Kultakauppa petosta

Petetty

Paljon on taas opittu 3 kk:n matkalla, mm. mitä on lankalainen ystävällisyys, ystävyys, hymy, nauru, iloisuus, valoisuus, jne. Lyhyesti sanoen se voi olla myös salakavalaa ja petollista.

Menin vasiten nyt tällä matkalla selvittämään lankalaisen ystäväni kanssa tekemiämme mm. kulta ja jalokivikauppoja vuosien takaa. Olin tuolloin hankkinut ja myös maksanut hänelle 18 karatin arvoisia kultakoruja. Myöhemmin Suomessa selvisi, että ne olivatkin vain 14 karatia, vaikka leimat olivat 18 kr. Nyt halusin puuttua asiaan ja perua kaupan tai saada uudet sovitun mukaiset korut tilalle, mutta turhaan. Olisin kyllä saanut uudet jos olisin maksanut erotuksen.

Miksi olisin enää maksanut lisää, kun olen ne kerran jo maksanut - 18 kr arvosta. Toiseksi, olisinko nytkään saanut asianmukaista laatua - tuskin? Lopulta tämä vuosien takainen ystäväni hävisi, kuin kusi lumeen. Ei enää suostunut vastaamaan puheluihin, eikä tekstiviesteihin. Eikä ollut enää kotonaan tavattavissakaan.

Poliisin puheille en voinut mennä, koska minulla ei ollut kuitteja. Tämä taas johtui siitä, kun tämä lankalainen ns. ystäväni (yaaluwa) ei halunnut koskaan mistään kaupoistamme tehtävän kuitteja. Hän vetosi aina ja voimakkaasti meidän keskinäiseen ja pitkäaikaiseen ystävyyteen, jopa että olemme hänen perheen (paulà) jäseniä, eikä perheen jäsenet näin ollen tarvitse kuitteja - "vai etkö sinä luota minuun" hän kysyi usein.

Onneksi kauppa ei ollut taloudellisesti mitenkään järisyttävää luokkaa - se oli periaatteellinen. Halusin nähdä puhuuko hän totta, vai kusetetaanko minua?

Muitakin ikäviä ystävyden nimissä hankittuja kokemuksia vuosien varrelta on, mutta niistä ehkä tuonnenpana lisää - myös mukavista ja iloisista.

Halusin kertoa tämän, koska minua harmittaa tämä petetyksi tuleminen melkoisesti, sekä se, että niin monet lankalla matkaavat suomalaiset turistit niin usein kehuvat, jopa ylistävät heitä ja heidän YSTÄVYYTTÄÄN - tälläkin palstalla.

Pitkäaikaiseen kokemukseeni perustuen, totean vain, että monen lankalaisen hymyn ja lupauksen takana on aivan muuta, kuin todellinen ystävällisyys - YSTÄVYYS. Se ei ainakaan ole suomalaista ystävyyttä. Vai, liekö tämäkin vain kulttuurieroista johtuvaa väärin ymmärrystä kohdallani tai, jopa lankalaisten panettelua, ehkä jonkun hyväuskoisen mielestä, mutta ei minun?

Jo riittää hyväuskoisuus ja perusteeton lankalaisten kehuminen.

Silmät auki - suomalaiset, erityisesti nyt tsunamin jälkeen. Kehoitan suomalaisia kohtuulliseen varovaisuuteen lankalaisten vetoavan hymyn ja ystävällisyyden suhteen.

Millaisia kokemuksia sinulla on?    

7

1870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puijjain Paijjain

      On siinä joo jossain parantamisen varaa jos ei osaa tehdä eroa turistihuijarin ja oikean ystävän välillä. Turhaan tälle palstalle kirjoitit, saman tarinan voisi kertoa mistä turistikohteesta tahansa.

      Siinä vaiheessa kun ystävä koituu rahanmenoksi pitäisi alkaa jo tuomiokirkon kellojen soida korvien välissä.

    • mualimalla

      Sää voit lohduttautua sillä et se sun ystäväs on rangaistuksensa jo kärsinyt. Uskovat noi Buddalaiset aikalailla pikaisiin reversseihin tossa hyvien ja pahojen tekojen jatkumossa. Ja ehkä myös vähän helpottaa kun muistelee Sinuhen ja uskollisen palvelijansa Kaptahin suhdetta jossa Kaptah ei koskaan varastanut herraltaan enempää kuin kohtuullista oli. Muutenkin kyllä suosittelisin kaikkien Lankalle matkustavien lukevan oikeen ajatuksella ton Maxuksen kotisivun:
      http://members.virtualtourist.com/m/9fa38/
      Saattaa jäädä moni murhe kokematta ja voi keskittyä iloisempiin asioihin.

    • mariya

      Palauduin jälleen Lankalta ihan ehjin nahoin tänne kotosuomeen katselemaan "kaunista" kevättä ja lueskelemaan lehdistä ihanaa valitusta kissoista ja koirankakoista sekä mäyräkoirapahveista. Joten mieli halajaa jo takaisin Lankalle. Kaikki meni taas kerran hyvin, minua ei ryöstetty, ei petetty eikä mitään muutakaan kamalaa tapahtunut. Olen tässä monesti miettinyt ,ihan näin yleisluontoisesti, et mikähä siinä on kun joskus tuntuu samojen ihmisten saavan aina sen kaikkein surkeimman kohtelun, hotellin, ruuan ja aina kaikki on päin p..tä oltiinpa sitten täällä suomes siwan kassalla tai karibialla. kaikkeenhan ei voi itse vaikuttaa eikä saa olla missään tapauksessa liian sinisilmäinen ja hullun rohkea mutta kuitenkin aina välillä olisi ehkä hyvä kurkata sinne peiliin ja miettiä hetki. huijareitahan löytyy kaikkialta ja sitä sun tätä yritetään myydä sinä sun tänä eikä se ole missään tapauksessa hyväksyttävää. yleisesti ottaen kaupankäynnistä: hulluhan ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa. aurinkoista kesän odotusta sekä hauskaa vappua

      • heikki

        Arvoisa mariya - miksi kirjoittaa pitkästi kaikenlaista pliirum, plaarua sieltä sun täältä, mikä ei liity lainkaan alkuperäiseen asiaan. Vähiten se, että "yleisesti ottaen kaupankäynnistä: hulluhan ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa". Asia asiana - toivon.

        Käyttämäsi suomalainen sanonta ei sovi silloin, kun puhutaan vakavaa asiaa. Aivan kuin sinä hyväksyisit pettämisen kaupanteossa aivan yleisesti, niin lankalla kuin muuallakin.

        Minä en hyväksy, että minua petetään, enkä myöskään, että muita petetään, olivatpa he suomalaisia tai lankalaisia ja oltiinpa sitten Lankalla tai täällä Suomesssa. Tämän pitäisi olla selvää tekstiä tästä asiasta.


      • Pertsa
        heikki kirjoitti:

        Arvoisa mariya - miksi kirjoittaa pitkästi kaikenlaista pliirum, plaarua sieltä sun täältä, mikä ei liity lainkaan alkuperäiseen asiaan. Vähiten se, että "yleisesti ottaen kaupankäynnistä: hulluhan ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa". Asia asiana - toivon.

        Käyttämäsi suomalainen sanonta ei sovi silloin, kun puhutaan vakavaa asiaa. Aivan kuin sinä hyväksyisit pettämisen kaupanteossa aivan yleisesti, niin lankalla kuin muuallakin.

        Minä en hyväksy, että minua petetään, enkä myöskään, että muita petetään, olivatpa he suomalaisia tai lankalaisia ja oltiinpa sitten Lankalla tai täällä Suomesssa. Tämän pitäisi olla selvää tekstiä tästä asiasta.

        Aivan totta, petos on petos ja myös rikos - poliisiasia.

        Kiinostavaa tietää. Olen itsekin tehnyt kulta- ja korukauppoja Lankalla. En tosin ole varmistanut täällä Suomessa, vastaavatko luvattua, mutta nytpä taidan viedä ne analysoitavaksi.


      • mariya
        heikki kirjoitti:

        Arvoisa mariya - miksi kirjoittaa pitkästi kaikenlaista pliirum, plaarua sieltä sun täältä, mikä ei liity lainkaan alkuperäiseen asiaan. Vähiten se, että "yleisesti ottaen kaupankäynnistä: hulluhan ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa". Asia asiana - toivon.

        Käyttämäsi suomalainen sanonta ei sovi silloin, kun puhutaan vakavaa asiaa. Aivan kuin sinä hyväksyisit pettämisen kaupanteossa aivan yleisesti, niin lankalla kuin muuallakin.

        Minä en hyväksy, että minua petetään, enkä myöskään, että muita petetään, olivatpa he suomalaisia tai lankalaisia ja oltiinpa sitten Lankalla tai täällä Suomesssa. Tämän pitäisi olla selvää tekstiä tästä asiasta.

        "huijareitahan löytyy kaikkialta ja sitä sun tätä yritetään myydä sinä sun tänä eikä se ole missään tapauksessa hyväksyttävää."
        en siis hyväksy huijaamista,tavaran täytyy olla sitä mitä sen sanotaan olevan.


    • leftonline

      Itse ostan setifioitua tavaraa

      Kannttaa olla varovainen vaikka asioikin kavrin kanssa, ei sitä ikinä tiedä. Itse en luota ulkomaalaiseen ja vielä vähemmän suomalaiseen kauppiaaseen. Vaikka haluaisin, niin aina jossain välissä joku heidän työntekijänsäkin saattaa tunkea lähetykseen B -tavaraa.

      Aina sertifikaattitodistukset. Kullan kanssa on vähän niin etten osta mitään muuta kuin 24 karaatin (99.99%) kultaa. Hopean kanssa laaturaja on 92.5% sterling. Kivet tarkistetaan pistotarkistuksilla paikallisella korusepällä, ja sertifikaattitodistukset on oltava olemassa, samoin alkuperätodistukset. Kivien alkuperän selvittämiseen liittyy myös käynti alkuperätodistuksen mukaisella kaivosyhtiöllä, silloin tällöin selvittämässä onko kyseinen kivi heidän louhimansa, ja hiomolta kysymässä että onko kivi heidän hiomansa. Pyrin hankkimaan kivetkin mahdollisimman "reiluista" lähteistä. Ei veritimantteja, ei suuryhtiöiden timantteja. Ei kultaa tai hopeaa suuryhtiöltä.

      Näin pääsee vähemmän feikkiä läpi.

      Myös asiakkaani saavat vaihtaa mahdolliset huonolaatuiset parempilaatuisiin tuotteisiin milloin tahansa - eli jos selviää ettei koru ole sitä mitä se on, ne saa vaihtaa uusiin vaikka 15 vuoden päästä.

      Aitouden varmistamiseksi ostan siis vain tuottajilta jotka valmistavat korunsa itse, ovat sertifioituja, ja jotka tämän lisäksi tunnen henkilökohtaisesti. Ennen ostopäätöstä vierailen korupajassa ja haastattelen työntekijöitä. Minulla on yhteys maassa olevaan paikallsieen asianajajaan. Tämän lisäksi luon ystävyyssuhteen korukauppiaaseen. Hänen etunsa on minun etuni, mutta pettämisestä seuraa asiakassuhteen katkaisu. Tarkastukset hoidetaan asiakkaan edun vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe