testi "kuinka hyvin hoidat gerbusi"

gerbu

MITEN HOIDATTE GERBUA
1 montako gerbua sinulla on?
2 jos saisit kaveriltasi 3 gerbua.mitä tekisit?
3 jonain päivänä lintu pääsisi ikkunasta ulos kun gerbu jaloittelee,koska unohdit sulkea sen kamalaa!mitä tekisit?
4 gerbu sairastuu ja se on vietävä eläinlääkärille mutta olit käyttänyt kaikki rahat uuteen taloon.mit6ä tehdä?
5 gerbu menisi jaloittelun aikana rakoon jonne kätesi ei mahdu ja iik siellä on sähköjohtoja joista et tiennyt mitä teet?
6 gerbu likainen ja kylpyhiekka loppu,on sunnuntai eikä kauppa auki mitä teet?
7 gerbusi häkkiin/dunaan tai terraarioon tippuu jotain painavaa mutta gerbun jalka/häntä jäisi väliin.eläinlääkärille ja sassiin!mitä ite tekisit?
8 kauanko gerbujen jaloittelu pitäis kestää?
9 onko gerbusi naaraita/uroksia
10 minkä ikäisiä?

22

909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suski87

      1. Vain yksi, nyt vähän päälle 4-v. vanhus. Aiemmin ollut useampia.

      2. Todennäköisesti en ottaisi. Poikkeuksena jos kaverin pitäisi päästä niistä äkkiä eroon esim. allergian tms. takia, jolloin vanhukset saisivat meiltä pysyvän eläkekodin tai jos olisivat nuorempia ainakin sijaiskodin. Hoitoon kavereiden ja muiden eläimet ovat meille aina tervetulleita.

      3. Siis lintu pääsisi sisään huoneeseen vai gerbiili ulos ikkunasta? Ensimmäisessä toimisin sen mukaan miten lintu käyttäytyisi, mikä lintu se olisi ja missä gerbu olisi (koittaisiko sitä saada ensin linnun ulos vai gerbiilin kiinni).

      Jos gerbiili pääsisi hyppäämään ulos ikkunasta ja sitä kohti lähtisi hyökkäämään lintu, sitä todennäköisesti koittaisi ensin saada linnun ottamaan etäisyyttä säikäyttämällä sitä kauemmaksi (jos äkkiä keksisi millä) ja lähtisi sitten äkkiä ulos gerbiilin perään.

      4. Lainaisin vanhemmilta/kavereilta/tutuilta, turvautuisin säästöihin, ottaisin opintolainaa... Äärimmäisessä hädässä sitten vaikka pikavippi. Riippuu hyvin pitkälti elämäntilanteessa, mutta kyllä sitä rahaa jostain löytäisi kun olisi pakko.

      5. Riippuen kolon koosta ja muodosta todennäköisesti koittaisin ajaa gerbiilin pois sieltä esim. harjanvartta apuna käyttäen tai huonekalua siirtämällä jos kolo muodostuisi jonkin sellaisen toimesta ja se olisi mahdollista ilman, että siitä olisi vaaraa gerbiilille. Ellei tämä tuottaisi tulosta irroittaisin johdot seinästä jos mahdollista ja koittaisin sitten houkutella eläimen piilostaan herkkujen avulla.

      6. Mikäli likaisuudessa olisi kyse nimenomaan turkin rasvaisuudesta, laittaisin gerbiilille paljon wc-paperisilppua terraarioon. Muuten kovin likaisen gerbiilin pesisin. Meillä kylpyhiekkaa on aina käytetty hyvin harvoin, kun nuo omat gerbutit eivät ole kylpemisestä niin pitäneet ja turkit ovat pysyneet erittäin hyvinä ilmankin.

      7. Mikäli eläimen olemuksessa näkyisi mitään poikkeavaa (ontumista, häntä laahaa perässä, apaattisuutta tms.) lähtisin sen kanssa eläinlääkärille. Eläinlääkärin arvion mukaan edettäisiin sitten eteenpäin (joko mahdollinen hoito tai jos tilanne oikein paha, eläimen lopetus).

      8. Riippuu terraarion koosta, eläinmäärästä, asukkaiden aktiivisuudesta, iästä, kunnosta yms. Meillä tuo vanhus jaloittelee todella harvoin nykyään, terrassaankin lähinnä nukkuu ja kävely on jo hieman hoippuvaa. Gerbuja ollessa enemmän suosin mahdollisimman isoja terraarioita, koska osien laumojen juoksutus oli hankalaa (alkoivat tapella jaloitellessa vaikkei terrassa ollut koskaan mitään ongelmia). Sopuisasti jaloittelevat parit saivat sitten juoksennella vähän useammin.

      9. Uros. Molempia sukupuolia meillä on kyllä ollut.

      4. Poitsu täytti neljä 1.4.

      • gerbu

        olet hyvä gerbun kasvattaja.tiedät mitä tehdä jos gerbullesi sattuu jotain.kuitenkin sinun on muistettava että gerbut ovat laumaeläimiä.ne eivät viihdy yksinään niin paljoa kuin 2gerbua.itselläni on kaksi urosta ja viihtyvät mitä parhaiten.jos pidät seuraa gerbullesi paljon,gerbulla huomattavasti menee paremmin.olen iloinen siitä että olet hyvä kasvattaja.terveisin:Gerbu


      • suski87
        gerbu kirjoitti:

        olet hyvä gerbun kasvattaja.tiedät mitä tehdä jos gerbullesi sattuu jotain.kuitenkin sinun on muistettava että gerbut ovat laumaeläimiä.ne eivät viihdy yksinään niin paljoa kuin 2gerbua.itselläni on kaksi urosta ja viihtyvät mitä parhaiten.jos pidät seuraa gerbullesi paljon,gerbulla huomattavasti menee paremmin.olen iloinen siitä että olet hyvä kasvattaja.terveisin:Gerbu

        Itsekin olen sitä mieltä että gerbiilejä tulisi olla aina vähintään kaksi, kuten myös muitakin laumaeläimiä. Tähän olen myös pyrkinyt ja tavallisesti kaikille yksin jääneille onkin uudet kaverit hankittu. Niissä tapauksissa, joissa en ole itse voinut kaikille uusia kavereita tarjota (viiden gerbiilin lauma hajosi täysin), olen etsinyt osalle tuttavapiiristä uudet kodit, joissa ne ovat sitten uudet kaverit saaneet. (ja muillekin sitten tiedoksi, että asumuksia/bokseja kannattaa aina pitää sen verran varalla, että saa tarvittaessa vaikka kaikki gerbiilit toisistaan erilleen, etenkin jos aikoo isomman lauman pitoa koittaa. Itse en yli kolmen laumoja kyllä suosittelisi.)

        Benin kohdalla näin ei kuitenkaan käynyt, koska se oli yksin jäädessään jo yli kolmivuotias. Sen ikäinen on mielestäni turhan vanha kodinvaihtajaksi ja itse en halunnut tähän elämäntilanteeseen uusia gerbiilejä hankkia.Silloin sitä myös oletti, ettei se enää montaa kuukautta eläisi. Jos sitä olisi tiennyt/arvannut Benin olevan gerbuistani se ensimmäinen, joka yli neljävuotiaaksi elää, olisivat ne kaverit kyllä sille tulleet.

        Yhden gerbiilin (kuten myöskään rotan, kanin, marsun tms.) hankkimista ei siis todellakaan kannata edes harkita ja yksinjääneillekin olisi syytä pyrkiä aina tarjoamaan lajikumppani seuraksi.


      • GERBU
        suski87 kirjoitti:

        Itsekin olen sitä mieltä että gerbiilejä tulisi olla aina vähintään kaksi, kuten myös muitakin laumaeläimiä. Tähän olen myös pyrkinyt ja tavallisesti kaikille yksin jääneille onkin uudet kaverit hankittu. Niissä tapauksissa, joissa en ole itse voinut kaikille uusia kavereita tarjota (viiden gerbiilin lauma hajosi täysin), olen etsinyt osalle tuttavapiiristä uudet kodit, joissa ne ovat sitten uudet kaverit saaneet. (ja muillekin sitten tiedoksi, että asumuksia/bokseja kannattaa aina pitää sen verran varalla, että saa tarvittaessa vaikka kaikki gerbiilit toisistaan erilleen, etenkin jos aikoo isomman lauman pitoa koittaa. Itse en yli kolmen laumoja kyllä suosittelisi.)

        Benin kohdalla näin ei kuitenkaan käynyt, koska se oli yksin jäädessään jo yli kolmivuotias. Sen ikäinen on mielestäni turhan vanha kodinvaihtajaksi ja itse en halunnut tähän elämäntilanteeseen uusia gerbiilejä hankkia.Silloin sitä myös oletti, ettei se enää montaa kuukautta eläisi. Jos sitä olisi tiennyt/arvannut Benin olevan gerbuistani se ensimmäinen, joka yli neljävuotiaaksi elää, olisivat ne kaverit kyllä sille tulleet.

        Yhden gerbiilin (kuten myöskään rotan, kanin, marsun tms.) hankkimista ei siis todellakaan kannata edes harkita ja yksinjääneillekin olisi syytä pyrkiä aina tarjoamaan lajikumppani seuraksi.

        kiitos vastauksestasi!


    • gerbiil

      MITEN HOIDATTE GERBUA
      1 montako gerbua sinulla on?
      :2
      2 jos saisit kaveriltasi 3 gerbua.mitä tekisit?
      :ottasin ne toki ilomielin hoidettavikseni:)
      3 jonain päivänä lintu pääsisi ikkunasta ulos kun gerbu jaloittelee,koska unohdit sulkea sen kamalaa!mitä tekisit?
      :en osaa sanoa, mutta varmasti olisin paniikissa ja huutaisin ja yrittäisin saada gerbua kiinni...
      4 gerbu sairastuu ja se on vietävä eläinlääkärille mutta olit käyttänyt kaikki rahat uuteen taloon.mit6ä tehdä?
      :soittaisin jollekkin tutulle jos hän lainaisi
      5 gerbu menisi jaloittelun aikana rakoon jonne kätesi ei mahdu ja iik siellä on sähköjohtoja joista et tiennyt mitä teet?
      :hakisin apua ja repisin vaikka väkisin sen osan pois mikä on tiellä
      6 gerbu likainen ja kylpyhiekka loppu,on sunnuntai eikä kauppa auki mitä teet?
      :kysyn olisiko kaverillani lainata tai ostaisin
      7 gerbusi häkkiin/dunaan tai terraarioon tippuu jotain painavaa mutta gerbun jalka/häntä jäisi väliin.eläinlääkärille ja sassiin!mitä ite tekisit?
      :varmasti kauhuissani olisin,eläinlääkärille soitaisin ja sitten katsotaan mitä lääkäri sanoo
      8 kauanko gerbujen jaloittelu pitäis kestää?
      :no jaloittelen gerbuja sängyllä n.15min päivässä ja joka toinen päivä ne saa olla yli tunnin vapaalla..
      9 onko gerbusi naaraita/uroksia?
      :uroksia
      minkä ikäisiä?
      1v 5kk

      • gerbu

        hyvä gerbun omistaja,sinulla on kaverit koossa ja voit aina pyytää heiltä jotain.jos gerbullesi sattuu jotain olet yhtä paniikissa kuin gerbusikin.sinulla on aikaa viettää aikaa suloisten gerbujesi äärellä,joka on tosi hyvä koska gerbut vain kotiutuvat paremmin kun niiden kanssa leikkii ja muuta semmoista.olen varma että gerbusi rakastavat sinua huomion takia ja että teet mitä vain että gerbullasi on kaikki hyvin.kiitos vastauksestasi gerbiil.:)


    • 1)2
      2)tuskin ottaisin niitä,mutta jos olisi pakko niin hommaisin ensimmäiseksi terraarion ja muut tarvikkeet....
      3)Etsisin gerbiilini ottaisin sen kiinni,laittaisin terraarioon ja hätistäisin linnun pois.
      4)lainaisin rahaa vaikka kaverilta,kunhan gerbu pääsee lääkäriin!
      5)Yrittäisin houkutella makupaloilla sen ulos sieltä jos ei onnistu niin esim. pöytä edestä pois ja gerbu turvaan!!!!
      6)Soittaisin kaverille et voisko se lainata vähän kylpyhiekkaa ,kun on hätätapaus.
      7)Tarkistaisin ensin gerbiilin kauttaaltaan, onko edes vielä elossa? Sitten gerbu autoon ja eläinlääkärille soitto!
      8)1h-1,5h
      9)naaraita
      10)pari viikkoa yli luovutusikäisiä....

      • gerbu

        olet ihan hyvä kasvattaja mut kuitenkin siltä väliltä...jos minun kamu tarjois ni takuulla ottaisin gerbut ittelleni.(kato oon hulluna gerbuihin,voisin ostaa niitä vaikka kymmenen mut hoitaminen vaan ois hankalaa.)


    • Nazgúl_Alcázar

      1. Valitettavasti minulla ei ole gerbua mutta ajattelin silti vastailla kysymyksiisi, jyrsijäfani kun olen...
      2. En voisi varmaankaan ottaa gerbuja itselleni, mutta suosittelisin jotain toista eläinrakasta ihmistä... Lemmikkejä on jo muutenkin paljon :)
      3. No, tietysti riippuu siitä mikä lintu on, yleensä joku pikkulintu, joten eihän se nyt niin kamalaa silloin ole... Tietysti gerbu saattaa säikähtää, mutta minä ensin panisin gerbun häkkiin, ja ovi kiinni ja sitten ottaisin jonkun pyyhkeen ja sillä ottaisin lintuparan kiinni ja päästäisin taas ulos...
      4. No, tietysti on pakko jostain nyt löytää rahaa (ainahan talonkin oston jälkeen pitää jättää itselleen elatus-varaa, vaikka niitä käyttäen) ja eikun kipinkapin eläinlääkäriin! Hätätilanteessa kyllä voi vaikka kysyä eläinlääkäriltä että jos maksaisi myöhemmin tai lainata rahaa sukulaisilta tai ystäviltä tms...
      5. Äkkiä ruokaa paikalle ja sitten houkutella gerbu ulos... Hätätilanteessa voisi vaikkapa jollain varovasti suurentaa reikää jos vaan mahdollista...
      6. Jos gerbu on likainen pesen sen varovasti haalealla vedellä ja sitten käyn kipaisemassa joltakin muulta gerbun omistajalta oisko kylpyhiekkaa nyt ylimäärästä..
      7. Tietty eläinlääkärille ja sassiin! Varovasti pitää myös muistaa käsitellä... Pitää varoa ettei käy toiste jos sillonkaan...
      8. Musta kyllä gerbun pitäs jalotella reipas tunti vähintään, vaikka muutaman kerran päivässä jos ei muuten kerkii vahtia, kunhan nyt tulis se ainakin reilu tunti täyteen... Eikä kolmekaan tuntia ole pahitteeksi.
      9. Gerbuja ei satu nyt tässä talossa olemaan :/
      10. Sama juttu.... On talossa nimittäin jo kaks kanii, kaks marsuu ja koira..

      • gerbu

        tietenkin voit vastata vaikka gerbua ei olisikaan. kiitos vastauksestasi


    • bibbo

      1.2 gerbiiliä.
      2.jos äiti antais pitää niin pitäisin mut jos ei nii myisin tai antaisin takasin..
      3.no mulla ei oo lintuu mut jos ois niiin en kai mä sitä enään saisi kiinni sieltä.
      4.no vien ja äiti voi maksaa
      5.otan sähköjohdot pois mutta ei ne saa mennä sellasiin rakoihin mihin ei miun käsi ylety!!
      6.pidän niitä vapaana tai laitan papereita ja viihdykkeitä "varahäkkiin" ja laitan ne sinne.
      7.no yrittäisin et joku lähtis viemään eläinlääkärille
      8.tunnin tai pari mutta mulla se ei kestä =-P
      9:naaraita.
      10:syntyneet 25,1.04 eli jotain yli vuoden.

      • gerbu

        kiitos myös muille vastanneille!!!!


      • bibbo
        gerbu kirjoitti:

        kiitos myös muille vastanneille!!!!

        miks mä en saanu testi tuloksia toi oli siis kysely eikä testi??


      • gerbu..
        bibbo kirjoitti:

        miks mä en saanu testi tuloksia toi oli siis kysely eikä testi??

        oon pahoillani...en kiirehdi vastata kaikkii..toivottavasti et oo hirveen ärtyny ku en kiirewhtiny...yövyin ammattikoulussa pari päivää,harjoittelen töitä


    • Cinnamón

      MITEN HOIDATTE GERBUA

      1 montako gerbua sinulla on?
      -kaksi
      2 jos saisit kaveriltasi 3 gerbua.mitä tekisit?
      -ottaisin ilomielen vastaan koska tällä hetkellä etsin kahta uutta, mutta ei se yksi siinä haittaisi :)
      3 jonain päivänä lintu pääsisi ikkunasta ulos kun gerbu jaloittelee,koska unohdit sulkea sen kamalaa!mitä tekisit?
      -Hätistäisin sen, mutta ei meidän pikkuisista ikkunoista linnut sisälle mahdu :)
      4 gerbu sairastuu ja se on vietävä eläinlääkärille mutta olit käyttänyt kaikki rahat uuteen taloon.mit6ä tehdä?
      -ei tule tapahtumaan, aina on oltava hätävara säästöt. :)
      5 gerbu menisi jaloittelun aikana rakoon jonne kätesi ei mahdu ja iik siellä on sähköjohtoja joista et tiennyt mitä teet?
      -ei mahdollista, sillä jaloitteleat eteisessä joka "aidataan" niin korkealla vanerilevyllä ettivät edes yli pääse hyppäämään :)
      6 gerbu likainen ja kylpyhiekka loppu,on sunnuntai eikä kauppa auki mitä teet?
      -kyllä nuo yhden päivän pärjäävät ilmankin, ja jos todella likaínen niin vesipesu :)
      7 gerbusi häkkiin/dunaan tai terraarioon tippuu jotain painavaa mutta gerbun jalka/häntä jäisi väliin.eläinlääkärille ja sassiin!mitä ite tekisit?
      -lekuriin, mutta jos selkeä murtuma niin armeliainta olisi lopettaa heti. Kipu on kova ja eipä paljoa gerbiileitä paikkaavia tohtoreita ole.
      8 kauanko gerbujen jaloittelu pitäis kestää?
      - en tiedä, meillä "lapset" n. 1h päivässä
      9 onko gerbusi naaraita/uroksia
      -kaksi poikaa
      10 minkä ikäisiä?
      synt. 11.1.2006

      • gerbu

        kiva..minullakin on 2 poikaa.niitten nimet on tutti ja frutti.(isoveli keksi nimet)7 tehtävään mun sano eläin lääkärille!!hyvä et oot samaa mieltä.kiitos vastauksestasi! :)


    • daisy

      1. 3
      2. Jos vaihtoehtona olisi lopetus, niin tottakai ottaisin ne vastaan.
      3. En osaa sanoa, mutta en pidä ikkunoita auki, ettei niille tule kylmä ja ikkunassa on hyttyssuojus, joten lintu ei edes pääsisi sisään.
      4. Yrittäisin lainata rahat joltakin, tai jos en saisi lainattua soittaisin ainakin eläinlääkärille ja kysyisin neuvoa.
      5. Purkaisin paniikissa seinän! :P
      6. Puhdistaisin veden ja hammasharjan avulla. Omani pitävät siitä, melkeinpä enemmän kuin hiekasta. Jos ei puhdistu, niin odottaisin huomiseen, ei ne siihen likaisuuteen kuitenkaan kuole. :)
      7. Jos häntä katkeaisi menisin lääkäriin ja pyytäisin apua, ei kuitenkaan ole hengenvaarallista. Jos jalka katkeaisi, veisin eläinlääkärin lopetettavaksi, luita ei taida saada korjattua. Mutta olen varma ettei terraariooni pääse putoamaan mitään painavaa.
      8. Pidän yleensä noin puolisen tuntia.
      9. Kaikki ovat uroksia.
      10. Ovat veljeksiä ja täyttävät kohta 10 kuukautta.

      • gerbu

        kiva.minulkin 2poikaa.olet varmasti hyvä eläin kasvattaja.


    • GERBU

      KIITOS,KIITOS KAIKISTA VIESTEISTÄ!!

    • Helmï

      1 Tällä hetkellä kaksi kaksi varattuna kasvattajalta
      2 Majoittaisin ne väliaikaisesti "yläterraan", jos kaverin on esim. allergian takia päästävä eläimistä pian eroon. Sitten mahdollisesti koitan sijoittaa hyvään kotiin jonnekin muualle tai kerään rahaa ja hommaan kolmannen terran..
      3 En pidä ikkunaa auki jaloitellessani gerbiileitä, sillä gerbiili aroeläimenä on herkkä vedolle.
      4 Lainaan rahaa vanhemmilta/sukulaisilta/tutuilta.
      5 Otan ensin johdon irti seinästä. Kyllä se sieltä ulos tulee, houkuttelen sitten vaikka jollain herkulla. ;>
      6 Lisään purua ja heinää terraan, sekaan vielä vähän vaikka wc-paperia. Siellä seassa mönkiessä turkki tulee kumman puhtaaksi.
      7 Tarkastaisin ensin tilanteen, loukkaantuiko eläin. Jos tarvetta on, lähdetään lääkäriin ja tietysti pitäisin huolen, ettei terraan pääse enää mitään painavaa.
      8 Itse juoksutan päivittäin yhteensä n. ½-1 h
      9 Uroksia
      10 1v, 1kk tulossa luovutusikäisiä

    • La Zorrita

      Gerbiiliini jaloitteli ekaa kertaa tänään keittiössäni ja huomasin siinä, se livahti jääkääkaapin viereiseen koloon ja olin hetken että, apua nyt se jäisi sinne, mutta ei kuitenkaan jäänyt vaan tuli kutsustani varsin nopeasti ulos, kuitenkin olisiko mahdollista että, jotain olisi murtunut tai että, pitäisi käyttää eläinlääkärillä? En kuitenkaan huomannut mitään poikkeavaa enkä mitään loukkaantumisia mutta kuitenkin, pitäisikö minun viedä gerbuni eläinlääkärille?

    • Gerbiili-Fani :3

      1. Mulla on 2 gerbiiliä.
      2. En tiedä, ottaisinko niitä.
      3. Kai mun on sitten pakko hätistellä se lintu pois. :D
      4. Mun äiti antaisi rahaa. :) Koska sekin rakastaa meidän gerbui ♥
      5. Alan rämpyttämään johtoja, niin että se pelästyy ja tulee pois.
      6. Odotan maanantaihin. :)
      7. Eläinlääkärille mäkin ne veisin.
      8. Ainakin tunnin.
      9. Mun gerbiilit on uroksia.
      10. 5kk ja 8 pvä. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe