Eli tietääkö kukaan mitään muita pääsiäiseen liittyviä taikoja tai taikauskoisia tapoja kuin virpomisen? Ja mikä näiden taikojen tausta on? Entä tarkoitus (eli mitä taialla/taioilla yritetään saada aikaan)?
pääsiäistaikoja?
3
4045
Vastaukset
- elisant
Pääsiäinen on täynnä erilaisia uskomuksia ja enteitä liittyen lisääntyvään valoon ja alkavaan kevääseen, kasvun ja lisääntymisen aikaan. Monissa pohjoismaissa on uskottu, että noidat liikkuvat etenkin pääsiäisenä, pitkänperjantain yöstä alkaen karjasuojissa nyhtämässä villoja ja karvoja, keräämässä niitä pussiin ja lentämällä luudalla jonnekin sovittuun paikkaan, jossa paholainen punnitsee saaliin.
Alunperin pääsiäistä on vietetty kevätpäiväntasausta seuranneen täysikuun jälkeen. Pääsiäispupu on pääsiäismunan tavoin uuden hedelmällisyyden, uuden elämän ja kasvun vertauskuva. Jänis on saksilaisten kuu ja hedelmällisyyden jumalattaren Eostren pyhä eläin.
Mukana mielenkiintoinen nettikirjoitus aiheesta:
http://www.nic.funet.fi/~magi/metsola/arkisto/juhlat/ostara/ - AurinkoNoita
Isoisäni äiti, ns. "ennustajaeukko", on kirjoittanut runon tai jonkinlaisen loitsun pääsiäiseen liittyen. Runo sisältää paljon viittauksia sekä pakanallisiin menoihin että taikauskoisiin tapoihin. Yksi säkeistö kuuluu seuraavasti:
"Pirtissä peili ja kynttilät,
tyttäret taikovat siellä. -
Varmaan ne sulhot saapuvat
peikkojen peili tiellä."
(mahdollisesti myös "peilitiellä", yhteen kirjoitettuna...)
On siis olemassa jokin pääsiäistaika liittyen ilmeisesti naimaonneen. Jos joku saa säkeistöstä irti enemmän tai tietää ko. taian, pyydän kertomaan. Esim. mitä muuta taika sisältää kuin peilin ja kynttilät?- elisant
Olisitko ystävällinen ja laittaisit koko runon esim. palstalle, katsotaan josko tuosta saisi jotain enemmän irti. Ainakin vaikuttaa todella mielenkiintoiselta! =)
Ellu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1868573
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264698- 504208
- 593752
- 513206
- 502960
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262666- 432471
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382183Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.362117