Joo oon ihan aloittelija tällä tietokonepuolella
vaikka ikääkin jo on sopivasti.
Saanko laitettua Linuxin tähän nykyiseen koneeseeni jos niin haluan.
Tässä on windows xp ja olen lukenut, että Linuxiin ei tule viruksia.
Miten siis ladata Linux? Kannattaako liityä Linuxperheen jäseneksi???
Miten saan Linuxin koneelleni
7
732
Vastaukset
- Star Mule
Tervetuloa linux-joukkoon! Tietokoneesi ominaisuuksien kertominen auttaisi asiaa mutta mikäli kyseessä on edellisten 2-4 vuoden aikana ostettu tavallinen PC niin tod.näk. kaikki yleisimmät linux-jakelut toimivat koneessasi.
Jos pääasialliset kokemukset ovat Windowsista niin on hyvä huomioida, että monet asiat hoidetaan linuxissa toisella tavalla. Yleisenä ohjeena toimii se, että linuxissa on lähes rajoittamattomat mahdollisuudet vaikuttaa tietokoneen ja komponenttien toimintaan. Tämä voi olla hyvä asia jos haluat tehdä jotakin erityistä ja tiedät mitä olet tekemässä. Vapaus tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että linux-jakelut eivät samalla tavalla ohjaa (tai "holhoa") käyttäjää kuin esim. Windows.
Windows kannattaa tämän johdosta ainakin aluksi jättää tietokoneelle. Jos koko kovalevy on yhtenä isona osiona niin Windowsilla kannattaa levy ensin eheyttää (System tools -> Defragmenter). Tämän jälkeen linux-asennus osaa ottaa tilan kovalevyn tyhjältä alueelta.
Linuxissa on yhteinen näkymätön ydin muita osia. Linux-käyttöjärjestelmän "kuorrutus" vaihtelee eri jakeluissa. Aloittelijalle helpoimpia jakeluja ovat esim. Mandriva tai SuSE / OpenSuSE. Tuo paketti imuroidaan koneelle ja poltetaan sitten tyhjälle levylle esim. Nerolla (Win:lla). Imuroiminen onnistuu esim. täältä:
http://linuxonly.info/download/- kokeilenpa tota
joo mulla on aivan uusi kone mutta Linux houkuttaa.
Kokeilen tuota kiitti - saa ohjeita
kokeilenpa tota kirjoitti:
Kokeilen tuota kiittialottelevalle uudelle Ubuntun käyttäjälle.
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi - Star Mule
kokeilenpa tota kirjoitti:
Kokeilen tuota kiittiHei. Uuteen koneeseen käyvät varmasti kaikki jakelut. Joihinkin ihan uusiin komponentteihin voi olla rajoitetumpi tuki mutta pääasiallisesti varmasti toimii ihan hyvin.
Tuo alla mainittu Live-CD:n kokeileminen olisi varmasti ihan hyvä juttu. Sillä pääsee näkemään, millainen linux-ympäristö asentamisen jälkeen suurinpiirtein olisi. Sensijaan yllä mainittua Ubuntua en kyllä aloittelijalla suosittelisi (tämä on vain minun mielipiteeni, kyseessä on mainio jakelu mutta ei aloittelijan valinta).
vaikka ensin nk. LiveCD:tä, eli CD levyltä ajettavaa Linux jakelua, niin aluksi ei tarvitse asentaa mitään ja samalla saat ihmeteltyä mikä jakelu miellyttää eniten silmääsi!
- Windowsista Linuxiin
Perustietoa Linuxista:
Windowssista Linuxiin ABC
http://tapsa.terae.net/linux/ - jussi
minulla oli viime kesänä samanlaisia ajatuksia kuin sinulla. Hankin Susen. Ostin nyt uuden tietokoneen ilman käyttöjärjestelmää ja laitoin siihen Linuxin. Huomasin että en tee mitään Windowsilla. Kokeile ainakin Linuxia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1745068- 1004959
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?914414Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1182723Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1392708- 442237
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian322154Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2271908- 901836
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni121821