Onko utissa muuta liikennettä kuin armeijan lennot? Mikä on suurin utissa käyvä/käynyt kone?
Utin kenttä
15
2671
Vastaukset
- Pilot
1. On. Itsekin olen käynyt pari kertaa.
2. En tiä.- syy?
Miten suhtautuvat, jos siviili pienkoneella vierailee muuten vaan utliaisuuttaan? Vaativatko laskeutumiselle jonkin perustellun syyn? Mites taas Kauhava ja Tikkakoski?
- tarvitse
syy? kirjoitti:
Miten suhtautuvat, jos siviili pienkoneella vierailee muuten vaan utliaisuuttaan? Vaativatko laskeutumiselle jonkin perustellun syyn? Mites taas Kauhava ja Tikkakoski?
sen kummempia syitä jos suomalaisella koneella menee ja kotimaisia vaan kyydissä. Ulkolaiset koneet tarvitsivat ainakin joskus muinoin ennakkoluvan, mikäli aikoivat sotilaskenttää käyttää.
Tikkakoski ei ole edes puhdas sotilaskenttä vaan yhteistoimintakenttä. Sinne saa kurvailla ihan vapaasti. Tietenkin sotilaskentillä on erikseen siviili- ja sotilas asematasot, ja sotilaspuolelle tuskin on ilman erityistä syytä/ lupaa asiaa rullailla. Mutta itse kentän käytöllä ei siis ole rajoituksia. syy? kirjoitti:
Miten suhtautuvat, jos siviili pienkoneella vierailee muuten vaan utliaisuuttaan? Vaativatko laskeutumiselle jonkin perustellun syyn? Mites taas Kauhava ja Tikkakoski?
Mä lennän Hallista, sulassa sovussa sotilaskoneiden kanssa :-)
Yleensä lennonjohto on auki vain virka-ajan ... sen jälkeen toiminta kuin millä tahansa muullakin korpikentällä (ja kun lennonjohto auki, kuin millä tahansa "siviilikentällä"). Sama pätee Uttiinkin. Ja Tikkakoskelle muuten lentelee ihan reittikoneitakin :-)
Tietty kannattaa tehdä hieman taustatyötä (lue: lennonvalmistelua), jos esim. Hallissa tahtoo päästä Janneen kahville, pelkän läpilaskun lisäksi. Siis, miten pääsen porttien ulkopuolelle, ja mieluiten myös takaisin.- muualla?
M36 kirjoitti:
Mä lennän Hallista, sulassa sovussa sotilaskoneiden kanssa :-)
Yleensä lennonjohto on auki vain virka-ajan ... sen jälkeen toiminta kuin millä tahansa muullakin korpikentällä (ja kun lennonjohto auki, kuin millä tahansa "siviilikentällä"). Sama pätee Uttiinkin. Ja Tikkakoskelle muuten lentelee ihan reittikoneitakin :-)
Tietty kannattaa tehdä hieman taustatyötä (lue: lennonvalmistelua), jos esim. Hallissa tahtoo päästä Janneen kahville, pelkän läpilaskun lisäksi. Siis, miten pääsen porttien ulkopuolelle, ja mieluiten myös takaisin.Kiitos kummallekin vastauksista. Aika erikoiselta kuitenkin kuulostaa toi suomalainen tapa. Suomessa ehkä ei voi puhua varsinaisesti lentotukikohdista, mutta onko vapaa lento sotilaskentille kansainvälisesti kuinka tavallista. Luulisi ettei ainakaan suurvaltojen tukikohtiin pääse, kuin hätätilassa pakkolaskua varten. Muistaakseni jopa Kreikassa muutama vuosi sitten pari bongaria meinasi saada vankeutta, kun vain kirjasivat sotilaskoneiden tunnuksia muistiin kentän aidan ulkopuolella.
muualla? kirjoitti:
Kiitos kummallekin vastauksista. Aika erikoiselta kuitenkin kuulostaa toi suomalainen tapa. Suomessa ehkä ei voi puhua varsinaisesti lentotukikohdista, mutta onko vapaa lento sotilaskentille kansainvälisesti kuinka tavallista. Luulisi ettei ainakaan suurvaltojen tukikohtiin pääse, kuin hätätilassa pakkolaskua varten. Muistaakseni jopa Kreikassa muutama vuosi sitten pari bongaria meinasi saada vankeutta, kun vain kirjasivat sotilaskoneiden tunnuksia muistiin kentän aidan ulkopuolella.
Onneksi ei niin ole Suomessa.
Toki on tilanteita jolloin NOTAM:eilla voidaan rajoittaa lentämistä paljonkin, ja usein se rajoittaa sitä paljon enemmän kuin pelkkällä lähilennonjohtoalueella (vrt. huippukokoukset tms.)
Vaan mitähän sellaista kuvittelet Suomen "tukikohdissa" olevan, ettei kiitorataa voisi käyttää siviili- tai/ja harrasteilmailuun? Tietenkään niin tyhmä tai kouluttamaton ei saa olla, ettei lue karttojaan ja rullaa sinne minne ei pidä (sotilasplatalle) ... voip olla että SP:n kanssa pääsee juttusille.- Kuvittelija
M36 kirjoitti:
Onneksi ei niin ole Suomessa.
Toki on tilanteita jolloin NOTAM:eilla voidaan rajoittaa lentämistä paljonkin, ja usein se rajoittaa sitä paljon enemmän kuin pelkkällä lähilennonjohtoalueella (vrt. huippukokoukset tms.)
Vaan mitähän sellaista kuvittelet Suomen "tukikohdissa" olevan, ettei kiitorataa voisi käyttää siviili- tai/ja harrasteilmailuun? Tietenkään niin tyhmä tai kouluttamaton ei saa olla, ettei lue karttojaan ja rullaa sinne minne ei pidä (sotilasplatalle) ... voip olla että SP:n kanssa pääsee juttusille.Ei siellä tietenkään mitään ole, eikä ole useimmissa muissakaan pienissä ja keskisuurissa maissa. Monissa maissa vain on typeriä ajastaan jäljessä olevia lakeja liittyen turvallisuuteen ja puolustukseen. Jotenkin aina yllättyy, kun käy ilmi, ettei Suomi seuraakaan kansainvälistä esimerkkiä typerien lakien osalta. Kuulemma Italiassa ei lain mukaan saa kameraa ollenkaan ottaa mukaan pienkoneeseen. Nykyään kun satelliiteilla voi laskea platan koneet toisella puolella maailmaa, niin turha ihmisten kiusaaminen tiedustelun pelossa on lähinnä naurettavaa.
Kuvittelija kirjoitti:
Ei siellä tietenkään mitään ole, eikä ole useimmissa muissakaan pienissä ja keskisuurissa maissa. Monissa maissa vain on typeriä ajastaan jäljessä olevia lakeja liittyen turvallisuuteen ja puolustukseen. Jotenkin aina yllättyy, kun käy ilmi, ettei Suomi seuraakaan kansainvälistä esimerkkiä typerien lakien osalta. Kuulemma Italiassa ei lain mukaan saa kameraa ollenkaan ottaa mukaan pienkoneeseen. Nykyään kun satelliiteilla voi laskea platan koneet toisella puolella maailmaa, niin turha ihmisten kiusaaminen tiedustelun pelossa on lähinnä naurettavaa.
Tuo ilmakuvauskielto oli Suomessakin pitkään voimassa (käsittääkseni ei enää), vaikka vakoilusateliitit olivat jo pitkään olleet käytössä. Muistelen, että purjelentokoneissa missä käytettiin kameraa kääntöpisteillä käynnin todentamiseen, tarvitsivat siihen luvan.
M36 kirjoitti:
Tuo ilmakuvauskielto oli Suomessakin pitkään voimassa (käsittääkseni ei enää), vaikka vakoilusateliitit olivat jo pitkään olleet käytössä. Muistelen, että purjelentokoneissa missä käytettiin kameraa kääntöpisteillä käynnin todentamiseen, tarvitsivat siihen luvan.
Kuitenkin sotilaallisesti tärkeät kohteet on jätettävä kuvaamatta.. Koneen päälliköllä on nyt vastuu mitä siellä kuvataan.. Maanmittauslaitoksen sivuilla on kuitenkin tarkat kartat kaikista varikoista, tukikohdista.. jne.
- palvelua
airfoil kirjoitti:
Kuitenkin sotilaallisesti tärkeät kohteet on jätettävä kuvaamatta.. Koneen päälliköllä on nyt vastuu mitä siellä kuvataan.. Maanmittauslaitoksen sivuilla on kuitenkin tarkat kartat kaikista varikoista, tukikohdista.. jne.
Toihan on ystävällistä palvelua! Ulkovaltojen sotilasasiamiesten ei tarvitse edes selvittää kuvattavien sotilaalisten kohteiden sijaintia itse, kun maanmittauslaitokselta saa kartan, jonka mukaan Suomen voi kiertää.
- stena
syy? kirjoitti:
Miten suhtautuvat, jos siviili pienkoneella vierailee muuten vaan utliaisuuttaan? Vaativatko laskeutumiselle jonkin perustellun syyn? Mites taas Kauhava ja Tikkakoski?
uttiin , kauhavalle, tikkakoskelle. normaalisti. niissä on siviili alue erikseen. kaikilla kentillä on myös toimivat ilmailukerhot. utin ja kauhavan kenttien tornien aukioloajoista käsittääkseni auki vain virka aikana.
- hyppääjä
Utin laskuvarjokerho lennättää koneitaan kentällä säännöllisesti, muutama pienkoneen omistava siviilikin siellä pyörii ja suomalaisia sekä ulkomaalaisia turistilentäjiä on näkynyt välillä.
Ravihevosia lennätetään kentälle myös joskus jos Kouvolassa on ravit. Ja Mika Häkkisellä on kesämökki lähellä, Häkkisen yksityiskonetta on näkynyt säännöllisesti.
Suurimmat "säännölliset" koneet lienevät ravihevosia kuljettavat Antonovit. Armeijan Fokkerit ovat myös ihan kohtalaisen kokoisia.Tällaista toimintaa todellakin Utissa on. Utissa toimivan helikopteripataljoonan operaattorien pitäisi pystyä everstiluutnantin johdolla lentelemään operaatioitaan sekuntien tarkkuudella. Yhteistoiminnassa Utin lennonjohdon kanssa NH-90 kipparit eivät tähän pysty. Kerran vuodessa järjestettävään vanhempainpäivän ohjelmaan liittyen Utin varuskunta ei pysty komentajineen saamaan aikaan edes minuuttiohjelmaa millä hetkellä yksi (huom! vain yksi) NH-90 saapuu rynnäköimään. Tuntuu käsittämättömältä se että koko Utin ilmatila suljetaan NOTAM:illa kahdeksi tunniksi vain alta minuutin operaatiota varten. Tuollainen edustaa varsin ala-arvoista ammattitaitoa varuskunnan päälliköltä, helikopterimiehiltä ja tietääkseni hyväpalkkaisilta lennonjohtajilta.
- stena
utin kentällä on siviilipuolella aktiivista laskuvarjo hyppy toimintaa, ja myös pien kone eli harraste ilmailutoimintaa. kannattaa käydä tutustumassa.
- herhiläinen
onko suomessa ees erillistä pelkästään sotilaallista lentokenttää kuten esim pohjois ruotissa Bas90
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo666204Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583073- 312233
- 131847
- 201818
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191803Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131552- 181539
- 511515
- 91473