PCOS....

vaakatytsy

Mulla diagnosoitiin muutama kuukaisi sitten PCOS eli monirakkulaiset munasarjat. Mulla on hieman liikakarvaisuutta ja aknea, mitkä ovat kyseisen sairauden oireita. Oireisiin kuuluu myös liikalihavuus, mutta sitä minulla ei ole. Olen yrittänyt lasta mieheni kanssa nyt kaksi vuotta, mutta eipä ole tärpännyt. Minulla tämä on perinnöllistä,isotätini sairasti myös tätä.
Siispä kyselisin muiden kokemuksista tästä.
Millaisia oireita teillä on?
Mitkä ovat raskaaksi tulon mahdollisuudet? Kuinka paljon hedelmällisyyshoidot nykyään maksavat?Noin suurin piirtein.
Mitä hoitokeinoja teihin on käytetty?
Oletteko tulleet raskaaksi ilman hoitoa?
Oletteko sairastanut raskauden aikaisen sokeritaudin niinkuin sairaus voi aiheuttaa?

Kiitos vastauksistanne!

20

12827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nina

      Minulla ei aknea eikä hirsutismia vaan olen ylipainoinen ja kuukautiskierto epäsäännöllinen taikka ne jäävätä tulematta kokonaan.

      Itse olen pudottanut painoa 15kg ja ei ole vielä ainankaan auttanut rakkuloiden vähentymiseen taikka muuten.

      Hoitona clomifen irroituspiikki. Ovulaatio tapahtuu ja hoidon vaste on hyvä, mutta raskautumista en ole vielä saanut kokea.

      Olemme julkisella puolella hoidoissa joten noihin kustannus kysymyksiin en osaa vastata. Lääkkeet maksaa ihan kiitettävästi.

      • miina

        Moikka. Kerrotko tarkemmin mikä tuo irrotuspiikki on?

        Mulla on käytössä Clomifen ja Lugesteron, mutta ilman toivottua tulosta. Mulla myös PCO.


    • miinsku

      todettiin kuutisen vuotta sitten. Oireita ei oikeastaan ollu muita kun että kuukkareita ei ollu. Puoli vuottakin sai olla rauhassa...mutta sitten vuodettiin joskus kolmekin viikko.Kun sitten 1999 vauvis iski menin heti lääkäriin ja ilmoitin että apua tarvitaan jos mielii edes kypsän munasolun saada.Tk lääkäri laitto lähetteen naistenpolille jossa sitten lukuisten verikokeiden jälkeen tuomio oli että luomuna melkein mahdoton tulla raskaaksi.Alkoi hoidot,,ensin glomit,,ei apua,sitten piikit;menogon jolle tulin allergiseksi.Vaihdettiin Puregoniin joka tehosi -99 joulukuussa jolloin tehtiin inssi ja poika syntyi 2000.Lääkkeet maksoi paljon mutta toimenpiteistä meni polimaksu.Toukokuussa 05 palattiin hoitoihin mutta kun munis ei ottanu kypsyäkseen lääkari laittoi mut laihikselle painoindeksi 27 ja toivotti tervetuulleeksi 3 kk kuluttua 5 kg laihempana. Minä siirryin yksityiselle ja ennen joulua 05 inssi josta negat.Tammikuussa 06 oli tarkotuksena ivf,,mutta hyvin kasvamaan alkanut YKSI munis "katosi" joten hoito keskeytettiin.Päätin pitää tauon mutta luonto oli puuttunut peliin ja se yksi munis oli lähteny omin nokin liikkelle ja nyt rv 13 4.Ja ton pienen ylipainon takia sokereita seurataan n. 30 rv eteenpäin.Tremppiä ja munis rikasta kevättä.

    • pepper

      Hei!
      Mä oon just alottannu lapsettomuushoidot yksityisellä. Nyt oottelen verikokeiden tuloksia monirakkulaoireyhtymän vahvistamiseksi. Ultratutkimuksessa toisessa munasarjassa oli 5 rakkulaa, mukä on kuulemma normaalia ja toisessa 10, mikä taas oli jo ihan liikaa.
      Hoitona meille ainakin ekana yksityisellä on miehen sperman tutkiminen noin 65 euroa, mun verikokeet noin 40 euroa ja nyt ekalla kuukautiskierrolla munajohtimien tutkiminen varjoainekuvauksella onko ne auki noin 100 euroa (näistä hinnoista vähennetty kelan korvaus), jonka jälkeen jos PCOS niin varmaankin clomifeenia? Mulla varjoainekuvaus perjantaina, josta saan tulokset heti ja tietää jatkosta..
      Oireena mulla kuukautiskierron häiriöt, runsas karvoitus ja keskivartalon lihavuus..
      Jos haluat voin kertoa jatkoista kun tiedän! Onnea yritykselle!

      • vaakatytsy

        ...todella ystävällistä. Ihana tietää että ei ole yksin tämän syndrooman kanssa. Lähetäppä tuloksistasi postia: [email protected]


    • pepper

      Niin ja äskeiseen vielä ni oon ymmärtänny et oireyhtymä on aika yleinen nykypäivänä naisilla ja pitäis olla yleisesti "aika helppo" saada siihen apua.. Kaikkihan on tietysti yksilöitä, ettei voi mennä sanomaan, toivotaan kuitenkin parasta!

    • vaakatytsy

      Kiitos kaikille vastanneille! Toivottavasti onni potkaisisi minuakin,mielellään masussani.

      • pepper

        Mulla siirty kuukaudella mun varjoainekuvaus kun tuli törkee vatsatauti just kun piti mennä kuvaukseen, joten voin ilmotella sitte myöhemmin mitä on tapahtunnu kun jotain tapahtuis!!!!
        (Ei malttais oottaa nyt kun on apua lähtenny hakemaan..)


    • äippä

      hei!
      sain kanssa muutama päivä sitten varmistuksen että mulla on pcos. Itsellä neljä raskautta takana, joista 2 tullut kesken. Nyt reipas 2 vuotta yritetty kolmatta lasta ja ilmeisesti ei enää luomuna mahdollista.Itsellä oireena myös liikakarvaisuutta keskivartalon lihavuutta ja epäsäännölliset pitkäkiertoiset ja kestoiset kuukautiset.Ensimmäistä lasta odotimme kolme vuotta. onnistui silloin ilman hoitoja, tosin meinas tulla kesken. Samoin toinen onnistui luomuna, mutta meinas sekin tulla kesken. Nyt puolivuotta menkat olleet poissa ja viimeisen vuoden aikana todella epäsäännölliset. Suvussa paljon diabetestä. Itsellä ei raskausaikana ole ollut ongelmia sen suhteen. Nyt olisi tarkoitus aloittaa clomifen hoito kolmannen vauvan toivossa,mutta diagnoosin myötä ajatukset sekaisin ja haluasin itse lisää tietoa lääkitykistä ja niiden mahdollisista vaikutuksista raskauteen ja vauvaan. Onnea ja jaksamista teille kaikille. On ihanaa tietää ettei ole ainut hirsutismistä ja lapsettomuudesta kärsivä

      • Tiinaliina90

        Mulla todettiin pco- tauti tämän vuoden elokuussa.. Oon 17- vuotias.. Mun oireina on, liikakarvoitus, kuukautisten epäsäännöllisyys, ylipaino ja akne. Hoitona mulla on e-pillerit, diformin comp ja lääkkeet akneen.. Tää vaikutti mun elämään aika paljon, kun tykkään lapsista tosi paljon ja kun kumminki täs taudis on se lapsettomuus- juttukin. Mutta eikö me tästä selvitä kaikin, kun vain jaksetaan antaa aikaa :) Hyvää jatkoa kaikille ja joulua ja uutta vuotta :)


      • teillä

        todettu tuo pcos? Marsitteko vaan lääkäriin ja sanoitte epäilevänne kyseistä tautia? Tai voiko niin tehdä?

        Itselläni omenalihavuus, joka tuli 3kk , humps vaan 30 lisäkiloa!. Syömällä todellakaan ei tullut. Aknea, karvoitusta liikaa kasvoissa, lapsettomuutta.

        Saisinko näillä oireilla tutkimukset?


      • verchiel
        teillä kirjoitti:

        todettu tuo pcos? Marsitteko vaan lääkäriin ja sanoitte epäilevänne kyseistä tautia? Tai voiko niin tehdä?

        Itselläni omenalihavuus, joka tuli 3kk , humps vaan 30 lisäkiloa!. Syömällä todellakaan ei tullut. Aknea, karvoitusta liikaa kasvoissa, lapsettomuutta.

        Saisinko näillä oireilla tutkimukset?

        Lopetin e-pillerit marraskuussa 2007 lapsen toivossa, sen jälkeen oli ekat menkat 2viikkoo myöhäs ja toiset tuli 2kk:n jälkeen. Kolmansia ei oo luonnollisesti tullu vieläkään. Mulla todettiin yksityisellä tossa juhannuksena olevan PCOS. Olin sitä ennen valittanu sekä Tk lääkärille että toiselle yksityiselle gynelle kuukautisten puuttumisesta ja äkillisestä lihoamisesta (n. 5kg/kk). Arvauskeskuksen lääkäri oli sitä mieltä että se on normaalia, ei muutkaan naiset kuulemma valittais jossei oo menkkoja, ja lihoaminen on syömisestä ja liikunnan puuttesta johtuvaa. Tuli tosi tyhmä olo. Myöhemmin kävin yksityisellä gynekologilla. Tämä taas ymmärsi menkka ongelman ja määräs keltahormoonit, ja suositteli erikoislääkäri. Mutta painon nousuun se totes että "Ei ne kalorit ilmassa leiju, kyllä ne nenän alta sisään menee". Ja että mua v***ti. Se erikois lääkäri sitte selvitti asian ja että on PCOS ja että lihoaminen johtuu siitä, muita oireita ei juuri ole, hiukan mieliala heilahteluja. Clomifeeni hoito alko heti. Nyt kahden kierron jälkeen ei ole ollut mitään vaikutusta. Suurimmat löytyneet munarakkulat kierron 11pvä on 9mm (pitäs vissiin olla 15mm) ja kohdun limakalvi 3mm. Ainoo vaikutus on ollu sivuvaikutus. Nuo lääkkeet aiheutti kovan aknen ja kuumat aallot, hyi. Tosin painon nousu hidastui noilla kaikilla hormooneilla. Nyt odottelen Tyksiin lapsettomuustutkimuksiin ja -hoitoihin pääsyä ja lisä kokeita. Aika olis joulukuun alussa.


      • Angervo1
        verchiel kirjoitti:

        Lopetin e-pillerit marraskuussa 2007 lapsen toivossa, sen jälkeen oli ekat menkat 2viikkoo myöhäs ja toiset tuli 2kk:n jälkeen. Kolmansia ei oo luonnollisesti tullu vieläkään. Mulla todettiin yksityisellä tossa juhannuksena olevan PCOS. Olin sitä ennen valittanu sekä Tk lääkärille että toiselle yksityiselle gynelle kuukautisten puuttumisesta ja äkillisestä lihoamisesta (n. 5kg/kk). Arvauskeskuksen lääkäri oli sitä mieltä että se on normaalia, ei muutkaan naiset kuulemma valittais jossei oo menkkoja, ja lihoaminen on syömisestä ja liikunnan puuttesta johtuvaa. Tuli tosi tyhmä olo. Myöhemmin kävin yksityisellä gynekologilla. Tämä taas ymmärsi menkka ongelman ja määräs keltahormoonit, ja suositteli erikoislääkäri. Mutta painon nousuun se totes että "Ei ne kalorit ilmassa leiju, kyllä ne nenän alta sisään menee". Ja että mua v***ti. Se erikois lääkäri sitte selvitti asian ja että on PCOS ja että lihoaminen johtuu siitä, muita oireita ei juuri ole, hiukan mieliala heilahteluja. Clomifeeni hoito alko heti. Nyt kahden kierron jälkeen ei ole ollut mitään vaikutusta. Suurimmat löytyneet munarakkulat kierron 11pvä on 9mm (pitäs vissiin olla 15mm) ja kohdun limakalvi 3mm. Ainoo vaikutus on ollu sivuvaikutus. Nuo lääkkeet aiheutti kovan aknen ja kuumat aallot, hyi. Tosin painon nousu hidastui noilla kaikilla hormooneilla. Nyt odottelen Tyksiin lapsettomuustutkimuksiin ja -hoitoihin pääsyä ja lisä kokeita. Aika olis joulukuun alussa.

        Itselläni kolme koulikäistä poikaa vaikka onkin Pcos . Eli älkää hyvät nuoret naiset vaipuko epätoivoon. Ekaa lasta yritimme puoli vuotta ja kun menkatkin suorastaan katosivat, menin lääkärille, joka antoi clomifenia ja terolutia munasolun kypsyttämisern ja irtoamiseen ja sillä seurauksella, että kahden kuukauden päästä odotin esikoista. Toiset lapset saatiin alulle muutamassa kuukaudessa.
        Toki voi olla, että olen ollut onnekas, mutta viestini samoma on: älkää hyvät nuoret huolehtiko vielä, vaan vasta sitten kun vauvan hankkiminen on ajankohtaista.
        P.s olin helpottunut kun 20 vuoden ihmettelyn jälkeen selvisi aknen ja epäs. menkkojen syy.


      • kaöofjs
        Angervo1 kirjoitti:

        Itselläni kolme koulikäistä poikaa vaikka onkin Pcos . Eli älkää hyvät nuoret naiset vaipuko epätoivoon. Ekaa lasta yritimme puoli vuotta ja kun menkatkin suorastaan katosivat, menin lääkärille, joka antoi clomifenia ja terolutia munasolun kypsyttämisern ja irtoamiseen ja sillä seurauksella, että kahden kuukauden päästä odotin esikoista. Toiset lapset saatiin alulle muutamassa kuukaudessa.
        Toki voi olla, että olen ollut onnekas, mutta viestini samoma on: älkää hyvät nuoret huolehtiko vielä, vaan vasta sitten kun vauvan hankkiminen on ajankohtaista.
        P.s olin helpottunut kun 20 vuoden ihmettelyn jälkeen selvisi aknen ja epäs. menkkojen syy.

        Mulla on tässä ollut mietinnässä, että meniskö yksityiselle tarkistuttaan munasarjat jos sen voi sillä lailla pelkästään todeta. Tällä hetkellä on vain lääkärin epäilys asiasta. Ensimmäinen muksu saatiin alulle parissa kuukaudessa, toista ei vieläkään kuulu ja yritystä takana puolitoista vuotta.


    • Hoitokeinoja on

      Munasarjat pitäisi tarkistaa kierron puolivälissä ennen ovulaatioa, jotta näkee tuleeko kunnollinen munarakkula vai rypäleinä useita (eli pcos). Itselläni jo 5 kilon laihdutus korjasi asian, ja tulin raskaaksi. Tosen lapsen kohdalla lääkkeenä oli myös muutaman kilon laihdutus ja clomifen lääke, joka kypsyttää munasolun tarpeeksi isoksi. Tuo lääke tehoaa pcos-tapauksiin erityisen hyvin, kuulema.

    • Ihmettelen.

      Olen miettinyt, voisiko minullakin olla PCOS. Pohdituttaa kuitenkin, millaisia tai kuinka selkeitä noiden oireiden pitäisi olla.

      Esimerkiksi tuo liikakarvaisuus? Mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan (olen kyllä lukenut kuvailuja)? Jos ylähuulessa kasvaa tummia karvoja, leuassa kasvaa joitakin tummia karvoja ja reisissä kasvaa tummia karvoja, onko se liikakarvaisuutta?

      Minulla on melko tuuheaa karvankasvua, vastaavasti hiusten ohenemista ei ollenkaan. Kuukautiskierto on pitkä (yleensä 32-36 päivää), kuukautiset kestävät pitkään ja ovat todella runsaat. Toisaalta välivuotoja ja epäsäännöllisyyttäkin esiintyy ja kuukautiset ovat usein kivuliaat. Olen myös herkkä verensokerin vaihteluille, minkä lähipiirikin on aina tiedostanut.

      En viitsisi mennä lääkäriin turhan takia... Sain vasta äskettäin tietää tällaisen sairauden olemassaolosta.

      • mikäolimihinmeni

        Miettiny ihan samoja juttuja kuin sinä nim.merk Ihmettelen. Ehkä meille selviää asiat täältä :D


    • Tällainen vain

      Moikka! Oon 17-vuotias tyttö, ja mulla sairaus todettiin noin vuosi sitten. Olen lääkärin mukaan sairaalloisen lihava, painoindeksini on 41. Täytyy möntää, olenhan minä vähän pullukka :D Mutta tosiaan, lääkkeinä käytän 10mg terolutia, sekä 500mg metforemia 2 1 päivässä. Menkkoja mulla ei ole ollut noin 7kk joten pitäisi kipin kapin nyt ottaa jo yhteyttä lääkäriin. Siitäkin kun voi tulehdus elimistöön tulla jos kohdun limakalvo kasvaa liikaa, eikä tyhjenny säännöllisesti kuukautisten aikana... Tämänhetkiset lääkkeeni eivät siis enää tehoa. Mulla on myös liikakarvaisuutta, mikä on mielestäni aivan tajuttoman häpeällistä. Joudun näkemään tosi paljon vaivaa, koska joudun ajelemaan kehoni melkein kauttaaltaan viikoittain. Pahin ongelma on "pulisongit" jotka miehillä yleensä kasvavat, ja pakaroiden takaosat. Minulla kasvaa myös karvoja mahassa navasta alaspäin keskellä, niinkuin miehilläkin. Karvat kasvavat TODELLA nopeasti, ja hyvin tummana. Kaikki tämä johtunee siitä minulla on triplamäärä mieshormonia kehossani, kuin mitä naisilla yleensä on. Mutta tällainen ongelma minulla :)

    • vaavikuume

      Hei,
      Täälä kans yksi PCOS naikkonen. Tämä todettiin jo kun olin teini iässä. Sen kanssa kulkenut käsi kynkkää tähän päivään asti!
      Kävin nyt syksyllä gynellä ja hän määräsi mulle terolut kuurin. Niitä syön nyt jonkusen aikaa ja katsotaan jos se ihme tapahtuisi , että tulisin jo sillä raskaaksi. :)

      Itselläni on myös liikakarvaisuutta ja painokin on jonkusen verran noussut kun tämä todettiin. Nyt kuitenkin jos ei pian rupea mitään kuulumaan niin gynelle uudelleen. Ehkäpä sitten saan uutta pilleriä napaani.
      Vauva kuume on siis mieheni kanssa jos kasvanut reilusti. Mulla se on ollut pidemmän aikaa.

      kuuntelen vain kun kaverit saavat tuloksia "pirtti viljelyssä" ja minä vielä haaveilen niistä tuloksista , että plussaa näyttäisi raskaus testi.

    • Lapsetonko

      Heippa, mulla on PCO ja kaikki edelliset kirjoitukset ovat totta myös mulla. Mä olen nyt saanut pudotettua painoa ja aloittanut pillerit. Niillä olen saanut kiertoa normaalimmaksi. Kerrankin kärsin 5 vko vuodosta. Se aiheutti jo raudan puutetta. Menin tosi huonoon kuntoon. Mä haluaisin lapsen, mutta on ilmeistä, ettei se tule helppoa olemaan. Mä menisin yksityiselle hoitoihin mielelläni. Siellä asia etenisi nopeiten. Julkisella luultavimmin joutuisi vaan jollekin pillerikuurille, ilman käytännön toimenpiteitä. Kumpa saisin vielä lapsen tai lapsia :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe