lukio vs amis

linda69

olen ylioppilas muutaman vuoden takaa. Kirjotukset meni aika huonosti, beetä 3 kpl, yks cee ja yks ämmä. laskeskelin että nää tuottaa mulle 17 pistettä tekniikan ja liikenteenalaalta. olen myös lukenu amiksessa itteni laborantiks. todistuksen ka on jotai 3,4. ihan ookoo kait. laskin että saisin pisteitä 28!! miten ihmeessä tää on mahdollista? luulis et lukio on kuitenki vähä arvostetumpi tutkinto ku joku amis mist kuka tahansa valmistuu. voiko tää olla oikein laskettu? eli tottakai haen tuolla amistodistuksella.

laskin myös että viime vuonna olin saanu 56 pistettä joista 18 tuli kokeesta, kun hain tekniikan ja liikenteen alalle. noista 56:sta pisteestä 5 on ekavalinnasta, 3 työkokemus ja nuo 18 kokeesta. mistä loput 30 ovat? kun sain siis 17 pojoo yo-todistuksesta. auttakaa! en tajuu ollenkaan.

7

934

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Räkä

Tarkoitat ylioppilastutkintoa. Eikä se ole arvostettu kuin yläasteen opettajien silmissä. Teitä tulee >30000 vuodessa ja joudutte jatkamaan opintoja kun amistutkinto saattaa hyviin työvalmiuksiin.

Laboranttina kun haet pääset samalle luokalle muiden amiksien kanssa, kertaat matematiikkaa ja kieliä. Ei ehkä huono vaihtoehto. Perus tippatestit pännivät toisella puolen!

• moro

siis joudunko amiksien kaa samalle linjalle jos haen amistodistuksel, vaik oon ylioppilas. kuulostaa oudolta.. kun mähän voin hakea molemmilla todistuksilla, mutta silloin saan valita itselleni edullisimman vaihtoehdon eli amistodistuksen..

ja näin amiksen ja lukion käyneenä voin todeta että lukio oli paaaaljon vaativampi kuin tuo yo-pohjainen amis jonka kävin. turha tulla mulle mitää urputtaa!

• Nimetön
        moro kirjoitti:

siis joudunko amiksien kaa samalle linjalle jos haen amistodistuksel, vaik oon ylioppilas. kuulostaa oudolta.. kun mähän voin hakea molemmilla todistuksilla, mutta silloin saan valita itselleni edullisimman vaihtoehdon eli amistodistuksen..

ja näin amiksen ja lukion käyneenä voin todeta että lukio oli paaaaljon vaativampi kuin tuo yo-pohjainen amis jonka kävin. turha tulla mulle mitää urputtaa!

Jossain AMK:ssa on yo:lle ja amiksille eri luokat, joissain ne ovat samalla luokalla. Riippuu paikasta. Ammattikoulu on vaativa jos sitä pitää vaativana. Kun olin AMK:ssa samalla linjalla kuin amiksessa se tuntui vanhan kertaukselta ja turhaannuin kahden vuoden jälkeen. Toisella osastolla huomasin AMK:n vaativuuden ja se kannatti ottaa vastaan.

Nosta sitä valkolakin lippaa pikkuisen niin huomaat ettei yo-papereilla saa laborantin töitä! Ei amis ole vaativa kuten ei ole lukio tai yliopistokaan jos siihen suhtautuu ettei se ole vaativa. Jos jatkat samalla alalla kuin olit amiksessa mene ihmeessa amisluokan mukana kertaamaan kieliä ja matematiikkaa. ylppäriporukka tekevät samoja harjoituksia pienemmässä mittakaavassa kuin sä jo amiksessa ja takaan että se ottaa päähän. Vapautuksia voi hakea mutta eriasia on saako niitä.

Ja lopuksi: urputan mielelläni kaltaisillesi.

• linda69
        Nimetön kirjoitti:

Jossain AMK:ssa on yo:lle ja amiksille eri luokat, joissain ne ovat samalla luokalla. Riippuu paikasta. Ammattikoulu on vaativa jos sitä pitää vaativana. Kun olin AMK:ssa samalla linjalla kuin amiksessa se tuntui vanhan kertaukselta ja turhaannuin kahden vuoden jälkeen. Toisella osastolla huomasin AMK:n vaativuuden ja se kannatti ottaa vastaan.

Nosta sitä valkolakin lippaa pikkuisen niin huomaat ettei yo-papereilla saa laborantin töitä! Ei amis ole vaativa kuten ei ole lukio tai yliopistokaan jos siihen suhtautuu ettei se ole vaativa. Jos jatkat samalla alalla kuin olit amiksessa mene ihmeessa amisluokan mukana kertaamaan kieliä ja matematiikkaa. ylppäriporukka tekevät samoja harjoituksia pienemmässä mittakaavassa kuin sä jo amiksessa ja takaan että se ottaa päähän. Vapautuksia voi hakea mutta eriasia on saako niitä.

Ja lopuksi: urputan mielelläni kaltaisillesi.

onko sillä väliä, kummalle luokalle menen valmistumisen ajankohdan kanssa? tarkoitan siis sitä, että kestääkö jompikumpi luokka kauemmin kuin toinen?

linja, jolle haen on kyllä vähän erilainen kuin laborantin tutkinto, joten tuskimpa saan hyväksilukuja. enkä varmaan niitä vastaanottaisikaan.

enkä minä väittänytkään että ylioppilas saisi amiksen töitä. eihan ylioppilas ole ammatti :) meinasin vaan sitä, että amiksessa tahti on hidasta ja aika käytännöllistä, kun taas lukiossa paljon lukemista ja nopea tempo.

• ......
        linda69 kirjoitti:

onko sillä väliä, kummalle luokalle menen valmistumisen ajankohdan kanssa? tarkoitan siis sitä, että kestääkö jompikumpi luokka kauemmin kuin toinen?

linja, jolle haen on kyllä vähän erilainen kuin laborantin tutkinto, joten tuskimpa saan hyväksilukuja. enkä varmaan niitä vastaanottaisikaan.

enkä minä väittänytkään että ylioppilas saisi amiksen töitä. eihan ylioppilas ole ammatti :) meinasin vaan sitä, että amiksessa tahti on hidasta ja aika käytännöllistä, kun taas lukiossa paljon lukemista ja nopea tempo.

Itse opiskelen amispohjalta hakeneena amk:ssa ja ryhmässäni kaikki muut ovat ylioppilaspohjalta, joten kait se on aika koulupohjaista millaiselle luokalle joudut. Hyväksiluvut ja kertauskurssit on myös koulusta ja alasta riippuvia. Esim omassa koulussani on tasotestit, joissa reputtaminen johtaa kertauskurssin käymiseen kielissä (myös lukiopohjaisille) ja läpipääsyllä taas saa kurssin kuitattua.

Koulupohjaista taitaa olla myös amiksen vaativuus. Omassa kauppaopistossani paiskittiin hommia melko lailla samaan tahtiin kuin mitä kävin aiemmin lukiossakin. Ei ihan samaan tahtiin lukemisessa, mutta kauppiksessa kyllä rehkittiin paljon enemmän ryhmätöiden ja raporttien parissa, mikä sekään ei ollut aina herkkua.

• yo-amis-amk

Miksi ylioppilailla pitäisi mielestäsi olla jokin muita hakijoita syrjivä erityisasema pisteytyksessä? AMK:ssa ei ole kysymys yleissivistyksestä vaan ammattiin opiskelusta, aivan kuten ammattikoulussakin. Miksi lisäpisteitä pitäisi siis jaella, kun ammatillisen tutkinnon käyneellä on jo alan perustiedotkin jo hallussa? Arvostus ja ennakkoluulot syntyvät omassa pääkopassa. Arvostatko ylioppilastutkintoa enemmän vain siksi, että sukulaistädit/kaverit sanovat että on niin mahottoman hienoa päästä ylioppilaaksi ja että amiksesta kaikki valmistuvat? Ammattiin opiskelun vaativuus riippuu myös paljon opiskeltavasta alasta ja koulusta. Vahva ammattitaito, oli se sitten ammattikoulusta tai mistä tahansa hankittu on mielestäni asia, jota on syytä arvostaa ihan yhtä paljon kuin lukiostakin saatavaa yleissivistystä.

• Mimoooosa

No minä vaihtaisin mieluusti amistodistuksen (ka. 4,4) ylioppilastodistukseen. Olen amk:ssa yhden vuoden opiskellut ja helppoa on ollut. Unelma-ala tosin löytyy yliopistolta, mutta sinne ei ole asiaa amistodistuksella. Joutuisin hakemaan valintakoekiintiössä ja kokeesta sitten pitäisikin saada täydet pisteet. Harmittaa pirusti se, että valitsin amiksen enkä lukiota. Perkele! minkä sitä idiootti itselleen mahtaa! Kaiken lisäksi vanhemmillani on akateeminen loppututkinto, mutta eivät he minua koskaan lukioon painostaneet! Peruskoulun jälkeen halusin vain nopeasti ammatin ja töihin. Korkeakoulut tulloin lähinnä äklötti. Lukio on ehdottomasti hyvä valinta nuorelle, enemmän vaihtoehtoja jatkokoulutusta ajatellen;) Toki jos amk tuntuu omalta paikalta, niin helpommin amislaiset sinne pääsee. Iltalukiota olen käynyt. Matematiikka (lyhyt), kemia, kielet, ÄIDINKIELI!!! (en muista edes pilkkujen paikkaa) ym. kyllä paljon vaativimpia lukiossa. Olen siis kauppiksen käynyt. Täytyypi varmaan kirjottaa ensi keväänä jos ei yo:n ovet aukea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      81
      5519
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      111
      4534
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      136
      4115
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      216
      2867
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      78
      2836
    6. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      32
      2716
    7. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      83
      2534
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      89
      2280
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      182
      2113
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      43
      1666
    Aihe