Elikkäs menin sitten ostamaan -99 focuksen 1.6 zetecillä, mittarilukema 109 000. Koeajotilanteessa ei ei huomannut mitään erikoista ja vasta jälkeenpäin olen kuullut noista vetoakseleista (vai vetonivelistä?), 80:stä ylöspäin varsinkin kiihdyttäessä tuntuu ravistusta ja tärinää, joskus ei juurikaan tunnut mutta toisinaan tuntuu on kunnon tytinää.
Ajattelin toiveikkaasti että jospa olis vaan pudonnut paino vanteesta ja tärinä tulis siitä...? meinasin viedä nyt ensiksi pyörät tasapainotettaviksi, mutta taitaa olla vaan toiveajattelua... rattia ei kyllä täristä ollenkaan ja muutenkin perstuntumalla tärinä tuntuis tulevan takaapäin.
Onkos kellään mitään kokemuksia tämmöisestä ja jos joutuu vetoakseleita uusimaan niin ei taida enää mikään takuukaan korvata tän ikäistä?
Focus -99 tärinäää...
17
5660
Vastaukset
- pas......
Elikkäs aika selvä merkki hajonneesta vetonivelestä. Tarkasta vielä että onko vetonivelen suojakumin alta purskahtanut rasvaa pihalle. Vetonivel on vetoakselissa haitari-mallisen suojakumin sisällä ja vetoakseli löytyy kun ryömit hieman keulan alle ja akseli lähtee etupyörän navasta ja päättyy vaihdelaatikkoon. Sisempi nivel on akselissa lähellä vaihdelaatikkoa. Löydät sen varmasti.
Jos ostit autosi autoliikkeestä, niin vie sinne korjattavaksi tai pyydä heitä korjauttamaan, sillä vaihdokilla on aina takuu. Jos ostit yksityiseltä, niin vie merkkiliikkeeseen korjattavaksi ja ota n. 600-700 euroa mukaan. Ja tuota sisempää vetoniveltä ei voi erikseen vaihtaa, joten joutuvat vaihtamaan koko vetoakselin.
Takuuta ei vetareilla ole noin pitkälle maahantuojan puolelta.- aloittaja
Katoin nuo kumien kunnot ja kyllä ne ihan hyvältä näytti, tai ulommat on varmaan laitettu kun ne näytti aikas uusilta ne kummitkin ja sisemmätkin oli vähintään kohtuullisessa kunnossa, molemmat, sekä sisemmät että uudemmat oli klemmareilla hyvin kiinni, eli elättelen vielä toiveajattelua josko kyse olis jostain muusta.. Eikös ratinkin kuuluisi täryyttää aika lailla jos ne vetonivelet olis paskana? Se ei täristä yhtään.
- ja eikä ollu
aloittaja kirjoitti:
Katoin nuo kumien kunnot ja kyllä ne ihan hyvältä näytti, tai ulommat on varmaan laitettu kun ne näytti aikas uusilta ne kummitkin ja sisemmätkin oli vähintään kohtuullisessa kunnossa, molemmat, sekä sisemmät että uudemmat oli klemmareilla hyvin kiinni, eli elättelen vielä toiveajattelua josko kyse olis jostain muusta.. Eikös ratinkin kuuluisi täryyttää aika lailla jos ne vetonivelet olis paskana? Se ei täristä yhtään.
rasvoja pursunnut pihalle mistään päin...
- ei ratti
aloittaja kirjoitti:
Katoin nuo kumien kunnot ja kyllä ne ihan hyvältä näytti, tai ulommat on varmaan laitettu kun ne näytti aikas uusilta ne kummitkin ja sisemmätkin oli vähintään kohtuullisessa kunnossa, molemmat, sekä sisemmät että uudemmat oli klemmareilla hyvin kiinni, eli elättelen vielä toiveajattelua josko kyse olis jostain muusta.. Eikös ratinkin kuuluisi täryyttää aika lailla jos ne vetonivelet olis paskana? Se ei täristä yhtään.
Jos ratti ei täristä vedättäessä (esim 5. vaihteella 80 km/h kaasu pohjaan), niin sitten vika on varmaankin muualla kuin vetonivelissä. Vetari vika tuntuu ensimmäisenä juuri ratissa selvänä ravistuksena vedättäessä ja tasakaasulla ajaessa ratti ei tärise. Sen huomaa kyllä, kun painaa kaasun pohjaan, niin heti alkaa ravistus ratissa.
Ja jos täristys tuntuu persauksissa, niin vika voi todellakin olla pyörien tasapainoituksessa (tai takapyörän laakerissa). Suosittelen siis tasapainoittamaan pyörät.
Jos tasapainoitus ei auta, niin tarkasta sen jälkeen että onko takapyörissä sivuttaisväljyyttä, (ravista pyörää sivuttain,kun auto on nostettu ilmaan) Jos tuntuu välystä sivuttain, niin vika voi olla pyörän laakerissa. - aloittaja
ei ratti kirjoitti:
Jos ratti ei täristä vedättäessä (esim 5. vaihteella 80 km/h kaasu pohjaan), niin sitten vika on varmaankin muualla kuin vetonivelissä. Vetari vika tuntuu ensimmäisenä juuri ratissa selvänä ravistuksena vedättäessä ja tasakaasulla ajaessa ratti ei tärise. Sen huomaa kyllä, kun painaa kaasun pohjaan, niin heti alkaa ravistus ratissa.
Ja jos täristys tuntuu persauksissa, niin vika voi todellakin olla pyörien tasapainoituksessa (tai takapyörän laakerissa). Suosittelen siis tasapainoittamaan pyörät.
Jos tasapainoitus ei auta, niin tarkasta sen jälkeen että onko takapyörissä sivuttaisväljyyttä, (ravista pyörää sivuttain,kun auto on nostettu ilmaan) Jos tuntuu välystä sivuttain, niin vika voi olla pyörän laakerissa.Joo,kävin itse asiassa nyt justiin taas koeajolla ja revittelin oikein kunnolla kaikenlaisia kiihdytyksiä/jarrutteluita/lujaa ajoa/hiljaista ajoa maantiellä niin ei mitään, -ei merkkiäkään mistään ravistelusta missään tilanteessa !? mitähän helvettiä tääkin taas oikein on...
Tosiaan, vain kerran eli eilen tuntui tuo ravistelu ja se kyllä tuntui persuuksissa hyvinkin muttei yhtään ratissa. Ei oikein vaikuta kyllä renkaistakaan lähtöisin olevalta joten pitänee seurailla tässä vaiheessa tilannetta ja viedä auto nosturille heti maanantaina jolloin tasapainotan varmuuden vuoksi renkaat. samalla saa tsekattua kunnolla nuo mahdolliset väljyydet yms. Toksia vaan hyvistä neuvoista! aloittaja kirjoitti:
Joo,kävin itse asiassa nyt justiin taas koeajolla ja revittelin oikein kunnolla kaikenlaisia kiihdytyksiä/jarrutteluita/lujaa ajoa/hiljaista ajoa maantiellä niin ei mitään, -ei merkkiäkään mistään ravistelusta missään tilanteessa !? mitähän helvettiä tääkin taas oikein on...
Tosiaan, vain kerran eli eilen tuntui tuo ravistelu ja se kyllä tuntui persuuksissa hyvinkin muttei yhtään ratissa. Ei oikein vaikuta kyllä renkaistakaan lähtöisin olevalta joten pitänee seurailla tässä vaiheessa tilannetta ja viedä auto nosturille heti maanantaina jolloin tasapainotan varmuuden vuoksi renkaat. samalla saa tsekattua kunnolla nuo mahdolliset väljyydet yms. Toksia vaan hyvistä neuvoista!Jos ei nyt täristä niin todennäköisesti takavanteiden sisäpuolella oli jäätä joka nyt on sulanut pois.
Näin käy joskus esim. jos auto on pihalla ja tuulen kanssa sopivasti pyryttää lunta vanteen täytteeksi ja päivällä vähän lämpö sulattaa niin illalla kun ilma jäätyy niin sopivasti sulanut lumi jäätyy alareunaan kiinni.- Aloittaja
Rakentelija kirjoitti:
Jos ei nyt täristä niin todennäköisesti takavanteiden sisäpuolella oli jäätä joka nyt on sulanut pois.
Näin käy joskus esim. jos auto on pihalla ja tuulen kanssa sopivasti pyryttää lunta vanteen täytteeksi ja päivällä vähän lämpö sulattaa niin illalla kun ilma jäätyy niin sopivasti sulanut lumi jäätyy alareunaan kiinni.kuulostais ihan järkeenkäyvältä, varsinkin kun ei enää tänään ravistellut. Itte asiassa nythän on muutenki tullut lunta niin maan perustellisesti että kaikki paikat on sitä täynnä. No, täsä sen nyt näkee kun on ollu paljon puhettta niistä vetareista niin sitä aivan kun odottaa koska ne paukahtaa... ja varmaan ne pian paukahtaakin, mutta murehtii niitä sitte. Oireet kyllä sopi vähän siihenkin, se ravistelu 80:n yli menevässä vauhdissakin...
- Focus -99 1.8
Aloittaja kirjoitti:
kuulostais ihan järkeenkäyvältä, varsinkin kun ei enää tänään ravistellut. Itte asiassa nythän on muutenki tullut lunta niin maan perustellisesti että kaikki paikat on sitä täynnä. No, täsä sen nyt näkee kun on ollu paljon puhettta niistä vetareista niin sitä aivan kun odottaa koska ne paukahtaa... ja varmaan ne pian paukahtaakin, mutta murehtii niitä sitte. Oireet kyllä sopi vähän siihenkin, se ravistelu 80:n yli menevässä vauhdissakin...
Meidän Focus täristi myös joskus ihan reippaasti kiihdytyksissa välillä 60-100km/h. Ratti ei tärissyt yhtään, mutta persuukissa tuntui kun koko penkki tärisi.
Ei ollut jäätä, koska tapahtui kesällä. Itseasiassa talvirenkailla tärinää tuntui paljon vähemmän.
En usko, että on myöskään renkaiden tasapainon kanssa mitään tekemistä koska tuntui pelkästään kiihdyttäessä. Luulisi että epätasapainoiset renkaat ravistaa myös tasanopeudella.
Eli kyllä vika varmaan löytyy joko vetonivelistä tai etupyörän laakereista. Itsellä jäi toi selvittämättä kun myin auton pois.
- on mennyt!
Mulla oli sama homma, fucus vm.99 1.6 täristi n.80km/h ylöspäin. Merkkiliike ei tullut yhtään vastaan asiassa, joten maksuun vaan(n.800€). Tietysti jos olet ostanut nyt lähiaikoina autosi ja liikkeestä kannattaa kysyä tekevätkö "takuuseen".
- Jarkko-
Moi, jos ostit auton aivan äskeittäin liikkeestä liikkeen kuuluu korjata vika koska se on ollut autossa jo ostohetkellä.
Oletko katsonut miltä ovien alareunat näyttävät? Saumoissa oleva kitti irtoaa pellistä --> ruoste iskee.
Sait varmaan focuksen edullisesti mutta edullisuus on suhteellista. Parin vuoden korjaamoreissujen jälkeen auto ei todellakaan ole enää edullinen!- myyjäliikkeen virhevastuu
Myyjäliikkeellä on 6 kk:n virhevastuu myymästään käytetystä autosta. Tuona aikana myyjällä on todistusvastuu, ettei ilmaantunut virhe ollut autossa jo ostohetkellä. Tuon jälkeenkin myyjäliikkeen vastuu jatkuu, mutta tuolloin ostajalla on todistusvastuu, että virhe oli autossa jo ostohetkellä.
Melkovarmasti takarenkaat epätasapainossa, muuten jos vika olisi etupyörissä tai vetareissa niin ratti täristäisi.
Itellä täristi kans istuimeen aikoinaan uudessa Escotissa. Ekana Fordilla tasapainoitettiin pyörät, ei auttanut. Seuraavaksi rengasliike teki saman, ei auttanut. Sitten Fordilla kokeiltiin toista rengassarjaa ja tärinä katosi. Seuraavaksi alkuperäisistä rengas kerralla alle ja kokeilemaan.
Loppujen lopuksi meni 2 alkuperäistä rengasta takuuseen (=runkoviallisia).
Ainakin tuo -99 mallin Escortti oli herkkä takapyörien osalta tasapainotuksen kanssa.- Fiikus.
jos takapyörissä on pystyheittoa eli "muhkuroita" (eli runko pilalla). Ja tähänhän ei tasapainotus auta mitenkään. Mutta pystyheitosta johtuva tärinä tuntuu kyllä aina, eikä pelkästään kiihdytettäessä.
Fiikus. kirjoitti:
jos takapyörissä on pystyheittoa eli "muhkuroita" (eli runko pilalla). Ja tähänhän ei tasapainotus auta mitenkään. Mutta pystyheitosta johtuva tärinä tuntuu kyllä aina, eikä pelkästään kiihdytettäessä.
Unohtui mainita tuo että tärinä Escortissa oli nopeudessa 95-105km/h, jos ajoi yli tai ali niin ei täristänyt.
- voi ihmetys
Eksyin tänne fordson-palstalle ja ei voi kuin ihmetellä näitä tekstejä. Miksi joku ostaa enää voortteja jos ne on tollaisia vikapesiä? Boikottiin koko merkki jos ei saa laadunvalvontaa kuntoon.
- valepaukut
Ei myö ostella foorteja ennee kun tollai pompottaaapi, vaan lintta mersuja
- Remppajamppa
Renkaan kudosvaurio voi täryyttää myös vaikka on tasapainossa ja kaikki muuten kunnossa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2276332Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1935904Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai175471Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j794165Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1433503Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1303313HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok223025Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan82492Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja2472394- 1302274