Panta vai valjaat?

pennukakku

Olen tässä miettinyt, käyttäisinkö koiralla pantaa vai valjaita. Tällä hetkellä käytössä on vielä panta, kun kaveri kasvaa niin kovaa vauhtia että valjaita saisi olla uusimassa koko ajan. Ja nekun maksavatkin ihan kivasti.

Eli siis, kumpi teidän mielestänne kätevämpi? Mitä plussia ja miinuksia niiden käytössä on?

13

1532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikävää koiralle olisi

      kyllä koiralle on paljon mukavmpaa että sen ohjaus tapahtuu valjailla kuin kaulasta vetämällä,voima kohdistuu sit tasaisemmin ja koira helpommin opetettavissa valjailla. myöhemminkin pitää sit valjaita.

    • sissi

      Pue molemmat päällesi ja kokeile kumpi tuntuu mukavammalta.. ;) Oikeesti, minä olen aina käyttäny valjaita ihan siksi että pentu saattaa vielä poukkoilla kun näkee jotakin ihmeellistä. Ja valjaat on ehdottomasti kivuttomammat sellaisessa tilanteessa. Ja ihan kunnon koiria on jokaisesta tullut. Eivät vedä.

      • Nuusku

        Minä käytin pentu aikana myös valjaita hetken aikaa..mutta siirryin pantaan koska se on helpompi käytössä..klips..vain hihna kiinni ja menoksi..valjaita oli hankala pukea päälle ja pois ja olivat todella epämukavat koirani mielestä..myös eläinlääkäri sanoi että valjaita ei silti saisi käyttää säännöllisesti koska koirien "kainalot" on hyvin herkät hiertymille joten pantaa käytämme ja todella jees!:)


      • nelli.a
        Nuusku kirjoitti:

        Minä käytin pentu aikana myös valjaita hetken aikaa..mutta siirryin pantaan koska se on helpompi käytössä..klips..vain hihna kiinni ja menoksi..valjaita oli hankala pukea päälle ja pois ja olivat todella epämukavat koirani mielestä..myös eläinlääkäri sanoi että valjaita ei silti saisi käyttää säännöllisesti koska koirien "kainalot" on hyvin herkät hiertymille joten pantaa käytämme ja todella jees!:)

        kannattaakin ostaa oikein hyvät valjaat...vaikka sellaiset nahkavaljaat jotka ovat vieläpä pahmustettu. Se on laadustakin kiinni. =)=)=) Oikean kokoiset valjaat, laadukkaat eivät hierrä koiraa.. mutta entäs se panta jos koira sattuu vähän vetäisemään...???? =)

        No..juu, en halua riitaa ruveta haastamaan, meiltäkin löytyy molemmat. Jos lähden koiran kanssa kaupungille tai jonnekin koiratapahtumaan niin otan pannan, tavalliselle lenkille valjaat=)=)


      • sissi
        Nuusku kirjoitti:

        Minä käytin pentu aikana myös valjaita hetken aikaa..mutta siirryin pantaan koska se on helpompi käytössä..klips..vain hihna kiinni ja menoksi..valjaita oli hankala pukea päälle ja pois ja olivat todella epämukavat koirani mielestä..myös eläinlääkäri sanoi että valjaita ei silti saisi käyttää säännöllisesti koska koirien "kainalot" on hyvin herkät hiertymille joten pantaa käytämme ja todella jees!:)

        on sellaiset valjaat jotka ei kummemmin edes osu kainaloihin. Ihan on iho ehjä ja karvat tallella. Valjaissa on vielä sekin hyvä puoli että niitä voi pitää aika löysälläkin, ilman että koira pääsisi niistä irti.


      • Nuusku
        sissi kirjoitti:

        on sellaiset valjaat jotka ei kummemmin edes osu kainaloihin. Ihan on iho ehjä ja karvat tallella. Valjaissa on vielä sekin hyvä puoli että niitä voi pitää aika löysälläkin, ilman että koira pääsisi niistä irti.

        Niin..oma valintahan se on mutta eläinlääkäri ja eläinkaupan myyjä sanoivat että valjaat on epämukavammat koiralle kuin panta..olivatpa valjaat sitten miten pehmustetut joten päädyin pantaan..ja valjaissa koira vetää helpommin koska se ei satu mihinkään mutta pannassa ei meidän koirat vedä koska jos vetää niin se ei tunnu mukavalta kun panta puristaa kaulaa..koita molempia..meidän koirat on enemmän pitäneet pannasta!:)


      • hisdo
        Nuusku kirjoitti:

        Niin..oma valintahan se on mutta eläinlääkäri ja eläinkaupan myyjä sanoivat että valjaat on epämukavammat koiralle kuin panta..olivatpa valjaat sitten miten pehmustetut joten päädyin pantaan..ja valjaissa koira vetää helpommin koska se ei satu mihinkään mutta pannassa ei meidän koirat vedä koska jos vetää niin se ei tunnu mukavalta kun panta puristaa kaulaa..koita molempia..meidän koirat on enemmän pitäneet pannasta!:)

        Valjaat ovat koiralle kyllä paljon mukavammat... Entä kun koira säntää vaikka jostain syystä jonkun perään ja sillä on panta? Niska ja selkärankahan siinä kärsii...
        Meillä löytyy molemmat, sekä panta että valjaat, mutta panta laitetaan vain esim. kaupungille. Normaalisti on aina valjaat...
        Vetäminen nyt ei meillä ainakaan ole sallittua oli sitten panta tai valjaat...sen saa koulutamalla pois. Joten en todellakaan valitsisi pantaa sen takia, että koira ei tykkää vetää pannan kanssa niin paljon...
        Toinen koirani on aika kookas ja se on käyttänyt aina valjaita lenkeillä pentupannan jälkeen. Vetäminen meinasi tulla koiralle tavaksi nuorempana, kun kasvoi nopeammin kuin oppi tavoille. Vetäminen saatiin loppumaan sitten kuonopannan avulla ja taas pian päästiin käyttämään valjaita.


    • Nimetön

      VALJAAT!Siihen on montakin syytä.

    • tessu

      valjaat on kyllä paljon terveellisemmät koiran kropalle,esim. niskalle ja selkärangalle, ja ne on kyllä ihan yhtä mukavat (mukavammat) kun panta, kunhan ostaa oikean kokoiset.=)

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Meillä on valjaat panta yhdistelmä. Pantaa käytämme pääsääntöisesti ja löytyy myös piikkipanta, jos eläin on ollut vaikea.

    • Anonyymi

      Mitä turhaa miettimään, tälläkin palstalla ovat vakiintuneet asiantuntijakirjoittajat viesteissään kehoittaneet käyttämään piikkipantoja tai sähköpantoja. Kannattaa lukea heidän vastauksiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe