rintatulehdus

...

kuinka nopeasti rintatulehduksen pitäsi parantua antibioottikuurilla? ite sain eilen antibiootit ja heti aloin syömään niitä ja oon pumppaillu maitoa et sais rinnan tyhjäksi mut ei ole kummastakaan vielä ollut apua..

7

18729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minni 34

Minulle tuli rintatulehdus kun poikani oli 10 vuorokautta. Rintatulehdukseni oli aika paha ja jouduin syömään kaksi kuuria putkeen (17 vuorokautta). Vasta toinen tabletti alkoi pikkuhiljaa kuumettani laskemaan, mutta rintani oli niin kipeä että kesti 5 päivää kunnes se kipu lakkasi/tain rinnan tyhjennettyä. Kävin kuumassa suihkussa ja tein erilaisia kuumia kääröjä ja yritin (kivuista huolimatta) syöttää poikaa siitä rinnasta, kävin mm. saunassa. Kunnes keksin minulle tehokkaimman keinon eli pieni muovipussi, joka oli kuumaa vettä täynnä sillä sain rinnan herumaan ja se oli tehokkain tapa mulla. Kannattaa ehdottomasti hoitaa se tulehdus kerralla kuntoon, ettei sitten uusiutuisi. Nyt poikani siis 2,5 kuukutta ja uutta tulehdusta ei ole onneksi tullut. Eli kyllä se antibiootti alkaa aika nopeasti vaikuttamaan ja parantuminen riippuu varmasti siitä miten saat rinnan tyhjennettyä. Minä en saanut kipeästä rinnasta pumpattua mitään pois, maitoa ei yksinkertaisesti tullut.

• itse sain

rintatulehduksen ilmeisesti sairaalasta(ainakin terveydenhoitaja niin epäili)koska en ollut saanut kylmää missään vaiheessa. Sain lääkekuurin kun poika oli viikon ikäinen ja se rupesi aika pian auttamaan. Itse en saanut lypsetty maitoa rintapumpulla pois vaan imetin sitten rintakumin avulla vaikka tekikin kipeää ja kuumassa suihkussa yritin käsin lypsää. terveydenhoitaja antoi neuvon että laittaa kaalin lehtiä rintojen päälle niin auttaa kipuun ja vaikka kuulostaa varmasti hullulta niin niistä oli apua=) Kaalinlehdet pitää "rikkoa" ensin haarukalla tai sitten kaulia ja laittaa rintojen päälle,kaulimella saa ne parhaiten rikottua. Ja toinen neuvo oli että huoneenlämpöistä maitorahkaa laittaa rinnoille ja antaa "kuivua" itse en tätä kokeillut. Mut kokeile jos neuvoista ois jotain apua, itse olin ainakin niin kipeä silloin että olin valmis kokeilemaan ja kaalilehdet auttoi mulla. Tsemppiä sulle ja pikaista paranemista=)

• Lellu26

Joo mullakin siis on tällä hetkellä menossa antiboottikuuri rintatulehdukseen..nyt rinta parempi siis tuntuu normaalilta onneks...eikä pahemmin oo enää edes kosketusarka..mulla autto varmaan kans toinen tabletti tai rupes auttamaan..

mullahan on siis tulehdus ihan tuore tapaus se todettiin ke illalla lekuris vaikka oireet alkoiki ti iltana salamana kirkkaalta taivaalta...
        siis se kipu oli sanoinkuvaamattoman kova..mut syötin ja syötin ja syötin kipeestä rinnasta..vaikka tuntui ettei se auta ja rinta ei tyhjene..mut nyt on rinnanpää arka tästä ikuisesta syöttämisestä samasta rinnasta..

toivottavasti sunkin kuuri rupee tehoamaan..niin ja otin mä särkyyn myös buranaa ja panadolia kun lämpökin nousi sitten ke ja to..

• Lellu26
        Lellu26 kirjoitti:

Joo mullakin siis on tällä hetkellä menossa antiboottikuuri rintatulehdukseen..nyt rinta parempi siis tuntuu normaalilta onneks...eikä pahemmin oo enää edes kosketusarka..mulla autto varmaan kans toinen tabletti tai rupes auttamaan..

mullahan on siis tulehdus ihan tuore tapaus se todettiin ke illalla lekuris vaikka oireet alkoiki ti iltana salamana kirkkaalta taivaalta...
        siis se kipu oli sanoinkuvaamattoman kova..mut syötin ja syötin ja syötin kipeestä rinnasta..vaikka tuntui ettei se auta ja rinta ei tyhjene..mut nyt on rinnanpää arka tästä ikuisesta syöttämisestä samasta rinnasta..

toivottavasti sunkin kuuri rupee tehoamaan..niin ja otin mä särkyyn myös buranaa ja panadolia kun lämpökin nousi sitten ke ja to..

niin ja sitten lypsin ja lypsin vaikka mitään ei pahemmin tullut...ja kuumassa suihkussa se kipu jotenki helpotti ja lypsin sielläkin..siis käytin lasta ja pumppua apuna..

• ...

kiitoksia vinkeistä..mulla tyttö nyt 11 päivän ikänen ja maitoa alko vasta tulemaan muutama päivä sitten ja sittenhän se iski heti sen tulehduksen..:( tänään saunonu ja suihkutellu kuumalla vedellä ja pumppaillu maitoa ja vaikka mitä mut ei ainakaan vielä tunnu auttavan, tuntuu vaan et toinenkin rinta pakkautuis jotenki täyteen et siinä sit varmaan kohta sama homma..imettämään ei pysty kun on rinnanpäät niin arkana siitä "pakkoimettämisestä" kun maitoa ei vielä tullut ollenkaan...mutta eiköhän noi antibiootit ala pikkuhiljaa vaikuttamaan..kuume on ainakin laskenut jo alle 38..:) jotain positiivista..;)

• Minni 34

Tsemppiä sinulle. Vastailin jo tuossa aiemmin. Hassua kyllä, mutta muistan elävästi kuinka ikävää se rintatulehdus oli. Yösyötöilläkin yritin ennakoida pojan heräämistä ja lämmitellä mikrossa kääröjäni että sain rinnasta tulemaan jotain. Minulla tavallaan toimi vain yksi kohta rinnasta josta sitä maitoa tuli, eli jotenkin koko rinta oli jumissa, eli siksi en saanut pumpattua maitoa ollenkaan ...... Yritin jopa saunassa pumpata sitä rintaa ja pelästyin kun veri tirskahti, kunnes tajusin että se oli rinnanpäästä eikä sieltä sisältä. 17 päivän antibioottikuurin aikana jopa ehdin ajattelemaan, että jos tämä on tälläistä niin lopetan imettämisen pian ..... isukille sanoin moneen otteeseen, että jos tästä alkaa tulehduskierre niin loppuu imettäminen. Mutta, onneksi nyt kaikki ollut hyvin ja täysimetyksellä mennään. Itsekkään en saanut tulehdusta kylmästä, sillä aina kun ulkoilen koiran kanssa "paketoin" rintani jopa plussakeleillä mojovaan pakettiin. Sain varmasti sen tulehduksen sairaala-ajoilta, sillä kun maitoa ei tullut ja imetin itkevää ja nälkäistä poikaa 10-16 tuntia vuorokaudesta niin rinnat oli ihan verillä koko ajan .... enkä edes osannut lisämaitoa pyytää. Mutta onneksi tuo tulehdus menee ohi ja aika pian sen voi onneksi unohtaa = )
        Ihanaa kevään jatkoa !

• Minni 34
        Minni 34 kirjoitti:

Tsemppiä sinulle. Vastailin jo tuossa aiemmin. Hassua kyllä, mutta muistan elävästi kuinka ikävää se rintatulehdus oli. Yösyötöilläkin yritin ennakoida pojan heräämistä ja lämmitellä mikrossa kääröjäni että sain rinnasta tulemaan jotain. Minulla tavallaan toimi vain yksi kohta rinnasta josta sitä maitoa tuli, eli jotenkin koko rinta oli jumissa, eli siksi en saanut pumpattua maitoa ollenkaan ...... Yritin jopa saunassa pumpata sitä rintaa ja pelästyin kun veri tirskahti, kunnes tajusin että se oli rinnanpäästä eikä sieltä sisältä. 17 päivän antibioottikuurin aikana jopa ehdin ajattelemaan, että jos tämä on tälläistä niin lopetan imettämisen pian ..... isukille sanoin moneen otteeseen, että jos tästä alkaa tulehduskierre niin loppuu imettäminen. Mutta, onneksi nyt kaikki ollut hyvin ja täysimetyksellä mennään. Itsekkään en saanut tulehdusta kylmästä, sillä aina kun ulkoilen koiran kanssa "paketoin" rintani jopa plussakeleillä mojovaan pakettiin. Sain varmasti sen tulehduksen sairaala-ajoilta, sillä kun maitoa ei tullut ja imetin itkevää ja nälkäistä poikaa 10-16 tuntia vuorokaudesta niin rinnat oli ihan verillä koko ajan .... enkä edes osannut lisämaitoa pyytää. Mutta onneksi tuo tulehdus menee ohi ja aika pian sen voi onneksi unohtaa = )
        Ihanaa kevään jatkoa !

Muista aina välillä syöttää siitä terveemmästäkin rinnasta. Tai ainakin pumppaa siitä välillä liiat pois. Minulla on nyt vasta tasaantunut maidontulo rintoihin, eli koko tämän ajan (poika siis 2,5 kk)on se terve rinta tuottanut maitoa monen kertaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe