Yksi puolituttu lääkäri (ei niin tuttu, että lähtisin kysymään uudestaan) mainitsi, että jokin vanha masennuslääkevaikuttaisi bentsojen tavoin, mutta siinä ei olisi koukuttavaa elementtiä. Onko kenelläkään kokemuksia?
Vaihtoehto Tenoxille?
12
5316
Vastaukset
- puolituttu tarkoittanut
Triptyl nimistä masennuslääkettä? Lääkärit määräävät sitä pienenä annoksena iltaisin otettavaksi vaikka potilaalla ei olisi masennusta. Esim sisareni käyttänyt vuosikausia ja hänellä ei ole masennusta. Sisarella on fibromylgia.Unilääkettä ei tarvitse.
- ...
Ilmeisesti näitä on useampiakin. Itselläni on kokemusta Remeronista (mirtatsapiini), ja nukun sillä todella hyvin.
Varmasti yksilöllistä on, mutta ainakin itselläni Remeron tuntuu jopa tehokkaammalta kuin bentsot. Bentsojen ongelma on erityisesti niiden lyhyt vaikutusaika. Niillä nukahtaa, muttei nuku koko yötä.
Väsyttävät masennuslääkkeet ovat ymmärtääkseni vahvasti tulossa unettomuuden hoitoon, ja hyvä niin.- härkä
Vanhat masennuslääkkeet nukuttavat kyllä hyvin, mutta valitettavasti seuraava päivä on väsymyksen ja suun kuivumisen vuoksi pilalla. Remeron nukuttaa hyvin, mutta myös lihottaa useita hyvin.
- ainakin pari...
Sellaisia vanhoja ja väsyttäviä lääkkeitä ainakin on kuin Surmontil ja Levozin. Niillä nukkuu takuulla koko yön keskeytyksettä! Aamulla tosin voi olla vaikeuksia herätä sängystä ylös. Kannattaa kokeille ensin mahd. pientä annosta!
- lo_siento
Trisykliset masennuslääkkeet pienillä annoksilla voivat auttaa unettomuuteen. Näitä ovat mm. Triptyl (amitriptyliini), Doxal (doksepiini), Surmontil (trimipramiini), Anafranil (klomipramiini), Noritren (nortriptyliini).
Kaikki em. lääkkeet ovat antikolinergisiä (parasympaattista hermostoa salpaavia) ja niiden yleisiä haittavaikutuksia ovat mm. suun kuivuminen ja sydämen tykyttely.
Doxal aiheutti itselleni painajaisia.
Lisäksi jo ketjussa mainitulla masennuslääke Remeronia (mirtatsapiini) käytetään pienillä annoksilla unettomuuden hoitoon.
Lääkärini sanoi, että mirtatsapiini vaikuttaa suoraan ruokahalua lisäävään paikkaan aivoissa, joten jos on painonhallinnan kanssa ongelmia tai esim. 2-tyypin diabetes (kuten itselläni), lääkettä ei lääkäri välttämättä mielellään määrää. - ateisti20
saattaa auttaa. Monet (tosin en itse) ovat saaneet siitä hyötyä jo pienistäkin annoksista. Ikävänä haittavaikutuksena on tuo muidenkin mainitsema painonnousu. Itselläni painoa kertyi puolen vuoden aikana lähes 10 kiloa.
Tenox ei minulla toimi kovin hyvin. Nytkin 40 mg nautittuna, ja koko yön olen valvonut. Toisn mikään muukaan bentso ei tunnu unettomuuteeni vaikuttavan.- laiha
Olen ymmärtänyt näin, että Remeronin (mirtatsapiini) nukuttava vaikutus ilmenee jo hyvin pienellä annoksella (muutama milligramma), eikä nukuttava vaikutus lisäänny vaikka annostusta kasvatettaisiin. Muut vaikutukset, kuten ruokahalun lisääntyminen, ovat sen sijaan annosriippuvaisia. Myös varsinainen masennusta lievittävä vaikutus vaatii isomman annoksen ja pitkäaikaisen käytön, ainakin viikko-pari.
- ateisti20
laiha kirjoitti:
Olen ymmärtänyt näin, että Remeronin (mirtatsapiini) nukuttava vaikutus ilmenee jo hyvin pienellä annoksella (muutama milligramma), eikä nukuttava vaikutus lisäänny vaikka annostusta kasvatettaisiin. Muut vaikutukset, kuten ruokahalun lisääntyminen, ovat sen sijaan annosriippuvaisia. Myös varsinainen masennusta lievittävä vaikutus vaatii isomman annoksen ja pitkäaikaisen käytön, ainakin viikko-pari.
Vaikutus on kuitenkin aina yksilöllinen. Paras tilanne tietysti on, jos vaikutus saadaan jo hyvin pienellä annoksella, kuten mainitsit. Isoja annoksia käytettäessä varsin runsaskin painon nousu on hyvin tavallista.
- fidffjdojfppojfopfdsopsdfjofp
puoli pulloa punaviiniä, ei enempää, eikä missään tapauksessa lääkeiden kanssa...
- ateisti20
on monille varsin toimiva. Toisille, kuten itselleni, se taas ei sovi lainkaan. Mulla jo pienetkin alkoholimäärät pahentavat unettomutta merkittävästi.
- mio10
Itseasiassa hain saamani vihjeen perusteella "apua" käsieni vapinaan, johon ei löydy syytä laboratoriotesteistä. Vaan ei tuolla otsikon nimihaulla mitään siihen viiitaavaankaan löytynyt.
Tuohon unettomuusasiaan annan hyvän vinkin: Googlaas "Remeron". Masennuslääke, käytetään myös varhaisiän epilepsian hoitoon. Nyttemmin on osoittautunut tehokkaaksi unilääkkeeksi.
Hyvää kesä jatkoa!
t. Markku - härkä
Niitä on monia doxal. triptyl, surmontil ym
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275