Pakanapääsiäinen?

Tanja -73

Miten te muut pakanat / luonnonuskontojen tms kannattajat vietätte pääsiäistä? Kristillinen puoli tökkii pahasti koska en kuulu kirkkoon vaan sydäntäni lähempänä ovat erilaiset pakanauskonnot. Haluaisin kuitenkin juhlia kevään tuloa (jos se nyt tältä lumentulolta saapuu...) ja pääsiäinen tuntuu sopivalta ajalta, vaikka teknisesti oikeaoppisempaa olisi tietysti kevätpäiväntasaus. Kertokaa muut omia kevään tulon juhlistamistapojanne!

6

840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täysillä

      Uskallatko noin vain uskoa sydämeesi ?

      Opettajani sanoi: "Petollinen on sydän yli kaiken ja pahanilkinen ..."

      (vielä on tämä hetki annettu - aikaa varoittamiseen ...)

      • Petra

        Siis täh...?


    • ogelilainen

      Taitaa olla niin, että suurin osa suomalaisten pääsiäisen viettotavoista on pakanallista, esikristillistä perua. Kodin koristelu vihreällä (rairuoho ym.), pääsiäispuput, munat ja monet muut pääsiäiskoristeet ovat kevään ja hedelmällisyyden juhlien ikivanhoja symboleja, tunnettuja jo Lähi-Idän ja Välimeren vanhoista kulttuureista.

      Tänä vuonna pääsiäinen on monta viikkoa kevätpäivän tasauksen jälkeen, mutta nuo kaksi tapahtumaa ovat kuitenkin sidoksissa toisiinsa ja niiden merkityssisältö on monissa kulttuureissa saman kaltainen.

    • Tinalilja

      En nyt varsinaisesti edes vietä pääsiäistä, mutta kyllä se pääsiäinen on minulle se havahduttavin merkki siitä että se kevät tulee sittenkin, vaikka olisikin harmaata ja märkää..

      Tekee mieli ripustaa kirkasväriset verhot ikkunaan ja kasvattaa rairuohoa sisätiloissa, syödä mämmiä (rakastan sitä töhkää..), piirustella noita-akka kortteja lähinnä rakkaimmille sukulaisille... Niin, ja itselleni tähän kevään tulon juhlistamiseen kuuluu myös ankara siivous ja puleeraus.. talven pölyt karistetaan kintereiltä ja pinkaistaan kohti kesää. Pääsiäinen on tekosyy siivota kunnolla xD... Tämä on pakana äidiltäni peritty malli "juhlia" pääsiäistä. Lapsena pääsiäiseeni kuului olennaisena osana tipujen ja pupujen väsääminen pahvista ja niiden länttiminen ikkunoihin sinitarralla :D

    • elisant

      Minun pääsiäiseeni, tai keväänalkamisenjuhlaani kuuluu valon ja elämän alun odotus, joka näkyy lisääntyvinä väreinä kotona. Perinteiset pajunkissat jää keräämättä, mutta toki leivon. Pupuista ja suklaamunista en niinkään välitä, mutta hauskinta pääsiäisessä on pienet pakanalliset noidat, joihin silloin tällöin törmää. *hymy*

      On hyvä, että ihmiset juhlistavat kevään alkua, vietetään sitä sitten pääsiäisenä tai kevättasauspäivänä. Perinteet ovat kuitenkin arvokkaita, ja on hyvä juurensa ja sen mistä tulee, uskosta huolimatta. Ajatus on aina tärkein.

    • Itse vietän "pääsiäiseni" kevätpäiväntasauksena. Silloin tulee tehtyä tuo Oestaran rituaali ja mietiskeltyä sekä meditoitua kynttilänvalossa. Pääsiäinen ja pääsiäisloma meneekin sitten lähinnä rentoutuessa. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe