Mitä usko merkitsee sinulle ?

Mitä usko merkitsee sinulle?

Onnea Uskolle! ;)

33

2937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korkeimpaan voimaan

      uskoa itseen ja toisiin ihmisiin. Uskoa tulevaisuuteen ja kuoleman jälkeiseen elämään.

      • Pirre*

        keskustelua, niin kysyn kuinka uskosi auttaa tai vaikuttaa uskomisessa "itseesi ja toisiin ihmisiin", niinkuin sanoit? Onko kysymys sokeasta luottamuksesta, vai mistä?


      • uskoa on
        Pirre* kirjoitti:

        keskustelua, niin kysyn kuinka uskosi auttaa tai vaikuttaa uskomisessa "itseesi ja toisiin ihmisiin", niinkuin sanoit? Onko kysymys sokeasta luottamuksesta, vai mistä?

        on perusta sille että voi uskoa myös kanssaihmisiin. Kun on itsellään perusarvot joiden mukaan elää ja joita kunnioittaa saavuttaa " jonkinlaisen" itsekunnioituksen ja uskon omaan elämäänsä. Lyhyesti sanottuna itsensä kunnioittamisen. Jos ei usko itseensä ei pysty uskomaan muihinkaan ihmisiin. Ihmisiin uskominen ei ole sokeaa luottamista siihen mitä muut sanovat tai tekevät, se on uskomista siihen että toinen ihminen elää omaa elämäänsä omien arvojensa mukaan joita voi kunnioittaa ja uskoa niihin siten että ne ovat juuri kyseiselle ihmiselle arvokkaita.


      • Pirre*
        uskoa on kirjoitti:

        on perusta sille että voi uskoa myös kanssaihmisiin. Kun on itsellään perusarvot joiden mukaan elää ja joita kunnioittaa saavuttaa " jonkinlaisen" itsekunnioituksen ja uskon omaan elämäänsä. Lyhyesti sanottuna itsensä kunnioittamisen. Jos ei usko itseensä ei pysty uskomaan muihinkaan ihmisiin. Ihmisiin uskominen ei ole sokeaa luottamista siihen mitä muut sanovat tai tekevät, se on uskomista siihen että toinen ihminen elää omaa elämäänsä omien arvojensa mukaan joita voi kunnioittaa ja uskoa niihin siten että ne ovat juuri kyseiselle ihmiselle arvokkaita.

        toisen ihmisen arvot eivät ole lähelläkään esim. Sinun elämän arvojesi kanssa - pystytkö silti kunnioittamaan hänen, esim. vaikka ateistisia arvojaan?

        Voikokaanko ateisti mielestäsi olla hyvä ihminen?

        Kuinka itseensä uskominen voi liittyä Jumalaan uskomiseen, tai toisinpäin - en oikein ymmärtänyt?


      • anonymius
        Pirre* kirjoitti:

        toisen ihmisen arvot eivät ole lähelläkään esim. Sinun elämän arvojesi kanssa - pystytkö silti kunnioittamaan hänen, esim. vaikka ateistisia arvojaan?

        Voikokaanko ateisti mielestäsi olla hyvä ihminen?

        Kuinka itseensä uskominen voi liittyä Jumalaan uskomiseen, tai toisinpäin - en oikein ymmärtänyt?

        Ei ansaitakseen toisen ihmisen kunnioituksen tarvitse omata samoja arvoja kuin itsellä on.
        Itse olen "uskovainen", sen vuoksi sitaateissa koska en usko varsinaisesti Jumalaan, vaan uskon kokonaisvaltaisesti siihen että kunnioittamalla lakeja, yleisiä moraalikäsitteitä, toisia ihmisiä, luontoa ja elämää yleensä, olen saanut kosketuksen johonkin korkeampaan.
        Yleisesti minun katsotaan olevan uskovainen sanan varsinaisessa merkityksessä, koska hyvin mielelläni piipahdan kirkkoon hiljentymään omien ajatusteni kanssa.

        Ystäväpiiriini kuuluu uskovaisia, ateisteja, alkoholisteja, älykkäitä ja vähemmän älykkäitä ihmisiä. En halua hurskastella, mutta he kaikki ovat tärkeitä minulle, kunnioitan heitä ihmisinä.

        En koskaan saarnaa alkoholisti ystävilleni, mutta keskustelemme hyvin paljon myös alkoholismista ja olen kertonut heille kuinka paljon jään heitä kaipaamaan kun he juovat itsensä hengiltä.

        Tuohon kysymykseesi, voiko ateisti olla hyvä ihminen, en pysty vastata, koska en oikein ymmärrä tuota "hyvä ihminen" käsitettä, etkä sitä minulta kysynytkään.

        Syvällisimmät keskustelut olen käynyt ateistien kanssa, usein heillä on hyvin voimakas itsetunto ja he uskaltavat keskustella myös uskovaisten ihmisten kanssa pelkäämättä että heitä yritetään "käännyttää".


      • epäselvästi
        Pirre* kirjoitti:

        toisen ihmisen arvot eivät ole lähelläkään esim. Sinun elämän arvojesi kanssa - pystytkö silti kunnioittamaan hänen, esim. vaikka ateistisia arvojaan?

        Voikokaanko ateisti mielestäsi olla hyvä ihminen?

        Kuinka itseensä uskominen voi liittyä Jumalaan uskomiseen, tai toisinpäin - en oikein ymmärtänyt?

        , jumalaan ja itseensä uskominen voi liittyä silloin yhteen jos uskoo jumalaan tai johonkin muuhun " korkeimpaan voimaan" . Ateisti on mielestäni ihmisenä yhtä arvokas kuin kuka muu tahansa. En ole mielestäni oikeutettu tuomitsemaan ketään ainakaan uskonsa perusteella. Ei ihmiseen uskominen ja luottaminen ole siitä kiinni mihin se toinen henkilö uskoo. Jokainen tulee uskollaan autuaaksi. Ateisti voi olla vielä " parempi" ihmisenä kuin ns. uskovainen.


    • salakaataja

      se Usko on.

      • ursula

        het ottaa kii.Sano Uskol hyvät nimpäivät miultakii


    • Ihanainen

      Usko antaa voimaa vaikeissa asioissa, iloa ja kiitollisuutta elämän lahjoista riemunhetkinä.

    • kauniin (Kirka)

      Uskon ihmiseen, uskon rakkauteen,
      joka kanssas kestää kauemmin
      kuin huomiseen...

    • rosali2

      Olen juuri lukemassa tuota Kylliäisen armosta kertovaa kirjaa
      siinä valotetaan taustaa miten on päädytty tämän päivän kristinuskon ....sanoisinko ytimeen
      voimmeko teoillamme vaikuttaa saadaksemme armon
      vai onko se jo ennalta määrätty
      ja sekin vielä eroteltu millainen se joukko joka on ennalta määrätty saamaan armon
      armo...kuvaa hyväksymistä, että kelpaamme sellaisena kuin olemme
      siis ilman armoa ei olisi uskoa
      ja ilman uskoa ei olisi moraalia
      sääntöjä/lakeja

      Kylliäinen kyllä puhuu tästä armosta, mutta
      en oikein vieläkään ymmärtänyt, että mihin ja miksi sitä tarvitsisin
      ellen usko kuoleman jälkeiseen elämään ( en ole lukenut kirjaa vielä loppuun saakka)

      usko merkitsee minulle....etsimistä
      ja haastetta oppia tulkitsemaan Raamatun kertomuksia,...

      • rosali2

        olen kasvanut ympäristössä ja aikana, jolloin usko ja uskovaisuus oli ehdottomuutta
        joko olet tai et
        joka on myös juurtunut "sieluuni" rippikoulussa
        en siis voi olla "tapa uskovainen"
        ja siten en ehkä osaa enkä voi, koskaan leimautua mihinkään uskonnollisiin "lahkoihin" tms
        minun on pärjättävä "omillani"


      • multiNikkix

        ...armosta on, että sitä ei voi ansaita teoilla eikä sanoilla. Se on olemassa meille kaikille, jos uskomme sen. Vaikka kuinka yrittäisimme ostaa sitä teoillamme, mutta sydän ei olisi mukana, niin olisimme vain fariseuksia. Virressä 386:2 sanotaan:
        "Salattu armopäätös meitä ohjaa.
        Sen avaruutta, laupeuden pohjaa
        me emme koskaan pysty mittaamaan..."


    • Loistava.polku

      ....oppia uskomaan, että Elämä kantaa.

    • Pirre*

      ei varsinaisesti mitään.. - ahdasmielisyyttä korkeintaan..

      Mutta ilman esim. tulevaisuuden uskoa ihminen ei voi elää, ja en suinkaan tarkoita mitään henkilökohtaisia suuria ja ihmeellisiä odotuksia tulevaisuudelta.

      Uskoa siihen että kulloinenkin eteen tuleva ongelma, maaimanlaajuinenkin tuo tullessaan myös ongelmanratkaisun...siinä minun uskoni...

      Paljonhan minä uskon...

      • uskossa

        Suomalaista – ja länsimaista – yhteiskuntaa uskonnollisesta elämänpiiristä tarkasteleva voi kuitenkin havaita, ettei ihmisten ymmärrys siitä, mitä uskonto on, ole koskaan ollut niin alhaisella tasolla kuin nykyisin. Yhteiskunnassa hyvin laajalle levinnyt kyvyttömyys ymmärtää uskontoa saattaa johtaa jopa kokonaisten kulttuurien välisiin konflikteihin, sillä länsimainen yhteiskunta on lakannut ymmärtämästä uskonnon maailmaa.


      • on iät ja ajat
        uskossa kirjoitti:

        Suomalaista – ja länsimaista – yhteiskuntaa uskonnollisesta elämänpiiristä tarkasteleva voi kuitenkin havaita, ettei ihmisten ymmärrys siitä, mitä uskonto on, ole koskaan ollut niin alhaisella tasolla kuin nykyisin. Yhteiskunnassa hyvin laajalle levinnyt kyvyttömyys ymmärtää uskontoa saattaa johtaa jopa kokonaisten kulttuurien välisiin konflikteihin, sillä länsimainen yhteiskunta on lakannut ymmärtämästä uskonnon maailmaa.

        sodittu toisia kansakuntia vastaan ja tavoiteltu omaa etu. Ei se ole mikään nykypäivän ilmiö.


    • Odotusta

      Pääsiäinen on kirkkovuoden suurin juhla. Siihen perustuu koko kirkon olemassaolo ja sen opetus. ”Jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne”, sanoo apostoli Paavali. Ymmärsin viestisi monimielisyyden, siksi onnittelen 30.3. johdosta Uskoa.

    • kysymys O-O:lle

      Olet hyväntuulinen, optimistinen, positiivisesti elämään ja ihmisiin suhtautuva, pilke silmäkulmassa provosoiviakin ajatuksia ilmaan heittävä, innokas keskustelija.
      En kuitenkaan koskaan tarkoituksella ilkeä tai pahantahtoinen, enkä katsele toisia alaspäin - paitsi useinkin fyysisesti pituuteni vuoksi. Kuinka pitkä olet, minä olen vasta 194 cm.

      • Taidat tuntea minut hyvin, kun osasit noin kauniisti sanoa. (Katsotaanpa, kuinka moni lukee ja provosoituu.)

        14 ja 1/2 senttiä lyhyempi kuin sinä viimeisimmän mittauksen mukaan. Miksi kysyit?


      • tätä palstaa ja minua on
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Taidat tuntea minut hyvin, kun osasit noin kauniisti sanoa. (Katsotaanpa, kuinka moni lukee ja provosoituu.)

        14 ja 1/2 senttiä lyhyempi kuin sinä viimeisimmän mittauksen mukaan. Miksi kysyit?

        "puhutellut" samankaltainen viiteryhmä, kiinnostavien asioiden samankaltaisuus. älykkyyden verhoama myyttisyys.


      • myyttisyys
        tätä palstaa ja minua on kirjoitti:

        "puhutellut" samankaltainen viiteryhmä, kiinnostavien asioiden samankaltaisuus. älykkyyden verhoama myyttisyys.

        oli kirjoitusvirhe.


      • Anonyymi
        myyttisyys kirjoitti:

        oli kirjoitusvirhe.

        Teologian opiskelu oli suuri muutos elämässsä, uusi ovi avautui. Kaikki entinen missä olin eksyksissä jäi taakse. Ortodokseilla on paljon annettavaa ev.luterilaisille.

        Tärkein tapahtuma oli ripittäytyminen läheiselleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teologian opiskelu oli suuri muutos elämässsä, uusi ovi avautui. Kaikki entinen missä olin eksyksissä jäi taakse. Ortodokseilla on paljon annettavaa ev.luterilaisille.

        Tärkein tapahtuma oli ripittäytyminen läheiselleni.

        Usko on minulle tärkeä asia lapsuudesta alkaen, äitini ja isäni olivat uskovia ev.lut.- seurakunnan jäseniä. Sain kasvaa hyvässä kodissa toiseksi nuorimpana lapsena, kaikki oli hyvin elämässäni, sillä myöskin työn tekemiseen ohjattiin. Kavereita oli, ja heistä tykkäsin. Koulusta pidin.
        Usko on merkinnyt minulle alkuperäni tuntemista, turvaa, Luojan rakkautta ja armoa.
        Tänä päivänä koen uskon edelleen samoin, lapseni ja lasteni lapset ovat turvassa.
        Tiede ei ole uskoani horjuttanut, vaikka opiskeluaikoinani tunsin myöskin niitä, jotka eivät uskoneet mihinkään. En käännyttänyt, sillä mieheni veljen "uskovaisuuden" pahuus oli
        pelottanut miestänikin , ja kyllä meitä molempia.
        Varmaan kukaan ei ole uskovaiseksi hänen puheillaan tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko on minulle tärkeä asia lapsuudesta alkaen, äitini ja isäni olivat uskovia ev.lut.- seurakunnan jäseniä. Sain kasvaa hyvässä kodissa toiseksi nuorimpana lapsena, kaikki oli hyvin elämässäni, sillä myöskin työn tekemiseen ohjattiin. Kavereita oli, ja heistä tykkäsin. Koulusta pidin.
        Usko on merkinnyt minulle alkuperäni tuntemista, turvaa, Luojan rakkautta ja armoa.
        Tänä päivänä koen uskon edelleen samoin, lapseni ja lasteni lapset ovat turvassa.
        Tiede ei ole uskoani horjuttanut, vaikka opiskeluaikoinani tunsin myöskin niitä, jotka eivät uskoneet mihinkään. En käännyttänyt, sillä mieheni veljen "uskovaisuuden" pahuus oli
        pelottanut miestänikin , ja kyllä meitä molempia.
        Varmaan kukaan ei ole uskovaiseksi hänen puheillaan tullut.

        Teologia merkitsee paljon, usko on tietysti jokaisen oma asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teologia merkitsee paljon, usko on tietysti jokaisen oma asia.

        Pitäisi huomata se, että puheillaan voi pelottaa pois seurakunnasta muita.
        Se on Raamatun lähetyskäskyn VASTAISTA toimintaa.

        Ne kauheat "viidesläiset" eivät kyllä seurakuntaan kuuluneetkaan.

        Nyt sekin mies on jo elämänsä loppuun joutunut, poissa. keskuudestamme.


    • Anonyymi

      Luottamista. - Nm. Yksinkertaisesti

      • Anonyymi

        Luottamista,
        uskoa Luojan johdatukseen ja armoon.
        sitä
        merkitsee usko minulle.


    • Anonyymi

      Uskomuksia on monenlaista. Yleensä sanotaankin, että "kukin tulkoon hurskaaksi omassa uskossaan". Mutta se on vain ihmisten oma sananparsi.

      Raamatun ilmoituksen mukaan Jumala on laatinut ihmiskunnalle vain yhden pelastustien. Se, joka uskoo raamatun evankeliumin eli Jeesuksen Kristuksen sovitustyöhön ja on saanut syntinsä häneltä anteeksi, pelastuu. Se on uskoa, jolla on iankaikkista väliä.

      • Anonyymi

        "Usko on minulle tärkeä asia lapsuudesta alkaen, äitini ja isäni olivat uskovia ev.lut.- seurakunnan jäseniä. Sain kasvaa hyvässä kodissa toiseksi nuorimpana lapsena, kaikki oli hyvin elämässäni, sillä myöskin työn tekemiseen ohjattiin. Kavereita oli, ja heistä tykkäsin. Koulusta pidin.
        Usko on merkinnyt minulle alkuperäni tuntemista, turvaa, Luojan rakkautta ja armoa.
        Tänä päivänä koen uskon edelleen samoin, lapseni ja lasteni lapset ovat turvassa.
        Tiede ei ole uskoani horjuttanut, vaikka opiskeluaikoinani tunsin myöskin niitä, jotka eivät uskoneet mihinkään. En käännyttänyt, sillä mieheni veljen "uskovaisuuden" pahuus oli
        pelottanut miestänikin , ja kyllä meitä molempia.
        Varmaan kukaan ei ole uskovaiseksi hänen puheillaan tullut."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Usko on minulle tärkeä asia lapsuudesta alkaen, äitini ja isäni olivat uskovia ev.lut.- seurakunnan jäseniä. Sain kasvaa hyvässä kodissa toiseksi nuorimpana lapsena, kaikki oli hyvin elämässäni, sillä myöskin työn tekemiseen ohjattiin. Kavereita oli, ja heistä tykkäsin. Koulusta pidin.
        Usko on merkinnyt minulle alkuperäni tuntemista, turvaa, Luojan rakkautta ja armoa.
        Tänä päivänä koen uskon edelleen samoin, lapseni ja lasteni lapset ovat turvassa.
        Tiede ei ole uskoani horjuttanut, vaikka opiskeluaikoinani tunsin myöskin niitä, jotka eivät uskoneet mihinkään. En käännyttänyt, sillä mieheni veljen "uskovaisuuden" pahuus oli
        pelottanut miestänikin , ja kyllä meitä molempia.
        Varmaan kukaan ei ole uskovaiseksi hänen puheillaan tullut."

        Luottamista,
        uskoa Luojan johdatukseen ja armoon.
        sitä
        merkitsee usko minulle.

        Eräänlainen kaiken perusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luottamista,
        uskoa Luojan johdatukseen ja armoon.
        sitä
        merkitsee usko minulle.

        Eräänlainen kaiken perusta.

        Samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Usko on minulle tärkeä asia lapsuudesta alkaen, äitini ja isäni olivat uskovia ev.lut.- seurakunnan jäseniä. Sain kasvaa hyvässä kodissa toiseksi nuorimpana lapsena, kaikki oli hyvin elämässäni, sillä myöskin työn tekemiseen ohjattiin. Kavereita oli, ja heistä tykkäsin. Koulusta pidin.
        Usko on merkinnyt minulle alkuperäni tuntemista, turvaa, Luojan rakkautta ja armoa.
        Tänä päivänä koen uskon edelleen samoin, lapseni ja lasteni lapset ovat turvassa.
        Tiede ei ole uskoani horjuttanut, vaikka opiskeluaikoinani tunsin myöskin niitä, jotka eivät uskoneet mihinkään. En käännyttänyt, sillä mieheni veljen "uskovaisuuden" pahuus oli
        pelottanut miestänikin , ja kyllä meitä molempia.
        Varmaan kukaan ei ole uskovaiseksi hänen puheillaan tullut."

        >> Varmaan kukaan ei ole uskovaiseksi hänen puheillaan tullut <<

        Raamatusta tiedämme, että uskovaiseksi tullaan Jumalan sanan ja Pyhän Hengen vaikutuksesta. Uskovat ainoastaan kertovat evankeliumia, joko hyvin tai huonosti. Mutta Jumala itse on se, joka vaikuttaa ihmisessä uskoa, antaa voiman tulla Jumalan lapseksi eli uudestisynnyttää ja pelastaa. Hän myös pitää uskovan uskossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe