Miten te muut pakanat / luonnonuskontojen tms kannattajat vietätte pääsiäistä? Kristillinen puoli tökkii pahasti koska en kuulu kirkkoon vaan sydäntäni lähempänä ovat erilaiset pakanauskonnot. Haluaisin kuitenkin juhlia kevään tuloa (jos se nyt tältä lumentulolta saapuu...) ja pääsiäinen tuntuu sopivalta ajalta, vaikka teknisesti oikeaoppisempaa olisi tietysti kevätpäiväntasaus. Kertokaa muut omia kevään tulon juhlistamistapojanne!
Pakanapääsiäinen?
6
925
Vastaukset
- täysillä
Uskallatko noin vain uskoa sydämeesi ?
Opettajani sanoi: "Petollinen on sydän yli kaiken ja pahanilkinen ..."
(vielä on tämä hetki annettu - aikaa varoittamiseen ...)- Petra
Siis täh...?
- ogelilainen
Taitaa olla niin, että suurin osa suomalaisten pääsiäisen viettotavoista on pakanallista, esikristillistä perua. Kodin koristelu vihreällä (rairuoho ym.), pääsiäispuput, munat ja monet muut pääsiäiskoristeet ovat kevään ja hedelmällisyyden juhlien ikivanhoja symboleja, tunnettuja jo Lähi-Idän ja Välimeren vanhoista kulttuureista.
Tänä vuonna pääsiäinen on monta viikkoa kevätpäivän tasauksen jälkeen, mutta nuo kaksi tapahtumaa ovat kuitenkin sidoksissa toisiinsa ja niiden merkityssisältö on monissa kulttuureissa saman kaltainen. - Tinalilja
En nyt varsinaisesti edes vietä pääsiäistä, mutta kyllä se pääsiäinen on minulle se havahduttavin merkki siitä että se kevät tulee sittenkin, vaikka olisikin harmaata ja märkää..
Tekee mieli ripustaa kirkasväriset verhot ikkunaan ja kasvattaa rairuohoa sisätiloissa, syödä mämmiä (rakastan sitä töhkää..), piirustella noita-akka kortteja lähinnä rakkaimmille sukulaisille... Niin, ja itselleni tähän kevään tulon juhlistamiseen kuuluu myös ankara siivous ja puleeraus.. talven pölyt karistetaan kintereiltä ja pinkaistaan kohti kesää. Pääsiäinen on tekosyy siivota kunnolla xD... Tämä on pakana äidiltäni peritty malli "juhlia" pääsiäistä. Lapsena pääsiäiseeni kuului olennaisena osana tipujen ja pupujen väsääminen pahvista ja niiden länttiminen ikkunoihin sinitarralla :D - elisant
Minun pääsiäiseeni, tai keväänalkamisenjuhlaani kuuluu valon ja elämän alun odotus, joka näkyy lisääntyvinä väreinä kotona. Perinteiset pajunkissat jää keräämättä, mutta toki leivon. Pupuista ja suklaamunista en niinkään välitä, mutta hauskinta pääsiäisessä on pienet pakanalliset noidat, joihin silloin tällöin törmää. *hymy*
On hyvä, että ihmiset juhlistavat kevään alkua, vietetään sitä sitten pääsiäisenä tai kevättasauspäivänä. Perinteet ovat kuitenkin arvokkaita, ja on hyvä juurensa ja sen mistä tulee, uskosta huolimatta. Ajatus on aina tärkein. Itse vietän "pääsiäiseni" kevätpäiväntasauksena. Silloin tulee tehtyä tuo Oestaran rituaali ja mietiskeltyä sekä meditoitua kynttilänvalossa. Pääsiäinen ja pääsiäisloma meneekin sitten lähinnä rentoutuessa. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569