Voisiko joku kertoa, miten lasketaan sopiva kondensaattorin arvo kolmivaihe-moottorin muuttamiseksi valovirta-koneeksi?
Oon koittanu löytää sitä tietoa netistä, mutta ei onnistu mulla.
Kysymys olisi 370w moottorista.
Kumma, ettei kondensaattoreiden kylkeen ole merkitty sitä, minkä kokoisiin moottoreihin ne käy.
Unohtaneen
18
3200
Vastaukset
- Kiki
OTSIKKO!
- just joo
Oisit samalla vaivalla jättäny nollakin pois.
- Toivo
70 uF/kW eli 25uF
- Tiedosta
Toivo kirjoitti:
70 uF/kW eli 25uF
Mulla on kondensaattori, jossa on seuraavat numerot.
MKA 12,5-450
uf 12,5 - 5%
Un 400 Vac B
Un 450 Vac C
25/85/21 PO 50Hz
Onko näin, ettei tämä kondensaattori käy 0,37 KW moottorille. - se...
Tiedosta kirjoitti:
Mulla on kondensaattori, jossa on seuraavat numerot.
MKA 12,5-450
uf 12,5 - 5%
Un 400 Vac B
Un 450 Vac C
25/85/21 PO 50Hz
Onko näin, ettei tämä kondensaattori käy 0,37 KW moottorille.tuollakin lähtee pyörimään, mutta ehkä käynnistyksen vääntömomentti ei ehkä paras mahdollinen. riippuu vähän siitä, mitä sillä moottorilla pyörität. Kokeile nyt, riittääkö väännöt käynnistyksessä tarkoitukseesi...
- Asentaa
se... kirjoitti:
tuollakin lähtee pyörimään, mutta ehkä käynnistyksen vääntömomentti ei ehkä paras mahdollinen. riippuu vähän siitä, mitä sillä moottorilla pyörität. Kokeile nyt, riittääkö väännöt käynnistyksessä tarkoitukseesi...
O,37w moottori pieneen vannesahaan, kun entinen moottori on vajaa 200w. Eikä sen teho riitä juuri muuhun, kuin viilun sahaamiseen.
Joten jos tämä mulla oleva kondensaattori ei anna täysiä tehoja, täytyy varmaan ostaa sopivampi.
Ja lieneekö semmoista odotettavissa liian pienellä kondensaattorilla, että moottoria kuormitettaessa kondensaattori tuhoutuu nopeammin tai kuumuu? - Toivo
Asentaa kirjoitti:
O,37w moottori pieneen vannesahaan, kun entinen moottori on vajaa 200w. Eikä sen teho riitä juuri muuhun, kuin viilun sahaamiseen.
Joten jos tämä mulla oleva kondensaattori ei anna täysiä tehoja, täytyy varmaan ostaa sopivampi.
Ja lieneekö semmoista odotettavissa liian pienellä kondensaattorilla, että moottoria kuormitettaessa kondensaattori tuhoutuu nopeammin tai kuumuu?Teho putoo aina kun 3v moottori laitetaan pyöriin konkalla 1 vaiheisesti.Eeikä se johdu konkan koosta vaan siitä että vaihe siirron pitäis olla 120 astetta, mutta konkka siirtää vaihetta vain 90 astetta.
- Teho laskee
Toivo kirjoitti:
Teho putoo aina kun 3v moottori laitetaan pyöriin konkalla 1 vaiheisesti.Eeikä se johdu konkan koosta vaan siitä että vaihe siirron pitäis olla 120 astetta, mutta konkka siirtää vaihetta vain 90 astetta.
Mutta olisi kuitenkin enemmän kuin alkuperäisellä moottorilla.
Ja eikö moottorin voima riipu myös ankkurin halkaisijasta. Siis vääntö lisääntyy, kun vipu kasvaa, periaatteessa kierrosluku silloin laskee.
Sitä en tiedä, kasvaako virrankulutus samalla.
Ja pieni rimpulahan tämä saha on, joten ei varmaan kannatakaan laittaa 0,5kw moottoria. Kunhan saisi edes kakkoskakkosen sahattua halki vähän helpommin.
Kiitos vastauksista. - Kiki
Asentaa kirjoitti:
Ja lieneekö semmoista odotettavissa liian pienellä kondensaattorilla, että moottoria kuormitettaessa kondensaattori tuhoutuu nopeammin tai kuumuu?jos uus on 0,37w niin se on 540,54054054054054054054054054054 kertaa tehottomampi kuin nykynen!
- Toivo
Teho laskee kirjoitti:
Mutta olisi kuitenkin enemmän kuin alkuperäisellä moottorilla.
Ja eikö moottorin voima riipu myös ankkurin halkaisijasta. Siis vääntö lisääntyy, kun vipu kasvaa, periaatteessa kierrosluku silloin laskee.
Sitä en tiedä, kasvaako virrankulutus samalla.
Ja pieni rimpulahan tämä saha on, joten ei varmaan kannatakaan laittaa 0,5kw moottoria. Kunhan saisi edes kakkoskakkosen sahattua halki vähän helpommin.
Kiitos vastauksista.Itelläni on sirkkeli jolla saa 2x4 halki ei hyvin mutta kohtalaisesti. Tehoa on hieman liian vähän, jota on kuitenkin 1,5kw. Joten kyllä tollanen 370W yksivaiheisesti tuntuu melkosen onnettomalta.
- niin se
Toivo kirjoitti:
Teho putoo aina kun 3v moottori laitetaan pyöriin konkalla 1 vaiheisesti.Eeikä se johdu konkan koosta vaan siitä että vaihe siirron pitäis olla 120 astetta, mutta konkka siirtää vaihetta vain 90 astetta.
moottorin teho putoaa jopa puoleen tai vieläkin pienemmäksi kuin mitä kolmivaiheisena olisi.
- Hyvästä huomiosta
Kiki kirjoitti:
jos uus on 0,37w niin se on 540,54054054054054054054054054054 kertaa tehottomampi kuin nykynen!
Nyt itsekin huomasin sen. Kyllä kait sinä sen käsitit, että tarkoitus oli sanoa 0,37 kw.
Oli kiire päästä lähtemään tienpäälle ja en lukenu tekstiäni. - Varmaan
Toivo kirjoitti:
Itelläni on sirkkeli jolla saa 2x4 halki ei hyvin mutta kohtalaisesti. Tehoa on hieman liian vähän, jota on kuitenkin 1,5kw. Joten kyllä tollanen 370W yksivaiheisesti tuntuu melkosen onnettomalta.
100 milliä syvältä sahatessasi, teho on rajoilla 1,5 kw moottorilla.
Olen sahannut o,37kw vannesahalla ja sen teho oikein yllätti. Muu koko oli sama, kuin minun rimpulasahassa.
Sitä ei tullut katsottua, oliko siinä tehokkaammassa sahassa alunperin 0,5kw moottori, joka on kondensaattorilla "pudotettu" o,35kw:tiin.
Jouduin ostamaan tämän rimpulan tilan puutteen takia, että sopisi työpöydälle. Rivitalon varastossa ei oo tyhjää tilaa yhtään, kun sinne muutaman hyllyn ja työpöydän rakentaa.
Siinä koko ongelman syy. - aivan totta
niin se kirjoitti:
moottorin teho putoaa jopa puoleen tai vieläkin pienemmäksi kuin mitä kolmivaiheisena olisi.
Ajattelin kuitenkin koittaa, jos vähällä vaivalla saisi pienen lisätehon. Kun moottori olisi valmiina.
Joutuu siihen akselin päähän sorvaamaan pienen jatkoholkin, johon kiinnittyy vannesahan alapyörä.
Tuskallista tämä tekevän elämä tuntuu olevan. - Toivo
Varmaan kirjoitti:
100 milliä syvältä sahatessasi, teho on rajoilla 1,5 kw moottorilla.
Olen sahannut o,37kw vannesahalla ja sen teho oikein yllätti. Muu koko oli sama, kuin minun rimpulasahassa.
Sitä ei tullut katsottua, oliko siinä tehokkaammassa sahassa alunperin 0,5kw moottori, joka on kondensaattorilla "pudotettu" o,35kw:tiin.
Jouduin ostamaan tämän rimpulan tilan puutteen takia, että sopisi työpöydälle. Rivitalon varastossa ei oo tyhjää tilaa yhtään, kun sinne muutaman hyllyn ja työpöydän rakentaa.
Siinä koko ongelman syy.kyllä tarkoitin syvyydellä 50mm. Onhan siinä tietysti eroa koska terän vahvuus on 4,5mm.Sirkkeli jolla menee hyvin on yleensä 2,2kW.Vannesaha saattaa toki viedä vähemmän, terän vahvuus sekä leveys myös vaikuttaa.
Jos 0.37kW:n koneen laitat pyöriin konkalla niin on aika epätodennäköistä että saat juurikaan enempää vääntöä, kuin nykyisellä 0,2kW:lla.
Jos et 3-v sähköä saa kämppääsi.Hommaa jostain käytetty taajuusmuuttaja ei ne paljon maksa.Multakin saattas löytyä jos kiinnostaa. - Kiinnostaa, aivan selvästi
Toivo kirjoitti:
kyllä tarkoitin syvyydellä 50mm. Onhan siinä tietysti eroa koska terän vahvuus on 4,5mm.Sirkkeli jolla menee hyvin on yleensä 2,2kW.Vannesaha saattaa toki viedä vähemmän, terän vahvuus sekä leveys myös vaikuttaa.
Jos 0.37kW:n koneen laitat pyöriin konkalla niin on aika epätodennäköistä että saat juurikaan enempää vääntöä, kuin nykyisellä 0,2kW:lla.
Jos et 3-v sähköä saa kämppääsi.Hommaa jostain käytetty taajuusmuuttaja ei ne paljon maksa.Multakin saattas löytyä jos kiinnostaa.Saattaa olla mulla turha vaiva koittaa konkalla parantaa tuota sahaa. tai pitäisi olla 0,5kw moottori.
Terän paksuus varmasti vaikuttaa sahausnopeuteen.
En saa kolmivaihevirtaa, jos ei saunan kiukaasta ryöstä.
Se taajuusmuuttaja kyllä kiinnostaa. Paljonko pyydät sillä, ja mille tehoalueille se on tarkoitettu?
Voitko antaa sähköpostisi tai puh.numeron? - tähän oman
Toivo kirjoitti:
kyllä tarkoitin syvyydellä 50mm. Onhan siinä tietysti eroa koska terän vahvuus on 4,5mm.Sirkkeli jolla menee hyvin on yleensä 2,2kW.Vannesaha saattaa toki viedä vähemmän, terän vahvuus sekä leveys myös vaikuttaa.
Jos et 3-v sähköä saa kämppääsi.Hommaa jostain käytetty taajuusmuuttaja ei ne paljon maksa.Multakin saattas löytyä jos kiinnostaa.Puh.numeron, jos ilmoitat sen taajuusmuuttajan hinnan ja missä päin asustelet. 040-5923338.
- myymään sen
Toivo kirjoitti:
Jos et 3-v sähköä saa kämppääsi.Hommaa jostain käytetty taajuusmuuttaja ei ne paljon maksa.Multakin saattas löytyä jos kiinnostaa.Taajuusmuuttajan? Jos et, niin ilmoita kuitenkin, etten turhaan oottele.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt333194Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.441599Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö19991Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi32979- 59943
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.22938Tuli vain mieleen
että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -37850Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä36813Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173803- 48719