Kuinka usein suositellaan käymään silmälääkärin tarkistuksessa yleensä? Todettu myopia eli likitaittoisuus (silmälasien linssit n. -5) ja jonkin verran hajataittoa. Ikää on 25.
Silmälääkärin tarkastus
6
3953
Vastaukset
- marikki
Viime kesänä kävin silmälääkärillä. Muistaakseni ohje oli, että kahden vuoden välein, paitsi jos käytän ahkerasti piilareita niin vuoden välein.
Miinusta on lähes viisi. Ikää lähes 40. - oculus
Pelkän likitaitteisuuden ja hajataiton takia ei tervitse mennä lääkäriin. Optikko on koulutettu nimen omaan näön tutkimiseen ja silmälasien määräämiseen. Sinun ikäisesi on syytä hakeutua silmäläkäärin vastaanotolle siinä tapauksessa, että epäilet (tai optikkosi epäilee) jotain silmäsairautta tai näköongelmasi eivät parane silmälasikorjauksella.
- marikki
Itse kävin jo tuossa iässä silmälääkärissä, tosin piilareiden käytön takia.
Ja varmistaakseni, että silmät ovat terveet.
Mitä tulee näöntarkastukseen niin se on mielestäni se turhin osio. Itselläni näön huononeminen loppui vähän yli 20-vuotiaana. Sen jälkeen muutokset olleet minimaalisia, ja riippuneet aika paljon mittaustilanteesta. Silmälasit olen yleensä ottanut vanhan reseptin perusteella. - oculus
marikki kirjoitti:
Itse kävin jo tuossa iässä silmälääkärissä, tosin piilareiden käytön takia.
Ja varmistaakseni, että silmät ovat terveet.
Mitä tulee näöntarkastukseen niin se on mielestäni se turhin osio. Itselläni näön huononeminen loppui vähän yli 20-vuotiaana. Sen jälkeen muutokset olleet minimaalisia, ja riippuneet aika paljon mittaustilanteesta. Silmälasit olen yleensä ottanut vanhan reseptin perusteella."Ennen vanhaan" piilolinssien käyttö vaatikin lääkärin reseptin. Nykyään piilolinssisovitukset, -kontrollit ja voimakkuuksien määrittämisen hoitaa optikko. Näöntarkastus ei ole turha missään iässä, sillä optikon tutkimus kertoo usein paljon muutakin kuin pelkän taittovirheen - joskus se on ensimmäinen sysäys jatkotutkimuksiin, jos jotain silmäsairautta on syytä epäillä. Kaikilla ei näön muuttuminen pysähdy aikuisiälläkään, joten lasireseptejä joutuu uusimaan vuosien mittaan. 40 -vuotiaan kannattaa mittauttaa optikolla käydessään silmänpaine, jos sitä ei tähän ikään mennessä ole vielä mitattu. Optikko antaa lähetteen jatkotutkimuksiin, jos niihin on aihetta. Toki lääkärillä voi käydä säännöllisesti missä iässä hyvänsä, mutta onko siihen aihetta, jos ei ole erityisiä oireita, ja hälyttävät muutokset tulevat esille optikon tutkimuksessakin?
- marikki
oculus kirjoitti:
"Ennen vanhaan" piilolinssien käyttö vaatikin lääkärin reseptin. Nykyään piilolinssisovitukset, -kontrollit ja voimakkuuksien määrittämisen hoitaa optikko. Näöntarkastus ei ole turha missään iässä, sillä optikon tutkimus kertoo usein paljon muutakin kuin pelkän taittovirheen - joskus se on ensimmäinen sysäys jatkotutkimuksiin, jos jotain silmäsairautta on syytä epäillä. Kaikilla ei näön muuttuminen pysähdy aikuisiälläkään, joten lasireseptejä joutuu uusimaan vuosien mittaan. 40 -vuotiaan kannattaa mittauttaa optikolla käydessään silmänpaine, jos sitä ei tähän ikään mennessä ole vielä mitattu. Optikko antaa lähetteen jatkotutkimuksiin, jos niihin on aihetta. Toki lääkärillä voi käydä säännöllisesti missä iässä hyvänsä, mutta onko siihen aihetta, jos ei ole erityisiä oireita, ja hälyttävät muutokset tulevat esille optikon tutkimuksessakin?
Että optikko näkee hälyttävät muutokset.
Näöntutkimusta pidän vain sikäli turhana, että ne samat lukemat sieltä tulevat, ja jos itsellä esim. telkkari tai tietokonenäkö huononee niin varmasti sen huomaan heti. Enkä laseja edes pienen muutoksen takia vaihda, olen niin tottunut tähän vahvuuteen.
Paineenmitauksia nykyään tehdään aika nopeasti ja helposti.
- *-*
Kokemuksesta nyt voin sanoa että KANNATTAA KÄYDÄ TUTKITUTTAMASSA SILMÄT. Itse olin uskonut optikoita kun aina sanottiin ettei näin nuoren tarvitse käydä lääkärillä kun voimakkuudetkin vain -1.
Pari viikkoa sitten minulta sitten repesi verkkokalvo yllättäen. Jos olisin käynyt tutkituttamassa silmät säännöllisesti lääkärillä niin olisin säästynyt luultavasti silmäleikkaukselta jossa viime viikolla olin. molemmista silmistä löytyi reikiä verkkokalvosta, toiseen riitti laserilla käsittely. Ja ikää mulla 31v.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844282Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303211- 1702590
- 141976
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862