Oletteko kokeilleet pikavoiteita? Mitäs mieltä olette?
Mun mielestä luisto katoaa melkoisen nopeasti suksista..tai pito
Pikavoiteet?
5
3735
Vastaukset
- pietro piller
luistovoide muistaakseni Rex, jossa on geeliä toimii minusta kohtuullisen hyvin, koska kerroksesta tulee vähän paksumpi. sen voi ainakin laittaa pohjustuksen päälle ja jos se lähtee, niin voi hiihtää pohjalla olevilla.
Mutta tämä pitää ehdottomasti harjata levityksen ja kuivatuksen jälkeen, niin että tulee esille kuviot.
Oikeastaan luistovoitelussa ei ole mitään tarkkaa ohjetta, vaan ehkä voi silloin tällöin parafiinillä käsitellä ja välillä laittaa suihketta tai geeliä. Pääasia, että pohja on tumman "rasvainen", eikä kuiva harjauksen jälkeen.
Tuo rex on siitä hyvä, että jos ei ole ihan friikki, niin voi käyttää 5 -- -20 voidetta.- suksisuo
Minulla ei ole oikein kokemusta voitelusta. Ostin tuossa vuodenvaihteessa uudet sukset ja hiihtoharrastuskin on siten hieman uusi.
Olen kuullut pohjustamisesta, mutta en tiedä siitä juurikaan. Liikkeessä uusiin suksiin laitettiin jokin voide, joka oli tosi liukasta. Ostin lisäksi pikaliukuvoidetta ja harjan. Alkuun sukset luistivat, mutta nyt alkaa tunnostaa, että luisto on kadonnut kokonaan. Pikavoitelun jälkeen sukset luistaa noin 5 km, mutta sen jälkeen meno on liisteriä.
Missähän vika voisi olla, vai olenko liian tarkka asiasta? Voisikohan vika olla esimerkiksi pohjustusvoiteessa vai leviääkö pitovoide (mallia pika) luistoalueelle. Pitääkö pitovoide puhdistaa tietyin aikavälein? - pietro piller
suksisuo kirjoitti:
Minulla ei ole oikein kokemusta voitelusta. Ostin tuossa vuodenvaihteessa uudet sukset ja hiihtoharrastuskin on siten hieman uusi.
Olen kuullut pohjustamisesta, mutta en tiedä siitä juurikaan. Liikkeessä uusiin suksiin laitettiin jokin voide, joka oli tosi liukasta. Ostin lisäksi pikaliukuvoidetta ja harjan. Alkuun sukset luistivat, mutta nyt alkaa tunnostaa, että luisto on kadonnut kokonaan. Pikavoitelun jälkeen sukset luistaa noin 5 km, mutta sen jälkeen meno on liisteriä.
Missähän vika voisi olla, vai olenko liian tarkka asiasta? Voisikohan vika olla esimerkiksi pohjustusvoiteessa vai leviääkö pitovoide (mallia pika) luistoalueelle. Pitääkö pitovoide puhdistaa tietyin aikavälein?Ei voitelu tarvitse olla niin vaikeaa.
1. kannattaa laittaa uusiin suksiin parafiinia 2 kertaa
a.pohjustusparafiini (sulatetaan raudalla), joka imeytyy hyvin huokosiin, mutta ei luista kovin hyvin varsinkaan pakkasella. se siklataan pois niin hyvin kuin lähtee ja sitten harjataan kuvio näkyviin. tämä vaihe tarvitaan yleensä vain kerran kaudessa.
b. laitetetaan raudalla uusi kelin mukainen parafiini. jos ei muuta löydy sininen pakkaskelin voide käy. On myös kaiken kelin voidetta, jossa on vähän fluoria, itse suosin usein tätä, mutta ei ole niin tarkkaa.
viimeistely kuten edellä. Älä muuten siklaa liikaa, vaan tee nylonharjalla loppuun, ettei suksen pohja kärsi.
c.Lisäksi.
Voidaan käyttää pikavoiteita ihan hyvin parafiinin lisäksi (en suosi pelkästään). geelimäinen rex pysyy minulla (painava luisteluhiihtäjä) ainakin 20-40 km kelistä riippuen. pikavoiteella voidaan myös lisätä parafiinivoitelun kestävyyttä. Helppoa vai mitä.
jos on pohjavoideltu valmiiksi jo tehtaalla, niin sitten vaan luitovoidetta ja eikun hiihtämään.
Sitten vielä (ettei menisi aivan liian helpoksi):
on nykyään olemassa parafiinin korvaajaakin. Ainakin maplus suihke, joka levitetään ensin korkilla ja sitten harjataan. Kaikista helpoin.
Tärkeää mustaa, että kun suksen pohja pysyy ikäänkuin rasvaisena (musta pohja tummana) ja suksen pohjakuvio esillä, ei pidä tressata miten onkaan voideltu.
Sitä paitsi luistoon vaikuttaa myös lumen koostumus ja suksen jäykkyyskin.
- Janne II
Hiihdän vapaalla ja minulla on kokemuksia pikavoiteista. Ne toimivat lyhyellä matkalla, ehkä juuri 5-10 km. Sen jälkeen meno loppuu tai voidetta on lisättävä.
Mielestäni ainakin luisteluhiihdossa pätee se, että mitä vaikeampaa, sen parempaa. Eli perinteinen vaikean kaavan voitelu on mielestäni parempi. - ...
Pikaluistot on ihan kelpo voiteita, ainakin jos suksien pohjat on kunnossa eli kunnolla pohjustettu. Jos pohjat on liian "kuivat", niin kannattaa laittaa niihin jotain perusluistoa ja sen jälkeen pikaluistoa taas pintaan... Tällainen entisen kilpahiihtäjän vinkki...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803