Haluaisin tietää, millaisia novelliKOKOELMIA te olette lukeneet ja kenen kirjoittamat novellit ovat hyviä, nuorelle lukijalle sopivia? Kiitos.
Novellikokoelmia nuorelle
13
10671
Vastaukset
- Lorja.
Laura Honkasalo: Lumen saartama kahvila.
Novelleja nuoren elämän taitekohdista, aikuistumisen riemuista ja suruista, arjestakin. Ihanoita. En nyt paremmin osaa perustella.- Jäävät mieleen
Suosittelen Joni Skiftesvikin kirjoittamia novelleja.Hyviä kokoelmia ovat mm. "Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja", "Tuulen poika" ja "Gagarin kinoksessa". Lue, olen varma ettet pety.
- Markos79
ehkä paras novellikokoelma: Pasi Jääskeläinen: "Missä junat kääntyvät".
En tosin ole varma, soveltuuko se kovin nuorelle, koska on aika pelottava. - Pienempi sisko
Itse olen pitänyt niistä, joissa nuoret ovat kirjoittaneet novelleja itse. Tälläinen on esimerkiksi Maailma raollaan.
Ja sitten kirjassa nimeltä Nuoruus NYT, on ihan miellyttäviä pieniä paloja elämästä.
Ja eikös Kari Levolalla ole myös se Valheenpaljastuskone ja muita tarinoita.
Kai. - vinkki!
Miten nuorelle etsit luettavaa? Maarit Verrosen novellit (ja romaanitkin) ovat loistavia lukuun ottamatta aivan viime vuosien tuotantoa. Sopivat mielestäni jo lukioikäisille ja siitä ylöspäin.
- osaa kirjoittaa
novelleja niin että ne jäävät mieleen. Suosikkini on mainitun kirjailijan (Joni Skiftesvik) novelli Katsastus kirjassa Tuulen poika. Se sopii vanhoille ja nuorille ja varsinkin nuorille. Humoristinen ja erilainen novelli.
- Ainakin minä pidän
Joni Skiftesvik (osasinpas kirjoittaa!) taitaa olla paras suomalainen novellikirjoittaja ja hänen kokoelmiaan voi suosittaa laidasta laitaa. Aluksi kannattaa lukea Puhalluskukkapoika ja taivaankorjaaja kirja.
- Aika pitkiä
Veijo Merellä on hyviä novelleja mutta eivät ehkä kuitenkaan kolahda nuoriin.
- Kultamann
Veijo Meren novelli Hopeinen siipi voisi kolahtaa.
- Novelleja metsästäen
Nostanpa vanhan ketjun ylös. Täältä onkin saanut jo kivoja vinkkejä, mutta tulisiko vielä mieleen joitakin nuorille (yläkoulu- ja/tai lukioikäisille) soveltuvia novellikokoelmia?
- Novelleja metsästäen
Lisään vielä, ettei tarvitse välttämättä olla kokonainen kokoelma, vaan yksittäinen novellikin käy, kunhan osaisitte kertoa, mistä novellin voi löytää.
- 3747573
Singer: Intohimoja
- Ehdotus!
Karo Hämäläinen & Salla Simukka: Luokkakuva
-> nuortenkirja, olen itse lukenut (14v.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232628- 1361999
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1151321Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631296- 971196
HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio291174En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771151Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351142Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451109Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉841068