Kissojen puheen ymmärtämisestä..

siam

eli siis oletteko "opettaneet" kissanne ymmärtämään puhetta/ ymmärtääkö kissanne puhetta?
ja mikäli teillä on monta kissaa niin oletteko huomanneet vaikuttaako kissan sukupuoli/ikä/se montako kissaa on sen pentuvaiheessa talossa ollut sen puheenymmärtämiseen?

Itselläni on kaksi kissaa, leikkaamaton narttu ja leikattu kolli, molemmat kohta 4 vuotiaita ja samasta pentueesta eli koko elämänsä yhdessä olleet ja molemmat on "opetettu" toimimaan puheesta eikä mitään erityisiä käskyjä.

Nyt kun olen seurannut kavereitten kissoja olen huomannut etteivät kaikki kissat ymmärrä läheskään yhtä hyvin puhetta ja mietin mistä tämä mahtaa johtua?

Jostain luin myös artikkelin siitä, että koirat pystyvät ymmärtämään saman verran puhetta (yhdistämään sanan ja esineen, jne)kuin noin kolmevuotias lapsi. Onko kenelläkään tietoa onko kissoista tehty vastaavaa tutkimusta?

Ja kiinnostaisi tietää myös kokemuksianne siitä, miten kissat suthautuvat kun komennatte niitä?
Meillä kolli tottelee silloin kun sille päälle sattuu (eli useimmiten päivällä, yöllä ei koskaan :p), mutta tuo tyttö. Eli narttu tekee sitä, että sille pitää "selittää" asiat niin se tottelee. esim. jos levy on kuuma, pitää sanoa älä mene siihen se on kuuma. sitten toinen esimerkki. kisu oli vaatekaapissa ja eihän siihen mitään järjellistä syytä ole ettei se siellä saisi olla ja kun neitiä sieltä olin pois ottamassa tuli tassusta että äläpäs komentele siinä. sitten kun valittelin sormiani (tökkäsi ilkeästi kynnen alle) tuli kisu ikään kuin "pyytämään anteeksi" ja lipaisi vielä veret sormenpäästä. kolmas esimerkki: kissa kiipesi verhoon. verho putosi alas ja kisu tippui niin että osui matkalla pöydänkulmaan. seuraavan kerran kun kiipesi riitti kun sanoi vain, että älä kiipeä se ei kestä ja putoat. kissa tuli alas. ja näitä riittäisi.

Eli onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Tai mitä mieltä ylipäätään olette asiasta?

16

2558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leksa

      Kyllä meidän kissa ymmärtää, ainakin välillä. Esim.: aina kun heitän kissalle leikkihiirtä (tykkää juosta perässä tuhatta ja sataa) sanon tietyllä äänellä "piip piip piip" (matkin hiiren ääntä). Kissa on tämän oppinut, ja jos sanon piippiip vaikkei hiiri olisi mailla halmeilla, kissa on jo melkein juoksemassa. Eli siis assosioi tuon äänen hiireen, ja siihen että sitä heitetään.

      oman nimen tietty tuntee... =) onhan tuo aika nuori vielä (8 kk) että ehkäs evielä oppii. mutta en kyllä ole yrittänyt mitään tiettyä opettaa. Kyllä se muuten ymmärtää myös lässytysäänen, esim. jos kisu istuu raapimapuulla ihan muina miehinä, ja minä lässytän sille, se heti sulkee silmiään ja näyttää tyytyväiseltä ja haluaa puskea. mutta jos puhuu normaalisti, niin ei tule tätä reaktiota.

      Ei ne ihan tyhmiä oo nekään, kai?? =)

    • todella

      kyllä ne ovat viisaita, vaikka jotkut väittää toisin. meillä ainakin tulee luokse kutsusta ja samalla vastaa jos huudellaan et"missä oot". ymmärtää jos kielletään ettei kukkiin saa koskea tai että "alas pöydältä".. tai jos leikit käy liian rajuksi ja kaveri in alakynnessä ja kielletään ettei niin kovasti, nii leikki hellittää.. vähäksi aikaa. olen kyllä sitä mieltä että YMMÄRTÄÄVÄT! ja varsinkin sitten jos kissoille puhuu ja juttelee paljon, ne oppiivat sitä kautta eri eleet ja äänen paineet.

    • ---------------------------...

      Tietääkseni kissa on ihan yhtä älykäs kuin koirakin, tosin miellyttämisenhalu puuttuu. Voihan kissalle opettaa temppujakin ihan yhtä lailla; onhan niitä sirkuskissojakin.
      Meillä kolli osaa seuraavat asiat (vähyys johtuu minun laiskuudestani opettaa):

      -Istu
      -Anna tassu
      -Masunrapsutusta? (kellahtaa selälleen)
      -Kun osoittaa sormella ja sanoo PAM, menee kyljelleen (usein "luoti" osuu vähän hidastetusti :-)
      -Missä parta? (Menee puskemaan isännän leukapartaa, se rakastaa sitä
      -Nukkumaan (tulee pois olohuoneesta, jonka ovi laitetaan yöksi kiinni)

      Nuo nyt näin äkkimiettimisellä tuli mieleen... Uskon, että kissalle voisi opettaa mitä tahansa, mitä koirallekin, kun vain viitsisi.

    • Jenxi

      En ole siis tieten tahtoen opettanut kissojani ymmärtämään puhettani, mutta kissat sen sijaan kissat ovat oppineet itse, kuten muutkin eläimet.

      Tuo "puheen ymmärtäminen" perustuu pääsääntöisesti äänensävyyn, ihmisen ilmeisiin ja eleisiin. Näin olen tiedostamatta opettanut kissoilleni "puhetta". Kauan sitten kun asian ymmärsin, aloin puhuttelemaan kissoja ihan tietyllä tavalla huomioiden eleet ja äänensävyt ja toistuvat samat tyylit tietyissä tilanteissa. Voi eläimet sanojakin oppia mutta pääpaino on aina äänensävyssä ja ilmeissä sekä eleissä.

      Kokeilkaapa vaikka ihan huvin vuoksi: jos kissanne tottelee jotain tiettyä sanaa, sanoppa se englanniksi juuri samalla äänensävyllä kuin aina ja samoin elein. Eläin harvoin huomaa eroa :)

      Opetin mm. koirallemme käsimerkeillä istumisen ja makuulle menon 5 minuutissa. Yhdistin äänikäskyyn käsimerkin ja muutaman käskyn jälkeen koira toimi pelkällä käsimerkillä ilman ääntä. Niitä eleitä ne eläimet seuraa eniten :)

      • siam

        niin siis..tässä ollaan nyt harhaannuttu siihen, että tietoisesti (tai tiedostamatta) ollaan opetettu kissa reagoimaan tietyllä tavalla tiettyyn äänensävyyn ja eleisiin, samoin kuin koiraa koulutettaessa. tätä en kuitenkaan kysymykselläni hakenut. hain sitä, että jos puhutte kissallenne aivan normaalisti, ilman mitään erityisiä painotuksia yms. niin ymmärtääkö?


      • ---------------------------...
        siam kirjoitti:

        niin siis..tässä ollaan nyt harhaannuttu siihen, että tietoisesti (tai tiedostamatta) ollaan opetettu kissa reagoimaan tietyllä tavalla tiettyyn äänensävyyn ja eleisiin, samoin kuin koiraa koulutettaessa. tätä en kuitenkaan kysymykselläni hakenut. hain sitä, että jos puhutte kissallenne aivan normaalisti, ilman mitään erityisiä painotuksia yms. niin ymmärtääkö?

        Tuo meidän kollin "nukkumaan" on opittu itse, en ole opettanut. On vaan pannut merkille, että silloin tuo akka häipyy peiton alle. Myös jos sanoo lintu, niin se ryntää ikkunalle narisemaan. Olen niin monta kertaa vissiin sen kanssa lintuja ihmetellyt, ja tullut sanoneeksi sen ihmisten kielelläkin... Sama juttu tuo masunrapsutus. Ja partakin! Ei tahallaan opetettuja...
        Koiralle kun sanoo "kuka tulee", menee kissa myös usein ovelle, tai ainakin nousee istumaan ja tuijottaa, että no tuleekos sieltä muka joku.
        Ruoka-aiheista on turha puhuakaan, ne ymmärretään varsin hyvin :-)


      • apina
        siam kirjoitti:

        niin siis..tässä ollaan nyt harhaannuttu siihen, että tietoisesti (tai tiedostamatta) ollaan opetettu kissa reagoimaan tietyllä tavalla tiettyyn äänensävyyn ja eleisiin, samoin kuin koiraa koulutettaessa. tätä en kuitenkaan kysymykselläni hakenut. hain sitä, että jos puhutte kissallenne aivan normaalisti, ilman mitään erityisiä painotuksia yms. niin ymmärtääkö?

        vastasin jo äsken mutta en tajunnut että ilman painoa tms. mun kissa ymmärtää välillä. tai ainakin musta tuntuu.sanon tuu tänne ja se juoksee syliin. ja just tuo kaappi homma minkä kirjoitin jo..tietysti tuon anna pusu sanon aina tiedostamatta samalla äänenpainolla..mutta joitakin asioita ymmärtää ilman äänenpainoa.tosin oon jutellut sille todella paljon!se oli 7 viikko kun otin sen löytöeläintarhasta.mulle se tosiaan vastaa sanomalla "kurr"ja kissa kaverilleen sanoo "miau".poikaystävä oli käymässä ja ihmetteli ku höpötin koko ajan..no kissalle tietysti!mut opettamalla en ole opettanut..


    • Meillä neiti ymmärtää ainakin käskyt "anna tassu" tai "tassu", "ei", "alas" ja "tule tänne". Aivan toinen tarina on sitten, haluaako se totella niitä. :) Tassua meillä annetaan joskus ihan pyytämättäkin, useimmiten jätskikupin äärellä, viimeksi haluttiin maistaa isännältä Marie-keksiä.

      Neiti käy myös kovasti keskustelua kissakielellä. Sillä kerrotaan, mitä ikkunasta näkyy - ja siihen pitää tietysti vastata samalla lailla miukaisemalla, jolloin neiti jatkaa tarinaa - tai ilmoitetaan kun halutaan vaatekaappiin tai vessaan. Usein neiti myös ilmoittaa miukaisulla tai purinalla heräämisestään, ihan niin kuin toivottaisi huomenta. :)

      Tietysti tämä on vain emännän tulkinta asiasta. :D

      • butterf

        Kissa on aivan varmasti viisaampi kuin koira, käytös ja itsenäisyyskin puhuvat puolestaan.

        Saatko 10 kissaa vetämään rekeä jossa istut?


      • Jenxi
        butterf kirjoitti:

        Kissa on aivan varmasti viisaampi kuin koira, käytös ja itsenäisyyskin puhuvat puolestaan.

        Saatko 10 kissaa vetämään rekeä jossa istut?

        yhdyn tässä täysin mielipiteeseen, että kissa on viisaampi kuin koira :D Koira tekee miellyttämisen halusta luoja ties mitä, mutta kissa tekee vain sen minkä se itse haluaa tehdä. Kissa ei lisäksi tarvi mitään johtajuus-koulutus-hässäkkää.

        Siksipä olen kissan valinnut lemmikikseni ja niitä on tällä hetkellä 4 ihanaa yksilöä. Koira joka meillä on, on mun miehen ja välillä en tiedä kummalta repisin pään irti, koiralta vai itseltäni, on nimittäin sen sorttinen eläin, ettei minua huvita yhtään..


    • hartsa

      Olen sitä mieltä, että ne ymmärtävät yllättävän paljonkin ihmisen puheesta, mutta tottelevat silloin kun ne sille päälle sattuvat. Kuinka kissamaista.
      Kyllä minulla ainakin senverran viitsii totella kun sanon että älä mene auton alle, oon just lähössä kauppaan ja jäät viel renkaan alle, ni nyrpistää vähän nenääsä, viuhtasee häntääsä, ja sitte kävelee ylpeänä pois.

    • semi

      ... osaa istua istua ja maksia (hyppää esteeksi laitettujen käsien yli) pyynnöstä. Myöskin "alas", "ei", "ruokaa" ja "tule tänne" poika ymmärtää mainiosti. "hyi" sekä "hyvä poika" ja "tuhma poika" saa myös katin reakoimaan :P

    • apina

      en ole opettanut mutta musta tuntuu, että mun maine coon ymmärtää..on 3v. poika.tyttö 2v. ei ymmärrä.poika tottelee tietysti silloin, kun haluaa mutta silti tuntuu..kun sanoo sen nimen, se vastaa sanomalla "kurr".jos se on jossain komerossa ja sanon tavallisesti että mitäs jos tulisit pois, niin se tulee. eilen kysyin onko nälkä ja se katsoi mua sellasella "koiranpentu ilmeellä". sit kysyin haluutko ruokaa ja juoksi keittiöön älyttömällä vauhdilla jääkaapin eteen..nuolaisee nenästä kun sanoo anna pusu..noutaa lelujakin.ja muutenkin sen eleet ja ilmeet vaikuttaa että se ymmärtäis!ei yleensä sano "miau" vaan "kurr"..en sit tiedä mistä toi tulee??sanoo se miaukin mutta mulle se puhuu sanomalla kurr..hassu:)

      • pratislava not cool

        ymmärtää jopa kolmea eri kieltä. Pystyy myös erttelemaan yleisimpien eurooppalaisten kielien murre erot, hämmästyttävän tarkasti.


      • semi

        ...1v poika kommunikoi kurrrr-äänteellä :)


    • Anonyymi

      Sanon meidän kissoille että mitä kuuluu, niin molemmat alkaa laulaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe