Panta vai valjaat?

pennukakku

Olen tässä miettinyt, käyttäisinkö koiralla pantaa vai valjaita. Tällä hetkellä käytössä on vielä panta, kun kaveri kasvaa niin kovaa vauhtia että valjaita saisi olla uusimassa koko ajan. Ja nekun maksavatkin ihan kivasti.

Eli siis, kumpi teidän mielestänne kätevämpi? Mitä plussia ja miinuksia niiden käytössä on?

15

1695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikävää koiralle olisi

kyllä koiralle on paljon mukavmpaa että sen ohjaus tapahtuu valjailla kuin kaulasta vetämällä,voima kohdistuu sit tasaisemmin ja koira helpommin opetettavissa valjailla. myöhemminkin pitää sit valjaita.

• sissi

Pue molemmat päällesi ja kokeile kumpi tuntuu mukavammalta.. ;) Oikeesti, minä olen aina käyttäny valjaita ihan siksi että pentu saattaa vielä poukkoilla kun näkee jotakin ihmeellistä. Ja valjaat on ehdottomasti kivuttomammat sellaisessa tilanteessa. Ja ihan kunnon koiria on jokaisesta tullut. Eivät vedä.

• Nuusku

Minä käytin pentu aikana myös valjaita hetken aikaa..mutta siirryin pantaan koska se on helpompi käytössä..klips..vain hihna kiinni ja menoksi..valjaita oli hankala pukea päälle ja pois ja olivat todella epämukavat koirani mielestä..myös eläinlääkäri sanoi että valjaita ei silti saisi käyttää säännöllisesti koska koirien "kainalot" on hyvin herkät hiertymille joten pantaa käytämme ja todella jees!:)

• nelli.a
        Nuusku kirjoitti:

Minä käytin pentu aikana myös valjaita hetken aikaa..mutta siirryin pantaan koska se on helpompi käytössä..klips..vain hihna kiinni ja menoksi..valjaita oli hankala pukea päälle ja pois ja olivat todella epämukavat koirani mielestä..myös eläinlääkäri sanoi että valjaita ei silti saisi käyttää säännöllisesti koska koirien "kainalot" on hyvin herkät hiertymille joten pantaa käytämme ja todella jees!:)

kannattaakin ostaa oikein hyvät valjaat...vaikka sellaiset nahkavaljaat jotka ovat vieläpä pahmustettu. Se on laadustakin kiinni. =)=)=) Oikean kokoiset valjaat, laadukkaat eivät hierrä koiraa.. mutta entäs se panta jos koira sattuu vähän vetäisemään...???? =)

No..juu, en halua riitaa ruveta haastamaan, meiltäkin löytyy molemmat. Jos lähden koiran kanssa kaupungille tai jonnekin koiratapahtumaan niin otan pannan, tavalliselle lenkille valjaat=)=)

• sissi
        Nuusku kirjoitti:

on sellaiset valjaat jotka ei kummemmin edes osu kainaloihin. Ihan on iho ehjä ja karvat tallella. Valjaissa on vielä sekin hyvä puoli että niitä voi pitää aika löysälläkin, ilman että koira pääsisi niistä irti.

• Nuusku
        sissi kirjoitti:

on sellaiset valjaat jotka ei kummemmin edes osu kainaloihin. Ihan on iho ehjä ja karvat tallella. Valjaissa on vielä sekin hyvä puoli että niitä voi pitää aika löysälläkin, ilman että koira pääsisi niistä irti.

Niin..oma valintahan se on mutta eläinlääkäri ja eläinkaupan myyjä sanoivat että valjaat on epämukavammat koiralle kuin panta..olivatpa valjaat sitten miten pehmustetut joten päädyin pantaan..ja valjaissa koira vetää helpommin koska se ei satu mihinkään mutta pannassa ei meidän koirat vedä koska jos vetää niin se ei tunnu mukavalta kun panta puristaa kaulaa..koita molempia..meidän koirat on enemmän pitäneet pannasta!:)

• hisdo
        Nuusku kirjoitti:

Niin..oma valintahan se on mutta eläinlääkäri ja eläinkaupan myyjä sanoivat että valjaat on epämukavammat koiralle kuin panta..olivatpa valjaat sitten miten pehmustetut joten päädyin pantaan..ja valjaissa koira vetää helpommin koska se ei satu mihinkään mutta pannassa ei meidän koirat vedä koska jos vetää niin se ei tunnu mukavalta kun panta puristaa kaulaa..koita molempia..meidän koirat on enemmän pitäneet pannasta!:)

Valjaat ovat koiralle kyllä paljon mukavammat... Entä kun koira säntää vaikka jostain syystä jonkun perään ja sillä on panta? Niska ja selkärankahan siinä kärsii...
        Meillä löytyy molemmat, sekä panta että valjaat, mutta panta laitetaan vain esim. kaupungille. Normaalisti on aina valjaat...
        Vetäminen nyt ei meillä ainakaan ole sallittua oli sitten panta tai valjaat...sen saa koulutamalla pois. Joten en todellakaan valitsisi pantaa sen takia, että koira ei tykkää vetää pannan kanssa niin paljon...
        Toinen koirani on aika kookas ja se on käyttänyt aina valjaita lenkeillä pentupannan jälkeen. Vetäminen meinasi tulla koiralle tavaksi nuorempana, kun kasvoi nopeammin kuin oppi tavoille. Vetäminen saatiin loppumaan sitten kuonopannan avulla ja taas pian päästiin käyttämään valjaita.

• Nimetön

VALJAAT!Siihen on montakin syytä.

• tessu

valjaat on kyllä paljon terveellisemmät koiran kropalle,esim. niskalle ja selkärangalle, ja ne on kyllä ihan yhtä mukavat (mukavammat) kun panta, kunhan ostaa oikean kokoiset.=)

• Anonyymi
    • Anonyymi

Meillä on valjaat panta yhdistelmä. Pantaa käytämme pääsääntöisesti ja löytyy myös piikkipanta, jos eläin on ollut vaikea.

• Anonyymi

Mitä turhaa miettimään, tälläkin palstalla ovat vakiintuneet asiantuntijakirjoittajat viesteissään kehoittaneet käyttämään piikkipantoja tai sähköpantoja. Kannattaa lukea heidän vastauksiaan.

• Anonyymi

Valjaat ehdottomasti mutta sähköpanta piikeillä on myös tarpeellinen. Kannattaa kysyä tehokkaita sähkö-piikkipantoja netistä ja miksei koirapuistossa ollessa.

• Anonyymi

Ennen oli panta, jolloin veti ihan koko ajan ja poukkoili ympäriinsä. Sit ku vaihdettiin valjaisiin, niin kappas, kaikki tommonen loppu ku seinään. Vetää ainoostaan nähdessään jonkun elukan. Ei olla koulutettu koiraa mihinkään hihnakäyttäyttmiseen, ja vieläkin jos taluttaa pannalla nii vetäminen ja riehuminen alkaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe