Hei! Meidän 2,5 vuotias poikamme alkoi änkyttää kolme viikkoa sitten ilman mitään syytä. Poikamme on puhunut vuoden ikäisestä, mutta edelleen jotkin kirjaimet puuttuvat puheesta kuten esim r,s. Ainut mikä oli poikkeavaa ennen änkytyksen alkua, niin poikamme ei halunnu ruveta päiväunille,vaan itki tunnin ennenkuin asettui nukkumaan ja tämän jäleen hän alkoi änkyttämään. Poikamme änkyttää tai hakee sanoja ja ei niinkuin saisi tuotettua puhetta niin nopeasti kuin haluaisi. Kannattaako tästä huolestua, mitä asian eteen vois tehdä.Emme reagoi poikamme änkytykseen, vaan annamme hänen yrittää sanoa asiansa rauhassa, katsomme poikaamme silmiin hänen puhuessaan ja rauhoittelemme häntä jos ei saa tuotettua jotain sanaa. Toisinaam poika ei änkytä juuri ollenkaan, mutta jos tulee jonkinlainen itkukohtaus tms niin herättyään tuntuisi änkyttävän enemmän. Mieheni syyttää asiasta minua ja koko asia kiristää nyt perheemme välejä... Auttakaa eihän tämä jää pysyväksi ja mitä teemme?!
Änkyttävä
9
8439
Vastaukset
- Melli
Mene ihmeessä neuvolaan ja pyydä lähete puheterapiaan, ottavat jo näinkin pieniä sinne. Omalle tyttärelleni olen juuri parin viikon päästä pyytämästä tätä (3v) kun puheterapeutti kehoitti asiaan.
- äiti
Hei huolestunut äiti!
Syy ei missään nimessä ole sinun!
Meillä on 2 tyttöä 5 ja 6-vuotiaat.
Molemmat käyvät puheterapiassa vanhempi 3 vuotiaasta lähtien nuorempi on nyt käynyt vuoden.
Neuvolasta laittavat lähetteen en tiedä missä päin suomea asutte mutta täällä Tampereella saimme jonottaa n.5kk.
Kaikki järjestyy usko pois!!
Keväisin? Terveisin:Äiti
- Melli
Lapsen änkytys ei ole vanhempien vika, sitä vain tapahtuu. Muutama neuvo teille. Pysykää rauhallisina , menkää lapsen tasolle ja katsotte silmiin lapsen puhuessa ja antakaa hänen sanoa rauhassa asiansa, toistakaa perässä rauhallisesti änkytetty sana ja muuten älkää huomioiko tätä asiaa, koska muuten voitte tehdä vain hallaa hänelle. useimmiten änkytys häviää lapsen kasvaessa ja saadessa apua terapiasta. Ottakaa rauhassa ja älkää syytelkö toisianne, se ei ole lapsen edun mukaista, eikä myödkään kummankaan vika! Niin, ja tehkää tilanteet, jolloin lapsi puhuu rauhallisiksi jotta hän saa rauhassa puhua ja hän huomaa, että häntä kuunnellaan, ainakin tyttäreni kohdalla hän saattaa jopa jättää änkytyksen väliin ja puhua normaalisti, kiireessä ja hälinässä hän änkyttää valtavasti. Onnea matkaan =)
- huoleti
Meidän nyt 10 v. tytär alkoi änkyttää pahasti suunnilleen saman ikäisenä. Sitä kesti jonkun aikaa, ja sitten se hävisi ihan itsestään!
- änk...
En halua pelotella, mutta...
Minä aloitin änkyttämään lapsena ja änkytän yhä. En todellakaan tiedä syytä siihen. Se vain alkoi joskus alasteella. Olen oppinut elämään änkytyksen kanssa. Vaikka välillä hävettääkin itseäni. :(- on sukua
tik-oireille.
Jollakulla nykii kasvot, tai joku muu, toinen taas änkyttää. Aika yleistä, jos alat seuraamaan ympärillä olevia ihmisiä.
Koita jaksaa, van tyhmät huomauttelee tai tekee pilaa asiasta. : ) - Meikku
on sukua kirjoitti:
tik-oireille.
Jollakulla nykii kasvot, tai joku muu, toinen taas änkyttää. Aika yleistä, jos alat seuraamaan ympärillä olevia ihmisiä.
Koita jaksaa, van tyhmät huomauttelee tai tekee pilaa asiasta. : )Meilläkin alkoi poika änkyttää hiukan alle 3-vuotiaana, ja ihan yhtäkkiä! Sitä kesti jonkun aikaa, ja sitten änkytys hävisi yhtä yhtäkkiä kuin oli tullutkin. Se on yleistä tuon ikäisillä lapsilla. Kyse ei välttämättä ole mistään puheviasta.
Anna vaan lapsesi puhua rauhassa ja kuuntele, mitä hänellä on sanottavaa. Luultavasti asia korjaantuu ihan itsestään. Ei syytä huoleen:)
- yli 30 vuotta
Minä olen änkyttänyt yli 30 vuotta eli tiedän siitä jotain. Änkytyksen syytä ei tunneta, sitä ei aiheuta toiset ihmiset eikä tapahtuma elämässä, eli vanhemmat voi huokaista siltä osin helpotuksesta, ei teidän vika. Jos änkytys on kestänyt vain 3 viikkoa, se on vielä ihan normaalia. Ainoa virhe ( tosin iso sellainen )tuossa tilanteessa on kiinnittää änkytykseen huomiota tai jopa alkaa neuvoa olemaan änkyttämättä. Änkyttävästä tulee änkyttäjä silloin kun hän pelkää änkyttävänsä...eli lapselle ei saa asettaa minkäänlaisia suorituspaineita puhumisesta. Mikäli lapsi änkyttää vielä koulun alkaessa (n.7v)silloin kannattaa änkytyksestä puhua avoimesti, tekemättä siitä tabua. Mutta tässä vaiheessa ei kannata huolestua !
- ÄNK
Itse olemme täsmälleen samassa tilanteessa kuin te. Meillä ihan saman ikäinen poika ja "hätäinen änkytys" alkoi täsmälleen samalla tavalla. Ei kai kannata vielä ryhtyä mihinkään toimenpiteisiin vaan lienee järkevintä pyrkiä rauhoittelemaan poikaa hänen yrittäessä selittää innostuttuaan jostain asiasta. Tuntuu vaan välillä niin säälittävältä kuunnella! Kun toinen on niin tohkeissaan ja ei saa sanaa suustaan vaan suusta raikaa "kailotus". Välillä on tullut ajateltua että johtuuko tuo meistä, positiivista lukea että yleisesti ottaen änkytys ei johdu vanhemmist. Toivotaan änkytys on ohi menevää ja jos ei ole, ei sillekkään voi mitään. Itse olen ajatellut ottaa kesän kuluessa yhteyttä neuvolaan ja kysellä siitä puheterapiasta. No vastahan puhe on kehitysasteella eli toivotaan parasta!
T: Huolestunut Iskä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391