Haluaisin tietää löytyykö kohtalotovereita joiden suu on pesty saippualla? Itseltäni on suu pesty kaksi kertaa kun olen puhunut rumia. Se on tapahtunut 80-luvulla. Olisi mukavaa kulla miten suhtauduit pesuun ja missä/miten se tapahtui? Teen lopputyötä aiheesta ja minulle olisi suuresti apua jos saisin vastauksia ja komentteja kyseiseen aiheeseen. Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille.
GALLUPPI
26
1936
Vastaukset
- olet
aiheen keksinyt.. Tuleeko lopputyösi nimeksi kenties SaippuaOoppera?
- Utelias
Ei todellakaan tule!
- kolmen äiti
Ei ole itsellä koskaan pesty eikä tulisi mieleenkään pestä omien lasten suuta saippualla.
- Utelias
Miksi sinusta suun pesu on niin kamalaa, että et käyttäisi sitä rangaistuksena?
- kolmen äiti
Utelias kirjoitti:
Miksi sinusta suun pesu on niin kamalaa, että et käyttäisi sitä rangaistuksena?
koskaan maistanut saippuaa?
- jujuu
Olen itse 80-luvulla pessyt suuni saippualla. Äiti ei voinut sillä kiristää, koska se oli vain minusta hauskaa.
- Saippuasuu
Minun suuni on pesty kerran saippualla lapsena,kiroiltuani.
Olisikohan jopa ollutniin,että itse jouduin pesemään.Kamalaltahan tuo maistui,mutta on mielestäni yksi parhaimmista"rangaistuksista".Ei meinaan tee enää mieli kiroilla ja puhua rumia.
Itselläni poika pian 2.vuotta ja JOS joskus alkaa kova kiroilu jarumien puhuminen,en epäröi pestä suuta saippualla.Se ei ole vaarallista,mutta opettaa ;) - Utelias
Oliko sinusta hauskaa se, että äitisi ei voinut kiristää sinua suun pesulla, vai se itse suun pesu?
- jujuu
Hauskaa oli maistella sitä saippuan makua ja toiseksi mukava härnätä äitiä pesemällä se suu vapaa ehtoisesti. Eli äiti ei saanut rangaistustaan läpi tällä tavalla koska tein sen mielelläni.. Ei tätä joka päivä tapahtunut, kiltti kun olin mutta ne pari kertaa taisivat olla myös viimeisiä koska ei toiminut rankaisuna. Itse kyllä käyttäisin tuota tapaa mutta jos poika äitiinsä tullut niin ei taitaisi toimia. =)
- itse kuin äitikin pestyä
Joo, mullakin on rumien puhumisesta tullut passitus suu-pesulle. Ensin pesi äiti ja sitten joutui itse pesemään.
Eipä pahemmin ole traumoja jäänyt, huvittaa vain aikuisena =D Ja tehokas keino oli, kun aina kyllä selvitettiin mistä syystä sitä tehtiin. - täydellinen ja kaikkitietävä
Minun suuni pestiin joka perjantai, lauantai ja usein myös keskiviikko. Äitini oli hiukan vajaa, eikä muutoin osannut meitä kasvattaa. Mutta eihän siitä tietenkään traumoja tullut, sehän oli superhauskaa ja yli-ihanaa ja loistojuttu! Niin kuin mun äitikin; extratäydellinen, sikaihana ja mahtavanloistava! Minä nyt vain satuin olemaan niiiiiiin kauhia kakara ja äiti ei muuta tainnut (sen "kun ei muu auta" -laatikko oli aika pieni). Että siis aivan loistavaa kaikin puolin! Ja kuinka hyvin minulla täällä latomokoneen äärellä pyyhkiikään! Aah!
Turha kai kysyäkään aionko pestä omien lasteni suut saippualla. TOTTA KAI, perinteet velvoittaa! Omakin kema-laatikko on suht rajallinen nääs. Itse asiassa kaikki 4 lastani nauttivat tästä tavasta joka pe, la ja ke. Joskus nää pe-illat on kiireisiä kun en ehdi täältä netistä pois, mutta yritän sen verran pitää taukoa, että pesaisen rakkaiden lasteni kidat Bliwillä. Ei tule mummonpotkijoita meiltä, EI!- Utelias
Kokeile sitä bliviä myös itsellesi tekisi varmaankin ihan hyvää.
- Täydellinen ja kaikkitietävä
Utelias kirjoitti:
Kokeile sitä bliviä myös itsellesi tekisi varmaankin ihan hyvää.
Lopullista työtäsi varten sinun olisi hyvä tietää muutama perusasia saippuasuupesuista: ei sitä nyt aikuiselle ihmiselle harjoiteta! Tai no, kyllä minäkin aina sanon, että peskää vaan suuni jos rumia puhun. Mutta sehän on vain lämpimikseen juttelua, tietenkin. Pointti tässä on juuri se, että pelotellaan ja alistetaan pienempi ihminen, haloooo!! Eihän aikuinen koskaan yllä sellaiselle pelon asteelle kuin lapsen kokemus on, joten menisi ihan hukkaan hyvä saippua! Kai sinä nyt sellaisen asian ymmärrät hyvä alisuoriutuja vai mikä yliopsikelija..?
- Utelias
Olen yliopisto-opiskelija Jyväskylästä ja suoritan parhaillaan tutkimusta vanhanajan rangaistusmenetelmistä. Siihen luetaan myös suunpesu saippualla, jonka olen itse saanut kokea. Suuni pesi silloinen naapurin "täti" kun kuuli minun puhuvan rumia. Itse en ole katkera pesusta. jos olisi tarvetta suun pesuun suostuisin siihen nykyäänkin.
- killi
Mutta Mallahan on edennyt opiskeluissaan! Hienoa. Mutta mitä kuuluu Marjolle?
- muistit
killi kirjoitti:
Mutta Mallahan on edennyt opiskeluissaan! Hienoa. Mutta mitä kuuluu Marjolle?
nimetkin! Mietinkin ketä olikaan tämä yksinpuhelua taannoin harjoittanut provoilija ;)
- sinun kurittamisesta
Minä en ole päässyt vielä aivan lopputyön asteelle niinkuin sinä.
Minä olen vasta alkutyössä sellaisesta kurittamisesta kun erittäin ankarasta koivuvitsalla paljaalle perseelle hakkaamisesta selaisille jotka tekee lopputyötä saippualla lasten suun pesemisestä.
Jos lapsi kiroaa niin ei sinne suuhun mitään saippuaa saa laittaa, tiedä mitä vahinkoa siitä tulee lapselle. Mutta vitsaa pyllylle jo loppuu kirroilu eikä jää kemikaaleja limakalvoille.- ...
Suu on pesty saippualla minullakin joskus 80-luvulla. meillä onneksi se saippua sitten huuhdeltiin pois suusta, eli ei ollut mitenkään vaarallista, kuten joillakin kirjoittajilla täällä tuntuu näkemys olevan. Lipeä ei vahingoita suuta mitenkään, mutta ruuansulastuskanaviin sitä ei kannata laittaa. Tämä siis vihjeeksi joillekin kirjoittajille, jos teitä alkaa tökkimään lastenne kielenkäyttö, niin tätäkin konstia voi kokeilla, mutta niin, että ette pakota sitä lasta syömään sitä saippuaa.
Ei itselleni jäänyt traumoja, muttei kiroilukaan siitä vähentynyt. En oikeastaan edes ymmärrä miksi suu pestiin saippualla, koska kiroilun olen oppinut isältäni, joka kiroilee kuin pieni eläin joka hetki. Mutta kai se kuulosti isästäkiin inhottavalta lapsen suusta, enkä varmaan lopettanutkaan kehotuksesta. Tilanne oli enemmänkin koominen kuin rangaistus, sillä veljeni oli saippuapesulla samaan aikaan. Maku suussa oli kyllä sen verran inhottava, että ihan saman tien en noitumista jatkanut.
Suuhun jotain laitosta enmmänkin rangaistuksena tulee mieleeni kun veljen kanssa pelleiltiin ruokapöydässä ja veljeltä sitten purskahti maidot nenästä, kun rupes nauramaan, mun makkarakeiton sekaan lautaselle. Ja äitiltä purskahti hermot ja laitto syömään vielä lautasen tyhjäksi. Se tuntui jo oikealta rangaistukselta. Kuten myös kesäkeiton ja munuaisen pakkomaistaminen mitä päiväkodissa harrastettiin oli enemminkin rangaistus kuin opettavainen tilanne.
- poitsu
Naapurin täti pesi suuni kun puhuin rumia hänen kuullensa. Olin 15. vuotias kun hän vei minut kylpyhuoneeseen ja pesi suuni saippualla. En ole katkera pesusta. Nyt kun ajattelen jälkikäteen niin olen kiitollinen naapurin tädille rangaistuksesta jonka sain ihan aiheesta.
- olisitkaan
jäänyt paitsi ilman tätä kokemusta?
Ajatteles jos täti olisi osannut valita oikeat sanat, jotta olisit ymmärtänyt asian ja ottanut onkeesi?
useaankin kertaan pesty!!! Siis mummoni tätä harrasti kun tuli yksikin kirosana. Jos jatkui että saman päivän aikana olisi ollut tarvetta toiseenkin niin hän jopa joskus hankasi merisuolaa niin että huulet rohtui! Saippua pesun kyllä hyväksyn ja sitä oma poikanikin tulee saamaan jos on kamala suustaan. Mutta tuo merisuola juttu menee jo rääkkäyksen puolelle. Vieläkin kauhulla sitä muistelen!
- vika
on jos lapsi kiroilee?
Mistä on sen oppinut ja voiko siihen vaikuttaa ennaltaehkäisevästi?
Kiroileeko lapsi jolle on osattu opettaa käytöstavat? vika kirjoitti:
on jos lapsi kiroilee?
Mistä on sen oppinut ja voiko siihen vaikuttaa ennaltaehkäisevästi?
Kiroileeko lapsi jolle on osattu opettaa käytöstavat?on kyllä ainakin mulle opetettu mutta en kyllä tiedä montaakaan n. 10 vuotiasta joka ei koskaan kiroilisi. En kyllä kiroilua itse hyväksy enkä siis itsekkään kiroile, niinkuin jotkut joka toisena sananaan.
Esim yksi meidän perhe tuttu niin heidän 6 v poika on tosi paha suustaan. Kyllä teki mieli itsekkin mennä sen suu pesemään. Mutta kun on kyseessä toisten lapsi niin tyydyin vaan sanomiseen että onko tosiaan noin pakko puhua niin vastauksena tuli "vittu mikä sä oot mua määräämään huora" Ja tämä poika oli muka hyvin kasvatettu.
No jokainen kasvattaa tavallaan mutta kiroilu ei kuulu ainakaan tuon ikäselle minun mielestä ja oppiihan lapset nuo sanat todella helposti kun ne ovat kiellettyjä niin pakkohan niitä on sanoa!!!- kenen vika
heidi-79 kirjoitti:
on kyllä ainakin mulle opetettu mutta en kyllä tiedä montaakaan n. 10 vuotiasta joka ei koskaan kiroilisi. En kyllä kiroilua itse hyväksy enkä siis itsekkään kiroile, niinkuin jotkut joka toisena sananaan.
Esim yksi meidän perhe tuttu niin heidän 6 v poika on tosi paha suustaan. Kyllä teki mieli itsekkin mennä sen suu pesemään. Mutta kun on kyseessä toisten lapsi niin tyydyin vaan sanomiseen että onko tosiaan noin pakko puhua niin vastauksena tuli "vittu mikä sä oot mua määräämään huora" Ja tämä poika oli muka hyvin kasvatettu.
No jokainen kasvattaa tavallaan mutta kiroilu ei kuulu ainakaan tuon ikäselle minun mielestä ja oppiihan lapset nuo sanat todella helposti kun ne ovat kiellettyjä niin pakkohan niitä on sanoa!!!Varmastikin jokainen 10-vuotias joskus kiroilee, mutta käsittääkseni saippuasuupesua harjoitetaan vasta kun kiroilu on JATKUVAA..?
Kenen mielestä tämä 6-vuotias perhetuttavanne oli hyvin kasvatettu..? "Hyvästä" perheestä ei ole yhtä kuin hyvin kasvatettu!
Eli lähinnä siis kysymyksissäni viittasin jatkuvaan ja merkittävään kiroiluun, en yksittäisiin ärräpäihin, joita varmasti jokainen lapsi kokeilee toisinaan.
Omat kokemukseni kiroilevista lapsista ovat lapsia, joiden perheessä kiroilee isä tai/ja äiti. Oma kokemukseni on myös, että kiroilupuuskasta/innostuksesta pääsee muutenkin ohi kuin saippualla.
- noin vuonna -72
Koulussa näin tapahtui, rehtorin vaimo joka oli myös opettaja kävi kiinni poikien vessassa. Silloin aikoinaan ei ollut kunnon väliseiniä vessoissa vaan pelkästään "roiske esteet" eikä voinut rauahssa käydä vessassa välitunnilla. Sitten tunnin alettu viitattiin kiivaasti että on suuri hätä kun on pidättänyt hätää pitkän tovin. Tunneilla vessoissa oli vähemmän ruuhkaa ja sai rauhassa tehdä tarpeensa. Minä kun en ollut niitä jumalan parhaimpia enkeleitä ja energiaa olisi riittänyt parille muillekin jouduin aina syntipukiksi jos jossain tapahtui jotain. Kun ei ollut todistajia läsnä tämä opettaja käytti tilanteen hyväkseen kuin huomasi minun menevän vessaan ja antoi läksytyksen peseyttämäällä suuni sellaisella kovalla valkoisella teollisuussaippualla joka kuivattaa muutenkin ihoa. Hyvä ettei riisihampaat irronnut kun hanttiin panin. Mainitsin asiasta kotona mutta siihen aikaan minua siitä toruttiin että "mitä olet taas mennyt tekemään kun opettaja joutuu tollaista tekemään".
Sellaista sattui 70 luvulla ekalla tai tokalla luokalla. - Pesty
Minulla on kokemusta suun pesusta saippualla. Olen saanut suuhuni kolme kertaa palasaippuaa, kun olen kiroillut. Omasta mielestäni pesut ovat olleet ansaittuja, enkä ole katkera pesuista. Käyttäisin omille lapsilleni myös suun pesua, jos kuulisin heidän kiroilevan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291