Verkostomarkkinoinnilla saavutettu hyöty markkinoinnissa.

hiekkalaatikko

En nyt puutu näihin suoranaisiin rahankeräys pyramideihin, joissa tarkoituksena on myydä kalliita starttipaketteja aloittaville.

Koetan hiukan valottaa verkostomarkkinoinnin keinoin saavutettavia hyötyjä.
Usein puhutaan verkostomarkkinoinnin olevan erittäin tehokas ja kustannushyödyllinen markkinointitapa.
Aina kun on jokin tuote tai palvelu, se joutuu kilpailemaan muiden tuotteiden ja palveluiden kanssa.
Tärkeimpänä seikkana tuotteen/palvelun menestymiselle on sen ”paremmuus”. Tuotteen on oltava oikeasti hyvä ja toimiva. Vanhoilla ja tunnetuilla tuotteilla on jo jonkinlainen joko markkinoinnin keinoin luotu brändi tai mielikuviin ja käyttöön perustuva imago.
Kun uusi tuote tuodaan markkinoille se halutaan nopeasti potentiaalisten asiakkaiden tietoon.
Nopein tapa saavuuttaa tämä tietoisuus on mainostaa sitä perinteisiä markkinointi kanavia käyttäen.
Tällainen tapa on yritykselle aluksi kallista, mutta sillä voidaan luoda puhtaasti sellaista brändiä jota yritys haluaa. Tällaisesta markkinoinnista on kiistatonta hyötyä ja edullisuutta pidemmällä aikavälillä.

Eräänä markkinointimuotona voidaan käyttää suoramarkkinointia.
Suoramarkkinointi on äärimmäisen tehokas markkinointitapa saavutettujen kontaktien avulla syntyviin asiakkuuksiin, verrattuna ”normaaliin” mainontaan.
Haittana suoramarkkinoinnissa on kuitenkin sen hitaus. Verrattuna esimerkiksi lehdessä ilmestyneeseen mainokseen, joka päivässä tavoittaa suuren määrän ihmisiä, joutuu suoramarkkinoija tekemään vähintään monen viikon työn saavuttaakseen saman määrän potentiaalisia asiakkaita. Tosin suoramarkkinoijan etuna on se että hän saa potentiaalisen asiakkaan kohdatessaan kertoa tuotteestaan paremmin ja tämä mahdollinen asiakas valitsee tuotteen varmemmin. Myöskin suoramarkkinointia kohdatessaan asiakkaan on vaivattomampi ostaa tuote ja joillekin kieltäytyminen on vaikeaa.
”Perinteinen” markkinointi on sen suuren ja nopean tavoittavuuden vuoksi paras suurille massoille suunnattua markkinointia.
Suoramarkkinointi taas sopii parhaiten tuotteille jotka eivät yleensä kuulu suurten massojen hankintoihin vaan tuote on jokin erikoistuote. Suoramarkkinointi on siis silloin hyvä markkinointimuoto kun asiakaskunta on pieni ja/tai helposti tavoitettava.
Suoramarkkinoinnin kiistattomana etuna on myös tarkoin ennakkoon laskettavissa olevat markkinointikustannukset. Tosin yleensä suoramarkkinoinnin keinoin myyty tuote on kalliimpi kuin muin keinoin myyty tuote.

Mitä sitten on verkostomarkkinointi verrattuna edellisiin? Onko se markkinointitapa jossa on edustettuna volyymimarkkinoinnin edullisuus ja suoramarkkinoinnin tehokkuus sekä ennakoitavat markkinointi kustannukset?
Verkostomarkkinoinnissahan ideana on osaltaan suoramarkkinointi ja uusien ”suoramarkkinoijien” kertyminen verkostoksi niin että lopulta on syntynyt myyjien verkosto, jossa ylempänä oleva suoramarkkinoija saa tuloa alemmilta tasoilta.
Voisi olettaa että kun jokainen voi rekrytoida uuden edustajan, syntyy nopeasti kasvava markkinointikanava joka myös tavoittaa suuren asiakaskunnan.
Tässä kohtaa on muistettava tärkein seikka, tuotteen on oltava hyvä. Kun tuote on hyvä, on sitä helppo ja mukava markkinoida. Hyvän tuotteen maine kiirii edellä ja pohjustaa tilaa markkinoilla.

Verrattuna puhtaasti suoramarkkinoinnin ja verkostomarkkinoinnin kustannuksia tuotteen loppuhinnalle, voidaan havaita seuraavaa.
Jotta tuotteet pysyisivät samanhintaisina, jouduttaisiin VM keinoin myydyssä tuotteessa alkuperäisen myyjän suoramyynnistä saatua provisiota laskemaan. Näin myyjä joutuisi tekemään omaa suoramyyntiä kovemmin saavuttaakseen saman ansiotason kuin suoramarkkinoija. Lohtuna olisi myöhemmin alapuolelta kertyvät tulot. Tämä johtaa siihen että markkinoija myös aktiivisesti etsii alleen myyjiä.
Ensimmäisen myyjän oman myynnin provisiot riippuvat myös hyvin pitkälti siitä, kuinka monesta kerroksesta on oletettavissa provisioita. Mitä useammalle portaalle joudutaan tulouttamaan rahaa, sitä pienempi on itse myyjän saama oman myynnin provisio.
Usein verkostomarkkinoinnissa puhutaan suurista tuloista, jota myyjä mahdollisesti saa pitkän ja sisukkaan työn tuloksena. Näihin suuriin tuloihin vaaditaan monta kerrosta myyjiä, joista tuloja kertyy. Näin varsinaisen tuotteen myyjälle jää myymästään tuotteesta hyvin pieni provisio ja hän odottaa myöhempää menestymistään ja painottuu hankkimaan alleen uusia myyjiä.
Sama ilmiö jatkuu alaspäin ja jokaisella on ensisijaisena tavoitteena myyjien rekrytointi. Itse tuotteen myynti jää toissijaiseksi ja tosiasiassa verkostossa ei tapahdu liikevaihtoa. Tällainen verkosto kuolee itsestään ajan myötä.
Ideaalina voisi VMssa olla tapa jossa tuloja kertyisi kahdelta tai kolmelta portaalta. Näin itse myyjä saisi myymästään tuotteestaan kohtuullisen provision ja myös alapuolelta tulisi lisätuloja. Tällainen järjestely söisi mahdollisuuksia rikastumiseen, ja osaltaan vaikuttaisi mukaanlähtijöiden intoon.

Jotta verkostosta ei kuolisi, pitäisi syntyä liikevaihtoa ja tuloja. Vaihtoehtoina liikevaihdon saamiseksi on seuraavat.
Tuotteen hintaa nostetaan ja näin voidaan jakaa enemmän provisiota.
Myyjille voidaan suositella tai jopa pakottaa ostamaan tuotteita tietty määrä kuukaudessa. Tämä asia on monesti hämäävästi peitetty vaadituksi kuukausi myynniksi. Käytännössä usein verkostoija ostaa ne itselleen.
Yksi hyvin yleisesti käytetty tapa on aloituspakettien myynti joka perustellaan usein myyjän tutustumiseksi edustamiinsa tuotteisiin.
Melko uusi keino pitää markkinointikustannukset aisoissa on vaatia alalinjojen tasapainoa.
Myyjän on tosiasiassa hankala pitää huolta alalinjojen tasapainosta ja väkisinkin ne eivät ole optimaalisessa tasapainossa. Näin emoyhtiö saa pitää markkinointikustannukset ja katteet voidaan pitää aisoissa. Voidaan kysyä onko se myyjiä kohtaan reilua.

Lopputuotteen edullisuus ei ole verkostomarkkinoinnissa koskaan perusteltua, päinvastoin lopputuotteelle kertyy markkinointikustannuksia huomattava määrä.
Ei myökään ole mitään perusteltua syytä olettaa verkostomarkkinoinnin olevan kustannushyödyltään tai muilta osin hyvä markkinointimuoto.
Ainoastaan se keskittyy kalliiden ja huonosti myyvien tuotteiden myyntiin, jolloin tuotemyynti on usein näennäistä. Tällöin myyjät jäävät yleensä tappiolle eikä se ole mielestäni moraalisesti oikein.

Milloin siis verkostomarkkinointi ja miksi se olisi hyvä markkinointikanava tuotteelle?
Tähän toivoisin vastauksia niiltä jotka jaksoivat lukea loppuun ja ovat erimieltä asiasta tai jotakin lisättävää.

15

1806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mursis

      Erinomainen kirjoitus, hiekkalaatikko!

      Verkostomarkkinoinnin ongelma on juuri siinä, että se ei käytännössä voi olla edullinen markkinointitapa. "Tavallisessa" markkinoinnissa maksetaan kohtuullinen provisio tuotteen myyjälle. Verkostomarkkinoinnissa tämä provisio jakautuu huomattavan monille tasoille, sekä myyjälle että hänen "yläpuolellaan" oleville. Ollakseen lainkaan motivoiva tämän provision täytyy olla yhteensä lopulta suurempi kuin esimerkiksi "normaalin" vähittäiskaupan tuotteistaan ottama kate, jolloin hinnat ovat väistämättä kalliimpia.

      Kirjoitus aiheesta osoitteessa:

      http://verkostomarkkinointi.blogspot.com/2006/02/argumentit-verkostomarkkinoinnin.html

      Edelleen verkostomarkkinoinnissa ei ole kyse onnistuneesta "franchise-yrittämisestä", sillä oikea franchise-yrittäjä saa rahojensa vastineeksi paljon sellaista, minkä tekemisestä verkostomarkkinoija itse käytännössä maksaa:

      http://verkostomarkkinointi.blogspot.com/2006/02/argumentit-verkostomarkkinoinnin_14.html

      Muilta osin minun täytyy kirjoittaa tekstiisi pidempi vastaus ehtiessäni.

      Olisi mielenkiintoista kuulla perusteltuja kannanottoja esittämääsi kysymykseen: miksi yrityksen kannattaisi valita tuotteensa markkinointikanavaksi verkostomarkkinointi?

      • hiekkalaatikko

        Olen koettanut kysellä jo useampaan kertaan, mitä hyötyä on yritykselle verkostomarkkinoinnista.
        Ja olen jopa luvannut muuttavani yritykseni markkinointimuodon verkostomarkkinoinniksi, mikäli joku kertoo siitä seuraavan hyödyn.
        Tässä siis Movelle/S2Elle haaste. Mahdollisuus olisi yhteen uuteen yhteistyökumppaniin.

        Kukaan ei valitettavasti ole edes yrittänyt perustella mitä etua saavutetaan verkostomarkkinoinnilla. Odotan sitä.


    • kanta-siakas

      Hyvää pohdintaa. Minäkin haluaisin kuulla enemmän väitteitä, jotka puoltavat verkostomarkkinoinnin valitsemista tuotteiden markkinointikanavaksi.

      Tietenkin jos perustavalla yrityksellä ei ole tarvittavaa pääomaa eikä uskallusta toteuttaa "perinteistä" markkinointia, tai tuote on keskinkertainen, on silloin erillisen myyjäverkoston käyttäminen paitsi riskitöntä myös kannattavaa. Kannattavuus tosin jää vain perustajien puolelle, myyjät toimivat tietämättään maksumiehinä ja valitettavan usein myös tuotteiden ainoina asiakkaina.

    • 4 P

      Mielestäni verkostomarkkinointia löytyy yllättävän paljon jo tutuimmissa yrityksissä ympärillämme. Esimerkiksi McDonald's on haki 90-luvulla aktiivisesti Franchise myyjiä Suomeen ja samaa tekee nyt sämpylämesta Subway. Nämä ei ole toki samanlaisia VM-yrityksiä kuten Move, ACN ja GNLD vain muutamia mainitakseni. Enemmänkin, nämä yritykset antavat toimivan tuoteen ja yrittäjä ottaa oman lafkansa hoitaakseen.

      Toinen esimerkki löytyy laitesukellusharrastuksestani. Suomessa on hyvin rajalliset markkinat mutta useat liikkeet saattavat värvätä kokeneita sukeltajia myymään/välittämään tuotteita sukellusseuroissaan. Pieni provikka/alennus liikkeen tuotteista kuuluu asiaan. Näissä markkinointi muodoissa ei rakennelle utopistisia pyramidi kuvioita tai turhia lupauksia suurista rahamääristä, vaan kysymys on enemmänkin pienistä sivutuloista.

      En itse usko että verkostomarkkinointi riittää ainoaksi tuotteen markkinointikanavaksi, mutta rehellisesti ja oikein käytettynä se voi olla tehokas myyntikanava.

      • hiekkalaatikko

        Mainitsemasi ruokaketjut toimivat franchise periaatteella. Kyseilellä yrittämismuodolla ei ole minkäänlaista yhteyttä verkostomarkkinointiin. Tosin olikohan ternimaitopillereiden yhteydessä kun lanseerattiin verkostomarkkinoinnille uusi nimi-People Franchising. Tämä ei kuitenkaan ole millään muotoa sama asia.

        Myöskään mainitsemasi sukellusvälineiden vuokrauksessa ei ole kyse verkostomarkkinoinnista, vaan verkostoitumisesta.
        Silloin olisi kyse verkostomarkkinoinnista mikäli jokainen myyjä/vuokraaja voisi taas rekrytoida uuden myyjän/vuokraajan alleen ja saisi siitä palkkiota.
        Esimerkkinä sinä vuokraisit sukelluspuvun ja saisit siitä jotakin. Sinun yläpuolellasi olisi mahdollisesti 100 sukeltajaa, jotka saisivat myös vuokraamastasi puvusta provisiota.
        Mitä luulisit, olisiko silloin sinun saamasi provisio minkälainen ja jotta ne 100 muuta saisi osansa, paljonko pitäisi olla vuokrahinta?

        Verkostoitumalla yritykset siis tavoittavat uusia yhteistyökumppaneita ja asiakkaita.
        Verkostomarkkinointiin näitä ei voi samaistaa.


      • mursis
        hiekkalaatikko kirjoitti:

        Mainitsemasi ruokaketjut toimivat franchise periaatteella. Kyseilellä yrittämismuodolla ei ole minkäänlaista yhteyttä verkostomarkkinointiin. Tosin olikohan ternimaitopillereiden yhteydessä kun lanseerattiin verkostomarkkinoinnille uusi nimi-People Franchising. Tämä ei kuitenkaan ole millään muotoa sama asia.

        Myöskään mainitsemasi sukellusvälineiden vuokrauksessa ei ole kyse verkostomarkkinoinnista, vaan verkostoitumisesta.
        Silloin olisi kyse verkostomarkkinoinnista mikäli jokainen myyjä/vuokraaja voisi taas rekrytoida uuden myyjän/vuokraajan alleen ja saisi siitä palkkiota.
        Esimerkkinä sinä vuokraisit sukelluspuvun ja saisit siitä jotakin. Sinun yläpuolellasi olisi mahdollisesti 100 sukeltajaa, jotka saisivat myös vuokraamastasi puvusta provisiota.
        Mitä luulisit, olisiko silloin sinun saamasi provisio minkälainen ja jotta ne 100 muuta saisi osansa, paljonko pitäisi olla vuokrahinta?

        Verkostoitumalla yritykset siis tavoittavat uusia yhteistyökumppaneita ja asiakkaita.
        Verkostomarkkinointiin näitä ei voi samaistaa.

        Ainoa yhteinen tekijä franchisen ja verkostomarkkinoinnin välillä on se, että maksetaan jollekin "emoyritykselle" aloitettaessa liiketoiminta. Siinä se vähäinen yhteys sitten onkin, mutta juuri ilmeisesti tuon takia vm-piireissä on alettu puhua franchisesta, tyyliin: "Maksavathan franchise-yrittäjätkin rahaa emoyritykselle aloittaessaan toiminnan, joten tässä meidän pyramidiviritelmässä ei ole mitään vikaa!"

        Kuten hiekkalaatikko hyvin toi esille, "people's franchising" on jälleen uusi termi, jota käytetään jo ajat sitten epäilyttäväksi leimaantuneiden verkosto- tai monitasomarkkinoinnin sijasta.

        Ero oikean franchisen ja verkostojen välillä on tosiaan se, ettei franchise-yrittäjän tarkoitus ole hankkia itselleen maksimaalista määrää kilpailijoita.

        Tämän lisäksi maksujensa vastikkeeksi franchise-yrittäjä saa konkreettisen tuen ja rahanarvoisen konseptin sekä koko ketjun MARKKINOINNIN. Verkostomarkkinoija maksaa päästäkseen tekemään yritystään edes vähän tutuksi. Tämän eron ymmärtää heti, jos miettii vaikkapa sitä, kuinka moni suomalainen on kuullut Kotipizzasta ja kuinka moni vaikkapa Amwaysta.

        Asiasta lisää osoitteessa:

        http://verkostomarkkinointi.blogspot.com/2006/02/argumentit-verkostomarkkinoinnin_14.html


    • todistaja

      Hienosti kirjoitettu, sopivasti sekoitettu että vois luula että on faktoja.

      "En nyt puutu näihin suoranaisiin rahankeräys pyramideihin, joissa tarkoituksena on myydä kalliita starttipaketteja aloittaville."
      - niinkuin franchisit (kai startipaketti EI ole ilmainen)...

      "Usein puhutaan ...(kuka? missä?...)


      "”Perinteinen” markkinointi on sen suuren ja nopean tavoittavuuden vuoksi paras suurille massoille suunnattua markkinointia."
      - siis aivonpesu? median pakkosyöttö?

      "Suoramarkkinointi taas sopii parhaiten tuotteille jotka eivät yleensä kuulu suurten massojen hankintoihin vaan tuote on jokin erikoistuote."
      - onko se fakta tai SINUN mielipiteesi??

      "Suoramarkkinoinnin kiistattomana etuna on myös tarkoin ennakkoon laskettavissa olevat markkinointikustannukset."
      - kuka nain sano??? Sinäkö??


      "Kun tuote on hyvä, on sitä helppo ja mukava markkinoida."
      - ??? "helppo". Eli sINÄ nyt sanot että VM on "Helppo"???? Onko se fakta????


      "Ensimmäisen myyjän oman myynnin provisiot riippuvat myös hyvin pitkälti siitä, kuinka monesta kerroksesta on oletettavissa provisioita."
      - Kun ansiojärjestelmä on pyramiidin muotoinen, on. Mutta jos on reilu, ei ole näin (mutta kai olet täällä ekspertti?)

      "Mitä useammalle portaalle joudutaan tulouttamaan rahaa, sitä pienempi on itse myyjän saama oman myynnin provisio."
      - Ei valvamatta. Riippu ansiojärjestelmästä.

      "Usein..."
      - taas, "usein...". Noh sama se jos on "usein" tai "aina". "usein" on sen verran epäselvä että tarvi selitta tarkasti.

      "Jotta verkostosta ei kuolisi, pitäisi syntyä liikevaihtoa ja tuloja."
      - Waauuutsi!! Ihankö totta??? Jotta mikä tahansa (yksitysyrittäjä, franchise yrittäjä, franchise omistaja, nokia, kesko ...) ei kuolisi, pitäisi syntyä liikevaihtoa ja tuloja!!!! Olipa nerokas kommentti!!

      Sinä teet kysymykset, kommentit, ja vastaukset! heino!!

      • kanta-siakas

        Todistaja mitä mieltä olet Movesta?


      • Edustaja, ei amway

        Eikö tuon nimimerkki kerro jo paljon. Hiekkalaatikolla on kiva väitellä kaikkea. Totuudella ei ole väliä. Suurin osa vastustajista saa heittää ilmaan vaikka millaisia väitteitä, mutteivat he koskaan ole missään vastuussa väitteistään. Me jotka teemme ihmisten kanssa töitä omana itsenämme, niin me olemme silloin vastuussa myös tekemisistämme.


      • todistaja
        kanta-siakas kirjoitti:

        Todistaja mitä mieltä olet Movesta?

        ei ole tarkea. Jos naet jotain kiinnostava, tutki. Tutki, ja tutki taas!!! Mene katsomaan! Ota selvää! keskustele "huippu" tekijan kanssa. Kysy miten sen työ tekevät.
        Tarkista aina 2 ERI kanavat, ja FAKTAT (asiat joka voi todistaa).

        Tein näin, ja en moven lahtenyt mukaan...


      • hiekkalaatikko

        "En nyt puutu näihin suoranaisiin rahankeräys pyramideihin, joissa tarkoituksena on myydä kalliita starttipaketteja aloittaville."
        - niinkuin franchisit (kai startipaketti EI ole ilmainen)...
        ---Pitäisiköhän sinun perehtyä franchise yrittäjyyteen? Oletko franchice yrittäjä jos ostat Keskolta 1000 eurolla pirkkasaippuaa ja myyt sitä pienellä katteella? Onko myös naapurisi franchise yrittäjä kun saat hänelle myytyä suuren saippua erän?

        "Usein puhutaan ...(kuka? missä?...) ---Kyllä,usein ellei peräti aina kuuluteta verkostomarkkinoinnin ylivertaisuutta ja tehokkuutta.

        "”Perinteinen” markkinointi on sen suuren ja nopean tavoittavuuden vuoksi paras suurille massoille suunnattua markkinointia."
        - siis aivonpesu? median pakkosyöttö?
        Kyllä, tuotetta on aina jollakin tavoin markkinoitava. Mielikuvamarkkinoinnista voi joku puhua myös aivopesuna. Tosin kun joku ostaa sitä pirkkasaippuaa, ei hänelle luvata kylkiäisinä uutta autoa.

        "Suoramarkkinointi taas sopii parhaiten tuotteille jotka eivät yleensä kuulu suurten massojen hankintoihin vaan tuote on jokin erikoistuote."
        - onko se fakta tai SINUN mielipiteesi??
        Kun puhutaan markkinoinnista ei ole faktoja. Ihminen käyttäytyy aina eritavoin ja monet seikat vaikuttavat lopputulokseen. Kerroppa esimerkkinä jokin menestyvä tuote jota myydään suoramarkkinointina ja on kuitenkin suunnattu kaikille ihmisille. (lehdet poikkeus)
        Myytkö itse tuotettasi jokaiselle vastaantulijalle vai mietitkö kuka olisi mahdollinen asiakas?

        "Suoramarkkinoinnin kiistattomana etuna on myös tarkoin ennakkoon laskettavissa olevat markkinointikustannukset."
        - kuka nain sano??? Sinäkö??
        ---Yleensä suoramyyjät toimivat lähes aina provisio palkalla. Jos sinä lupaat naapurillesi saippuapalan myynnistä euron, on saippuapalan markkinointikustannukset 1 euron. Tosin verkostomatematiikalla tasan 0.

        "Kun tuote on hyvä, on sitä helppo ja mukava markkinoida."
        - ??? "helppo". Eli sINÄ nyt sanot että VM on "Helppo"???? Onko se fakta????
        ---En sanonut verkostomarkkinoinnin olevan "helppo", vaan puhuin tuotteen myynnistä. Jos puhutaan jääpalojen myynnistä eskimoille, kalliin saippuan myynnistä naapurille tai halvan ja hyvän vasaran myymistä timpurille, voidaan puhua vasaran myynnistä helppona. Varmaa se ei kuitenkaan ole.

        "Ensimmäisen myyjän oman myynnin provisiot riippuvat myös hyvin pitkälti siitä, kuinka monesta kerroksesta on oletettavissa provisioita."
        - Kun ansiojärjestelmä on pyramiidin muotoinen, on. Mutta jos on reilu, ei ole näin (mutta kai olet täällä ekspertti?)
        ---Eikö aina ideeaalinen tilanne VMssa olekaan pyramidin malli? Harvoin se käytännössä sitä on, mutta tavoitteena se on aina.
        Vai kerrotko esimerkkinä VM yrityksen jossa alle ei saa rekrytoida kuin yhteen jalkaan?

        "Mitä useammalle portaalle joudutaan tulouttamaan rahaa, sitä pienempi on itse myyjän saama oman myynnin provisio."
        - Ei valvamatta. Riippu ansiojärjestelmästä.
        ---Näin ei välttämättä aina olekaan, mutta silloin joudutaan nostamaan joko tuotteen hintaa tai laskemaan eri kerroste provisioita. Eli joko ylihintainen tuote tai et juuri tienaakaan alalinjastasi(jokuko tienaa?).

        "Usein..."
        - taas, "usein...". Noh sama se jos on "usein" tai "aina". "usein" on sen verran epäselvä että tarvi selitta tarkasti.
        ---Usein sana voi korvata mielessään vaikka "pääsääntöisesti" "yleensä" sanoilla mikäli se häiritsee.
        Esimerkiksi lauseessa "Suomessa on yleensä maaliskuussa pakkasta", ei "yleensä" sanaa voida korvata sanoilla "aina" tai "ei koskaan"
        Tämä voi jotakin absoluuttista totuuta hakevan mieltä kiusata, mutta sille ei voi mitään.

        "Jotta verkostosta ei kuolisi, pitäisi syntyä liikevaihtoa ja tuloja."
        - Waauuutsi!! Ihankö totta??? Jotta mikä tahansa (yksitysyrittäjä, franchise yrittäjä, franchise omistaja, nokia, kesko ...) ei kuolisi, pitäisi syntyä liikevaihtoa ja tuloja!!!! Olipa nerokas kommentti!!
        ---Liikevaihto on kyllä itsestäänselvyys, mutta valitettavasti ei aina verkostoijille. Usein tärkeimpänä on alalinjan kerryttäminen. Siksi sitä on syytä alleviivata VMtia käsittelevällä palstalla.


      • Lapi

        Todistajalla tuntuu olevan puurot ja vellit sekaisin. Tyypillinen verkostomarkkinoinja siis. Nimim. Hiekkalaatikon kirjoitus oli suhteellisen tyhjentävä. VM ja franchisen ero on huomattava. Liki joka "lyhkärissä" kuulee sanottavan että VM ja franchise ovat sama asia, eli verrataan kotipitsaan jne. Tämä on väärin kysyttiin sitä sitten ihan keneltä markkinoinnin ammattilaiselta tahansa, tai sitten yritykseltä. Se että liiketoiminnan aloittamiseen joutuu maksamaan rahanettä saa brändin käyttöönsä on liki sama asia, tosin kuitenkin eri koska franchise-yrittäjä saa paljon muutakin,huom! ILMAISEKSI pääyritykseltä. VM:ssä joutuu jokainen mukanaolija maksamaan niin "koulutuksesta" kuin materiaaleistakin sekä joka kuukausipitää tehdä tietty määrä ostoksia tai liikevaihtoa että pysyy jälleenmyyjänä. Tätä franchise-yrittäjällä ei ole. Franchise-yritys joka kouluttaa yritykset ei laita joka kadunkulmaan liiketilaa pystyyn tai muuta myyntitoimintaa vaan pyrkii jaottelemaan ne sopiviin paikkoihin.
        VM:ssä sen sijaan taajamissa saattaa samassa rapussa olla "kilpailija" joka kilpailöee samasta markkina-alueesta tai vaihtoehoisesti samassa korttelissa useita.
        Nyt sitten selitetään että tarkoitus onkin myydä tuotteita tuttaville ja kavereille sekä lähinaapureille, mitä tämä tällainen markkinointi sitten loppupeleissä hyödyttää ja onko se oikeasti kannattavaa? No ei.
        Franchise-yrittäjä ei myy tuotteitaan ainoastaan em. asiakasryhmälle vaan kyseessä on laajempi kokonaisuus jossa emoyritys ottaa vastuuta yrittäjän menestymisestä, koulutuksesta, palvelun laadusta, tuotteista sekä antaa raamit miten markkinoidaan ja miten ei. Mikäli näin ei franchise-toiminnassa tehtäisi, olisi neliökilometrin alueella 10 R-kioskia, 20 Kotipitsaa kun kaikki kilpalisivat samoista asiakkaista.

        Tätä valvontaa ei VM:ssä ole ja jokainen JM saa sooloilla miten huvittaa eikä emoyritys ota mistään mitään vastuuta mitä jälleenmyyjä tekee, pesee siis kätensä kaikesra tehokkaasti jo omilla säännöillään.
        Ainoa mihin VM:ssä emoyritys ottaa kantaa on kaikki negatiivinen palaute ja kirjoittelu sekä pyrkii "kouluttamaan" negatiivisen palautteen antajia, tosin 99% se jää yritykseksi vaikka kuinka tehtäisiin rikosilmoituksia. Samoin VM-yritykset yrittävät tukehduttaa normaalin keskustelun niin foorumeilla kuin muuallakin koska silloin VM-yritys näyttäisi joko tyhmältä tai sitten osoittautuisi suoranaiseksi huijaukseksi. Samoin nämä yrittävät olla lain yläpuolella monessa asiassa.
        VM-yritykset eivät ota kantaa edes esitettyihin kysymyksiin muuta kuin tuputtamalla omaa brändiään mikäli haluat vastauksia.


      • puolustelijoiden.,,.
        Lapi kirjoitti:

        Todistajalla tuntuu olevan puurot ja vellit sekaisin. Tyypillinen verkostomarkkinoinja siis. Nimim. Hiekkalaatikon kirjoitus oli suhteellisen tyhjentävä. VM ja franchisen ero on huomattava. Liki joka "lyhkärissä" kuulee sanottavan että VM ja franchise ovat sama asia, eli verrataan kotipitsaan jne. Tämä on väärin kysyttiin sitä sitten ihan keneltä markkinoinnin ammattilaiselta tahansa, tai sitten yritykseltä. Se että liiketoiminnan aloittamiseen joutuu maksamaan rahanettä saa brändin käyttöönsä on liki sama asia, tosin kuitenkin eri koska franchise-yrittäjä saa paljon muutakin,huom! ILMAISEKSI pääyritykseltä. VM:ssä joutuu jokainen mukanaolija maksamaan niin "koulutuksesta" kuin materiaaleistakin sekä joka kuukausipitää tehdä tietty määrä ostoksia tai liikevaihtoa että pysyy jälleenmyyjänä. Tätä franchise-yrittäjällä ei ole. Franchise-yritys joka kouluttaa yritykset ei laita joka kadunkulmaan liiketilaa pystyyn tai muuta myyntitoimintaa vaan pyrkii jaottelemaan ne sopiviin paikkoihin.
        VM:ssä sen sijaan taajamissa saattaa samassa rapussa olla "kilpailija" joka kilpailöee samasta markkina-alueesta tai vaihtoehoisesti samassa korttelissa useita.
        Nyt sitten selitetään että tarkoitus onkin myydä tuotteita tuttaville ja kavereille sekä lähinaapureille, mitä tämä tällainen markkinointi sitten loppupeleissä hyödyttää ja onko se oikeasti kannattavaa? No ei.
        Franchise-yrittäjä ei myy tuotteitaan ainoastaan em. asiakasryhmälle vaan kyseessä on laajempi kokonaisuus jossa emoyritys ottaa vastuuta yrittäjän menestymisestä, koulutuksesta, palvelun laadusta, tuotteista sekä antaa raamit miten markkinoidaan ja miten ei. Mikäli näin ei franchise-toiminnassa tehtäisi, olisi neliökilometrin alueella 10 R-kioskia, 20 Kotipitsaa kun kaikki kilpalisivat samoista asiakkaista.

        Tätä valvontaa ei VM:ssä ole ja jokainen JM saa sooloilla miten huvittaa eikä emoyritys ota mistään mitään vastuuta mitä jälleenmyyjä tekee, pesee siis kätensä kaikesra tehokkaasti jo omilla säännöillään.
        Ainoa mihin VM:ssä emoyritys ottaa kantaa on kaikki negatiivinen palaute ja kirjoittelu sekä pyrkii "kouluttamaan" negatiivisen palautteen antajia, tosin 99% se jää yritykseksi vaikka kuinka tehtäisiin rikosilmoituksia. Samoin VM-yritykset yrittävät tukehduttaa normaalin keskustelun niin foorumeilla kuin muuallakin koska silloin VM-yritys näyttäisi joko tyhmältä tai sitten osoittautuisi suoranaiseksi huijaukseksi. Samoin nämä yrittävät olla lain yläpuolella monessa asiassa.
        VM-yritykset eivät ota kantaa edes esitettyihin kysymyksiin muuta kuin tuputtamalla omaa brändiään mikäli haluat vastauksia.

        kannattaisi tutkia esimerkiksi kuinka kesko hakee ja valitsee kauppiaitaan. kauppiaskoulutus kestää jopa 1,5 ´vuotta ja yritys todella yrittää varmistaa, että tuleva yrittäjä tulee selviämään. kaikki tutkitaan etukäteen todella tarkkaan, niin kauppiaan kyvyt ja heikkoudet kuin markkina-alue jne jne... erot kahvila/essorekrytointiin ovat aika suuria.


      • Anonyymi

        Miten tämä eroaa ONPASSIVEsta, maailman johtavasta tekoälyn kehittäjästä? Ei jatkoon!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2490
    2. 148
      2224
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2152
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1684
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1593
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1516
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      279
      1394
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1379
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1356
    Aihe