Novellikokoelmia nuorelle

young

Haluaisin tietää, millaisia novelliKOKOELMIA te olette lukeneet ja kenen kirjoittamat novellit ovat hyviä, nuorelle lukijalle sopivia? Kiitos.

13

10461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorja.

      Laura Honkasalo: Lumen saartama kahvila.

      Novelleja nuoren elämän taitekohdista, aikuistumisen riemuista ja suruista, arjestakin. Ihanoita. En nyt paremmin osaa perustella.

      • Jäävät mieleen

        Suosittelen Joni Skiftesvikin kirjoittamia novelleja.Hyviä kokoelmia ovat mm. "Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja", "Tuulen poika" ja "Gagarin kinoksessa". Lue, olen varma ettet pety.


    • Markos79

      ehkä paras novellikokoelma: Pasi Jääskeläinen: "Missä junat kääntyvät".
      En tosin ole varma, soveltuuko se kovin nuorelle, koska on aika pelottava.

    • Pienempi sisko

      Itse olen pitänyt niistä, joissa nuoret ovat kirjoittaneet novelleja itse. Tälläinen on esimerkiksi Maailma raollaan.
      Ja sitten kirjassa nimeltä Nuoruus NYT, on ihan miellyttäviä pieniä paloja elämästä.
      Ja eikös Kari Levolalla ole myös se Valheenpaljastuskone ja muita tarinoita.
      Kai.

    • vinkki!

      Miten nuorelle etsit luettavaa? Maarit Verrosen novellit (ja romaanitkin) ovat loistavia lukuun ottamatta aivan viime vuosien tuotantoa. Sopivat mielestäni jo lukioikäisille ja siitä ylöspäin.

      • osaa kirjoittaa

        novelleja niin että ne jäävät mieleen. Suosikkini on mainitun kirjailijan (Joni Skiftesvik) novelli Katsastus kirjassa Tuulen poika. Se sopii vanhoille ja nuorille ja varsinkin nuorille. Humoristinen ja erilainen novelli.


    • Ainakin minä pidän

      Joni Skiftesvik (osasinpas kirjoittaa!) taitaa olla paras suomalainen novellikirjoittaja ja hänen kokoelmiaan voi suosittaa laidasta laitaa. Aluksi kannattaa lukea Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja kirja.

    • Aika pitkiä

      Veijo Merellä on hyviä novelleja mutta eivät ehkä kuitenkaan kolahda nuoriin.

      • Kultamann

        Veijo Meren novelli Hopeinen siipi voisi kolahtaa.


    • Novelleja metsästäen

      Nostanpa vanhan ketjun ylös. Täältä onkin saanut jo kivoja vinkkejä, mutta tulisiko vielä mieleen joitakin nuorille (yläkoulu- ja/tai lukioikäisille) soveltuvia novellikokoelmia?

      • Novelleja metsästäen

        Lisään vielä, ettei tarvitse välttämättä olla kokonainen kokoelma, vaan yksittäinen novellikin käy, kunhan osaisitte kertoa, mistä novellin voi löytää.


    • 3747573

      Singer: Intohimoja

    • Ehdotus!

      Karo Hämäläinen & Salla Simukka: Luokkakuva
      -> nuortenkirja, olen itse lukenut (14v.)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1707
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe