Pentueen dominoivin pentu, kokemuksia kaivataan!

...

Meille on harkinnassa aivan valloittava (pienikokoinen) kääpiöpinserisekoitus tyttöpentu, joka on kuitenkin pentueen ehdoton "pomo" ja melkoinen vipeltäjä!

Käytännön kokemuksia tällaisesta kaikkein dominoivimmasta pennusta kaipailisin, niin hyviä kuin huonojakin.

Minulla on aiemminkin ollut koira, joten aivan uutta pennun kasvatus ei ole..

6

1198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lulukka

Itselläni on, nyt 9-vuotias sekarotuinen tyttökoira, joka oli myös pentueen pomo, kuuden veljensä keskellä. Piti poikia ihan miten itse halusi, ja oli koko ajan liikkeessä. Aika vaativa koirahan siitä sitten kasvoikin, pentuna vaati paljon toimintaa ja seuraa, muutoin keksi tuhota itsenäisissä tutkimuksissaan paikkoja. Johtajuusongelmia oli riittämiin, mutta johdonmukaisella ja tiukalla kasvatuksella niistäkin kohtuullisesti selvittiin. Luonteeltaan on kuitenkin ystävällinen, avoin, itsenäinen ja oppivainen koira. Tuollainen pentu vaatii hieman enemmän toimintaa ja opetusta, mutta siitä kehittyy sitten myös tosi mainio ja älykäs koira. Jos mahdollista kannattaa tuon luonteisen koiran kanssa harrastaa jotain lajia, esim. tokoa, agilitya.

• cat70

meidän colliepoika oli pentueen dominoivin, sen huomasi sekä laumassa (ainut mikä kulki koko ajan häntä pystyssä) ja pentutestissäkin olivat havainneet. Määrätietoisella kasvatuksella, johdonmukaisella toiminnalla siitä on selvitty. Murrosiässä yritti pomottaa, mutta ei heittäytynyt aggressiiviseksi. Yritti vain astua lapsia, mistä selvittiin kieltämällä joka kerta. Ainut huono puoli on, että kukaan toinen koira ei ole antanut sille "turpiin" joten se kuvittelee, että hän noi noin vain nousta toisten selkään ja se aiheuttaa joskus harmia.

Myös ensimmäinen koirani oli dominoiva narttu (en tosin pentua ottaessa sitä tiennyt) ja sen kanssa tehtiin kaikki mahdolliset virheet. Tosin en koskaan antanut senkään nousta itseni yläpuolelle, vaikka vuosia sitä yrittikin, viimein noin 5 vuotiaana se luovutti pomoiluyrityksensä.

• täällä myös

Meillekin sattui tulemaan pentueen pomo ja kyllä sen joissain asioissa huomaa. Ihan pienestä pitäen on kyllä pitänyt muistuttaa koiran paikasta, kun meinaa yrittää pomottaa meitäkin. Aikaisempi koiramme oli alempana arvoasteikossa ja oli paljon helpompi "lapsi" pienestä asti. Veikkaan, että murrosikäkin tulee tällä olemaan vähän kovempi.

• lellu1960

sanottavan,että mikään luojan luoma ei ole yhtä hankala kuin hyvin dominoiva narttu.Pitänee ehkä paikkansa, narttu on urosta juonimpi ja käyttää muutakin kuin pelkkää suoraa uhittelua asemaansa nostaakseen.Valitsemasi rotu on pieni,mutta siitä huolimatta, kannattaa kiinnittää erityistä huomiota pennun kasvatukseen jo ihan alusta asti.Suinkaan mahdoton tehtävä ei ole, yleensähän koiralla on silloin myös itseluottamusta, eikä se ole arka.

• molossi

on kokemusta...

Edesmennyt molossimamma :)
      Se oli koira,jota kasvattaja aikoinaan tarjosi itse minulle.Olisi pitänyt sen itse muuten,koska sanoi heti,että siinä on luennetta kuin pienessä kylässä :O).Narttu,pienin ja pippurisin koko pentueesta ja rohkea kun mikä,heti kun keksi ruveta liikkumaan.Aikuisena ei sitten ollutkaan pieni,ja vahva vahtimisvietti.

Kyllä meillä meni ihan hyvin.Samalla lailla sen kasvatin,kun olen kaikki muutkin.Rautalangasta ehkä hieman enemmän väännettiin asioita kuin muiden kanssa.Eikä sekään minua missään vaiheessa kyseenalaistanut.Aloittelijalle olisi ehkä ollut kova pala,nimenomaan jos ei olisi ymmärtänyt tehdä töitä tuon vahtimisvietin " tasaamiseksi".

Neuvoja tuollaisen kanssa en muuta osaa sanoa kuin periaatteessa ihan samat kuin muutenkin olisi hyvä toimia.Eli ensin määritellään säännöt perheessä,siis miten halutaan koiran isona tulevan käyttäytymään niin kotona kuin muualla.Sitten niistä pidetään AINA kiinni,koskaan ei mistään tingitä.Käskyt kun annetaan,oli ne mitä tahansa,niin niitä on AINA noudatettava.Itse kannattaa käyttäytyä aina itsevarmasti ja rauhallisesti tyyliin " mamma hoitaa asiat" ,ei hätää...
      Luodaan mahdollisimman hyvä suhde koiraan jo heti pennusta.Jokin kiva yhteinen harrastuskaan ei olisi pahitteeksi.Niissä usein sitä omaa auktoriteettiäkin tulee korostettua positiivisella tavalla myös.
      Muistetaan pitää se koira koirana,myös pienikin rotu eli annetaan niille koiran arvoinen elämä.
      Mahdollisimman paljon nuorena erilaisia kokemuksia ja aina olla turvana,jos pentua joskus pelottaa.Murkkuiässä ei menetetä hermoja,ollaan vaan aina yhtä rauhallisia ja peräksiantamattomia.

Noilla eväillä meillä on porskuteltu ja nytkin on tuossa yksi murkku-ikäinen mölössi aiheuttamassa välillä harmaita hiuksia lisää :O),eipä ole sekään ihan helpoimmasta päästä...

Niin ja kannattaa muistaa,että nuo pikkukoirat osaa yleensä " dominoida" hyvinkin " pehmeästi" ja hienovaraisesti.Joskus ei sitä edes huomaakkaan,ennenkuin on jo pientä ongelmanpoikaa.Isot koirat kokeilee usein vähän " suoremmin" ja ehkä vähän " rajummin"...

• Ellä

Suosittelen lainaamaan kirjastosta ja lukemaan Jan Fennellin kirjat Kuuntelen koiraani ja Koulutan koirani, niistä saat todella hyvän avun kouluttaessasi koirasi niin, että sinusta tulee lauman johtaja. Kirjat ovat todella hyviä, suosittelen kaikille koiranomistajille.

Meilkein kaikki koiraongelmat (eroahdistus, rähiseminen vastaantuleville ym.) johtuvat siitä, että koira kokee olevansa lauman johtaja. Fennellin opeilla noista ongelmista voi päästä eroon pehmeästi ilman mitään kovia otteita.
      Vaikka koiranomistaja helposti luuleekin olevansa laumansa pomo, luettuaan kirjat, huomaakin yllättävästi, että koirahan se itse asiassa monessa asiassa onkin pomo.

Uskon, että selviät dominoivasta pennusta hyvin luettuasi nuo kirjat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      376
      2376
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      63
      1829
    3. 154
      1413
    4. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1226
    5. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1191
    6. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      48
      925
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      90
      874
    8. Haluatko enää nähdä mua mies?

Se on täysin sinusta kiinni.
      Ikävä
      71
      832
    9. Alavuden Ähtärin kylä 1.1.2028

Ketä saamme kiittää tästä?
      Ähtäri
      28
      803
    10. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      43
      795
    Aihe