... kerralla . Tuli keskustelua miehen kanssa siitä ... itse arvelin sen olevan noin 4 markan ( mummonmarkkaa )tietämissä .
PALJONKO SAUNAN LÄMMITYS
6
2121
Vastaukset
- luke lake
6 kwh, siitä voi laske kulut kenosaa.
- juha
kuinka kauan sauna on päällä aina kerralla ja toinenon millainen kiuas siellä on.Mut jossain 4-6kw tunnissa et mitä on yhden kilovatin hinta nykyään siitä sen pystyy laskemaan.
- rouva on hyvä vaan...
Karkeesti esimerkkinä laskettuna:
- kiukaan teho 6 kw
- 1,5 h esilämmitys saunonta
- kulutus 9 kWh * 8 c/kWh =
- 0,72 € eli n 4,5 mk
Tietenkin nämä lähtoarvot voivat olla hiukan erilaisetkin... tapauksesta riippuen.- Veskutin
Toinen karkea laskenta.
- 8 kW kiuas
- 1.5 h saunonta-aika sisältää lämmityksen
- halutaan pitää ilman lämpötila 80 asteessa termostaatilla = kerroin 20 %
- jossain päin kWh hinta 8 c ja toisaalla jopa 10 c, keskimäärin 9 c
12 kWh x 9 c x 20 % = 1.30 € / saunakerta
ja mummonmarkoissa 7.73 mk - minä vaan
Veskutin kirjoitti:
Toinen karkea laskenta.
- 8 kW kiuas
ja mummonmarkoissa 7.73 mkjos teillä on 6kw kiuas niin ei se syö 6 kwh tunnissa koska kiukaissa on termostaatti eikä ne todellakaan ole päällä jatkuvasti. todellinen määrä voisi olla jotain 4,5-5 kwh 6kw kiukaalla
- minä vaan
Veskutin kirjoitti:
Toinen karkea laskenta.
- 8 kW kiuas
ja mummonmarkoissa 7.73 mkjos sulla on 9kw kiuas niin miten se voi syödä virtaa yli 9 kw jos tarkoitit tuolla kertoimella lämmön ylläpitoa niin ensimmäisenä pitää laskea kauanko kestää saunan lämmetä tuohon 80 asteeseen käyttäen täyttä 9 kw, jonka jälkeen siirrytään termostaatin rajoittamalle ylläpitolämmölle jos tuo 20%pitää paikkansa niin ylläpitolämmön kulut saat selville kaavalla 9kw*0.2*aika tunteina
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809