Mikä ötökkä?

tiivi&taavi

Tietääkö kukaan mikä on n. 3 cm pitkä ruskean, ehkä hieman punaruskean sävyinen tuhatjalkainen? Löytynyt muutaman kerran kylppäristä ja wc:stä, olohuoneesta ja eteisestä.

46

51956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ötökkä
    • kvijuoksiainen

      niin

      • tiivi&taavi

        Katsoin netistä haulla kivijuoksiainen, ja sieltä löysin mielestäni melko saman tyyppisen olion kuin meidän vieras. Netistä ei paljoa tietoa heru, joten taitaa tulla kirjastoreissu. Kiitos etukäteen jo, jos nyt vihdoin löytyi nimi vieraalle :)


    • no vaara

      ...että kyseessä sokeritoukka (tai mikä se nyt olikaan) löyty tosta linkistä aikasemmasta viestistä... kys toukka ei kuulema ole vaarallinen eikä aiheuta "vahinkoa", on vain aika kiusallinen vieras. Voidaan myrkyttää. Joka tapahtuu 2 kertaa n. 2-3 viikon väli myrkytyksillä.

      • tiivi&taavi

        En ole löytänyt tuossa mainitusta linkistä meidän "vierasta". Sokeritoukka se ei ole vaan joku muu. Tasapaksu todellakin tuhatjalkainen toukka, joka ei siis kapene takapäätä kohden. Ei myöskään omaa mitään pitkiä tuntosarvia. Väri on myöskin hieman punertavan ruskea, ei harmahtava. Tämä toukka on myös melko iso, n. 3-4 cm pitkä. Varmastikin tuhatjalkaisten ryhmään kuuluva toukka tuntuu olevan erittäin vaikeasti nimettävissä, sillä olen jo pitkään etsinyt vastausta ja kiitollisena siis edelleen otan vastaan kaikki ehdotukset.


      • YÖK
        tiivi&taavi kirjoitti:

        En ole löytänyt tuossa mainitusta linkistä meidän "vierasta". Sokeritoukka se ei ole vaan joku muu. Tasapaksu todellakin tuhatjalkainen toukka, joka ei siis kapene takapäätä kohden. Ei myöskään omaa mitään pitkiä tuntosarvia. Väri on myöskin hieman punertavan ruskea, ei harmahtava. Tämä toukka on myös melko iso, n. 3-4 cm pitkä. Varmastikin tuhatjalkaisten ryhmään kuuluva toukka tuntuu olevan erittäin vaikeasti nimettävissä, sillä olen jo pitkään etsinyt vastausta ja kiitollisena siis edelleen otan vastaan kaikki ehdotukset.

        Meillä on samanlainen (tai ainakin epäilen) vieras näkynyt talven aikana kaksi kertaa. Asutaan Etelä-Suomessa rivitalossa maantasalla.

        En ole löytänyt myöskään mitään tietoa. Kerrothan jos jotain löydät. Lähinnä kiinnostaa miten ötököistä pääsee eroon ;)


      • Nimetön
        YÖK kirjoitti:

        Meillä on samanlainen (tai ainakin epäilen) vieras näkynyt talven aikana kaksi kertaa. Asutaan Etelä-Suomessa rivitalossa maantasalla.

        En ole löytänyt myöskään mitään tietoa. Kerrothan jos jotain löydät. Lähinnä kiinnostaa miten ötököistä pääsee eroon ;)

        Joo minulla kans luultavastikin samanlainen. Asun kerrostalon toisessa kerroksessa. (Talo rakennettu 70-luvulla.) Siivoan usein enkä ymmärrä mistä tuhatjalat tulevat. Olen löytänyt niitä olohuoneesta joten viemärielukasta ei taida olla kyse.


      • samanlainen kokemus
        Nimetön kirjoitti:

        Joo minulla kans luultavastikin samanlainen. Asun kerrostalon toisessa kerroksessa. (Talo rakennettu 70-luvulla.) Siivoan usein enkä ymmärrä mistä tuhatjalat tulevat. Olen löytänyt niitä olohuoneesta joten viemärielukasta ei taida olla kyse.

        Joitakin vuosia sitten entisessä asunnossani oli niitä, vaikka asuin kerrostalossa ja korkealla. Meillä kävi myrkyttäjä ne eliminoimassa. Ne tulivat viemärin kautta alemman kerrosten asunnoista. Myrkytyksellä niistä päästiin eroon.


      • makuuhuoneessa
        YÖK kirjoitti:

        Meillä on samanlainen (tai ainakin epäilen) vieras näkynyt talven aikana kaksi kertaa. Asutaan Etelä-Suomessa rivitalossa maantasalla.

        En ole löytänyt myöskään mitään tietoa. Kerrothan jos jotain löydät. Lähinnä kiinnostaa miten ötököistä pääsee eroon ;)

        Täälläkin kärsitään tuhatjalkaisista! Nyt ihan lyhyen ajan sisään on ollut jo 4 ällötystä makuuhuoneessani. Jostain syystä tykkäävät tulla illalla "pörrömatolleni", olisikohan syynä tietokoneen lämpö? Ensin luulin että johtuu valosta, mutta kun tein kokeilun ja pidin muuallakin huoneistossa valoja, niin silti näin niitä vain makuuhuoneessa. Otin yhteyttä firmaan joka tekee tuholaismyrkytyksiä: soittivat ja ilmoittivat ettei asialle mitään voi, niitä nyt vain tunkee näin syksyllä sisätiloihin! Todella kannustavaa..

        Päätin itse kokeilla sellaista, että hain Raidia kahta sorttia, siroteltavaa ja sumutettavaa, sekä tasapohjaiset tohvelit, joilla voin hyväkkäitä polkea.. Katsotaan miten toimii. Kärsin aika pahasta ötökkäfobiasta ja on ollut todella rankkaa koko ajan pelätä ja kytätä koska otuksia taas ilmantuu.


      • 700-jalka
        makuuhuoneessa kirjoitti:

        Täälläkin kärsitään tuhatjalkaisista! Nyt ihan lyhyen ajan sisään on ollut jo 4 ällötystä makuuhuoneessani. Jostain syystä tykkäävät tulla illalla "pörrömatolleni", olisikohan syynä tietokoneen lämpö? Ensin luulin että johtuu valosta, mutta kun tein kokeilun ja pidin muuallakin huoneistossa valoja, niin silti näin niitä vain makuuhuoneessa. Otin yhteyttä firmaan joka tekee tuholaismyrkytyksiä: soittivat ja ilmoittivat ettei asialle mitään voi, niitä nyt vain tunkee näin syksyllä sisätiloihin! Todella kannustavaa..

        Päätin itse kokeilla sellaista, että hain Raidia kahta sorttia, siroteltavaa ja sumutettavaa, sekä tasapohjaiset tohvelit, joilla voin hyväkkäitä polkea.. Katsotaan miten toimii. Kärsin aika pahasta ötökkäfobiasta ja on ollut todella rankkaa koko ajan pelätä ja kytätä koska otuksia taas ilmantuu.

        Itselläni sattuu olemaan pari afrikkalaista jättiläistuhatjalkaista terraariossa. Yli 20 senttiä pitkiä "lampunvarsia" ;)
        Huvittavaa lienee, että olen erittäin ötökkäkammoinen. Kyseiset otukset kuitenkin kiehtoivat, ja näiden ansiosta olen vähän alkanut päästä ötökkäkammostani. Näitä tuhatjalkaisia voin jo pitää käsissä, ja hämähäkitkään eivät enää inhota. Sensijaan hirvikärpäset ja muut loiset ovat sellaisia, että inho ja kammo niitä kohtaan vain lisääntyy.


      • Anonyymi

        sä et ole sokeritoukkaa nähnytkään.. 3cm pitkä, punaruskea, ja jalat.. haloo??


    • YÖK

      Juoksujalkaiset (Chilopoda)
      Juoksujalkaiset ovat petoniveljalkaisia, jotka ajoittain eksyvät esim. kellaritilohin. Ne saalistavat mm. siiroja. Ne eivät tee mitään vahinkoa jaovat pikemminkin hyötyeläimiä. Ruumiin jokaisessa jaokkeessa on kaksi raajaparia. Asuntojen läheisyydessä yleisin laji on jopa 30 mm pitkä ruskojuoksiainen (Lithobius forficatus).

      • tiivi&taavi

        Tohon juoksujalkaisten ryhmään kuuluvaan ruskojuoksiaiseen olen itsekin päätynyt. Ohjeita sen hävittämisestä en ole mistään vielä löytänyt. Näyttää viihtyvän samanlaisissa olosuhteissa, sillä me asumme Länsi-Suomessa 90-luvun alussa rakennetussa paritalossa ja näitä ötököitä on ollut vain alakerrassa maan tasalla. Olkoon vaan kuinka hyödyllinen niin silti ällöttävä ja ehdottomasti haluan päästä eroon. Ei mukavaa, jos vieraita käymässä ja kiva tuhatjalkainen juoksee pitkin lattiaa... Kerrohan tänne jos löydät hävitysohjeita. Kiitos!


    • minä

      siis me muutettiin maantasalle luhtitaloon tuossa yki 6kk sitten ja täällähän oli sokeritoukkia niin ettei sekaan mahtunut:( myrkytys on ollut 3krt.. nyt pienellä ajalla on ollut 1 makkarissa ja 1 vessassa tuollainen hirviömäinen punaruskea sävyinen tuhatjalkainen..tänä aamuna meinas henki lähteä vessassa kun sellanen siellä vipelsi:( tuli mieleeni että viemäristäkö sellainen tuli vai mistä?? olisin myös kiitollinen jos joku osaisi neuvoa että mistä nuo ällötykset tulee ja miten niistä pääsee eroon..

      • tiivi&taavi

        Ei olla vieläkään löydetty neuvoja miten ötökän saisi hävitettyä. Yhdelle asiantuntijalle, jonka nimen löysin jostain tuholaissivuilta, laitoin sähköpostia, kun sanottiin että vastaa kysymyksiin. Joo tuli vastaus jossa kerrottiin täsmälleen samat asiat kun netissäkin (=millainen ötökkä on), mutta ei sanaakaan siitä miten siitä pääsee eroon, vaikka juuri tätä olin kysynyt. Joten ainakin täällä edelleen kauhulla eletään odottaen seuraavaa ötökkäkohtaamista. Viemäristä itse epäilisin niiden tulevan, koska on meillä näkynyt vessassa ja kylppärissä ja näiden lähettyvillä. Meillä ei onneksi makuuhuoneessa... Laittakaa neuvoja tänne jos löydätte, itseltä alkaa olla keinot loppu.


      • Pelkään öttiksiä
        tiivi&taavi kirjoitti:

        Ei olla vieläkään löydetty neuvoja miten ötökän saisi hävitettyä. Yhdelle asiantuntijalle, jonka nimen löysin jostain tuholaissivuilta, laitoin sähköpostia, kun sanottiin että vastaa kysymyksiin. Joo tuli vastaus jossa kerrottiin täsmälleen samat asiat kun netissäkin (=millainen ötökkä on), mutta ei sanaakaan siitä miten siitä pääsee eroon, vaikka juuri tätä olin kysynyt. Joten ainakin täällä edelleen kauhulla eletään odottaen seuraavaa ötökkäkohtaamista. Viemäristä itse epäilisin niiden tulevan, koska on meillä näkynyt vessassa ja kylppärissä ja näiden lähettyvillä. Meillä ei onneksi makuuhuoneessa... Laittakaa neuvoja tänne jos löydätte, itseltä alkaa olla keinot loppu.

        Asutaan kerrostalossa(3 krs) ja meidän kylppärissä olen nähnyt samanlaisen monijalkaisen ötökän jo kolme yksilöä, jotka kaikki olen listinyt..ne on tosi inhoja. Mäkin haluun niistä eroon.

        Yököttää vielä enemmän, koska näin samanlaisia ötiksiä paljon Tampereen Koskarin yleisön vessa, jossa oli likaista. Ja kun meidän kylppärissä ei ole likaista pesen sen säännöllisesti ja käytän viimärissä klooria jne.

        Mä haluun ne asukit pois mun vessasta!!!!!!

        Auttakee pliis!!!!!


      • Turvelo

        Tiivi & Taavi ja muut tuhatjalkaisten ja sokeritoukkien riivaamat, oletteko löytäneet helpotusta ahdinkoonne?! Viesteistänne on näköjään jo pari vuotta vierähtänyt, mutta itse luin ne (ilokseni!) juuri samoin tuntein vasta ekaa kertaa: miten niiden teidän örkkien kävi, saitteko vähenemään, vai sopeuduitteko vain viimeinkin yhteiseloon? Se olisi varmaan hienoa... toista kuin tämä sängynalusen tarkastelu ennen lattialle astumista ;/


      • melissa
        Turvelo kirjoitti:

        Tiivi & Taavi ja muut tuhatjalkaisten ja sokeritoukkien riivaamat, oletteko löytäneet helpotusta ahdinkoonne?! Viesteistänne on näköjään jo pari vuotta vierähtänyt, mutta itse luin ne (ilokseni!) juuri samoin tuntein vasta ekaa kertaa: miten niiden teidän örkkien kävi, saitteko vähenemään, vai sopeuduitteko vain viimeinkin yhteiseloon? Se olisi varmaan hienoa... toista kuin tämä sängynalusen tarkastelu ennen lattialle astumista ;/

        Juu eli oon asunut nykyisessä kämpässäni vuoden ja täällä myös ongelmana nää vipeltäjät eli todennäköisesti joku tuhatjalkaislaji kyseessä. Ja olen ötökkäkammoinen. Just tänään viimeks liiskasin yhden lattialle -vielä vuosi sitten olin niin hysteerinen etten kyennyt edes tappamaan niitä. Parhaimmillaan olen löytänyt neljä tällaista päivän aikana siivousta suorittaessani, yäk! Asun n. 10 vuotta sit rakennetussa pienkerrostalossa, pohjakerroksessa. Lähinnä olkkarissa näihin törmää, mutta myös muissakin huoneissa. Inhottavaa kytätä lattioille koko ajan ja olla tarkkana mihin astuu. Onneksi muutan vuoden vaihteessa täältä ötökkähelvetistä pois. Ei vuokrasopimuksessa mainittu mitään tällaisista alivuokralaisista!! Myös tyttäreni pelkää yli kaiken näitä öttiäisiä, ärsyttävää!


      • tuhatkammo
        tiivi&taavi kirjoitti:

        Ei olla vieläkään löydetty neuvoja miten ötökän saisi hävitettyä. Yhdelle asiantuntijalle, jonka nimen löysin jostain tuholaissivuilta, laitoin sähköpostia, kun sanottiin että vastaa kysymyksiin. Joo tuli vastaus jossa kerrottiin täsmälleen samat asiat kun netissäkin (=millainen ötökkä on), mutta ei sanaakaan siitä miten siitä pääsee eroon, vaikka juuri tätä olin kysynyt. Joten ainakin täällä edelleen kauhulla eletään odottaen seuraavaa ötökkäkohtaamista. Viemäristä itse epäilisin niiden tulevan, koska on meillä näkynyt vessassa ja kylppärissä ja näiden lähettyvillä. Meillä ei onneksi makuuhuoneessa... Laittakaa neuvoja tänne jos löydätte, itseltä alkaa olla keinot loppu.

        meillä löytyi tässä alkusyksystä kanssa noita tuhatjalkaisia. Tosin kuolleina, huoneista joissa oli lattiakaivo. Ripottelin kaikkien viemäreiden päälle ruokasoodaa, eipä ole moisia enää näkynyt ja toivottavasti eivät palaakaan.


      • ötökät riesana
        tiivi&taavi kirjoitti:

        Ei olla vieläkään löydetty neuvoja miten ötökän saisi hävitettyä. Yhdelle asiantuntijalle, jonka nimen löysin jostain tuholaissivuilta, laitoin sähköpostia, kun sanottiin että vastaa kysymyksiin. Joo tuli vastaus jossa kerrottiin täsmälleen samat asiat kun netissäkin (=millainen ötökkä on), mutta ei sanaakaan siitä miten siitä pääsee eroon, vaikka juuri tätä olin kysynyt. Joten ainakin täällä edelleen kauhulla eletään odottaen seuraavaa ötökkäkohtaamista. Viemäristä itse epäilisin niiden tulevan, koska on meillä näkynyt vessassa ja kylppärissä ja näiden lähettyvillä. Meillä ei onneksi makuuhuoneessa... Laittakaa neuvoja tänne jos löydätte, itseltä alkaa olla keinot loppu.

        Sokeritoukat eivät varmaan häviä koskaan jos asuu kerrostalossa. Meillä tulossa suurremontti n parin vuoden päästä ja samalla putkiremontit. Pitää koittaa vaatia, jotta silloin myrkyttävät toukat putkistoista..

        Omatoimisesti hävitän toukkia kaatamalla kloriittia kylppärin viemäriin ja myös keittiön pesualtaiseen silloin tällöin. Menee pitkäkin aika ennen kuin uusi sokeritoukka ilmaantuu, yleensä eniten talvella pakkasilla.

        Nyt tuli uusi ongelma johon en ole ikinä törmännyt. Huomasin n viikko sitten keittönkaapissa juoksentelevan pieniä tummia ötököitä. Tarkempi tutkimus osoitti että ko ötököitä on jauhopusseissa, jopasuljetussa makaronipurkissa(muovia) jossa kansi


        Lapoin kaikki jauhopussit ym roskiin ja mitä olen uusia ostanut olen laittanut muovipusseihin. Pesin ja suihkutin kaappien saumat,kolot kloriittisumutteella ja gilligt bangilla, pyyhin ja suihkutin taas. Olen jatkaut tarkastelua päivittäin ja tänään ei yhtään ötökkää.

        Kaapit tyhjeni joten helppoa tarkistaa jopa monta kertaa päivässä. Ötökät eivät ole tulleet huonostahygienista vaan varmaan jossain vaiheessa jauhopussissa tms... Riisihärö lienee kyseessä, mutta suututtaa hirveesti moinen riesa.


    • sokeritoukkia

      vessassa, mutta nyt ovat levinneet ja kylpyhuoneen väliseinän ylitse keittiöön ja myös eteiseen. Eilen illalla menin ottamaan kaakota ja tapoin viisi pelkästään keittiöstä.. Onneksi ei ole isompia, noi nyt on suhteellisen helppo listiä (ja kuulemma lisääntyvät hitaasti, kjehkjeh). Tuliskohan myrkyttäminen hirveen kalliiksi?

    • Jokke_S

      Tällainen on omassa asunnossanikin vieraillut. Harmi etten tajunnut ottaa kuvaa ennen sen tappamista. On niin inhottava näky, että sen haluaa poistaa heti kun näkee.

      Asun Porissa (onneksi vuokralla) 90-luvulla rakennetussa rivitalossa. Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä siitä kuinka hyvin ja tiiviisti asunto on rakennettu, jos sisään tunkee tuollainen 3-4 cm pitkä "tuhatjalkainen". Lajista ei minullakaan ole varmuutta, mutta tässä ketjussa on veikkailtu sen olevan kivijuoksujalkainen tai jotain.

      Olen asunnostani löytänyt näitä 3 kpl. viim. 6 kk:n aikana. En simmäisen lamaannutin Bio Kill -sumutteella, jolla olen onnnistuneeti saanut häädettyä sokeritoukat samaisesta asunnosta. Kaksi jälkimmäistä kohtaamista päättyivät tuhatjalkaisen armottomaan kuolemaan. Bio Kill -sumutteen torjunta-ainemäärä on tosin niin vähäinen, ettei se varmaankaan tehoa tämän kokoluokan "eläimeen" kuin suoraan päälle suihkutettuna. Luulisi alan ammattilaisten tietävän keinot.

      Liekö nämä tuhatjalkaiset tulleet jääkaapin tai hellan alta/takaa. Ovatko rakentajat jättäneet sinne jonkin kolon ulso asti?

      Kiitos kuitenkin ala-arvoisesti rakennetusta rivitalosta. Muutan täältä toivottavasti pian omistusasuntoon. Sillä välin elän symbioosissa satunnaisten hämähäkkien, tuhatjalkaisten ja sokeritoukkien kanssa. (Ja ei, en ole epäsiisti. Siivoan usein, mutta silti näitä ötököitä tunkee. Sehän tässä inhottava onkin...)

      • k-mo

        Meillä on myös näin syksyn tullessa ruvennut tulemaan sisälle seinän raosta (siis se tosiaan on ulos saakka se rako, talo on luhtitalo ja me maantasalla...) tummanpunaruskeita toukkia, jotka ovat n.3cm pitkiä ja jalkoja on vaikka muille jakaa. Mutta eivät ole noita juoksiaisia, niillä on liian pitkät jalat ja tuntosarvet verrattuna näihin meidän vieraisiin.

        Kun sen toukan listii, niin se rupeaa haisemaan TODELLA pahalle. Ja ilman listimistäkin tuoksahtaa pahalle, kissatkaan eivät koske niihin, katselevat vain vähän matkan päästä niitä.

        Olisi tosi kiva saada tietää, että mikä ihme ötäkkä on kyseessä!!


    • k-mo

      ... niille meidän "madoille". Eli ne on tuhatjalkaisia "alakategoria" kaksoisjalkaisia.
      Kasvissyöjä, viihtyy kosteassa...
      Ei myrkyllinen, muuten kuin uhattuna erittää jotain myrkykkyä, mutta ei sellaista määrää, mikä ihmiselle vaarallista. Mutta kädet kannattaa pestä ötökän pitelyn jälkeen.

      • k-mo

        johan osaan taas kirjoittaa... siis pitäisi lukea että erittää jotain MYRKKYÄ... eikä mitään myrkykkyä...
        *nolottaa*


    • tykkää kukista mutta ei ötö...

      Asumme myös luhtitalossa ja on nähty kaks tuollaista öttiäistä vipeltävän kylppärissä aiemmin syksyllä ja tänään keittiössä. Nettietsintöjen perusteella päädyin minäkin tuohon kivijuoksiaiseen (Lithobius forficatus), kun otin kuvankin ja se on täsmälleen sama. Ostin tänään uuden kukan niin mietin että tuliko se siitä, kun aiemmin syksylläkin, kun ötökän näin, olin juuri ostanut uuden kukan.. Mutta ilmeisesti niitä maan tasalla olevissa kämpissä viihtyy muutenkin..? Jos löytyy myrkytysohjeita, olisin minäkin kiitollinen.. yväk.

    • Toejoen ihme

      Ruskojuoksiainen se siinä.

      Kyllä täältä Porin Toejoelta 90-luvun lopulla rakenetusta rivitalostakin löytyy niitä!

      Surkeasti on toki asunto rakennettu, kun on tuon kokoisen ötökän mentävieä rakoja seinissä.

      Esiintymistiheys: Asunnostani löytyi 3 kpl. vuonna 2007. Vuonna 2008 esiintynyt 4 kertaa: Kaksi kertaa heinäkuussa ja elokuussa kaksi kertaa 22.8. klo. 01.15 yöllä ja 23.8. klo. 10.03 aamulla.

      Mukava nähdä kaksi tällaista kahden päivän sisään!

      Kiitokseni lähtee rivitalon rakentajalle, joka on tehnyt lähinnä säälittävän surkeaa työtä. Perustuksen ja seinäkoolausken väliin voisi laittaa jotain tiivistävää materiaalia. Ei niin, että lauta on suoraan betonia vasten!

      terv. Kehäkuja, Toejoki, Pori

      • kammotus

        näyttää että meillä taisi olla eilen tuollainen kivijuoksiainen. mikä IHME saa sellaisen tulemaan 7. kerrokseen?! makuuhuoneessa oli... eli lähellä vessaa/kylpyhuonetta, sieltäkö olis tullut? vai onko (toivottavasti) kantautunut jostakin jonkun mukana sisälle.. yh, ällöttää kun ei täällä mitenkään likaistakaan ole, ja nyt alkoi tietysti pelottaa että noita alkaa imaantua useamminkin.


      • 4 ötökkää löytänyt
        kammotus kirjoitti:

        näyttää että meillä taisi olla eilen tuollainen kivijuoksiainen. mikä IHME saa sellaisen tulemaan 7. kerrokseen?! makuuhuoneessa oli... eli lähellä vessaa/kylpyhuonetta, sieltäkö olis tullut? vai onko (toivottavasti) kantautunut jostakin jonkun mukana sisälle.. yh, ällöttää kun ei täällä mitenkään likaistakaan ole, ja nyt alkoi tietysti pelottaa että noita alkaa imaantua useamminkin.

        Löysin googlella tämän ketjun, kun meilläkin on ollut noita otuksia 4 kpl viimeisen kuukauden sisällä. Kyseessä uudehko ja tietääkseni hyvin rakennettu omakotitalo Keski-Suomessa. Koskaan ennen ei ole noita ollut, ja nyt noin monta. Pelkään, että jossain on pesä! Ja pelkään, että onko meillä joku kosteusvaurio, kun yhtäkkiä alkaa tollaisia eläimiä olla.

        Jos joku on jo keksinyt, miten noista pääsee eroon, niin kertokaa ihmeessä. En todellakaan usko, että ovat eksyneet tänne, kun viiteen vuoteen ei mitään ja nyt neljä!


      • Marcusp74
        4 ötökkää löytänyt kirjoitti:

        Löysin googlella tämän ketjun, kun meilläkin on ollut noita otuksia 4 kpl viimeisen kuukauden sisällä. Kyseessä uudehko ja tietääkseni hyvin rakennettu omakotitalo Keski-Suomessa. Koskaan ennen ei ole noita ollut, ja nyt noin monta. Pelkään, että jossain on pesä! Ja pelkään, että onko meillä joku kosteusvaurio, kun yhtäkkiä alkaa tollaisia eläimiä olla.

        Jos joku on jo keksinyt, miten noista pääsee eroon, niin kertokaa ihmeessä. En todellakaan usko, että ovat eksyneet tänne, kun viiteen vuoteen ei mitään ja nyt neljä!

        Löysin tämän ötökkäketjun kun eilen ollessani vaimon kanssa sohvalla tunsin omituista kutinaa vasemmassa kädessä ja sitä kevyesti hieraisin niin siinähän
        juoksi tuhatjalkainen. En paljolti ötököistä perusta
        mutta tuo hieman pisti inhoreaktiot käymään.
        Muistelen että noin kuukausi sitten kävi samalla lailla (myöhään illalla)
        ja aiemmin olen löytänyt olohuoneen kaapin alta hämähäkinseitistä kuolleen vastaavan tuhatjalkaisen.
        Meillä myös on kissoja asunnossa, eivät koske tuohon ötökkään.
        Hämähäkit ja kärpäset kyllä syövät jos löytävät.
        Niin ja asumme maatasolla 1970/-80 lukujen taitteessa rakennetussa rivitalossa etelä-Suomessa.
        Raidia tai Baygonia ei viitsisi käyttää kissojen takia ja on lapsi syntymässä.
        Miten mahtavat nuo "muurahaisansat" tai vastaavat ötökkäloukot toimia näihin
        tuhatjalkaisiin, mikä siis neuvoksi?


      • tuhatjalkasia
        Marcusp74 kirjoitti:

        Löysin tämän ötökkäketjun kun eilen ollessani vaimon kanssa sohvalla tunsin omituista kutinaa vasemmassa kädessä ja sitä kevyesti hieraisin niin siinähän
        juoksi tuhatjalkainen. En paljolti ötököistä perusta
        mutta tuo hieman pisti inhoreaktiot käymään.
        Muistelen että noin kuukausi sitten kävi samalla lailla (myöhään illalla)
        ja aiemmin olen löytänyt olohuoneen kaapin alta hämähäkinseitistä kuolleen vastaavan tuhatjalkaisen.
        Meillä myös on kissoja asunnossa, eivät koske tuohon ötökkään.
        Hämähäkit ja kärpäset kyllä syövät jos löytävät.
        Niin ja asumme maatasolla 1970/-80 lukujen taitteessa rakennetussa rivitalossa etelä-Suomessa.
        Raidia tai Baygonia ei viitsisi käyttää kissojen takia ja on lapsi syntymässä.
        Miten mahtavat nuo "muurahaisansat" tai vastaavat ötökkäloukot toimia näihin
        tuhatjalkaisiin, mikä siis neuvoksi?

        Meillä lajina hietatuhatjalkanen, eli musta tasapaksu 2-5cm pötkö, jolla mahanalus täynnä jalkoja. Meillä on koira ja kaksi pientä lasta, joten isoa myrkytysoperaatiota ei voi tehdä. Meillä ötökät kopsahtelee katosta, eli taitaa asustella välikatossa rivitalossamme. Hulluksi sitä meinaa tulla, kun öisin tyynylle kopsahtelee näitä ällötyksiä. Meille näitä putoilee sisään monta viikossa, parhaina päivinä 2-3kpl. Tälläkin viikolla sängystä peitosta löytynyt yksi, pään viereen putosi toinen ja kolmannen kuulin putoavan viime yönä sängyn viereen lattialle, mutta vauvan nukkuessa vieressä en voinut sytyttää valoja, joten sai livistää karkuun.

        Torjunnasta löytyy aika vähän tietoa,
        Kauppapuutarhaliitto antaa tällaisia ohjeita:

        "Torjuntakemikaaleista paras vaihtoehto
        tuhatjalkaisiin on metiokarbi (ruiskutteena tai
        syöttirakeina). Pyretriinillä ja pyretroideilla näitä
        voi myös koettaa torjua."

        http://www.kauppapuutarhaliitto.fi/kauppapuutarhaliitto/kplry.nsf/532d131a1644d842c2256c08003342c4/d4e291f3a13ff8c7c22575e10028fe99/$FILE/TuhatKaksoisAyri.pdf


    • meil on myös

      Se on yksinkertaisesti ittesä näkönen ja nimi sen mukainen.

      Elikkä TUHATJALKAINEN:

      Sen kertoo wikipedia.

      yök, ällö eläin. :)

    • tuhatjalk../ kivi..ym..
    • turkoosi_meri

      ilmeisesti sokeritoukka, harmiton otus sinänsä..

    • hghftecjbjkhkyhui

      ei niitä saa tappaa, se on oikein söpö pikku mönkiäinen, kivijuoksiainen...

      • Freakhouse

        Alkavat vissiin heräilemään talviunilta vaikka pakkasta ulkona about -20. Nappasin yhden kiinni tosta lattialta haahuilemasta ja on nyt purkissa johon tein sille oman talvikämpän. Multaa ja ja ruukkukasivien kuolleita oksia. Tilkka vettä nurkkaan antamaan kosteutta. Aika yörjöttävä näkönen otus, AINAKIN kolme ja puol senttinen köriläs! :D

        Tässä kämpässä ollut vesivahinko aikanaan ja rempan jälkeenkin löytynyt sokeritoukkia muuttaessa tähän asuntoon. Toukat sain häädettyä baitilonilla ja suolalla. Sitten tuli sokerimuurahaiset vuoden päästä. Samaa lääkettä ja vähän raidia kulkuaukkoihin niin johan loppui invaasio. Noita muita örkkejä tässä maan tasalla asuessa ajoutuu häätämään säännöllisesti, etenkin kesäaikaan. Hämähäkkejä riittää kesät ja talvet.


    • yuyuvgh

      Ei voi olla noin vakavaa! :-D No okei, siinä kohtaa jos noita alkaa katosta tippumaan niin sitten, mutta pari ötökkää mahtuu hyvin pyörimään lattioilla ilman perkeleellisiä torjunta- ja myrkkyoperaatioita. Nostaa vaan niskasta pihalle. Ihan hauskan näköinenhän tuo oikeastaan on. Paimensin yhden äsken ulos, tulin tutkimaan siltä varalta ettei vaan ole talolle haitaksi, ei ilmeisesti ole joten mitä väliä. Taisi muutenkin tulla liiteristä puiden mukana kun just kävin....

    • kobiet

      Minä asun Puolassa 1920-luvulla rakennetussa kivitalossa, ja noita samoja elukoita näkyy toisinaan kylppärissä. Taitaa olla turha ryhtyä niitä hävittämään, näköjään ovat aika yleinen vaiva... Kunhan homma pysyy siinä, että korkeintaan 1-2 on yhtäaikaa näköpiirissä ja korkeintaan kerran päivässä (ja kunhan eivät tuosta 2-3 cm koosta kasva), niin ei haittaa. :D

    • 2011

      Olen muuttanut kuukausi sitten vuonna 95 rakennettuun pienkerrostaloon ensimmäiseen kerrokseen. Nyt olen löytänyt yhden kuolleen ja kaksi elävää öttimönkiäistä, tuhatjalkaista, mutta se ei kyllä näytä yhdeltäkään kuvan tuhatjalkaiselta :o enemmän se sitä ruskotuhatjalkaista muistuttaa mutt ei ihan sekään ????? mua ainakin ällöttää ne ötökät ja niitä ei mun mielestä tarvitse sisätiloissa hengailla.... onko teile selvinnyt miten saan ne pysymään ulona, en tosin tiedä edes mistä niitä tulee kun kuolleen löysin viltin päältä olkkarista, yhden vessasta ja yhden keittiöstä... olkoot kuinka hyödyllisiä, sittenhän jos ne voi olla sisällä niin miksi ei kastemadot ja mehiläisetkin ? o.O

    • rose93

      itse asun 70- luvulla rakennetussa rivitalossa. ja varsinkin näin kesällä on ötököitä. tänäänkin tuli tapettua pari öttiäista toinen harmaan värinen koppis ja toinen oli litteä sokeritoukantapainen ötökka väriltään ruskea. vinkkeina voin sokeritoukkien hävittämiseen antaa esim että kannattaa imuroida huoneisto huolella jokapuolelta jos lattialistoissa on koloja niin myös sielta , ja listojen alta. kannattaa myös myrkyttää listojen aluset kaikki maholliset raot ja vessassa viemärit . Sokeri toukakat eivät viihdy kuivassa ja kuumassa. Itse olen ötökkä kammoinen. enkä pidä oikestaan mistään ötökästä. Haluaisin lisä tietoja ihmisille vaarallisista ötököista ja taloissa asuvista ötököistä.

    • Anonyymi

      Iik, just olin saada sydärin kun keittiössä nostin mukamas roskan lattialta ja se olikin erittäin elävä tuhatjalkainen. Ajattelematta liiskasin sen lähimmällä käsiin osuneella paperilla.
      No, nyt luettuani niistä, harmittaa että liiskasin. Muuten vien kyllä kaikki vastaantulevat öttiäiset pihalle, hämähäkit, koppikset jne, joita joskus esim. sienikorin mukana tulee sisälle, tuo vaan tuli niin yllättäen vastaan.
      Onneksi se kuitenkin on hyötyotus ja annan seuraavan tuhatjalkaisen elellä rauhassa eli vien sen ulos.
      Purkilla tai jollain se ehkä onnistuu. Pitänee suunnitella valmiiksi ;) ;)

    • Anonyymi

      Nuo ötökät ovat termiittejä, pian koko rakennus on syöty.

    • Anonyymi

      Vieläkö tähän keskusteluun pystyy osallistumaan?

      • Anonyymi

        Muun muassa täällä erään yliopiston työntekijöille rakennetussa uudehkossa siistissä huoneistossa on kylpyhuoneessa todennäköisesti näitä samoja juoksiaisia. Pituus vaihtelee muutamasta millistä reiluun senttiin. Leveys yhden millimetrin molemmin puolin, korkeus hieman litteämpi kuin leveys. Jalat eivät ole ulkonevat, vaan päältäpäin ötökkä näyttää pyydystysyritykset 5-10 cm päästä havaitsevalta ja niitä yllättävän nopeasti pakoon juoksevalta lyhyeltä keltaiselta madolta.

        Aiemmin niihin törmättyäni erään hotellin emäntä mainitsi keinoksi kaataa viemäriin kiehuvaa vettä. Täällä huoneistossa ne kuitenkin pesivät kylpyhuoneen lattiakaakeleiden alla, josta ovat saumauslaatin läpi syöneet etenkin suihkun edustalla monia hädin tuskin silmin erottuvia, hieman alle millin paksuisia pyöreitä tai vieläkin kapeampia mutta litteitä reikiä. Reiät eivät varmastikaan ole itsestään ilmestyneet saumauslaastiin, vaan nimenomaan tällaisen tuholaisen syömiä. Tämän päättelin imuroidessani erästä tällaista reikää, minkä jälkeen yksi tällainen juoksiainen kömpi reiästä esiin.

        Saattaa olla, että nämä juoksiaiset eivät elä vain viemäriputkistojen sisällä - kenties sielläkin - vaan tällaaisissa laastipitoisissa raoissa, sillä ne varmastikin (muurahaisten tavoin) tarvitsevat tällaista kapillaarista materiaalia kosteuden varastoimiseen, lisääntymiselle soveltuvan kosteustasapainon säilyttämiseksi.

        Enemmän ja vähemmän akuutteja ongelmia on ainakin tässä minun tapauksessani kolme:

        1. Humuspitoinen suihku-likavesi virtaa (konvektio) näistä saumauslaastin rei'istä kaakeleiden alle kastellen tuota vesieristepinnoitteen edessä olevaa kaakeleiden taustaa jopa niin intensiivisesti, ettei se ehdi kuivahtaa ennen seuraavaa suihkussakäyntikertaa. Tällöin potentiaalisena riskinä on paikallinen homevaurio.

        2. Riski, että juoksiaiset ovat mineraalin lisäksi järsineet reikää vesieristepinnoitteen läpi, jolloin kohdan 1 likavesivirta saattaa kuljettua myöskin vesieristepinnoitteen takana olevaan materiaaliin. Tähän liittyväna lisäongelmana on, että jos juoksiaiset ovat täyttäneet nämä vesieristeen läpäisevät aukkokohdat rouhimansa mineraalin hietamaisella aineksella, tällöin kosteutta saattaa kulkeutua kapillaarisesti, jolloin tällaisen potentiaalisen ongelman korjaaminen saattaa olla työläämpää, kun taas jos aukot ovat puhtaat, kosteuden kapillaarista kulkeutumista mahdollisten reikien läpi ei tapahdu, kunhan lattialämmitys pelaa.

        3. Kolmantena mahdollisena ongelmana on, että jos juoksiaiset ovat ehtineet pesiä lattiakaakeleiden takana kauemman aikaa, siinä voi olla yksittäisiä kopolaattoja eli koputettaessa onttona kumisevia kaakeleita, johtuen juoksiaisten rouhimistyön haperruttamasta kaakelilaastikiinnityksestä taustaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muun muassa täällä erään yliopiston työntekijöille rakennetussa uudehkossa siistissä huoneistossa on kylpyhuoneessa todennäköisesti näitä samoja juoksiaisia. Pituus vaihtelee muutamasta millistä reiluun senttiin. Leveys yhden millimetrin molemmin puolin, korkeus hieman litteämpi kuin leveys. Jalat eivät ole ulkonevat, vaan päältäpäin ötökkä näyttää pyydystysyritykset 5-10 cm päästä havaitsevalta ja niitä yllättävän nopeasti pakoon juoksevalta lyhyeltä keltaiselta madolta.

        Aiemmin niihin törmättyäni erään hotellin emäntä mainitsi keinoksi kaataa viemäriin kiehuvaa vettä. Täällä huoneistossa ne kuitenkin pesivät kylpyhuoneen lattiakaakeleiden alla, josta ovat saumauslaatin läpi syöneet etenkin suihkun edustalla monia hädin tuskin silmin erottuvia, hieman alle millin paksuisia pyöreitä tai vieläkin kapeampia mutta litteitä reikiä. Reiät eivät varmastikaan ole itsestään ilmestyneet saumauslaastiin, vaan nimenomaan tällaisen tuholaisen syömiä. Tämän päättelin imuroidessani erästä tällaista reikää, minkä jälkeen yksi tällainen juoksiainen kömpi reiästä esiin.

        Saattaa olla, että nämä juoksiaiset eivät elä vain viemäriputkistojen sisällä - kenties sielläkin - vaan tällaaisissa laastipitoisissa raoissa, sillä ne varmastikin (muurahaisten tavoin) tarvitsevat tällaista kapillaarista materiaalia kosteuden varastoimiseen, lisääntymiselle soveltuvan kosteustasapainon säilyttämiseksi.

        Enemmän ja vähemmän akuutteja ongelmia on ainakin tässä minun tapauksessani kolme:

        1. Humuspitoinen suihku-likavesi virtaa (konvektio) näistä saumauslaastin rei'istä kaakeleiden alle kastellen tuota vesieristepinnoitteen edessä olevaa kaakeleiden taustaa jopa niin intensiivisesti, ettei se ehdi kuivahtaa ennen seuraavaa suihkussakäyntikertaa. Tällöin potentiaalisena riskinä on paikallinen homevaurio.

        2. Riski, että juoksiaiset ovat mineraalin lisäksi järsineet reikää vesieristepinnoitteen läpi, jolloin kohdan 1 likavesivirta saattaa kuljettua myöskin vesieristepinnoitteen takana olevaan materiaaliin. Tähän liittyväna lisäongelmana on, että jos juoksiaiset ovat täyttäneet nämä vesieristeen läpäisevät aukkokohdat rouhimansa mineraalin hietamaisella aineksella, tällöin kosteutta saattaa kulkeutua kapillaarisesti, jolloin tällaisen potentiaalisen ongelman korjaaminen saattaa olla työläämpää, kun taas jos aukot ovat puhtaat, kosteuden kapillaarista kulkeutumista mahdollisten reikien läpi ei tapahdu, kunhan lattialämmitys pelaa.

        3. Kolmantena mahdollisena ongelmana on, että jos juoksiaiset ovat ehtineet pesiä lattiakaakeleiden takana kauemman aikaa, siinä voi olla yksittäisiä kopolaattoja eli koputettaessa onttona kumisevia kaakeleita, johtuen juoksiaisten rouhimistyön haperruttamasta kaakelilaastikiinnityksestä taustaansa.

        4. neljäntenä mahdollisena ongelmana on, että juoksiaiset ovat syöneet reikiä lattiakaivon neliökehyksen alapinnasta tai kaivonrenkaan juuresta kaakeleiden alle. Tämä ei ole välttämättä vakava ongelma, jos kehys on oikein asennettu

        -

        Korjausehdotus (omalla vastuulla; huom. ei sulje pois mahdollisuutta, etteikö ötököitä joskus myöhemmin ilmeinisi uudestaan)

        1. Lattiakaakeleiden alla olevien juoksiaisten tappaminen ja/tai häätäminen pois onteloistaan.
        - häätämiseen keinoja voisivat olla suolan lisääminen vesipisteiden vesilukkoihin (lavuaari, lattiakaivo), mutta ei välttämättä ole järkevää yrittää häätää juoksiaisia, sillä silloin ne piiloutuvat eri paikkoihin ja ovat tavoittamattomissa
        - tappaminen onnistuu niinkin yksinkertaisesti kuin sooda-streameriin kytketyn silikoniputken avulla valuttaen hiilidioksidia kaakeleiden alle. Periaatteessa juoksiaiset kuten muutkin ötökät kuolevat tällä tavoin alle minuutissa. Mahdolliset munat eivät kuitenkaan kuole, niiden hävittämiseksi (kuivattamalla) voi yrittää pitää lattialämmitystä hieman kuumemmalla.

        2. Reikien kohten imuroiminen puhtaaksi. Tällöin voi olla järkevää pitää lattialämmitystä jonkun aikaa päällä, jotta kuolleet juoksiaiset ehtivät kuivaa ja keventyä ja kutistua kulkeutuakseen paremmin imurin ilmavirrassa, sekä avartaa reikiä varovasti talttaruuvimeisselillä tai naskalinpiikillä vesieristettä vaurioittamatta naputellen, jotta imuilmavirta kaakeleiden takana olisi isompi.

        3. Reikien ja kopolaattojen pakkelointi kuntoon. Jotta kostean tilan kaakelointi toimisi kuten sen kuuluu (eli saumauslaasti kuivattaisi kapillaarisesti kosteutta kaakeleiden takaa lattialämmityksen avustamana), reiät kannattanee pyrkiä tukkimaan oikeanvärisellä hienotasoitteella (pakkeli), jota esimerkiksi oikeankokoisella lääkeruiskulla pursottaa rakoihin. Hienotasoitteella olisi oltava kapillaarisia ominaisuuksia (ei hydrofobinen tasoite). Kopolaattojen reunan saumauslaastiin jos varovasti naputtaa aukon, jonka imuroi puhtaaksi, hienotasoitetta reikään pursottamalla saattaisi saada laatan kiinnittymään taustaansa tarpeeksi tukevasti.

        4. Kaivonympärystän sekä muiden liikuntasaumojen silikonisaumausten kunto kannattaa jäydä läpi. Silikonisaumaus laattaväliin tehdään ensiksi sitä reunustavat laatat maalarinteipillä reunanmyötäisesti suojaten. Sitten silikonia saumaan viistosti katkaistulla pursotinkärjellä sopiva määrä pursottaen. Sitten joko varta erityisellä silikonisaumaprofiililastalla saumalinjan pinta muotoonsa vetäen tai sitten tavallisella voiveitsellä tai teelusikalla tai muovilevystä leikatun profiilin avulla sauma toteuttaen. Lopuksi kaakeleiden suojateippaukset pois ja syljellä tai paksulla saippuavesiliuoksella paljaalla sormella tai sileäpintaisin lateksihanskoin silikonisauman ja kaakelin rajalinja pehmeäksi häivyttäen (tarkka silmä, henno ote ja vakaa käsi, niin saa moitteettoman siistin lopputuloksen).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe