Meillä vajaa 5 kk vanha neiti alkoi maistamaan kiinteitä ja saman tien kakka meni sitkeäksi. Tosi vähän oon antanut sosetta (perunaa, porkkanaa ja vähän omenaa),ehkä n. 1/2 dl päivässä, ihan siis maisteluannoksia, mutta silti kakan koostumus muuttui heti... Kaupan sokeriton luumusose (Bona) on mielestäni aivan karmeen makusta, itse ajattelin keittää luumuista jotain sörsseliä, mutta olisko jotain muuta "luomu"konstia saada kakkaa vähän löysemmäksi? Olen miettinyt, kannattaisiko antaa vettä, mutta toisaalta tyttö syö mielestäni rintaa ihan yhtä paljon kuin ennenkin? Täyttääkö vesi vaan mahaa ihan turhaan? Mielipiteitä kaipailisin...
Kiinteät
9
1300
Vastaukset
- Ärrä
Meilläkin aloitettiin kiinteät vajaa kk sitten ja kakkaaminen muuttui kovaksi äherrykseksi.
Keitän aamu- ja iltapuuron hieman "pidempään liemeen" ja aamuisin sekaan Semperin luumusosetta.
Myös perunat ja muut soseutan keitinliemeen. Tissiä syödään janojuomaksi ja muutenkin.
Kyllä se on tuo luumu joka auttaa tekemään kakasta pehmeätä ja helposti "työstettävää". Huomasin sen kun jätin luumun pois pariksi päiväksi, heti kakka oli taas kovemman työn takana.
Rintamaito kuulemma riittää ruokajuomaksi. - täytyy
Vettä täytyy lapselle antaa viim. silloin kun alkaa kiinteitä syömään. Janohan niilläkin on!
Tehokkaampaa vatsantoiminnalle tosiaankin on, kun keität kuivattuja luumuja, ja niistä tulevaa mehua annat lapselle. Itse olen tehnyt näin, 5 luumua ja desi vettä, sitä sitten juottanut. - kohtalontoveri
Meilläkin meni vatsa jumiin, kun aloitettiin kiinteät. Kokeneilta äideiltä sain kullanarvoista tietoa:
Omena ja porkkana kovettavat erityisesti vatsaa. Niitä kannattaa siis välttää ainakin alussa, jos on taipumusta ummetukseen. Sen sijaan päärynä (koverra pehmeästä ja mehukkaasta conferencepäärynästä sosetta itse) ja luumu pehmentävät vatsaa. Meidän neljän päivän ummetus lakkasi, kun siirryimme päärynään ja lisäksi hieroimme hellästi vauvan vatsaa myötäpäivään suolen mukaisesti.- alkup.
neuvoista. Siis voiko päärynää antaa ihan raakana? Neuvolassa sanoivat, että noita eksoottisia hedelmiä pitäisi alkuun välttää, esim. kiivi ja muut trooppiset hedelmät. Harmi kun tähän vuodenaikaan kaikki hedelmät yleensäkin on niin huonoja kaupassa :( Keitin itse luumusosetta juuri ja tuli aika paljon paremman makuista kuin kaupan sössöstä...
- syöneet
alkup. kirjoitti:
neuvoista. Siis voiko päärynää antaa ihan raakana? Neuvolassa sanoivat, että noita eksoottisia hedelmiä pitäisi alkuun välttää, esim. kiivi ja muut trooppiset hedelmät. Harmi kun tähän vuodenaikaan kaikki hedelmät yleensäkin on niin huonoja kaupassa :( Keitin itse luumusosetta juuri ja tuli aika paljon paremman makuista kuin kaupan sössöstä...
päärynää ihan raakana. Tai tarkoitan siis kypsää ja kuorittua päärynää, mutta siis ei kypsennettyä. :) Nuo conference-päärynät ovat tähän vuodenaikaan ihan maukkaita ja hyviä, joten niitä kelpaa kyllä sen puolesta ostaa.
Nuo ruokavalioneuvot ovat näemmä neuvolakohtaisia: Me emme ole saaneet neuvolasta hedelmien suhteen muuta neuvoa kuin että ulkomaalaiset hedelmät kuoritaan ja että sopivia hedelmiä ovat ainakin omena, päärynä, banaani, luumu, aprikoosi, persikka, ananas ja kiivi. Eksoottisia hedelmiä ei siis ole meidän neuvolassa kehotettu erityisesti välttämään. - samavika
syöneet kirjoitti:
päärynää ihan raakana. Tai tarkoitan siis kypsää ja kuorittua päärynää, mutta siis ei kypsennettyä. :) Nuo conference-päärynät ovat tähän vuodenaikaan ihan maukkaita ja hyviä, joten niitä kelpaa kyllä sen puolesta ostaa.
Nuo ruokavalioneuvot ovat näemmä neuvolakohtaisia: Me emme ole saaneet neuvolasta hedelmien suhteen muuta neuvoa kuin että ulkomaalaiset hedelmät kuoritaan ja että sopivia hedelmiä ovat ainakin omena, päärynä, banaani, luumu, aprikoosi, persikka, ananas ja kiivi. Eksoottisia hedelmiä ei siis ole meidän neuvolassa kehotettu erityisesti välttämään.anna porkkanaa tai banaania tai mustikkaa, ne kovettaa vatsaa. Anna kaurapuuroa (löysää) ja sitä luumua niin maha toimii kunnolla.
- böö..
kyllä oo luumusta ollu minkäänlaista apua:( ruusunmarjakaan ole tehonnu....puuroja ei viellä edes olla alotettu kun on tuo masu tollanen...kerran annoin ja huuto ja ähellys oli kova...pari kertaa oon laittanut microlax:in,kun ummetus on paha...saapahan ainakin kerran tyhjennettyä suolen kunnolla..mutta eiköhän se siitä kun tottuu:)
- tässäpä
muutamia luomukonsteja. Moni sanoi edellä, että porkkana kovettaa, itse olen toista mieltä, samoin meillä neuvolassa ja vauvan ruokakirjassa. Peruna saattaa kovettaa, mutaa sitä kun suomessa paljon syödään..Porkkana perunan seassa sitten pehmentää sitä. Siksihän sitä sinne laitetaankin. Kaupan luumusoseita tehokkaampaa on tehdä tosiaan sose itse kuivatuista luumuista. Kaupan soseissa kun minessa on pieni prosentti sitä luumua. Ja mustikka myös auttaa vatsaa toimimaan. Kuten myös aprikoosisose, ruusumarja. Ja se kaurapuuro. ja vesi. ei se vesi täytä turhaan mahaa. Se on jo parissa tunnissa mennyt läpi ja imeytyy myös suolessa jne. Sekin pitää vatsan toiminnassa.
- ...luomut....
Eli meillä poika on nyt 6½kk ja vatsa meni pari viikkoa sitten ihan kovaksi. Kokeilin ruusunmarjaa, päärynää ja luumua eikä mistään niistä ollut apua. Nyt Soitin viime ma lastenpolille ja sieltä sanoivat että duphalakkia voi antaa puolivuotiselle 2,5-5 ml päivässä. Eli alottaa tolla 2,5ml:lä ja lisää jos ei tehoa. Mutta tehoomiseen voi mennä viikkokin. Keskiviikkona lääkäri sanoikin että anna 2x2,5ml päivässä ja nyt sitten eilen maha alkoi todellakin toimia :)
Eli jos ei muu teilläkään auta niin kannattaa ajatella tota ei niin luomua konstia! Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841666Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2691571Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2761317Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691282- 57895
- 66864
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em65853Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40841- 42838
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44801