Jossakin kaupoissa näkee kylttejä joissa lukee: "myymälävarkaus on rikos ja niistä ilmoitetetaan aina poliisille". Onko tuo juridisesti ihan oikein?
Finlexistä ei löydy termiä myymälävarkaus, ainoastaan näpistys, varkaus ja torkeä varkaus.
Toisekseen, myymälähän on yksityistila(?), joten omistajan asia on ilmoittaako siitä vai ei. Joillakin on käsitys että "on pakko ilmoittaa, kun tuo spuge pölli tupakkaa".
Muuten, mikä on kaupan määritelmä? Kaupat ovat avoimina pidettäviä yksityistiloja (mikä on oikea nääritelmä?), eikä niissä ole luettavissa mitään menettelysääntöjä esim. "tavarat ovat liikkeen yksityisomaisuutta ja ne on maksettava kassalla tai muuten henkilökunta tulkitsee asian näpistykseksi".
Jos siis painelen kauppaan ja vien ostoskärryllisen kaljaa suoraan autoon kassojen ohi eikä kukaan välitä, onko se rikos ja miksi?
Myymälävarkaus
29
14878
Vastaukset
"Jossakin kaupoissa näkee kylttejä joissa lukee: "myymälävarkaus on rikos ja niistä ilmoitetetaan aina poliisille". Onko tuo juridisesti ihan oikein?"
On. "Myymälävarkaus" on kansankielinen ilmaisu, oikea rikosnimike on näpistys tai varkaus. (Vähän sama asia kun autovarkaus on juridisesti moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, herjaus on kunnianloukkaus jne.)
Kenenkään ei ole lähtökohtaisesti pakko ilmoittaa rikoksen tapahtumisesta (poikkeuksen tekevät muutamat, rikoslaissa luetellut rikokset). Siinä mielessä on yhdentekevää, millaisessa tilassa rikos tapahtuu.- tarvajärvi
"Kenenkään ei ole lähtökohtaisesti pakko ilmoittaa rikoksen tapahtumisesta"
Jonkun muun tavaran itselleen anastaminen ole rikos, ennenkuin asianomistaja niin haluaa.
Miten poliisi sitten voi puuttua varkauksiin itse oma-alotteisesti, jos kyseessä on asianomistajarikos eikä tämän tahto ole vielä tiedossa?
Toisaalta jos kaupassa on kyltti, jossa asia julkisesti ilmoitetaan, asia olisi toinen.
Tässä on oikeustieteen mentävä aukko... - ongelma?
tarvajärvi kirjoitti:
Jonkun muun tavaran itselleen anastaminen ole rikos, ennenkuin asianomistaja niin haluaa.
Miten poliisi sitten voi puuttua varkauksiin itse oma-alotteisesti, jos kyseessä on asianomistajarikos eikä tämän tahto ole vielä tiedossa?
Toisaalta jos kaupassa on kyltti, jossa asia julkisesti ilmoitetaan, asia olisi toinen.
Tässä on oikeustieteen mentävä aukko...Eipä tuossa ihmeempää ongelmaa ole, asianomistajan ei ole pakko ilmoittaa rikoksesta poliisille muissakaan kuin asianomistajarikoksissa. Poliisilla on oikeus tutkia tapaus, jos huomaavat rikoksen tapahtuneen, riippumatta asianomistajan suhtautumisesta.
Erikseen määritellyt asianomistarikokset ovat eri asia. - Beagle Boy
ongelma? kirjoitti:
Eipä tuossa ihmeempää ongelmaa ole, asianomistajan ei ole pakko ilmoittaa rikoksesta poliisille muissakaan kuin asianomistajarikoksissa. Poliisilla on oikeus tutkia tapaus, jos huomaavat rikoksen tapahtuneen, riippumatta asianomistajan suhtautumisesta.
Erikseen määritellyt asianomistarikokset ovat eri asia.Rikos on aina rikos olkoon se sitten asianomistajarikos tai virallisen syytteen alainen rikos.
Esitutkintalaissa, sen 3:nnessa pykälässä sanotaan, että asianomistajarikoksen esitutkinta saadaan aloittaa vaikkei rangaistusvaatimusta olekaan tehty, jos asianomistaja ei ilmeisesti vielä tiedä rikoksesta, eikä tutkintaa voida siirtää rikoksen selvittämisen vaarantumatta.
Tutkinnan aloittamisesta on tällöin viipymättä ilmoitettava asianomistajalle.
Tutkinta on lopetettava, jos asianomistaja tiedon rikoksesta saatuaan ei ilmoita vaativansa rikokseen syyllistyneelle rangaistusta.
Eli tämä koski vain näpistystä. Jos taas varastaa tai petoksella vie autoliikkeestä auton, niin ne ovat jo virallisen syytteen alaisia rikoksia ja poliisi vie asian syyttäjälle halusi asianomistaja sitten tai ei tai ellei sitten asianomistaja vesitä juttua kertomalla, että hän antaa ihmisten viedä liikkeestä mitä haluavat maksutta. - Game R
tarvajärvi kirjoitti:
Tässä on oikeustieteen mentävä aukko...miten se luokitellaan rikokseksi jos maistaa irtokarkkeja? mä olin tänään 25.9.2007 kaupasssa ja olin ostamassa irtokarkkeja ja maistoin yhden karkin ja myyjä tuli heti mulle sanoo et se on myymälä varkaus ja ilmoitti poliisille?!?!?!?!?
- ON SE KUMMA
Game R kirjoitti:
miten se luokitellaan rikokseksi jos maistaa irtokarkkeja? mä olin tänään 25.9.2007 kaupasssa ja olin ostamassa irtokarkkeja ja maistoin yhden karkin ja myyjä tuli heti mulle sanoo et se on myymälä varkaus ja ilmoitti poliisille?!?!?!?!?
OLISIT PUNNINNUT YHDEN YLIMÄÄRÄISEN JA PISTÄNYT SEN TAKAISIN.
JOO NE KAUPPIAAT JA VARTIJAT ENTENKIN VARTIJAT JOTKA VARASTAVAT ENITEN KAUPOISTA ( OLEN NÄHNYT) LUULEVAT OLEVANSA JUMALIA
ONHAN SE JÄRJETÖNTÄ ILMOITTAA POLIISILLE 0,05€ JUTTUA.
MUTTA MEITÄHÄN RIITTÄÄ TÄÄLLÄ MONEN JUNAAN - mitä oikein näiit
ON SE KUMMA kirjoitti:
OLISIT PUNNINNUT YHDEN YLIMÄÄRÄISEN JA PISTÄNYT SEN TAKAISIN.
JOO NE KAUPPIAAT JA VARTIJAT ENTENKIN VARTIJAT JOTKA VARASTAVAT ENITEN KAUPOISTA ( OLEN NÄHNYT) LUULEVAT OLEVANSA JUMALIA
ONHAN SE JÄRJETÖNTÄ ILMOITTAA POLIISILLE 0,05€ JUTTUA.
MUTTA MEITÄHÄN RIITTÄÄ TÄÄLLÄ MONEN JUNAANKauppa palkkaa firman vartioimaan. Firman pitää tehdä tulosta, joten lavastavatko vartijat tosiaan itse hävikin tai jonkun asiakkaan varkaaksi ja tekevät näin itsensä ja firmansa tarpeelliseksi.
- mihin pyrit
Kyllä on juridisesti aivan oikein ilmoittaa niin, että ihmiset ymmärtää. Miten sinulle asia pitäisi ilmaista?
Myymälä ei ole yksityistila, siellä ei saa esimerkiksi lain mukaan tupakoida!
Sinulleko pitäisi pistää vielä kyltti, että tavarat maksaa.
Jos kaverit tyhjää kotisi, niin toteat vain, että kun ei ole ollut kylttejä, niin siitä vaan.
Kai nyt edes äiti on yrittänyt selittää, että tavarat maksaa.- kasper
Ei ole äiti neuvonut kun on maailmalle lähettänyt.
- eikä ininöitä
Mikäpä sitten kauppa oikeasti on, ja mitkä pykälät siellä pätevät? Finlexistä en ole vielä löytänyt sellaista kohtaa.
- Kaikenlaisia sitä....
eikä ininöitä kirjoitti:
Mikäpä sitten kauppa oikeasti on, ja mitkä pykälät siellä pätevät? Finlexistä en ole vielä löytänyt sellaista kohtaa.
Mene kauppaan ja vie se kaljakori.Näät sitten kuinka sun käy.Vaksit vetää sua ensin pataan ja sen jälkeen poliisit vie sut miekkahotelliin selvitteleen sitä juttua.Älä vaivaa suotta päätäs tällä asialla,joku muu päättää kuitenkin kuinka sun käy kun viet sen kaljakorin!Suosittelisin et jatkat vaan sitä siwan biojäteroskiksen tonkimista,siellä ei kukaan häiritse sua.
- samaa
Kaikenlaisia sitä.... kirjoitti:
Mene kauppaan ja vie se kaljakori.Näät sitten kuinka sun käy.Vaksit vetää sua ensin pataan ja sen jälkeen poliisit vie sut miekkahotelliin selvitteleen sitä juttua.Älä vaivaa suotta päätäs tällä asialla,joku muu päättää kuitenkin kuinka sun käy kun viet sen kaljakorin!Suosittelisin et jatkat vaan sitä siwan biojäteroskiksen tonkimista,siellä ei kukaan häiritse sua.
Et siis osannut lisätä itse asiaan mitään muuta kuin mussutusta?
- Running Free
samaa kirjoitti:
Et siis osannut lisätä itse asiaan mitään muuta kuin mussutusta?
Mene sen finlexis kanssa kauppaan ja vie se kaljakori.Kirjottele sit tänne kuinka kävi?Pelkäänpähän vaan,et äiti ei päästä sua yksin ulos?
- Pikku possunen
eikä ininöitä kirjoitti:
"Mikäpä sitten kauppa oikeasti on, ja mitkä pykälät siellä pätevät? Finlexistä en ole vielä löytänyt sellaista kohtaa."
Kyllä se Finlexistä löytyy. Kauppa on "yleinen paikka". Kokeilepa ensialkuun vaikka järjestyslakia. - Pikku possunen
Pikku possunen kirjoitti:
"Mikäpä sitten kauppa oikeasti on, ja mitkä pykälät siellä pätevät? Finlexistä en ole vielä löytänyt sellaista kohtaa."
Kyllä se Finlexistä löytyy. Kauppa on "yleinen paikka". Kokeilepa ensialkuun vaikka järjestyslakia.Vielä tuohon kysymykseesi, mitkä pykälät kaupassa pätevät. Rikosten osalta siellä pätevät rikoslain pykälät, niinkuin missä tahansa muuallakin, rikoslaki kun on voimassa joka paikassa. Tämän vuoksi et myöskään saa esim. ajaa autolla juovuksissa, vaikka olisit omalla, suljetulla pihallasi, tai kaupassa, liikennejuopumus kun on määritelty rikoslaissa, eikä esim. tieliikennelaissa, joka pääosin ei ole suljetulla kotipihallasi, sen enempää kuin kaupassakaan voimassa.
- ON SE KUMMA
LUE SINÄ VAIN KOTONASI SITÄ LAKIA.
TUO KODIN TYHJÄYS OLI SILKKAA SAIVARTELUA.
OLET JUNTTI
- chrisu
Kuljetin korin kaljaa kärryssäni kassojen ohi mutta sitten rupesi hälyt soimaan kun mulla oli yksi paita päällä jossa oli hälytin jääny.Kaupassa ei ollu tällä hetkellä vartijaa ja selitin myyjille et korin olin ostanut aijemmin ja se oli jääny sinne kärryyn kun tulin vielä ostoksille ja paidasta sanoin että,olen ostanut sen aiemmin ja että,siihen on jääny vaan hälytin ja voin tulla myöhemmin kuitin kanssa.Eli kyllä puheilla näistä tilanteista voi selvitä.En ole mitenkään ylpeä tästä teosta todellakaan mutta nuoruusajan toilailuja.
- Spuge
Tietääks kukaan hälläreistä ? Välill hälyttää isoissa kauppakeskuksissa vaikkei todellakaan ole pölliny mitään.
Pitäs joskus vissii pölliä ku alkaa vituttaa välillä noi hällärit !
Tai jos jollain tekniikasta tietoa ni vois huudatta koko keskuksen hälläreitä joskus vittuilessaan !
- varkaus
Oikeusrekisterikeskuksen sivuilta voit tarkemmin tutustua siihen, mitä rikosrekisterillä tarkoitetaan. Varsinaiseen rikosrekisteriin tallettuu tiedot ehdollisesta ja ehdottomasta vankeustuomiosta, nuorisorangaistuksesta ja yhdyskuntapalvelusta. Tietoja myös poistetaan rekistereistä tiettyjen aikamääreiden puitteissa. Näpistykset ym. pienet rikokset, joista on seurannut sakkoja tai syttämättäjättämispäätös eivät tällöin näy tässä rikosrekisterissä.
Poliisin ns. omassa rikostietojärjestelmässä on tietoja laajemmin, myös silloin kun henkilö on ollut epäiltynä rikokseen, mutta hän ei ole saanut tapaukseen liittyen rangaistusta tai kun kyseessä on ollut lievä, sakolla käsiteltävä rikos. Näpistys, josta on annettu sakkoa poistuu tästä järjestelmästä noin viiden vuoden kuluttua tapahtumasta.
Turvallisuusselvityksiä työhönoton yhteydessä tehdään myös tämän poliisin rikostietojärjestelmän tietojen perusteella. Poliisin tekemät turvallisuusselvitykset koskevat kuitenkin vain tiettyjä työtehtäviä, joihin on perusteita tarkistaa henkilön luotettavuus. Selvitys voi olla tehtävästä riippuen ns. suppea, perusmuotoinen tai laaja selvitys. Selvityksen tekeminen ei ole suinkaan kaikissa viroissa tai työsuhteissa automaattinen sääntö.
Vaikka tietoja työtehtävään liittyen tarkistettaisiinkin, tehdään aina tapauskohtaista harkintaa siinä, mitkä henkilön rötökset ovat kenties sellaisia, joita kyseiseen turvallisuusselvitykseen sisällytetään. Näin ollen siis kaikkia tietoja ei automaattisesti ilmoiteta vaan työtehtävien kannalta oleellisen tiedot ja taustojen tarkistus kohdistuu henkilön viimeisimpien vuosien tekemisiin.
Yhteenvetona toteankin, että antamiesi tietojen perusteella sinulla ei ole minkäänlaista pelkoa siitä, että kertomillasi tapahtumilla olisi mitään merkitystä työpaikan saannissasi.- hp
Varastin kaverini kanssa pari patukkaa kaupasta ja kassalla edellä oleva mies vihjaili myyjälle että tytöt varastivat jotain. Myyjä sanoi että asia tarkistetaan myöhemmin kameroista. Voiko minut asettaa vastuuseen myöhemmin kun asioin tässä lähikaupassa?
- ...
hp kirjoitti:
Varastin kaverini kanssa pari patukkaa kaupasta ja kassalla edellä oleva mies vihjaili myyjälle että tytöt varastivat jotain. Myyjä sanoi että asia tarkistetaan myöhemmin kameroista. Voiko minut asettaa vastuuseen myöhemmin kun asioin tässä lähikaupassa?
Tietysti voidaan. Jos teko on tallentunut nauhalle, niin eiköhän siitä sakko napsahda.
- joo455
... kirjoitti:
Tietysti voidaan. Jos teko on tallentunut nauhalle, niin eiköhän siitä sakko napsahda.
Muttta voiko ne todistaa että me ollaan just ne tyypit ku siinä kameralla...
- alöjf
joo455 kirjoitti:
Muttta voiko ne todistaa että me ollaan just ne tyypit ku siinä kameralla...
Halooo? Jos kuva on niin hyvänlaatuista, että näkyy selvästi että pari pöljää tenavaahan siinä.
- rl
Miten poliisit löytää ne henkilöt ketä siinä nauhalla on jos ei tiedä heidän henkillöllisyyttä?
- rrty
Kävin varastamassa tupakkaa ja myyjä näki sen mutta lähdin karkuun. Voiko poliisit saada selville kuka olen pelkän valvontakameran kuvan perusteella?
- sejokumuu
mun kavereita töissä ruokakaupoissa , ja kerto ,että kameran tallenteet poistuvat 2h sisällä (ainaskin alepa/pienet ruoka kaupat ja lidl). mutta jos näkevät jotain , ottavat sen tunnin talteen , eli jos laitat kaljat reppuun ja kukaan ei huomaa seuraavaan pariin tuntiin nii kaikki kunnossa ja erittäin pieni prosentti määrä jäädä kiinni...
- gfergrg3
sejokumuu kirjoitti:
mun kavereita töissä ruokakaupoissa , ja kerto ,että kameran tallenteet poistuvat 2h sisällä (ainaskin alepa/pienet ruoka kaupat ja lidl). mutta jos näkevät jotain , ottavat sen tunnin talteen , eli jos laitat kaljat reppuun ja kukaan ei huomaa seuraavaan pariin tuntiin nii kaikki kunnossa ja erittäin pieni prosentti määrä jäädä kiinni...
Yleisellä tasolla tuo nyt ei kyllä pidä paikkaansa, voi olla joku todella harvinainen tapaus, mutta yleisesti noita tallenteita säilytetään muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Viikko on ehkä yleisin.
- Puppe20000
Luin tämä vanhan keskustelun, eikä ole vieläkään itsestäänselvää, miksi tavaroiden vieminen kaupasta maksamatta olisi mikään rike tai rikos.
Kauppa on vain julkinen tila jossa on erilaisia tavaroita esillä julkisesti, eikä mitään sääntöjä tai menettelyohjeita lue missään!
Megavirhe on tietysti siinä, että kauppa katsotaan virheellisesti järjestyslaissa yleiseksi tilaksi. Yksityistilahan se on, ja kaupan olisi ilmoitettava siitä kyltillä ja sekä se, että tavarat ovat myyjän omaisuutta ja ne pitää lunastaa itselleen rahalla.
Nyt kaikki kärräämään tavaraa ulos kaupoista maksamatta, aivan mahtava porsaanreikä! - kaupan täti
korjausta jonkun virheelliseen väittämään, eli kameratallenteet eivät todellakaan poistu kahdessa tunnissa. tallenteita säilytetään neljä viikkoa jonka jälkeen poistuvat ellei ole erikseen tallennettu. ketju hok-elanto ja nimenomaan pienet kaupat, isoissa tavarataloissa (prismat) saattaa olla eri systeemit, niistä ei ole omakohtaista kokemusta. ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna kaksi tuntia on ihan älytön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422006- 611667
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696