Onko tämän palstan kävijöillä lypsyrobottia?
Olisin vain kysynyt miten työpäivä muuttaa muotoaan kun ei ole enää täydellistä riippuvuutta kellosta ja lypsyajoista?
Onko elämä helpottunut vaiko kenties tullut lisää ongelmia robotin kanssa?
Kokemuksia kaipaan, koska H-hetki lähellä!
Jos ei itselläsi ole, niin tiedätkö onko robottinavetoissa onnellisia työntekijöitä?
Lypsyrobotti
11
6691
Vastaukset
- tulla
tänne elvistelemään, no eikö sitä nyt sitten ehdi kaikki mahdolliset kissanristiäiset kiertää ruikuttaen kun on paljon velkaa ja kiviset pellot.
- kk......
...on, ja minä hoidan asemalypsyssä samoja eläinmääriä pienemmällä työajalla. Yksi syy tähän lienee robottinavettojen suunnitteluvirheet, joita heinämiehet tekevät edullisempia tarjouksia tehdäkseen. käsitysteni mukaan robottinavetassa lehmäliikenne pitää olla erittäin hyvin suunniteltu, jonka asian monet unohtavat.
- kiitän tiedosta
montakos lehmää sitten hoidat ns lypsyasemalla ja monilla lypsimillä työskentelet.jos todella hoidat esim 50- lehmää perinteisesti kova sälli olet, robotteja ei kuitenkaan muutaman lehmän navetoissa ole .
- kk...
kiitän tiedosta kirjoitti:
montakos lehmää sitten hoidat ns lypsyasemalla ja monilla lypsimillä työskentelet.jos todella hoidat esim 50- lehmää perinteisesti kova sälli olet, robotteja ei kuitenkaan muutaman lehmän navetoissa ole .
keskim 80. Tulee yhdelle hengelle täystyöllisyys niistä. 2x8 kalanruoto...
- minä vaan
työaika ei voi edes arvailla 3-12h päivässä/henkilö. siementäjän odotus voi todella sekoitaa oman rytmin. tarkailuun menee aikaa paljolti.
lomittajat väsyvät todella niinä päivinä.
olen ollut käytöön otto päivänä mukana ja tulin siihen tulokseen että että joku tuttu/tuntematon pyytää mukaan niin varmaan sanon että ei kiinnosta on muuta tekemistä. minulla ei ole maatilaa- Ap.
Jos lypsylehmiä on 60 ja nuorta karjaa saman verran, niin joka tapauksessa siemennettäviä on n. 90 vuosittain. Lisäksi vielä sekin, ettei monikaan lehmä jää ekalla kerralla kantavaksi. Voi sanoa että 150-180 siemennystä vuosittain, niin että on ihan sama, minkälainen on lypsykone. On se sitten asema- tai robottilypsy niin siementäjä käy tilalla yhtä tiuhaan.
Luulen että robottinavetassa voi ajoittaa siemennykset ja valvontakäynnit samaan aikaan, mitä taas ei voi tehdä asemalypsyn aikana.
On jännittävää nähdä, minkälaiseksi työnteko muodostuu tässä.
Alussa menee todellakin vuorokaudet ympäriinsä navetassa, kun täytyy opettaa lehmät uusille tavoille. Luulen, että "minä vaan" on joutunut tähän hommaan mukaan. Kuulemma kolme ekaa päivää ja sitten lehmät menevät omiaan lypsylle. - kuitenkin
Ap. kirjoitti:
Jos lypsylehmiä on 60 ja nuorta karjaa saman verran, niin joka tapauksessa siemennettäviä on n. 90 vuosittain. Lisäksi vielä sekin, ettei monikaan lehmä jää ekalla kerralla kantavaksi. Voi sanoa että 150-180 siemennystä vuosittain, niin että on ihan sama, minkälainen on lypsykone. On se sitten asema- tai robottilypsy niin siementäjä käy tilalla yhtä tiuhaan.
Luulen että robottinavetassa voi ajoittaa siemennykset ja valvontakäynnit samaan aikaan, mitä taas ei voi tehdä asemalypsyn aikana.
Alussa menee todellakin vuorokaudet ympäriinsä navetassa, kun täytyy opettaa lehmät uusille tavoille. Luulen, että "minä vaan" on joutunut tähän hommaan mukaan. Kuulemma kolme ekaa päivää ja sitten lehmät menevät omiaan lypsylle.olla niin että tossa robottilypsyssä on paljon enemmän tarkkailtavaa, ei ainakaan delavalin robotti näytä mitenkään hääppösesti toimivan, jättää vetimiä pesemättä, jättää ne paskasiksi ja etsii vetimiä turhan kauan, kun samassa ajassa asemalla olisi pessyt ja kiinnittänyt vaikka kolme lehmää. Tietty vetimien paikat saa ohjelmoitua mutta eipä sitä ainakaan että onko se suorassa vaiko kenties vinossa. Ja se tietenkin ettei sovi olemaan mitään kahjuja lehmiä jotka sitten juoksee läpi koko laitoksesta tai jäävät koppiin pitemmäksi aikaa.
- kk....
kuitenkin kirjoitti:
olla niin että tossa robottilypsyssä on paljon enemmän tarkkailtavaa, ei ainakaan delavalin robotti näytä mitenkään hääppösesti toimivan, jättää vetimiä pesemättä, jättää ne paskasiksi ja etsii vetimiä turhan kauan, kun samassa ajassa asemalla olisi pessyt ja kiinnittänyt vaikka kolme lehmää. Tietty vetimien paikat saa ohjelmoitua mutta eipä sitä ainakaan että onko se suorassa vaiko kenties vinossa. Ja se tietenkin ettei sovi olemaan mitään kahjuja lehmiä jotka sitten juoksee läpi koko laitoksesta tai jäävät koppiin pitemmäksi aikaa.
................että de lavalilla ei toimi vehkeet ja heinäukoilla ei toimi liikenne ja muu toiminnallisuus......
- kenny
Ap. kirjoitti:
Alussa menee todellakin vuorokaudet ympäriinsä navetassa, kun täytyy opettaa lehmät uusille tavoille. Luulen, että "minä vaan" on joutunut tähän hommaan mukaan. Kuulemma kolme ekaa päivää ja sitten lehmät menevät omiaan lypsylle.Ei se tarvitte ku yhyren asiantuntevan sonnin nii johan siemennysongelmat vähenee. Ku sen saa a kattottua ettei suvut mee sekaasin, nii homma toimii. On niit useit taloi, mis sonni on lehmien joukossa, ja poikimaväli noin vuosi. Ja jos lehemä ei tuu tiineeksi nii sen saa kyl sitte poistaakkin.
- Nero
Vaihda lehmät robottilehmiksi. Tulevat hyvin juttuun lypsyrobotin kanssa.
- parempia
Juu pelaa aina, eikä tuu paljo paskaakaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1153625Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja801351GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys521303- 831222
Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351162- 601087
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn291080- 54931
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39912- 67898