SuSE:n hermoille käymisellä ei tunnu olevan lopultakaan mitään rajaa. Yhden väärän paketin asentaminen on tuhonnut koko järjestelmän. YaST2 ei lataudu, ongelman korjaaminen on tehty mahdottomaksi. Yast toimii konsolilla ja on vieläpä yhtä helppo käyttää kuin suihkuhävittäjän sähkökaavio. Korruptoivan paketin poistamisen asemasta onnistuin tuhoamaan KDE-pluginit ja Amarokin.
Noh, siirretäänpä sitten tavaraa DVD:lle, jotta koko järjestelmän voisi asentaa uudelleen (huoh, eihän siihen menekään kuin 2h kuukausien virittelemiset).
K3b:llä sitten DVD:tä kasaamaan. 4 gigaa täynnä, aletaan polttamaan. Hupsis, siellä olikin yksi väärän niminen tiedosto.
K3b: "Sinulle hyvä käyttäjä, ei kannata kertoa mikä tuo tiedosto oli, jotta voisit esim. poistaa sen ja yrittää uudelleen. Suljemme kuitenkin tyhjän dvd-levyn vaikka emme mitään siihen kirjoittaneetkaan. Siinä sinulle lasinalunen, pidä hauskaa!"
K3b: "Ai haluat vielä uudelleen yrittää toisella sisällöllä. No, siinäpä toinen lasinalunen. Ole hyvä!"
K3b:n periaatetta voisi alkaa soveltamaan vaikka autohuoltoon. "Aijaa, tämä auto oli punainen. Emme huolla punaisia autoja. Kun nyt kuitenkin vaivauduit tänne meille niin rikomme kaikki ikkunat ilmaiseksi. Hyvästi."
Loppuun päivänselvä disclaimer: Linux on täydellinen järjestelmä, kaikki virheet johtuvat kuolevaisten käyttäjien harkitsemattomista toimista.
I'm going slightly mad.
6
764
Vastaukset
- ensikerralla
Pistä /home omalle osiolle niin järjestelmän asennuksen vuoksi ei tarvitse kamoja siirrellä. Ohjelmien konffauksetkin pysyvät samana.
Varmuuskopioita järjestelmästä saa käyttää, linuxille löytyy mm. mainio image-varmistusohjelma Mondo/Mindi. - Itku ja hammastenkiristys
"Yhden väärän paketin asentaminen on tuhonnut koko järjestelmän."
"Yast toimii konsolilla ja on vieläpä yhtä helppo käyttää kuin suihkuhävittäjän sähkökaavio."
Opetelepa käyttämään ohjelmia niin selviät paljon vähemmällä. Entä rpm? ollakkaan, täysin mahdoton toimenpide: yast ==> Ohjelmisto ==> Ohjelmistonhallinta ==> Suodin valinnoista: Asennetut paketit ==> Toiminnot valikosta: Kaikki luetellut paketit ==> Päivitä kaikki ==> hyväksyt ja sit alkaa levy rumba jos on asennettu CD levyiltä, muuten DVD sisään ja odottamaan...
- Star Mule
Kiitos! Tuo auttoi ainakin alkuun. Nyt pitäisi olla tuhotut paketit palautettuna. GUI-YaST2 ei kuitenkaan edelleenkään toimi. Mikähän siinä sitten mahtaisi olla vikana kun konsolilla aloittaen herja on tällainen:
# yast2
Session management error: Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed
Kiitos muistakin kommenteista. Nyt säästyin uudelleen installoimiselta mutta jatkossa pitänee laittaa /home omalle partiolle. Paljonkohan pitää varata OS:n levylle tilaa - 5-10 GB?
Eikös rpm ole käskyrivillä toimiva paketinlisääjä? Eli on vielä enemmän vehkeestä kuin Yast. Itse asiassa kaipa tuo YaSTkin on lopulta ihan ok. - wiki.linux.fi
Star Mule kirjoitti:
Kiitos! Tuo auttoi ainakin alkuun. Nyt pitäisi olla tuhotut paketit palautettuna. GUI-YaST2 ei kuitenkaan edelleenkään toimi. Mikähän siinä sitten mahtaisi olla vikana kun konsolilla aloittaen herja on tällainen:
# yast2
Session management error: Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed
Kiitos muistakin kommenteista. Nyt säästyin uudelleen installoimiselta mutta jatkossa pitänee laittaa /home omalle partiolle. Paljonkohan pitää varata OS:n levylle tilaa - 5-10 GB?
Eikös rpm ole käskyrivillä toimiva paketinlisääjä? Eli on vielä enemmän vehkeestä kuin Yast. Itse asiassa kaipa tuo YaSTkin on lopulta ihan ok.Varmaankaan et aiemmin tiennyt mutta rpm on se joka ne ohjelmat asentaa, myös graafisessa tilassa.
Samaten useat graafiset ohjelmat kuten k3b ovat vain GUI ohjelmia joilla näitä komentorivi ohjelmia käskytetään.
Jos todellakin haluat itse olla koneesi herra niin suosittelen että iltapuhteina lueskelet wiki.linux.fi osoitteesta vähän näitä linux perusteita.
Ideaalitilanne olisi jos osioisit /home osion lisäksi n.10 G siivun ja asentaisit sinne harjoittelua varten slackware linuxin, joka on mielestäni paras jakelu opettelukäyttöön. Sille on myös mielestäni selkeimmät ja helppolukuisimmat ohjeet näiden vähän syventävämpien juttujen opetteluun. - Muu Li
Star Mule kirjoitti:
Kiitos! Tuo auttoi ainakin alkuun. Nyt pitäisi olla tuhotut paketit palautettuna. GUI-YaST2 ei kuitenkaan edelleenkään toimi. Mikähän siinä sitten mahtaisi olla vikana kun konsolilla aloittaen herja on tällainen:
# yast2
Session management error: Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed
Kiitos muistakin kommenteista. Nyt säästyin uudelleen installoimiselta mutta jatkossa pitänee laittaa /home omalle partiolle. Paljonkohan pitää varata OS:n levylle tilaa - 5-10 GB?
Eikös rpm ole käskyrivillä toimiva paketinlisääjä? Eli on vielä enemmän vehkeestä kuin Yast. Itse asiassa kaipa tuo YaSTkin on lopulta ihan ok.10Gt on ihan ok systeemiosiolle - pari isomapaa peliäkin voi asentaa reilusti eikä tila lopu kesken. Alle 5Gt:n ei kannata mennä ilman erityistä syytä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä551553- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231228- 1401044
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602