Ensiasuntolaina ja takaukset?

Anna

Eliskäs tällainen ongelma. Kun ensiasuntoon hakee lainaa, pankit kertovat, että täytyy olla 15 prosenttia asunnon hinnasta vakuutta tai käteistä ja 75 prosenttia saa pankin ja valtion takausta ym? Kuulin kaverilta, että kun täyttää 30 v, ei enää 15 prosenttia käteistä tai vakuutta riitä, vaan pitää olla 30 prosenttia, eli joku valtiontakaus jää pois? Onko näin? Joku ikäraja?

Mitä pankkia suosittelet lainapankiksi? Nykyäänhän kuulemma pankit eivät kelpuuta enää takaajia, vaan pitää olla vakuus, jos ei ole käteistä.

11

2468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

Noin kuukausi sitten ensiasuntoni (omakotitalon) ostaneena, voin todeta että kyllä sen lainan saa vaikka tilillä ei ole viimeisen 8:n vuoden aikana ollut kuin korkeintaan 1500euroa kerrallaan.

Lainan määrä 50 tuhatta euroa, maksuaika 11 vuotta, työnantaja takaajana ja pankkina OP.

Asunto arvostettiin vakuutena 60% ostohinnasta, ja lopulle piti löytää muita vakuuksia tai takaajia.

Kukaan ei missään vaihessa edes maininnut mistään ennakkosäästämistarpeista.

• Anna

Täällä pääkaupunkiseudulla pitää. Olen kolunnut läpi Meritat, Okot, Handelsbankenit ja Leoniat ja kyllä täällä on niin, että 15 % pitää löytyä joko säästöistä tai vakuudesta, muuten ei lainaa tipu.

Takaajia ei kuulemma enää hyväksytä, ainakaan täällä päin. Tietysti täällä tuo lainasummakin on eri luokkaa, kun kolmiota ostaa, eli kaksinkertainen sinun lainaasi verrattuna.

Mutta, onko siinä tosiaankin sitä ikärajaa, että jos täyttää 30-v, ei enää valtion takausta myönnetä?

• Kaisa
        Anna kirjoitti:

Täällä pääkaupunkiseudulla pitää. Olen kolunnut läpi Meritat, Okot, Handelsbankenit ja Leoniat ja kyllä täällä on niin, että 15 % pitää löytyä joko säästöistä tai vakuudesta, muuten ei lainaa tipu.

Takaajia ei kuulemma enää hyväksytä, ainakaan täällä päin. Tietysti täällä tuo lainasummakin on eri luokkaa, kun kolmiota ostaa, eli kaksinkertainen sinun lainaasi verrattuna.

Mutta, onko siinä tosiaankin sitä ikärajaa, että jos täyttää 30-v, ei enää valtion takausta myönnetä?

Ei ole mitään ikärajaa, äläpä huoli. Ostin oman kotini 31-vuotiaana tyhjätaskuna. Asunto toimi vakuutena 70 prosenttiin asti, valtion takaus 17, ja äiti loput. Hyvin toimi.Selostin tilanteen pankille, että antakaa laina tänne vaan, kyllä sen pystyn hoitamaan...ja mikä ettei, olen suht hyvin palkatussa työssa ja olen todellakin hoitanut kuukausittain lyhennykset ja joka vuosi säästöistä extraakin. ei ollut mitään järkeä elää vuokralla !!! Pankit kilpailevat asiakkaistaan. Korkomarginaalikin tippuu kummasti kun uhkaa mennä naapuripankkiin...Onnea !!

• velallinen

Otettiin juuri iso asuntolaina (siis miljoonaluokkaa) ja omaa rahaa 0 euroo!! Eli kämppä on vakuutena 70 %, valtio takaa 15 % (olemme syntyneet 60-luvulla) ja vanhempien talo vakuutena 15 %.
      Ei siis ikärajaa, pankki oli Nordea.

• Sani

Kuinka pitkän takaisinmaksuajan olette ottaneet lainallenne?

• ei mitään eikä ketään

Teillä kaikilla tuntuu olevan lainan saannille jotain takuutena; vanhempien taloja, äitejä jne.

Entä jos ei ole mitään vastaavaa? Ei taloja, ei vanhempien tukea jne. Voiko asuntolainan saada saada, jollei ole kuin se 15 %? Ja entä jollei ole sitäkään? Ei kai lainaa pääkaupunkiseudulla ihan pennittömälle anneta, vaikka olisi työpaikka?

• Minä
        ei mitään eikä ketään kirjoitti:

Teillä kaikilla tuntuu olevan lainan saannille jotain takuutena; vanhempien taloja, äitejä jne.

Entä jos ei ole mitään vastaavaa? Ei taloja, ei vanhempien tukea jne. Voiko asuntolainan saada saada, jollei ole kuin se 15 %? Ja entä jollei ole sitäkään? Ei kai lainaa pääkaupunkiseudulla ihan pennittömälle anneta, vaikka olisi työpaikka?

Kannattaa olla työnantajan kanssa hyvissä väleissä ja muutenkin pyrkiä kehittämään omia töitään niin, että työnantaja joutuu kiitollisuuden velkaan sinulle, eikä tule enää toimeen ilman sinua ;-)

Eihän se takaus firmaa mitenkään rasita, ellet jätä maksamatta, ja miksi jättäisit ??

• ei mitään, ei ketään
        Minä kirjoitti:

Kannattaa olla työnantajan kanssa hyvissä väleissä ja muutenkin pyrkiä kehittämään omia töitään niin, että työnantaja joutuu kiitollisuuden velkaan sinulle, eikä tule enää toimeen ilman sinua ;-)

Eihän se takaus firmaa mitenkään rasita, ellet jätä maksamatta, ja miksi jättäisit ??

En ole koskaan kuullut, että kenenkään työnantaja lähtisi asuntolainan takaajaksi. Minä olen sitä paitsi töissä valtiolla, ei minun työpaikallani kukaan takaajaksi lähtisi.

• Minä
        ei mitään, ei ketään kirjoitti:

En ole koskaan kuullut, että kenenkään työnantaja lähtisi asuntolainan takaajaksi. Minä olen sitä paitsi töissä valtiolla, ei minun työpaikallani kukaan takaajaksi lähtisi.

"En ole koskaan kuullut, että kenenkään työnantaja lähtisi asuntolainan takaajaksi."

Nyt kuulet.

Itselläni oli/on tilanne, jossa kymmenen vuoden takaisten tapahtumien vuoksi luottotiedot menneet, tili tyhjä, sukulaiset (ne jotka vielä hengittää) ja tuttavat rahattomia tai velkajärjestelyssä...

Esitin asian työnantajalle, että haluaisin oman tuvan, josta ei enää kukaan tulisi ajamaan ulos.

Alustava vastaus "Jos ei firma voi lähteä, niin minä (pomo) lähden takaamaan..."

Ensimmäinen erä lainasta on jo lyhennetty, 131 erää jäljellä.

nimimerkillä: punaisesta tuvasta ja perunamaasta 1/132:s osan jo maksanut :-)

• ei mitään ei ketään
        Minä kirjoitti:

"En ole koskaan kuullut, että kenenkään työnantaja lähtisi asuntolainan takaajaksi."

Nyt kuulet.

Itselläni oli/on tilanne, jossa kymmenen vuoden takaisten tapahtumien vuoksi luottotiedot menneet, tili tyhjä, sukulaiset (ne jotka vielä hengittää) ja tuttavat rahattomia tai velkajärjestelyssä...

Esitin asian työnantajalle, että haluaisin oman tuvan, josta ei enää kukaan tulisi ajamaan ulos.

Alustava vastaus "Jos ei firma voi lähteä, niin minä (pomo) lähden takaamaan..."

Ensimmäinen erä lainasta on jo lyhennetty, 131 erää jäljellä.

nimimerkillä: punaisesta tuvasta ja perunamaasta 1/132:s osan jo maksanut :-)

Sinulla oli onnea. Uskallan silti väittää, että tuo on harvinaista.

• vankeudessa
        Sani kirjoitti:

Kuinka pitkän takaisinmaksuajan olette ottaneet lainallenne?

Olisin ottanu 30 v, mutta pankki ei antanu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      348
      2805
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1046
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe