilalle jne.

        Työajoa ehkä 15.000 vuodessa, toiset 15.000km
        tulee omaa ajoa. Eipä kannatta ottaa tosiaan omaa vastaavaa autoa, laittaa omaa rahaa kiinni
        35.000 euroa.

        3000 tuhannen palkalla et saa mistään firmasta Lexusta alle.
        Harvassa firmassa maksetaan täysi leasingmaksu.


      • autoetuilija

        "Vapaan autoedun verotusarvo kuukaudessa on 1.4 % auton hinnasta 0.16 €/km (yksityisajon määrä). " - tämä on yksi tapa mutta ei ainoa.

        Siis ihan pointtina, kuka hullu nyt ilmoittaa verottajalle omat ajot? Kun ei ole pakko.

        Vapaanedun kilometrejä ei tarvitse verottajalle ilmoittaa, ellet halua. Jos tulee ihan virallisia työajoja ja nimike on sellainen,
        esim myynnissä niin eihän toki kannatta ilmoittaa että ajan pirusti omaa ajoa?! Haloo.

        Omat ajot yleensä ilmoitetaan kun ne jää ALLE
        sen 18.000 vuodessa koska silloin niistä saa
        takaisin. Asia tietysti eri jos ajat vain työpaikan ja kodin väliä, ja jos se on erityisen paljon niin voit joutua verottajan syyniin.


      • ....
        autoetuilija kirjoitti:

        "Vapaan autoedun verotusarvo kuukaudessa on 1.4 % auton hinnasta 0.16 €/km (yksityisajon määrä). " - tämä on yksi tapa mutta ei ainoa.

        Siis ihan pointtina, kuka hullu nyt ilmoittaa verottajalle omat ajot? Kun ei ole pakko.

        Vapaanedun kilometrejä ei tarvitse verottajalle ilmoittaa, ellet halua. Jos tulee ihan virallisia työajoja ja nimike on sellainen,
        esim myynnissä niin eihän toki kannatta ilmoittaa että ajan pirusti omaa ajoa?! Haloo.

        Omat ajot yleensä ilmoitetaan kun ne jää ALLE
        sen 18.000 vuodessa koska silloin niistä saa
        takaisin. Asia tietysti eri jos ajat vain työpaikan ja kodin väliä, ja jos se on erityisen paljon niin voit joutua verottajan syyniin.

        "Siis ihan pointtina, kuka hullu nyt ilmoittaa verottajalle omat ajot? Kun ei ole pakko."


        Moneen pätee sama. Kaikkia tuloja ei kannata ilmoittaa, vaikka itseasiassa pakko on. Kuten tässäkin ylimääräiset kilometrit ovat verotettavaa etuutta, joka on ilmoitettava. Ok yleinen käytäntö on, ettei niitä ilmoiteta.


      • ....
        lainaus kirjoitti:

        Kovin suhteellista
        Kirjoittanut: autoilija myös 23.3.2006 klo 10.05


        Itselläni Vectra farkku 2.2 automaatti täydellä edulla. Verotusarvo 650, netto noin 200e/kk sisältäen kaikki kulut. Mielestäni ei paha.

        Ihan sama mitä polttoaine maksaa, mikä vakuutukset tai jos renkaat kuluu. Jos auto joutuu pajalle, vuokra-auto tilalle jne.

        Työajoa ehkä 15.000 vuodessa, toiset 15.000km
        tulee omaa ajoa. Eipä kannatta ottaa tosiaan omaa vastaavaa autoa, laittaa omaa rahaa kiinni
        35.000 euroa.

        3000 tuhannen palkalla et saa mistään firmasta Lexusta alle.
        Harvassa firmassa maksetaan täysi leasingmaksu.

        Itselläni Vectra farkku 2.2 automaatti täydellä edulla. Verotusarvo 650, netto noin 200e/kk sisältäen kaikki kulut. Mielestäni ei paha.

        ---
        Netto on 650 jos vertaat vastaavaan rahapalkkaan. Toki sitä voi perustella itselleen toisenlaisillakin laskutoimituksilla tai sillä, että vastaavaa ei saisi rahana.
        ---


        3000 tuhannen palkalla et saa mistään firmasta Lexusta alle.
        Harvassa firmassa maksetaan täysi leasingmaksu.
        ------
        En maininnut palkkaani ja kuten sanoit. Ei minun kannata lexusta ottaa (=turhan kallis verotusarvo). Se vaan on niin, ettei vaihtoehtona sitten ole kuin prius... Se vaan on firman poliittiikka autojen suhteen sellainen, että nyt ympäristö ratkaisee.


      • ...helvutan...
        lainaus kirjoitti:

        Kovin suhteellista
        Kirjoittanut: autoilija myös 23.3.2006 klo 10.05


        Itselläni Vectra farkku 2.2 automaatti täydellä edulla. Verotusarvo 650, netto noin 200e/kk sisältäen kaikki kulut. Mielestäni ei paha.

        Ihan sama mitä polttoaine maksaa, mikä vakuutukset tai jos renkaat kuluu. Jos auto joutuu pajalle, vuokra-auto tilalle jne.

        Työajoa ehkä 15.000 vuodessa, toiset 15.000km
        tulee omaa ajoa. Eipä kannatta ottaa tosiaan omaa vastaavaa autoa, laittaa omaa rahaa kiinni
        35.000 euroa.

        3000 tuhannen palkalla et saa mistään firmasta Lexusta alle.
        Harvassa firmassa maksetaan täysi leasingmaksu.

        ...netto?

        Verotusarvo = netto. Ei se siitä muutu vaikka miten asiaa hieroisi ja itselleen selittelisi.


      • Tsero
        .... kirjoitti:

        "Siis ihan pointtina, kuka hullu nyt ilmoittaa verottajalle omat ajot? Kun ei ole pakko."


        Moneen pätee sama. Kaikkia tuloja ei kannata ilmoittaa, vaikka itseasiassa pakko on. Kuten tässäkin ylimääräiset kilometrit ovat verotettavaa etuutta, joka on ilmoitettava. Ok yleinen käytäntö on, ettei niitä ilmoiteta.

        ovat "ylimääräiset" kilometrit vapaassa autoedussa kun maksetaan täysi verotusarvo? Eikä pyritä sitä vähentämään ajopäiväkirjaa käyttämällä jossa selvitetään työ/omien ajojen suhde.


      • .....
        Tsero kirjoitti:

        ovat "ylimääräiset" kilometrit vapaassa autoedussa kun maksetaan täysi verotusarvo? Eikä pyritä sitä vähentämään ajopäiväkirjaa käyttämällä jossa selvitetään työ/omien ajojen suhde.

        Vapaan autoedun verotusarvo kuukaudessa on 1.4 % auton hinnasta 0.16 €/km (yksityisajon määrä).

        Laskentaperuste verotusarvolle on 1500 km/kk

        Ok, harvoin noita syynätään, mutta kyllä lähipiirissä on muutamilta vaadittu selvitystä. Jos erotus on pieni, niin selvitys on "matkamittarissa x% poikkeama"... esim näin.

        Yleensä kilsat ilmoitetaan vasta siinä tilanteessa, kun niitä kysytään.

        Tarkoitan kuitenkin sitä, että jos lähdetään olettamaan jotain omistus- ja työsuhdeautoilun kustannuseroista niin kannattaa huomioida samat ajomäärät. Toinen vaihtoehto on oikaista myös omistusautoilijan osalta sillä esim vakuutuksista kasko on vapaaehtoinen ja verotkin voi jättää roikkumaan samoin katsastukset... johan halpenee.


      • autoetuilijamyös
        .... kirjoitti:

        Itselläni Vectra farkku 2.2 automaatti täydellä edulla. Verotusarvo 650, netto noin 200e/kk sisältäen kaikki kulut. Mielestäni ei paha.

        ---
        Netto on 650 jos vertaat vastaavaan rahapalkkaan. Toki sitä voi perustella itselleen toisenlaisillakin laskutoimituksilla tai sillä, että vastaavaa ei saisi rahana.
        ---


        3000 tuhannen palkalla et saa mistään firmasta Lexusta alle.
        Harvassa firmassa maksetaan täysi leasingmaksu.
        ------
        En maininnut palkkaani ja kuten sanoit. Ei minun kannata lexusta ottaa (=turhan kallis verotusarvo). Se vaan on niin, ettei vaihtoehtona sitten ole kuin prius... Se vaan on firman poliittiikka autojen suhteen sellainen, että nyt ympäristö ratkaisee.

        Koita nyt ymmärtää,
        esim minulla joka ajan työni vuoksi vaihtoehtoa ei ole että saisin ko edun rahana, joko otan firman auton tai ajan omalla, ja kärsin itse.

        ELi rahapalkka on ihan sama, auto tulee päälle.
        SIlloin auton kustannus on juuri tuo 200 nettoeuroa kuukaudessa.

        Ok jollain on ns kokonaispalkka joka sisältää kaiken,silloin asia on laskennallisesti eri.
        Mutta ei voi yleistää


      • jos
        autoetuilijamyös kirjoitti:

        Koita nyt ymmärtää,
        esim minulla joka ajan työni vuoksi vaihtoehtoa ei ole että saisin ko edun rahana, joko otan firman auton tai ajan omalla, ja kärsin itse.

        ELi rahapalkka on ihan sama, auto tulee päälle.
        SIlloin auton kustannus on juuri tuo 200 nettoeuroa kuukaudessa.

        Ok jollain on ns kokonaispalkka joka sisältää kaiken,silloin asia on laskennallisesti eri.
        Mutta ei voi yleistää

        On sulla sitten alhainen veroprossa. Tuohon yhtälöön tarvitaan noin 27 veroprossa. Eli tulot alle 30 teuroa/vuosi.

        Mutta ymmärrän toki sen kun nyt sanot, ettei sinulla ole mahdollisuutta vaihtaa autoetua rahaksi. Silloin tuo on ihan ok laskea noin. Jos vaihtoehto olisi autosi maksaisi verotusarvon 650/kk. Nythän tässä on käsitelty sitä aihetta, että omistusautoilija maksaisivat työsuhdeautoilijoiden puolesta, mikä on absurdi ajatus.


      • ..menee näin
        ..... kirjoitti:

        Vapaan autoedun verotusarvo kuukaudessa on 1.4 % auton hinnasta 0.16 €/km (yksityisajon määrä).

        Laskentaperuste verotusarvolle on 1500 km/kk

        Ok, harvoin noita syynätään, mutta kyllä lähipiirissä on muutamilta vaadittu selvitystä. Jos erotus on pieni, niin selvitys on "matkamittarissa x% poikkeama"... esim näin.

        Yleensä kilsat ilmoitetaan vasta siinä tilanteessa, kun niitä kysytään.

        Tarkoitan kuitenkin sitä, että jos lähdetään olettamaan jotain omistus- ja työsuhdeautoilun kustannuseroista niin kannattaa huomioida samat ajomäärät. Toinen vaihtoehto on oikaista myös omistusautoilijan osalta sillä esim vakuutuksista kasko on vapaaehtoinen ja verotkin voi jättää roikkumaan samoin katsastukset... johan halpenee.

        VAPAASSA AUTOEDUSSA ei "syynätä" mitään "ylikilometrien" määrää, kun verotusarvo määrätään kaavamaisen laskentatavan mukaan, kuukaudessa 1,4% hinnasta 250e uudelle autolle. Ks.alla.

        - Mitään ajokilometrimääräselvityksiä ei edellytetä. Autolla saa verottajan puolesta ajaa vaikka 50.000 km kuukaudessa.

        0,16e/km-senttikohtaisen arvon käyttö on mielekästä vain silloin, jos oman ajon määrä on alle tuon 1500 km/kk. Kaikista ajoista on tällöin pidettävä ja esitettävä verottajalle ajopäiväkirja, jos aiotaan hyväksyttää ja periä ennakonpidätyksessä veroa tällaista alempaa kuukausiarvoa käyttäen.


        VEROHALLITUS 2006: Autoetu

        Jos palkansaaja tai hänen perheensä käyttää yksityisajoihin työnantajan henkilö- tai pakettiautoa, verovelvollisen saama etu katsotaan autoeduksi. Autoedun arvo vahvistetaan auton rekisteriotteeseen merkityn käyttöönottovuoden perusteella eri ikäryhmissä seuraavasti:

        a) Ikäryhmä A (vuosina 2004 - 2006 käyttöönotetut autot)

        Vapaa autoetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 250,00 eurolla tai 16 sentillä kilometriltä.

        Auton käyttöetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 90,00 eurolla tai 6 sentillä kilometriltä.

        b) Ikäryhmä B (vuosina 1992 - 2003 käyttöönotetut autot)

        Vapaa autoetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 260,00 eurolla tai 17 sentillä kilometriltä.

        Auton käyttöetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 100,00 eurolla tai 7 sentillä kilometriltä.


      • Jaska2
        ..menee näin kirjoitti:

        VAPAASSA AUTOEDUSSA ei "syynätä" mitään "ylikilometrien" määrää, kun verotusarvo määrätään kaavamaisen laskentatavan mukaan, kuukaudessa 1,4% hinnasta 250e uudelle autolle. Ks.alla.

        - Mitään ajokilometrimääräselvityksiä ei edellytetä. Autolla saa verottajan puolesta ajaa vaikka 50.000 km kuukaudessa.

        0,16e/km-senttikohtaisen arvon käyttö on mielekästä vain silloin, jos oman ajon määrä on alle tuon 1500 km/kk. Kaikista ajoista on tällöin pidettävä ja esitettävä verottajalle ajopäiväkirja, jos aiotaan hyväksyttää ja periä ennakonpidätyksessä veroa tällaista alempaa kuukausiarvoa käyttäen.


        VEROHALLITUS 2006: Autoetu

        Jos palkansaaja tai hänen perheensä käyttää yksityisajoihin työnantajan henkilö- tai pakettiautoa, verovelvollisen saama etu katsotaan autoeduksi. Autoedun arvo vahvistetaan auton rekisteriotteeseen merkityn käyttöönottovuoden perusteella eri ikäryhmissä seuraavasti:

        a) Ikäryhmä A (vuosina 2004 - 2006 käyttöönotetut autot)

        Vapaa autoetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 250,00 eurolla tai 16 sentillä kilometriltä.

        Auton käyttöetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 90,00 eurolla tai 6 sentillä kilometriltä.

        b) Ikäryhmä B (vuosina 1992 - 2003 käyttöönotetut autot)

        Vapaa autoetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 260,00 eurolla tai 17 sentillä kilometriltä.

        Auton käyttöetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 100,00 eurolla tai 7 sentillä kilometriltä.

        Autoedun verotusarvo on 0.16 €/km yksityisajojen osalta myös silloin kuin ajon määrä ylittää 1500 km/kk. Eli verotusarvoa korotetaan, jos yksityisajon määrä ylittää 1500 km/kk. Näin siis lain mukaan. Eri asia on, kuka ilmoittaa yli menevät kilometrit verottajalle ja kuka ei. Jos kilometrimäärä ylittyy jo päivittäisten työmatkojen takia, voi olla aika vaikeaa selittää verottajalle, että yksityisajoa on vähemmän.


      • ....
        Jaska2 kirjoitti:

        Autoedun verotusarvo on 0.16 €/km yksityisajojen osalta myös silloin kuin ajon määrä ylittää 1500 km/kk. Eli verotusarvoa korotetaan, jos yksityisajon määrä ylittää 1500 km/kk. Näin siis lain mukaan. Eri asia on, kuka ilmoittaa yli menevät kilometrit verottajalle ja kuka ei. Jos kilometrimäärä ylittyy jo päivittäisten työmatkojen takia, voi olla aika vaikeaa selittää verottajalle, että yksityisajoa on vähemmän.

        Juuri näin. Kollega on näitä kerran joutunut selvittelemään.


      • Tsero
        Jaska2 kirjoitti:

        Autoedun verotusarvo on 0.16 €/km yksityisajojen osalta myös silloin kuin ajon määrä ylittää 1500 km/kk. Eli verotusarvoa korotetaan, jos yksityisajon määrä ylittää 1500 km/kk. Näin siis lain mukaan. Eri asia on, kuka ilmoittaa yli menevät kilometrit verottajalle ja kuka ei. Jos kilometrimäärä ylittyy jo päivittäisten työmatkojen takia, voi olla aika vaikeaa selittää verottajalle, että yksityisajoa on vähemmän.

        Nyt vaikka linkki siihen lainkohtaan, jossa tuo määritellään.


      • Tsero
        ..menee näin kirjoitti:

        VAPAASSA AUTOEDUSSA ei "syynätä" mitään "ylikilometrien" määrää, kun verotusarvo määrätään kaavamaisen laskentatavan mukaan, kuukaudessa 1,4% hinnasta 250e uudelle autolle. Ks.alla.

        - Mitään ajokilometrimääräselvityksiä ei edellytetä. Autolla saa verottajan puolesta ajaa vaikka 50.000 km kuukaudessa.

        0,16e/km-senttikohtaisen arvon käyttö on mielekästä vain silloin, jos oman ajon määrä on alle tuon 1500 km/kk. Kaikista ajoista on tällöin pidettävä ja esitettävä verottajalle ajopäiväkirja, jos aiotaan hyväksyttää ja periä ennakonpidätyksessä veroa tällaista alempaa kuukausiarvoa käyttäen.


        VEROHALLITUS 2006: Autoetu

        Jos palkansaaja tai hänen perheensä käyttää yksityisajoihin työnantajan henkilö- tai pakettiautoa, verovelvollisen saama etu katsotaan autoeduksi. Autoedun arvo vahvistetaan auton rekisteriotteeseen merkityn käyttöönottovuoden perusteella eri ikäryhmissä seuraavasti:

        a) Ikäryhmä A (vuosina 2004 - 2006 käyttöönotetut autot)

        Vapaa autoetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 250,00 eurolla tai 16 sentillä kilometriltä.

        Auton käyttöetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,4 % auton uushankintahinnasta lisättynä 90,00 eurolla tai 6 sentillä kilometriltä.

        b) Ikäryhmä B (vuosina 1992 - 2003 käyttöönotetut autot)

        Vapaa autoetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 260,00 eurolla tai 17 sentillä kilometriltä.

        Auton käyttöetu:
        Edun arvo kuukaudessa on 1,2 % auton uushankintahinnasta lisättynä 100,00 eurolla tai 7 sentillä kilometriltä.

        On juuri oiken.

        Pointtinahan on juuri se että jos tiedät ajavasi paljon työajoa, mutta vähän omia ajoja, voit käyttää tuota 16 snt/km, jos ajattelet sillä alentavasi tuota autoetua. Jos kuitenkin maksat ns. täyden verotusarvon, et tarvitse pitää ajopäiväkirjaa, koska saat ajaa omia ajojasi niin niin paljon kuin haluat.

        Verottaja on määritellyt näillä säännöillä auton verotusarvon maksimikaton, jota enempää ei tarvitse maksaa, vaikka kuinka suhailisit. Mitään ylimääräistä siis ei ole luvassa verottajan puolesta.


      • ....
        Tsero kirjoitti:

        On juuri oiken.

        Pointtinahan on juuri se että jos tiedät ajavasi paljon työajoa, mutta vähän omia ajoja, voit käyttää tuota 16 snt/km, jos ajattelet sillä alentavasi tuota autoetua. Jos kuitenkin maksat ns. täyden verotusarvon, et tarvitse pitää ajopäiväkirjaa, koska saat ajaa omia ajojasi niin niin paljon kuin haluat.

        Verottaja on määritellyt näillä säännöillä auton verotusarvon maksimikaton, jota enempää ei tarvitse maksaa, vaikka kuinka suhailisit. Mitään ylimääräistä siis ei ole luvassa verottajan puolesta.

        Kysyin tätä palkkahallinnostamme.

        "Ohessa tietoa liittyen autoedun verotukseen.

        Verottajan päätöksessä vuoden 2006 autoedusta todetaan näin:
        "Verotusta toimittaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä,
        että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000
        kilometriä". Eli jos yksityisajoja on yli 1500 kilometriä kuukaudessa
        keskimäärin, voi verottaja korottaa autoedun verotusarvoa. Tämä esimerkiksi tapauksessa jos kodin ja työpaikan välisistä ajoista tulee yli 1500 kilometriä kuukaudessa.

        Ajomatka kodin ja
        työpaikan välillä katsotaan yksityisajoksi, mutta sen sijaan jos
        työntekijä lähtee kotoa suoraan asiakkaalle, voidaan tämä katsoa
        työajoksi.

        Verottaja saa tietoja myös muuta kautta kuin ajopäiväkirjojen muodossa.

        Laitan vielä liitteeksi verottajan päätöksen luontoisetujen verotuksesta
        vuonna 2006, jos tarvitset yksityiskohtaisempaa tietoa autoedun
        laskennasta

        Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi, mutta otathan yhteyttä, jos
        tässä on epäselvää.

        Terveisin

        XXXX.XXXXXXXX
        XXXXXXoy"


      • Jaska2

      • Tsero
        Jaska2 kirjoitti:

        Tässä tietoa:

        http://www.vero.fi/default.asp?article=4323&domain=VERO_MAIN&path=5,39&language=FIN

        Jos palkansaaja haluaa käyttää autoedun verotusarvon perusarvoon lisättävää kilometrikohtaista arvoa kuukausittaisen könttäsumman sijasta, hänen on pidettävä ajopäiväkirjaa.

        Ajopäiväkirjaa kannattaa pitää, jos omat ajot jäävät selvästi alle verottajan olettaman 18 000 km/v keskimäärin alle 1 500 km/kk. Ajopäiväkirjan pitäminen alentaa verotusarvojen perusarvoja selvästi eli 20 % myös silloin, kun sillä voi osoittaa työajokilometrejä olevan yli 30 000 km/v.

        Eli jos maksat laissa määritellyn könttäsumman, ei sinulta voida periä enempää vaikka ajaisit kuinka paljon yksityisajoja.


      • ....
        Tsero kirjoitti:

        Jos palkansaaja haluaa käyttää autoedun verotusarvon perusarvoon lisättävää kilometrikohtaista arvoa kuukausittaisen könttäsumman sijasta, hänen on pidettävä ajopäiväkirjaa.

        Ajopäiväkirjaa kannattaa pitää, jos omat ajot jäävät selvästi alle verottajan olettaman 18 000 km/v keskimäärin alle 1 500 km/kk. Ajopäiväkirjan pitäminen alentaa verotusarvojen perusarvoja selvästi eli 20 % myös silloin, kun sillä voi osoittaa työajokilometrejä olevan yli 30 000 km/v.

        Eli jos maksat laissa määritellyn könttäsumman, ei sinulta voida periä enempää vaikka ajaisit kuinka paljon yksityisajoja.

        Kysyin tätä palkkahallinnostamme.

        "Ohessa tietoa liittyen autoedun verotukseen.

        Verottajan päätöksessä vuoden 2006 autoedusta todetaan näin:
        "Verotusta toimittaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä,
        että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000
        kilometriä". Eli jos yksityisajoja on yli 1500 kilometriä kuukaudessa
        keskimäärin, voi verottaja korottaa autoedun verotusarvoa. Tämä esimerkiksi tapauksessa jos kodin ja työpaikan välisistä ajoista tulee yli 1500 kilometriä kuukaudessa.

        Ajomatka kodin ja
        työpaikan välillä katsotaan yksityisajoksi, mutta sen sijaan jos
        työntekijä lähtee kotoa suoraan asiakkaalle, voidaan tämä katsoa
        työajoksi.

        Verottaja saa tietoja myös muuta kautta kuin ajopäiväkirjojen muodossa.

        Laitan vielä liitteeksi verottajan päätöksen luontoisetujen verotuksesta
        vuonna 2006, jos tarvitset yksityiskohtaisempaa tietoa autoedun
        laskennasta

        Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi, mutta otathan yhteyttä, jos
        tässä on epäselvää.

        Terveisin

        XXXX.XXXXXXXX
        XXXXXXoy"


      • Jaska2
        Tsero kirjoitti:

        Jos palkansaaja haluaa käyttää autoedun verotusarvon perusarvoon lisättävää kilometrikohtaista arvoa kuukausittaisen könttäsumman sijasta, hänen on pidettävä ajopäiväkirjaa.

        Ajopäiväkirjaa kannattaa pitää, jos omat ajot jäävät selvästi alle verottajan olettaman 18 000 km/v keskimäärin alle 1 500 km/kk. Ajopäiväkirjan pitäminen alentaa verotusarvojen perusarvoja selvästi eli 20 % myös silloin, kun sillä voi osoittaa työajokilometrejä olevan yli 30 000 km/v.

        Eli jos maksat laissa määritellyn könttäsumman, ei sinulta voida periä enempää vaikka ajaisit kuinka paljon yksityisajoja.

        Et sitten vaivautunut lukemaan linkittämääni Verohallinnon päätöstä. Siellä sanotaan näin:

        "Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."

        Voiko tätä asiaa enää tämän selvemmin sanoa.


      • Tsero
        Jaska2 kirjoitti:

        Et sitten vaivautunut lukemaan linkittämääni Verohallinnon päätöstä. Siellä sanotaan näin:

        "Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä."

        Voiko tätä asiaa enää tämän selvemmin sanoa.

        Eli tämä koskee tapausta, jossa ajopäiväkirjaa käyttämällä yritetään saada auton verotusarvo alemmaksi:

        Kilometrikohtaisen arvon käyttäminen edellyttää ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä autolla ajetuista kilometrimääristä. Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä.

        Sitä ei voida kuitenkaan korottaa korkeammaksi, kuin verotusarvon könttäsumma on laissa määritelty. Eli jos maksat könttäsumman kuukaudessa, et pidä ajopäiväkirjaa, niin saat ajaa omia ajojasi niin paljon kuin haluat. Soita vaikka verotoimistoon.


      • ....
        Tsero kirjoitti:

        Eli tämä koskee tapausta, jossa ajopäiväkirjaa käyttämällä yritetään saada auton verotusarvo alemmaksi:

        Kilometrikohtaisen arvon käyttäminen edellyttää ajopäiväkirjaa tai muuta luotettavaa selvitystä autolla ajetuista kilometrimääristä. Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä.

        Sitä ei voida kuitenkaan korottaa korkeammaksi, kuin verotusarvon könttäsumma on laissa määritelty. Eli jos maksat könttäsumman kuukaudessa, et pidä ajopäiväkirjaa, niin saat ajaa omia ajojasi niin paljon kuin haluat. Soita vaikka verotoimistoon.

        Sinun kannattaa olla yhteydessä sinne verotoimistoon. Katsopa pari edellistä viestiä. Kuten tämä alla oleva:

        "Ohessa tietoa liittyen autoedun verotukseen.

        Verottajan päätöksessä vuoden 2006 autoedusta todetaan näin:
        "Verotusta toimittaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä,
        että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000
        kilometriä". Eli jos yksityisajoja on yli 1500 kilometriä kuukaudessa
        keskimäärin, voi verottaja korottaa autoedun verotusarvoa. Tämä esimerkiksi tapauksessa jos kodin ja työpaikan välisistä ajoista tulee yli 1500 kilometriä kuukaudessa.

        Ajomatka kodin ja
        työpaikan välillä katsotaan yksityisajoksi, mutta sen sijaan jos
        työntekijä lähtee kotoa suoraan asiakkaalle, voidaan tämä katsoa
        työajoksi.

        Verottaja saa tietoja myös muuta kautta kuin ajopäiväkirjojen muodossa.

        Laitan vielä liitteeksi verottajan päätöksen luontoisetujen verotuksesta
        vuonna 2006, jos tarvitset yksityiskohtaisempaa tietoa autoedun
        laskennasta

        Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi, mutta otathan yhteyttä, jos
        tässä on epäselvää.

        Terveisin

        XXXX.XXXXXXXX
        XXXXXXoy"


        Tästä on selvät ohjeet mikä on verotusarvo ja sen perusta auton arvossa, kilometreissä jne sekä selvä perusta sille, miten verotusarvoa korotetaan.


      • autoetuilija
        .... kirjoitti:

        Kysyin tätä palkkahallinnostamme.

        "Ohessa tietoa liittyen autoedun verotukseen.

        Verottajan päätöksessä vuoden 2006 autoedusta todetaan näin:
        "Verotusta toimittaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä,
        että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000
        kilometriä". Eli jos yksityisajoja on yli 1500 kilometriä kuukaudessa
        keskimäärin, voi verottaja korottaa autoedun verotusarvoa. Tämä esimerkiksi tapauksessa jos kodin ja työpaikan välisistä ajoista tulee yli 1500 kilometriä kuukaudessa.

        Ajomatka kodin ja
        työpaikan välillä katsotaan yksityisajoksi, mutta sen sijaan jos
        työntekijä lähtee kotoa suoraan asiakkaalle, voidaan tämä katsoa
        työajoksi.

        Verottaja saa tietoja myös muuta kautta kuin ajopäiväkirjojen muodossa.

        Laitan vielä liitteeksi verottajan päätöksen luontoisetujen verotuksesta
        vuonna 2006, jos tarvitset yksityiskohtaisempaa tietoa autoedun
        laskennasta

        Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi, mutta otathan yhteyttä, jos
        tässä on epäselvää.

        Terveisin

        XXXX.XXXXXXXX
        XXXXXXoy"

        Ihan totta tämä on mutta,
        siis jos esim olet myyntitehtävissä ja auto on sitä varten että käyt asiakkailla.

        Ajat 4000 kuukaudessa "työtarkoituksissa",
        menet asiakkaille tai palaat asiakkailta kotiin niin ne ajot on työajoa. Silloinhan ei kerry omaa ajoa, eikö. Omia on ne parit kauppareissut viikonloppuna,ehkä 500 km/kk,esimerkkinä.

        Eli jos ajaa yli 1500 omia, virallisesti olet tullut/menossa asiakkaalle. Et kai nyt mene ilmoittamaan verottajalle että itseasiassa omia ajoja on enemmän jopa yli 1500.

        Eri asia jos työtehtäviin ei sisälly asiakasajoja vaan kyseessä on autoetu jota käytetään koti-työ-koti ajoon, ja välimatka suuri niin silloin tilanne eri.

        Hei, tyhmä ei pidä olla kuitenkaan.


      • Tsero
        .... kirjoitti:

        Sinun kannattaa olla yhteydessä sinne verotoimistoon. Katsopa pari edellistä viestiä. Kuten tämä alla oleva:

        "Ohessa tietoa liittyen autoedun verotukseen.

        Verottajan päätöksessä vuoden 2006 autoedusta todetaan näin:
        "Verotusta toimittaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä,
        että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000
        kilometriä". Eli jos yksityisajoja on yli 1500 kilometriä kuukaudessa
        keskimäärin, voi verottaja korottaa autoedun verotusarvoa. Tämä esimerkiksi tapauksessa jos kodin ja työpaikan välisistä ajoista tulee yli 1500 kilometriä kuukaudessa.

        Ajomatka kodin ja
        työpaikan välillä katsotaan yksityisajoksi, mutta sen sijaan jos
        työntekijä lähtee kotoa suoraan asiakkaalle, voidaan tämä katsoa
        työajoksi.

        Verottaja saa tietoja myös muuta kautta kuin ajopäiväkirjojen muodossa.

        Laitan vielä liitteeksi verottajan päätöksen luontoisetujen verotuksesta
        vuonna 2006, jos tarvitset yksityiskohtaisempaa tietoa autoedun
        laskennasta

        Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi, mutta otathan yhteyttä, jos
        tässä on epäselvää.

        Terveisin

        XXXX.XXXXXXXX
        XXXXXXoy"


        Tästä on selvät ohjeet mikä on verotusarvo ja sen perusta auton arvossa, kilometreissä jne sekä selvä perusta sille, miten verotusarvoa korotetaan.

        Sinulla on asiat sekaisin.
        1. Vapaa autoetu, ei ajopäiväkirjaa. Maksat verottajan määrittelemän könttäsumman riippumatta omista ajoistasi.

        2. Vapaa autoetu, ajopäiväkirja. Maksat verotusarvon joka määräytyy ajettujen työajojen ja omien ajojen suhteen. Verotusarvoa määriteltäessä käytetään kilometrikohtaista arvoa, joka on 16snt/kilometri. Jos omat ajot ylittää tuon maagisen 18 000 km, silloin verottaja voi nostaa verotusarvoa siitä alennetusta arvosta.

        Eli jos maksat tuon kuukausittaisen könttäsumman, joka riippuun auton hankintahinnasta, saat ajaa omia ajoja niin paljon kuin haluat, eikä sinun tarvitse pitää ajopäiväkirjaa. Laissa ei vaadita ajopäiväkirjan pitoa, ellei itse halua käytettävän tuota kilometrikohtaista arvoa. Eli sinä voit valita kumpaa käytetään.

        Mikä tässä on niin vaikeaa sinulle?


      • samassa tilanteessa
        autoetuilijamyös kirjoitti:

        Koita nyt ymmärtää,
        esim minulla joka ajan työni vuoksi vaihtoehtoa ei ole että saisin ko edun rahana, joko otan firman auton tai ajan omalla, ja kärsin itse.

        ELi rahapalkka on ihan sama, auto tulee päälle.
        SIlloin auton kustannus on juuri tuo 200 nettoeuroa kuukaudessa.

        Ok jollain on ns kokonaispalkka joka sisältää kaiken,silloin asia on laskennallisesti eri.
        Mutta ei voi yleistää

        Mites teidän firmassa, maksetaanko kilometri korvauksia? 15000km = 525 EUR/kk verottomana.

        Jos tuon ottaa huomioon, niin laskelmat menee taas uusiksi.


      • ....
        Tsero kirjoitti:

        Sinulla on asiat sekaisin.
        1. Vapaa autoetu, ei ajopäiväkirjaa. Maksat verottajan määrittelemän könttäsumman riippumatta omista ajoistasi.

        2. Vapaa autoetu, ajopäiväkirja. Maksat verotusarvon joka määräytyy ajettujen työajojen ja omien ajojen suhteen. Verotusarvoa määriteltäessä käytetään kilometrikohtaista arvoa, joka on 16snt/kilometri. Jos omat ajot ylittää tuon maagisen 18 000 km, silloin verottaja voi nostaa verotusarvoa siitä alennetusta arvosta.

        Eli jos maksat tuon kuukausittaisen könttäsumman, joka riippuun auton hankintahinnasta, saat ajaa omia ajoja niin paljon kuin haluat, eikä sinun tarvitse pitää ajopäiväkirjaa. Laissa ei vaadita ajopäiväkirjan pitoa, ellei itse halua käytettävän tuota kilometrikohtaista arvoa. Eli sinä voit valita kumpaa käytetään.

        Mikä tässä on niin vaikeaa sinulle?

        Ilmeisesti palkkahallinnossamme asia käsitetään toisin. ;) se on ulkoistettu erääseen erittäin isoon taloushallinnon palveluita tuottavaan yritykseen.

        ketjun alkuperäinen tarkoitus oli verrata kahta tilannetta omaa autoa ja autoetuautoa. Verratessa kannattaa käyttää samaa kilometrimäärää molemmille tapauksille ja siitä syntyviä kustannuksia.


      • ....
        .... kirjoitti:

        Ilmeisesti palkkahallinnossamme asia käsitetään toisin. ;) se on ulkoistettu erääseen erittäin isoon taloushallinnon palveluita tuottavaan yritykseen.

        ketjun alkuperäinen tarkoitus oli verrata kahta tilannetta omaa autoa ja autoetuautoa. Verratessa kannattaa käyttää samaa kilometrimäärää molemmille tapauksille ja siitä syntyviä kustannuksia.

        Ajan siis täysautoedulla ja reilusti yli 20 tkm vuosittain.


      • ....
        autoetuilija kirjoitti:

        Ihan totta tämä on mutta,
        siis jos esim olet myyntitehtävissä ja auto on sitä varten että käyt asiakkailla.

        Ajat 4000 kuukaudessa "työtarkoituksissa",
        menet asiakkaille tai palaat asiakkailta kotiin niin ne ajot on työajoa. Silloinhan ei kerry omaa ajoa, eikö. Omia on ne parit kauppareissut viikonloppuna,ehkä 500 km/kk,esimerkkinä.

        Eli jos ajaa yli 1500 omia, virallisesti olet tullut/menossa asiakkaalle. Et kai nyt mene ilmoittamaan verottajalle että itseasiassa omia ajoja on enemmän jopa yli 1500.

        Eri asia jos työtehtäviin ei sisälly asiakasajoja vaan kyseessä on autoetu jota käytetään koti-työ-koti ajoon, ja välimatka suuri niin silloin tilanne eri.

        Hei, tyhmä ei pidä olla kuitenkaan.

        Tuskin kukaan onkaan niin typerä. Kaikki autoedulla ajavat eivät ole liikkuvissa tehtävissä. En minäkään. Kolleegallakin selityksesti riitti matkamittarin poikkeama 4%. Joissain paikoissa ollaan tarkempia kuin toisissa. Tätä ei kannata sitten sotkea leasing soppareihin. Meillä autot ovat omia.


      • Tsero
        .... kirjoitti:

        Ajan siis täysautoedulla ja reilusti yli 20 tkm vuosittain.

        Ajan itse täysautoedulla työajoa noin 10 000 km ja omaa ajoa 40 000 km vuosittain. En käytä ajopäiväkirjaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      176
      1319
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      994
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      23
      977
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      862
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      844
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      835
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      808
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      758
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      742
    Aihe