Vieläköhän tuota jossain päin maailmaa on tapana jättää kuolleen silmien päälle kaksi kolikkoa maksuksi tuonen virran lautturille..?
Lauttamaksu.
6
3985
Vastaukset
- mutta olen kuullut
että joku vannoutunut tupakoitsija oli pyytänyt arkkuun kartongin ja vielä saanutkin. mutta tää nyt voi olla ihan pelkkä huuhaa juttu.mutta tulipas mieleen...
- AROSUSI-09
kun joidenkin on pitänyt saada hautaansa mukaan kymmenittäin palvelijoita maallista sälää ja eräiden jopa parituhatta luonnollisen kokoista kivipatsasta.../Totta on,että nykyisinkin ihmiset haluavat mukaansa ties mitä.Jenkeissä yks kundi haudattiin autossaan.
- elisant
Kreikkalaisilla on ollut tapana asettaa kolikko vainajan suuhun, jotta ruumista ei valtaisi paha henki. Myöhemmin tapa on saanut myytillisempiä selityksiä, kuten että sen on katsottu olevan lauttamaksu Kharonille eli manalan lautturille. Mikäli lauttamaksua ei maksettu, vainaja ei päässyt tuonpuoleiseen vaan jäi kummittelemaan.
Merirosvojen korvarenkaat liittyvät vastaavaan lauttamaksuajatukseen. He käyttivät leveää korvarengasmallia ja toivoivat, että korviin kiinnitetty arvometalli takaisi heille kunnollisen hautauksen, etenkin jos he kuolivat kotimaansa ulkopuolella. Myös he pelkäsivät, ettei heitä haudattaisi kunniallisesti ja he jäisivät vaeltamaan maan päälle ikuisiksi ajoiksi kummituksina. - manan majoilla käynyt parka
Nykyään laitetaan visakortti silmien päälle tai setelitukko. Parilla hikisellä kolikolla manalan lautturi ei liikauta persettään vielä mihinkään.
Ari Turunen käsittelee kirjassaan 'hyvän ja pahan merkit eli taikauskoisten tapojen tarina' tätäkin uskomusta. Raha on tarkoitettu manalan virran lautturille, ja rahalla maksetaan matka virran yli. Tosin en tiedä, että mihin lautturi rahat käyttää, arvelisin ettei manalassa juurikaan kauppoja ole. Ehkä heittää rahoilla "leipiä".- AROSUSI-09
niitä on hankalampi heitellä...
- Nimetön 2
AROSUSI-09 kirjoitti:
niitä on hankalampi heitellä...
Mutta ne kelluu hyvin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1606981
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264088- 473397
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1353138- 512906
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262286- 432256
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2722013Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt551975- 291856