FOCUS I jarruongelma?

MikkoT

Focuksen (stw 1.8 tci vm 2000) oikeasta takapyörästä kuuluu ajoittain laahaava ääni, joka päättyy kovan pamahdukseen. Tämä toistui äsken ajaessa muutaman kilometrin aikana useamminkin. Samoin auto tuntui heiluvan suurissa nopeuksissa (voi olla myös uraherkkyyttä). Otin takapyörän ilmaan ja pyörä pyörii kauniisti taaksepäin, mutta eteenpäin tuntuu kuin vieteri kiristyisi jo alle kymmenessä kierroksessa ja pyörintävastus on melkoisen suuri. Mitään irtonaista ei missään näkynyt. Jarrut tuntuivat toimivan.

Onkohan jarrurummun sisällöstä tullut selvää vai mahtaako vika olla laakerissa? Mitenkään ylenpalttisesti rumpu ei kuumene. Ja toisena kysymyksenä, uskaltaakohan korjaamolle ajaa viittä kilometriä?

7

1302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itellä kävi aikoinaan Sierran kanssa niin että lähti satasen vauhdissa jarrukengän nauha irti liimauksesta. Oli meinaan melkoosta ryskettä ja pauketta kun pyörä löi vähillä lukkoon asfaltilla ja välillä taas pyörähti.

      Joten eikun rumpu auki niin näkee. Jotain siellä varmasti on irtonaista tavaraa.

      PS. ajoin muuten tuolla Sierralla kotia asti n. 10 km tuollaista about 15km/h.

    • laakeri...

      veikkaan pyöränlaakeria, sillä ne on heikkoja focuksessa. Mulla meni laakeri sökäksi ja todellakin se paukkui ja rutisi. Nilkutin korjaamolle ja korjaamolla pyörässä oli jo reilu välys. Niin pitkälle ei kannata ajaa...

      KOita että onko pyörässä sivuttaisklappia (tunkkaa auto ilmaan ja koita käsin ravistamalla). Jos on klappia, niin laakeri on varmasti sökö.

    • diesel power

      Mitä ilmeisemmin se on laakeri, jonka hauleja erillään pitävä kehä on hajonnut. Itselläni kävi näin Peugeotissa. Laakeri hirttää kiinni ja irtoaa sitten pamahtaen - toivottavasti. Voi muuten katkaista takapyörän navan!!! Älä aja, ennenkuin tiedät syyn.

    • MikkoT

      Laakerihan se sieltä oli mennyt. Ja kunnolla, pyörässä oli jo selvää välystä. Laakeri vaihdettu, mutta uutta murhetta tuli jarruihin. Rikkoutunut laakeri oli syönyt ABS:n tunnistinrengasta(?) ja nyt silloin tällöin abs-valo palaa. Lisäksi jarrupolkimessa tuntuu välillä kuin ABS potkisi vastaan. Tämäkin johtunee viallisesta tunnistimesta. Jarrut kuitenkin toimivat. Osa on tilauksessa, katsotaan poistuuko ongelma vaihdolla.

      • hintaa

        Sanoivatko hintaa tuolle abs:n tunnistimelle? Ja ajahan varovasti, sillä tuo tunnistinvika saattaa todennäköisesti heikentää jarrutustehoa, kun ABS luulee pyörän lukkiutuvan ja höllää siis jarrupainetta.


      • MikkoT
        hintaa kirjoitti:

        Sanoivatko hintaa tuolle abs:n tunnistimelle? Ja ajahan varovasti, sillä tuo tunnistinvika saattaa todennäköisesti heikentää jarrutustehoa, kun ABS luulee pyörän lukkiutuvan ja höllää siis jarrupainetta.

        Kallishan tuo osa varmasti on. Päätellen jo siitä, ettei sitä varaosana hyllystä saa, vaan tilailla pitää jostain päin maailmaa. Jarrutuksessa on tosiaan painettava hieman voimalla. Mutta jarrutusmatka ei kovemmassakaan jarrutuksessa ole juuri kasvanut, alentunut jarrupainehan koskee vain viallisen anturin pyörää?

        Suuremmissa nopeuksissa signaali katoaa ja ABS poistuu toiminnasta. Tämä poistaa onneksi kovien vauhtien vaaratilanteita, kunhan muistaa, ettei ABS:ä ole...


      • Zippe
        MikkoT kirjoitti:

        Kallishan tuo osa varmasti on. Päätellen jo siitä, ettei sitä varaosana hyllystä saa, vaan tilailla pitää jostain päin maailmaa. Jarrutuksessa on tosiaan painettava hieman voimalla. Mutta jarrutusmatka ei kovemmassakaan jarrutuksessa ole juuri kasvanut, alentunut jarrupainehan koskee vain viallisen anturin pyörää?

        Suuremmissa nopeuksissa signaali katoaa ja ABS poistuu toiminnasta. Tämä poistaa onneksi kovien vauhtien vaaratilanteita, kunhan muistaa, ettei ABS:ä ole...

        Sama vika mulla tod. näköisesti. Ajaessa alle 45km/h ei ole mitään ongelmaa, mutta kun nopeus ylittyy tuon rajan, alkaa polkimissa tuntumaan lievää "värinää" ja jos silloin edes hipaisee jarrua, alkaa ABS potkimaan vastaan. Viime kesänä meni takapyörän laakeri rikki, saattaa olla siitä seurauksena.

        ABS:n valo ei pala, paitsi nyt kun otin ABS:n sulakkeet irti. Eipähän potki enää.. tuntuu muuten tosi veemäiseltä ku joka jarrutuksessa alkaa potkiminen kuivallakin asfaltilla.

        Kerrohhan sensorin hintaa ku tiedät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1228
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      88
      800
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      759
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      517
    Aihe