Ferguson 35

Päkättäjä

Mulla on tuommonen nelpyttynen diesel Fergu, kultamaha -56, standart c23 muistaakseni tuo moottori.
Lunta auratessani en kiinnittänyt huomiota lämpenemiseen tarpeeksi ja se keitti, pahvi syylärin edessä, kun normaalisti se ei oo lämmennyt kuin 80:neen asteeseen. nyt vaan oli lunta ensimmäisen kerran enempi tälle talvelle ja tuli huudatettua vähä enempi. Huomasin kun sammutin koneen ja ropellus kuuului ja usva nousi.. Tarttasin heti uudestaan ja otin pahvin pois, lämpö putos hetikohta 50:neen asteeseen.
Ajelin homman loppuun ja ei lämmennyt enään. No aamulla taas menin käynnisteleen ja eimeinannut millään lähtä, viimein ruikkasin vähä pilottia niin alkoi pikkuhiljaa käynnistyä ja sitte kävi tyhjä käyntiä sillain päkättämällä. Käyttelin vähä ja kierrokset nousi niinkuin ennenki, mutta tyhjäkäynti tosiaan päkättää, kuin ei kävis kaikilla?
Siis mitä sain siitä hajotettua, kannenko vai jotain muuta, tuntus että tuommonen rautapata ei kovin helposti säikähtäs, vaan joku kohta siinä tykkäs kai paskaa. Kiinni se ei leikannut kumminkaan, sen kai huomais, ja se kuitenki sillon kuumana lähti normaalisti käyntiin.
Tulipa taas sepustusta, mutta vähä vaivaa että tuhosin tuon ikikamppeen tyhmyyttäni.

17

5813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todennäköisesti

      palanut ja paineet karkaa sylinteristä.
      Voi olla kansikin halki,jos huonoa tuuria on.
      Mäntä vioittunut, mutta ei ehkä ensimmäisenä.

    • t0n0_
      • Foordi

        Suosittelen tiedustelemaan koneistamolta paljonko kannen oikaisu maksaa. Ei liene kovin paljoa.
        Samoin kun tuosta linkin jutusta kävi ilmi niin sopiva kannenpulttien hylsy kannattaa hommata, kun on tuumaiset, harmillista jos kulmat pyöristyy.
        Uusi tiiviste tietenkin momenttiin ohjeiden mukaisesti kiristäen. jälkikiristys kannattaa ehdottomasti tehdä. Se tuppaa unohtumaan kun pultit on hankalasti tankin alla.
        Voi mun mielestä tehdä niinkin että laittaa vaan välttämättömät romppeet että voi ajaa uudella tiivisteellä, muutama tuntikin ajoa lämpimäksi parempi kuin ei jälkikiristystä ollenkaan.
        mulla siitä kokemusta aikoinaan Sumppi 900:sen kannesta. Pahassa paikassa jälkikiristää ja sain vaihtaa monta tiivistettä ennenkuin maltoin tehdä jälkikiristyksen. Sen jälkeen alkoi tiiviste kestämään.
        Kysyppä asiaa tietty vielä viisammiltakin. Itelläni muuten on juuri tuo 4-syl kultamaha. Kaikki tehty koneessa, kantta ja suuttimia myöden. Lähteepä jopa melko hyvin käyntiinkin.
        Se pilotti on aika myrkkyä, saattaa rikkoa koneen jos liikaa innostuu hölväämään.


      • Foordi kirjoitti:

        Suosittelen tiedustelemaan koneistamolta paljonko kannen oikaisu maksaa. Ei liene kovin paljoa.
        Samoin kun tuosta linkin jutusta kävi ilmi niin sopiva kannenpulttien hylsy kannattaa hommata, kun on tuumaiset, harmillista jos kulmat pyöristyy.
        Uusi tiiviste tietenkin momenttiin ohjeiden mukaisesti kiristäen. jälkikiristys kannattaa ehdottomasti tehdä. Se tuppaa unohtumaan kun pultit on hankalasti tankin alla.
        Voi mun mielestä tehdä niinkin että laittaa vaan välttämättömät romppeet että voi ajaa uudella tiivisteellä, muutama tuntikin ajoa lämpimäksi parempi kuin ei jälkikiristystä ollenkaan.
        mulla siitä kokemusta aikoinaan Sumppi 900:sen kannesta. Pahassa paikassa jälkikiristää ja sain vaihtaa monta tiivistettä ennenkuin maltoin tehdä jälkikiristyksen. Sen jälkeen alkoi tiiviste kestämään.
        Kysyppä asiaa tietty vielä viisammiltakin. Itelläni muuten on juuri tuo 4-syl kultamaha. Kaikki tehty koneessa, kantta ja suuttimia myöden. Lähteepä jopa melko hyvin käyntiinkin.
        Se pilotti on aika myrkkyä, saattaa rikkoa koneen jos liikaa innostuu hölväämään.

        kiristetään parissa-kolmessa vaiheessa momenttiin. Sitten kone käytetään lämpimäksi tyhjäkäynnillä, ajaa ei saa yhtään! Sitten uusi kiristys lämminnä tai kylmänä valmistajan ohjeen mukaan. Sitten vielä jonkin ajan kuluttua (autoissa n. 1000 km) uusi kiristys. Jälkikiristyksessä ensin nitkautetaan pultti kerrallaan hivenen aukipäin ja sitten heti momenttiin. Ja joka kiristyksen jälkeen venttiilien säätö.
        Näin se menee autoissa, traktorit tuskin ovat poikkeus. Ainakin Majureille ja Dextoille kävi nuo ohjeet.


    • Päkättäjä

      Hienostippa alkoi vastauksia tulemaan ! Kiitos!
      Tuota kannen tiivistettä itekki epäilen, tuohon on joku vuosi sitte vaihettu, kun oli palanut parin sylinterin välistä, silloin ei kantta oikastu, näytti hyvältä ainaki sillon. Jälkikiristyski jäi tekemättä.
      No tuo on aika helppo aukoa, tosin kurja vaan purkaa se tankki yms pois. Pitänee huomenna alkaa purkamaan jos viitsin ennen töihin menoa.
      Jospa se päkätys sitten loppuis!

      • konsti !!

        on tietysti koeponnistus. Onnistuu ihan kotikonsteinkin. Haet dieselkorjaamosta vanhan suuttimen poraa auki ja päähän pikaliitiin, paineilmaa sisään ja kuuntelet mistä vuotaa pytty kerrallaan.

        Samalla se on "köyhän miehen ohivuoto" tarkastus.

        Et kai tosissasi ala "korjaamaan" ellet tiedä, mitä korjaat?


      • Kokenut
        konsti !! kirjoitti:

        on tietysti koeponnistus. Onnistuu ihan kotikonsteinkin. Haet dieselkorjaamosta vanhan suuttimen poraa auki ja päähän pikaliitiin, paineilmaa sisään ja kuuntelet mistä vuotaa pytty kerrallaan.

        Samalla se on "köyhän miehen ohivuoto" tarkastus.

        Et kai tosissasi ala "korjaamaan" ellet tiedä, mitä korjaat?

        Katso nyt ensin ettei se sun pilottis rikkonu etukammion tiivisteitä,se kuuluu käkätyksenä juuri tyhjäkäynnillä.Ainakin kolmisylinterisessä 35ssa käy helposti niin.


      • Foordi
        Kokenut kirjoitti:

        Katso nyt ensin ettei se sun pilottis rikkonu etukammion tiivisteitä,se kuuluu käkätyksenä juuri tyhjäkäynnillä.Ainakin kolmisylinterisessä 35ssa käy helposti niin.

        4-syl on suorasuihku, ei etukammiota. Se on vaan muuten pirullista tuo pilotti, kannattaa ihan varovasti suihkia ilmanputsarin kautta, jos kone lyö jumiin, ollaan jo vaarallisilla vesillä, männät ja kiertokanget tai kansi sattaa hajota.
        Toki jos epäilet, toi painetesti on hyvä. Mutta jos kannenttiivistekin rikki, päkättää pienillä kierroksilla kun paine karkaa esim. sylinteristä toiseen, tai jäähdytysnesteeseen joka alkaa haisemaan ja muutenkin likaantuu, Kovilla kierroksilla paine ei ehdi karkaamaan ja käy hyvin. Usein tiiviste menee 2 ja 3 sylinterin välistä. Ölystä ja nesteestä kyllä huomaa jos sinne vuotaa, mm. öljytikun reiästä kova huohotus.
        Tuo lämpimäksi käytto ja sen jälkeen kiristys on hyvä. Kiristys keskeltä kehää ulospäin kiertämällä, (kilo tai kaksi kerrallaan asennusvaiheessa), kunnes momentti on saavutettu. Siis saa jonkun aikaa väännellä ennenkuin kansi momentissa.


      • Fergu
        Foordi kirjoitti:

        4-syl on suorasuihku, ei etukammiota. Se on vaan muuten pirullista tuo pilotti, kannattaa ihan varovasti suihkia ilmanputsarin kautta, jos kone lyö jumiin, ollaan jo vaarallisilla vesillä, männät ja kiertokanget tai kansi sattaa hajota.
        Toki jos epäilet, toi painetesti on hyvä. Mutta jos kannenttiivistekin rikki, päkättää pienillä kierroksilla kun paine karkaa esim. sylinteristä toiseen, tai jäähdytysnesteeseen joka alkaa haisemaan ja muutenkin likaantuu, Kovilla kierroksilla paine ei ehdi karkaamaan ja käy hyvin. Usein tiiviste menee 2 ja 3 sylinterin välistä. Ölystä ja nesteestä kyllä huomaa jos sinne vuotaa, mm. öljytikun reiästä kova huohotus.
        Tuo lämpimäksi käytto ja sen jälkeen kiristys on hyvä. Kiristys keskeltä kehää ulospäin kiertämällä, (kilo tai kaksi kerrallaan asennusvaiheessa), kunnes momentti on saavutettu. Siis saa jonkun aikaa väännellä ennenkuin kansi momentissa.

        on Ricardo Comet polttokammiot.Näin lukee ohjekirjassa.


      • Foordi
        Fergu kirjoitti:

        on Ricardo Comet polttokammiot.Näin lukee ohjekirjassa.

        Mutta pitäs olla suorasuihku. Niissä mun käsittääkseni ei ole etukammioo. Ainakaan mainittavaa. En ollut paikalla silloin kun kansiremontti tehtiin omaan Ferkuun. Siinä ei ole kuitenkaan hehkuja sylintereissä vaan imusarjassa "löpöpoltin".
        Jos vaikka kahenlaisella kannella? Kunhan höpisen, ei tämä itse alkuperäistä asiaa muuta. Kyllä se vika sieltä kumminkin löytyy ennemmin tai myöhemmin.


      • epe
        Foordi kirjoitti:

        Mutta pitäs olla suorasuihku. Niissä mun käsittääkseni ei ole etukammioo. Ainakaan mainittavaa. En ollut paikalla silloin kun kansiremontti tehtiin omaan Ferkuun. Siinä ei ole kuitenkaan hehkuja sylintereissä vaan imusarjassa "löpöpoltin".
        Jos vaikka kahenlaisella kannella? Kunhan höpisen, ei tämä itse alkuperäistä asiaa muuta. Kyllä se vika sieltä kumminkin löytyy ennemmin tai myöhemmin.

        Kultamaha on esikammiodiesel, hehkutulppia oli
        sekä kannessa, että imusarjassa riippuen vuosimallista.


      • Päkättäjä
        epe kirjoitti:

        Kultamaha on esikammiodiesel, hehkutulppia oli
        sekä kannessa, että imusarjassa riippuen vuosimallista.

        etu- tai esikammiot on, hehku imusarjassa.
        Tässä näkyy valussa ainakin kannessa olevan lukuja, oletan että valmistus päivä, 19.9.57. Muistin tuossa eka viestissä tuon vuoden väärin. Noita leimoja näkyy olevan pitkin raktoria, kai ainakin isommissa valukappaleisssa.
        No kansitiiviste oli ainakin vähä vuotanut, ei ollut palanut poikki niinku viimes, nyt sillä en juurikaan ajanut kun alkoi epäilyttää. Samojen pyttyjen välissä näyttää vikaa olevan, 1-2.
        Kuinka korkealla sylinteriputkien täytyy olla lohkon pinnnasta, kun minusta näyttää että ne voip olla lähes ylempänä kuin kannentiivisteen paksuus, en tosin kerennyt vielä mittoa. vai nouseeeko ne kun kannen irrottaa, minkähän laiset tiivisteet alapäissä lienee. Tuskin kuitenkaan kovin elastiset enään kun tuota ikääkin alkaa olla.


      • Foordi
        Päkättäjä kirjoitti:

        etu- tai esikammiot on, hehku imusarjassa.
        Tässä näkyy valussa ainakin kannessa olevan lukuja, oletan että valmistus päivä, 19.9.57. Muistin tuossa eka viestissä tuon vuoden väärin. Noita leimoja näkyy olevan pitkin raktoria, kai ainakin isommissa valukappaleisssa.
        No kansitiiviste oli ainakin vähä vuotanut, ei ollut palanut poikki niinku viimes, nyt sillä en juurikaan ajanut kun alkoi epäilyttää. Samojen pyttyjen välissä näyttää vikaa olevan, 1-2.
        Kuinka korkealla sylinteriputkien täytyy olla lohkon pinnnasta, kun minusta näyttää että ne voip olla lähes ylempänä kuin kannentiivisteen paksuus, en tosin kerennyt vielä mittoa. vai nouseeeko ne kun kannen irrottaa, minkähän laiset tiivisteet alapäissä lienee. Tuskin kuitenkaan kovin elastiset enään kun tuota ikääkin alkaa olla.

        Aavistuksen ylempänä jotta kansi painaa putken yläpään tiiviiksi. Saattaa helposti noustakin mutta sitten painuu myös helposti takaisin. Koita painaa varovasti alas. Ei kyllä paljoa kannata putkea härnätä ettei ala alapäästä vuotamaan. Märkäputkissa alapäässä o-renkaat. Alkavat vanhemmissa rattoreissa usein vuotaa, ainaskin Nuffeissa. Putkien alapäässä usein myös paljon ruostemöhnää kun entivanhaan ajettiin vesillä ja vielä talvella joka päivä uudet hapekkaat vedet, niin kylläpäs ruostuivat.


      • Tahvo
        Päkättäjä kirjoitti:

        etu- tai esikammiot on, hehku imusarjassa.
        Tässä näkyy valussa ainakin kannessa olevan lukuja, oletan että valmistus päivä, 19.9.57. Muistin tuossa eka viestissä tuon vuoden väärin. Noita leimoja näkyy olevan pitkin raktoria, kai ainakin isommissa valukappaleisssa.
        No kansitiiviste oli ainakin vähä vuotanut, ei ollut palanut poikki niinku viimes, nyt sillä en juurikaan ajanut kun alkoi epäilyttää. Samojen pyttyjen välissä näyttää vikaa olevan, 1-2.
        Kuinka korkealla sylinteriputkien täytyy olla lohkon pinnnasta, kun minusta näyttää että ne voip olla lähes ylempänä kuin kannentiivisteen paksuus, en tosin kerennyt vielä mittoa. vai nouseeeko ne kun kannen irrottaa, minkähän laiset tiivisteet alapäissä lienee. Tuskin kuitenkaan kovin elastiset enään kun tuota ikääkin alkaa olla.

        Nelipyttyisessä on kuivat putket, ei siellä mitään o-renkaita ole sylinteriputkien alapäissä. Putket ovat varmasti oikeassa korkeudessa, on siellä sellaiset olakkeet sylinteriputkien yläreunassa. Moottorissa ei ole mitään heikkoa sylinterissä, ellei oteta huomioon 1-2 -sylinterien ja 3-4 -sylinterien kapeita välejä, joista kannentiiviste saattaa keittämisen yms. jälkeen palaa poikki... fordin miehet neuvokoon Ford-traktoreista, fergusonin miehet Fergusoneista...molempia kun täällä on.


    • olet jo korjaamassa?

      Parivinkkiä:

      Syl. putken korkeus on ilmoitettu. Mikäli teet "hienosti", niin pitäisi heittokellolla sovittaa, mutta "raakaroki" tekee se suoralla linjurilla siten että kaikki putket ovat yhtä korkealla! Alimman mukaan. Mikäli putket on pohjannu, vuotaa kansi pomminvarmasti. Tällöin ei auta muu kuin nostaa putket ja sovittaa uudelleen.

      Kasaus vaiheessa on erittäin tärkeää, että kansipulttien jengat on putsattu esim kierretapilla ja pultit pakalla (et kuitenkaan raaski uusia ostaa). Sitten paineilmalla puhalla mosot taivaisiin kansipulttien rei-istä ja voitelet ne esim STP:llä tai Wynssillä. (ei leikkaa kiinni kiritysvaiheessa, ja kiristyvät taatusti tasaisesti)

      Sait tuolla monennäköisiä ohjeita kiristyksestä, mutta saat oikeat tiedot mistä koneistamosta tahansa. Kaikissa varaosakirjoissa on momentti ja ohje annettu. Joskus mukana jopa kansipahvin asennusohjeessa.

      Venttiilien säätö kannattaa tehdä ruiskutusjärjestystä noudattaen.

      Nykytiivisteillä ei sen kummempaa jälkikiristystä vaadita, mutta kuumaksi käyttäminen ja täydellisen jäähtymisen = yön yli, jälkeen voit kannen jälkikiristää, vent. säätö ja se on siinä.

    • Päkättäjä

      Nyt kansi on koneistamolla, sanoivat siellä että ehottomasti pitää oikoa kun on vuotanut noin selvästi, määkun luulin että juuri ja juuri havaittavasti...
      Venttiilit koneistetaan myös, olivat muutenkin liian korkella, voi käydä jo mäntiin kun ei ollut kuin pari kymppiä kannen pinnasta muutama pakoventtiili.
      Noin satku tulee hintaa, että ei paha, kun kestää taas 50 vuotta.

    • Anonyymi

      Kansi hajos, ikinä ei tuolle pilottia.
      Pahvit talvella h....iiin, kansi auki, tuurilla ei ole kammiot hajonnut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe