Utin kenttä

sjvjtyui

Onko utissa muuta liikennettä kuin armeijan lennot? Mikä on suurin utissa käyvä/käynyt kone?

15

2762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilot

      1. On. Itsekin olen käynyt pari kertaa.

      2. En tiä.

      • syy?

        Miten suhtautuvat, jos siviili pienkoneella vierailee muuten vaan utliaisuuttaan? Vaativatko laskeutumiselle jonkin perustellun syyn? Mites taas Kauhava ja Tikkakoski?


      • tarvitse
        syy? kirjoitti:

        Miten suhtautuvat, jos siviili pienkoneella vierailee muuten vaan utliaisuuttaan? Vaativatko laskeutumiselle jonkin perustellun syyn? Mites taas Kauhava ja Tikkakoski?

        sen kummempia syitä jos suomalaisella koneella menee ja kotimaisia vaan kyydissä. Ulkolaiset koneet tarvitsivat ainakin joskus muinoin ennakkoluvan, mikäli aikoivat sotilaskenttää käyttää.

        Tikkakoski ei ole edes puhdas sotilaskenttä vaan yhteistoimintakenttä. Sinne saa kurvailla ihan vapaasti. Tietenkin sotilaskentillä on erikseen siviili- ja sotilas asematasot, ja sotilaspuolelle tuskin on ilman erityistä syytä/ lupaa asiaa rullailla. Mutta itse kentän käytöllä ei siis ole rajoituksia.


      • syy? kirjoitti:

        Miten suhtautuvat, jos siviili pienkoneella vierailee muuten vaan utliaisuuttaan? Vaativatko laskeutumiselle jonkin perustellun syyn? Mites taas Kauhava ja Tikkakoski?

        Mä lennän Hallista, sulassa sovussa sotilaskoneiden kanssa :-)

        Yleensä lennonjohto on auki vain virka-ajan ... sen jälkeen toiminta kuin millä tahansa muullakin korpikentällä (ja kun lennonjohto auki, kuin millä tahansa "siviilikentällä"). Sama pätee Uttiinkin. Ja Tikkakoskelle muuten lentelee ihan reittikoneitakin :-)

        Tietty kannattaa tehdä hieman taustatyötä (lue: lennonvalmistelua), jos esim. Hallissa tahtoo päästä Janneen kahville, pelkän läpilaskun lisäksi. Siis, miten pääsen porttien ulkopuolelle, ja mieluiten myös takaisin.


      • muualla?
        M36 kirjoitti:

        Mä lennän Hallista, sulassa sovussa sotilaskoneiden kanssa :-)

        Yleensä lennonjohto on auki vain virka-ajan ... sen jälkeen toiminta kuin millä tahansa muullakin korpikentällä (ja kun lennonjohto auki, kuin millä tahansa "siviilikentällä"). Sama pätee Uttiinkin. Ja Tikkakoskelle muuten lentelee ihan reittikoneitakin :-)

        Tietty kannattaa tehdä hieman taustatyötä (lue: lennonvalmistelua), jos esim. Hallissa tahtoo päästä Janneen kahville, pelkän läpilaskun lisäksi. Siis, miten pääsen porttien ulkopuolelle, ja mieluiten myös takaisin.

        Kiitos kummallekin vastauksista. Aika erikoiselta kuitenkin kuulostaa toi suomalainen tapa. Suomessa ehkä ei voi puhua varsinaisesti lentotukikohdista, mutta onko vapaa lento sotilaskentille kansainvälisesti kuinka tavallista. Luulisi ettei ainakaan suurvaltojen tukikohtiin pääse, kuin hätätilassa pakkolaskua varten. Muistaakseni jopa Kreikassa muutama vuosi sitten pari bongaria meinasi saada vankeutta, kun vain kirjasivat sotilaskoneiden tunnuksia muistiin kentän aidan ulkopuolella.


      • muualla? kirjoitti:

        Kiitos kummallekin vastauksista. Aika erikoiselta kuitenkin kuulostaa toi suomalainen tapa. Suomessa ehkä ei voi puhua varsinaisesti lentotukikohdista, mutta onko vapaa lento sotilaskentille kansainvälisesti kuinka tavallista. Luulisi ettei ainakaan suurvaltojen tukikohtiin pääse, kuin hätätilassa pakkolaskua varten. Muistaakseni jopa Kreikassa muutama vuosi sitten pari bongaria meinasi saada vankeutta, kun vain kirjasivat sotilaskoneiden tunnuksia muistiin kentän aidan ulkopuolella.

        Onneksi ei niin ole Suomessa.

        Toki on tilanteita jolloin NOTAM:eilla voidaan rajoittaa lentämistä paljonkin, ja usein se rajoittaa sitä paljon enemmän kuin pelkkällä lähilennonjohtoalueella (vrt. huippukokoukset tms.)

        Vaan mitähän sellaista kuvittelet Suomen "tukikohdissa" olevan, ettei kiitorataa voisi käyttää siviili- tai/ja harrasteilmailuun? Tietenkään niin tyhmä tai kouluttamaton ei saa olla, ettei lue karttojaan ja rullaa sinne minne ei pidä (sotilasplatalle) ... voip olla että SP:n kanssa pääsee juttusille.


      • Kuvittelija
        M36 kirjoitti:

        Onneksi ei niin ole Suomessa.

        Toki on tilanteita jolloin NOTAM:eilla voidaan rajoittaa lentämistä paljonkin, ja usein se rajoittaa sitä paljon enemmän kuin pelkkällä lähilennonjohtoalueella (vrt. huippukokoukset tms.)

        Vaan mitähän sellaista kuvittelet Suomen "tukikohdissa" olevan, ettei kiitorataa voisi käyttää siviili- tai/ja harrasteilmailuun? Tietenkään niin tyhmä tai kouluttamaton ei saa olla, ettei lue karttojaan ja rullaa sinne minne ei pidä (sotilasplatalle) ... voip olla että SP:n kanssa pääsee juttusille.

        Ei siellä tietenkään mitään ole, eikä ole useimmissa muissakaan pienissä ja keskisuurissa maissa. Monissa maissa vain on typeriä ajastaan jäljessä olevia lakeja liittyen turvallisuuteen ja puolustukseen. Jotenkin aina yllättyy, kun käy ilmi, ettei Suomi seuraakaan kansainvälistä esimerkkiä typerien lakien osalta. Kuulemma Italiassa ei lain mukaan saa kameraa ollenkaan ottaa mukaan pienkoneeseen. Nykyään kun satelliiteilla voi laskea platan koneet toisella puolella maailmaa, niin turha ihmisten kiusaaminen tiedustelun pelossa on lähinnä naurettavaa.


      • Kuvittelija kirjoitti:

        Ei siellä tietenkään mitään ole, eikä ole useimmissa muissakaan pienissä ja keskisuurissa maissa. Monissa maissa vain on typeriä ajastaan jäljessä olevia lakeja liittyen turvallisuuteen ja puolustukseen. Jotenkin aina yllättyy, kun käy ilmi, ettei Suomi seuraakaan kansainvälistä esimerkkiä typerien lakien osalta. Kuulemma Italiassa ei lain mukaan saa kameraa ollenkaan ottaa mukaan pienkoneeseen. Nykyään kun satelliiteilla voi laskea platan koneet toisella puolella maailmaa, niin turha ihmisten kiusaaminen tiedustelun pelossa on lähinnä naurettavaa.

        Tuo ilmakuvauskielto oli Suomessakin pitkään voimassa (käsittääkseni ei enää), vaikka vakoilusateliitit olivat jo pitkään olleet käytössä. Muistelen, että purjelentokoneissa missä käytettiin kameraa kääntöpisteillä käynnin todentamiseen, tarvitsivat siihen luvan.


      • M36 kirjoitti:

        Tuo ilmakuvauskielto oli Suomessakin pitkään voimassa (käsittääkseni ei enää), vaikka vakoilusateliitit olivat jo pitkään olleet käytössä. Muistelen, että purjelentokoneissa missä käytettiin kameraa kääntöpisteillä käynnin todentamiseen, tarvitsivat siihen luvan.

        Kuitenkin sotilaallisesti tärkeät kohteet on jätettävä kuvaamatta.. Koneen päälliköllä on nyt vastuu mitä siellä kuvataan.. Maanmittauslaitoksen sivuilla on kuitenkin tarkat kartat kaikista varikoista, tukikohdista.. jne.


      • palvelua
        airfoil kirjoitti:

        Kuitenkin sotilaallisesti tärkeät kohteet on jätettävä kuvaamatta.. Koneen päälliköllä on nyt vastuu mitä siellä kuvataan.. Maanmittauslaitoksen sivuilla on kuitenkin tarkat kartat kaikista varikoista, tukikohdista.. jne.

        Toihan on ystävällistä palvelua! Ulkovaltojen sotilasasiamiesten ei tarvitse edes selvittää kuvattavien sotilaalisten kohteiden sijaintia itse, kun maanmittauslaitokselta saa kartan, jonka mukaan Suomen voi kiertää.


      • stena
        syy? kirjoitti:

        Miten suhtautuvat, jos siviili pienkoneella vierailee muuten vaan utliaisuuttaan? Vaativatko laskeutumiselle jonkin perustellun syyn? Mites taas Kauhava ja Tikkakoski?

        uttiin , kauhavalle, tikkakoskelle. normaalisti. niissä on siviili alue erikseen. kaikilla kentillä on myös toimivat ilmailukerhot. utin ja kauhavan kenttien tornien aukioloajoista käsittääkseni auki vain virka aikana.


    • hyppääjä

      Utin laskuvarjokerho lennättää koneitaan kentällä säännöllisesti, muutama pienkoneen omistava siviilikin siellä pyörii ja suomalaisia sekä ulkomaalaisia turistilentäjiä on näkynyt välillä.

      Ravihevosia lennätetään kentälle myös joskus jos Kouvolassa on ravit. Ja Mika Häkkisellä on kesämökki lähellä, Häkkisen yksityiskonetta on näkynyt säännöllisesti.

      Suurimmat "säännölliset" koneet lienevät ravihevosia kuljettavat Antonovit. Armeijan Fokkerit ovat myös ihan kohtalaisen kokoisia.

      • Tällaista toimintaa todellakin Utissa on. Utissa toimivan helikopteripataljoonan operaattorien pitäisi pystyä everstiluutnantin johdolla lentelemään operaatioitaan sekuntien tarkkuudella. Yhteistoiminnassa Utin lennonjohdon kanssa NH-90 kipparit eivät tähän pysty. Kerran vuodessa järjestettävään vanhempainpäivän ohjelmaan liittyen Utin varuskunta ei pysty komentajineen saamaan aikaan edes minuuttiohjelmaa millä hetkellä yksi (huom! vain yksi) NH-90 saapuu rynnäköimään. Tuntuu käsittämättömältä se että koko Utin ilmatila suljetaan NOTAM:illa kahdeksi tunniksi vain alta minuutin operaatiota varten. Tuollainen edustaa varsin ala-arvoista ammattitaitoa varuskunnan päälliköltä, helikopterimiehiltä ja tietääkseni hyväpalkkaisilta lennonjohtajilta.


    • stena

      utin kentällä on siviilipuolella aktiivista laskuvarjo hyppy toimintaa, ja myös pien kone eli harraste ilmailutoimintaa. kannattaa käydä tutustumassa.

    • herhiläinen

      onko suomessa ees erillistä pelkästään sotilaallista lentokenttää kuten esim pohjois ruotissa Bas90

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      247
      14129
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      61
      7200
    3. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      199
      6902
    4. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

      Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      39
      4998
    5. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      103
      4769
    6. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      74
      4677
    7. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      78
      4373
    8. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      19
      4221
    9. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      75
      4122
    10. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      101
      3921
    Aihe